Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 02 jul 2025 2:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterechte schorsing van middelbare school
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gedupeerde tweevoeter

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 21:22    Onderwerp: Onterechte schorsing van middelbare school Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groot probleem: Mijn zoon werd vorig schooljaar genegeerd en getreiterd op middelbare school. Er was sprake van bijna onhoudbare situatie. Kind was bijzonder ongelukkig. Mocht vaak niet eens lessen bijwonen en liep buiten terwijl ik dacht dat hij op school zat. Ik wil hem graag op andere school plaatsen maar kan geen alternatief vinden. Voor de vakantie ontvang ik 'afscheidsbrief' van school. Voorbarig want ik heb geen school gevonden die mijn zoon kan plaatsen en school heeft geen alternatief. School lokt vervolgens vrijwel direct na vakantie schorsing uit. Om futiliteit wordt hij les uitgestuurd en vervolgens geschorst. Leerplichtambtenaar is op de hoogte. Kind zit 4 weken thuis, geen huiswerk geen school. (kind 14 jaar, 2 havo).

Wat moet ik doen, ik wil de zaak bij kantonrechter neerleggen, maar ben beetje bang dat ik als ouder niet serieus wordt genomen. Is dit de juiste weg en wat zijn mijn kansen? School is in gebreke omdat: geen vervangende school gezocht, geen huiswerk meegegeven en kind mag niet op school komen. Procedure schorsing totaal genegeerd en men reageert nergens op.

Ik heb ingebrekestelling verstuurd en eis betaling huiswerkinstituur voor inhalen lessen, uitspraak 4 maanden negeren kind en 4 weken schorsing.

Wat zijn mijn kansen bij kantonrechter? Jurisprudentie (zonder namen eventueel ter inzage) voor belangstellenden.

Laatst aangepast door gedupeerde tweevoeter op vr 06 okt 2006 20:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet zeker of je bij de kantonrechter moet zijn (misschien bestuursrechter?), maar als je aannemelijk kunt maken dat je zoon door leraren is weggepest zal de rechter daar vermoedelijk toch wel serieus naar kijken.

Waarom doet de leerplichtambtenaar niets? Je zoon is leerplichtig.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie houdt toezicht op de naleving van de leerplichtwet?
De leerplichtambtenaar in de gemeente waar u woont, houdt zich bezig met het toezicht op de leerplichtwet. Deze persoon is meestal te bereiken via de afdeling Onderwijs van uw gemeente. De leerplichtambtenaar is een gemeenteambtenaar die zich in het bijzonder bezighoudt met de controle op de naleving van de leerplicht. Elke gemeente moet minstens één zo'n ambtenaar in dienst hebben.

Kun je beroep aantekenen tegen een beslissing in het kader van de leerplichtwet?
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft belanghebbenden de mogelijkheid om bezwaar te maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Na eventuele afwijzing van het bezwaar is er beroep mogelijk bij de rechtbank (sector bestuursrecht).
Tegen besluiten die worden genomen door een schoolleider, bijvoorbeeld over vrijstelling van schoolbezoek, kan bij hem bezwaar worden gemaakt. Bij afwijzing staat beroep open bij de rechtbank, sector bestuursrecht. Klachten over een leerplichtambtenaar kunnen worden ingediend bij de gemeente waar deze persoon werkzaam is.

bron: http://www.minocw.nl/factsheets/367#A814

Ik ken de inhoud van de brief van de school niet, maar de stappen lijken me:

1. bezwaar maken bij de schoolleiding
2. eventueel beroep bij de rechtbank
2a klacht indienen bij de gemeente
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een ijzersterk dossier lijkt me, 2 jaar lang strak de zaak in het oog gehouden omdat ik zoiets verwachtte. De leerplichtambtenaar heeft alle jurisprudentie en zegt dat ik sterk sta, ik heb geen idee of en waar hij mee bezig is maar dit alles gaat de vierde week in en veroorzaakt een enorme achterstand voor mijn zoon. Ik snap niet waarom de school alles over zich heen laat komen en nergens op reageert. Ik dacht zelf aan de kantonrechter omdat die snel een uitspraak kan doen omdat er nu gewoon niets gebeurt.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, jij moet dus eerst formeel bezwaar aantekenen tegen die schorsing of verwijdering bij het schoolbestuur.

Ik vond ook nog dit (bron: zie hier)

3. Mijn zoon heeft ernstige problemen op school. Kan hij van school gestuurd worden?
Ja, maar dat kan niet zomaar! De beslissing om een leerling van school te verwijderen, wordt genomen door het schoolbestuur. Voordat zo’n besluit genomen wordt, moet er eerst een gesprek worden gevoerd met de leerling over het voorgenomen besluit. Als de leerling nog geen 18 jaar is, moeten ook zijn ouders de gelegenheid krijgen hierover een gesprek te voeren.
Als het om een leerplichtige leerling gaat, moet het schoolbestuur er verder voor zorgen dat een andere school de leerling toelaat.
Tot slot moet het schoolbestuur de leerling en zijn ouders (wanneer de leerling jonger dan 21 jaar is) schriftelijk meedelen waarom de leerling wordt verwijderd.

Tegen dit besluit kunnen de leerling en zijn ouders bezwaar maken bij het schoolbestuur. Dit moet schriftelijk. Binnen 4 weken moet het schoolbestuur dan opnieuw beslissen of de leerling wordt verwijderd, nadat opnieuw gesprekken zijn gevoerd met de leerling en met zijn ouders, indien de leerling nog geen 18 jaar is.

Gedurende deze procedure kan de leerling wel worden geschorst.

4. Mijn zoon van 13 jaar wordt door alle scholen geweigerd. Wat moet ik doen?
Een school voor voortgezet onderwijs mag een leerling nooit verwijderen voordat er een andere school is gevonden die de leerling wil opnemen. Indien uw zoon eerder stond ingeschreven aan een school voor voortgezet onderwijs, heeft deze school onrechtmatig gehandeld. U kunt dan tegen de eerder genomen beslissing om uw zoon van school te verwijderen, in beroep gaan.
Het beste kunt u in dit geval contact opnemen met de afdeling Leerplicht of de leerplichtambtenaar van uw gemeente. De leerplichtambtenaar is de meest aangewezen persoon om een oplossing voor dit probleem te vinden, hoewel hij of zij geen plaatsing bij een school kan afdwingen.
Het komt ook voor dat er wel een school is die de leerling wil opnemen, maar dat de ouders die school niet geschikt vinden en weigeren om hun kind daar in te schrijven. In dat geval handelen de ouders in strijd met de Leerplichtwet, wat kan leiden tot een geldboete, of, in uitzonderlijke gevallen, tot gevangenisstraf.
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klacht indienen bij de gemeente? Ik wil mijn hele pak correspondentie aan de kantonrechter overdragen omdat de zaak urgent is en ik begrepen had dat urgente zaken voorrang kunnen krijgen.

Laatst aangepast door gedupeerde tweevoeter op vr 06 okt 2006 20:39, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
1. bezwaar maken bij de schoolleiding
2. eventueel beroep bij de rechtbank
2a klacht indienen bij de gemeente

Dit klopt denk ik waneer het om een openbare school gaat, maar volgens mij niet omdat hier de leerplichtwet van toepassing zou zijn.
Tegelijk met 1. kun je de bestuursrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen.

gedupeerde tweevoeter schreef:
Ik wil mijn hele pak correspondentie aan de kantonrechter overdragen omdat de zaak urgent is en ik begrepen had dat urgente zaken voorrang kunnen krijgen.

Als het om een openbare school gaat, bezwaar aantekenen en de bestuursrechter om een voorlopige voorziening vragen. Als het om bijzonder onderwijs gaat, kan ik me voorstellen dat je bij de rechtbank of de kantonrechter moet zijn.

Wat betreft de leerplichtambtenaar, die is er waarschijnlijk vooral om de leerlingen en de ouders te controleren, en niet de school. Als dit klopt, heeft hij geen bevoegdheid om de school tot de orde te roepen. Een klacht heeft dan geen zin. Aan de andere kant zou ik er wel voor zorgen dat de burgemeester op de hoogte wordt gesteld, wellicht kan die één en ander kortsluiten.

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 2:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om een katholieke school. Het bestuur van de school antwoordde mij:

Het bestuur van de Stichting is een zogenaamd "bestuur op afstand". Dit wil zeggen dat het bestuur zich in beginsel niet bemoeit met hetgeen zich op onderwijskundig gebied op een van de scholen afspeelt.

Dit neemt niet weg dat onder bepaalde omstandigheden het bestuur, al dan niet vertegenwoordigd door het rectorenoverleg, kan fungeren als hoger beroepsorgaan tegen beslissingen die door de schoolleiding zijn genomen.

Hetgeen u het bestuur verzoekt (een onderzoek te plegen naar het hoe en waarom van bepaalde beslissingen van de schoolleiding) behoort niet tot de taken van het bestuur, u dient hiervoor bij de schoolleiding te zijn. Als u zou wensen dat uw zoon op (schoolnaam) blijft en u van mening bent dat de overstap naar een andere school niet geindiceerd is dan zou dit wellicht anders zijn. Het is dan overigens ook nog wel de vraag of de daarvoor geldende beroepstermijnen in acht zijn genomen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp uit het relaas dat er (mogelijk) sprake is van een bestuursorgaan. Als er daadwerkelijk sprake is van een bestuursorgaan kun je je bezwaar, in de vorm van een 'beroep tegen de weigering een beslissing op bezwaar te nemen' richten aan de rechtbank.

En wanneer er een bezwaar- of beroepsprocedure hangende is, kun je ook een 'verzoek om voorlopige voorziening' (de bestuursrechtelijke tegenhanger van een kort geding) indienen.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 8:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klacht indienen bij de gemeente ging over de leerplichtambtenaar, die volgens TS niets zou doen. Naar ik in latere reacties lees doet deze persoon wel degelijk iets, maar zijn mogelijkheden zijn natuurlijk verder beperkt.
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kom ik in contact met de bestuursrechter en kan ik hiervoor eventueel formulieren downloaden?

Ik heb zelf nog geen advocaat omdat ik begreep dat ik in dit soort zaken (bij afdoende onderbouwing) geen advocaat hoef mee te nemen.

Ik heb dan ook een aantal vragen, mede omdat mijn zoon bijna 4 weken geen onderwijs kan volgen:

1. Kan ik zonder advocaat de strijd aangaan en zo niet heb ik een kans de kosten te kunnen verhalen op de school?
2. Hoe kom ik in contact met de bestuursrechter?
3. Hoeveel tijd gaat er ongeveer overheen voordat er een (voorlopige) uitspraak ligt? Ik heb inmiddels een aangetekende ingebrekestelling aan de school verstuurd en verwacht hierop geen antwoord.

De zaak ligt bovendien nogal gecompliceert omdat ik mijn school daar logischerwijze weg wil hebben, echter pas als de continuiteit niet in het geding is. Wat nu gebeurt is wettelijk niet toegestaan en ik weet zeker dat de school zich zla beroepen op een geoorloofde schorsing en daarvoor met argumenten zal komen. Reden schorsing op standaardbrief zoals door mij ontvangen: "zoon heeft het personeel geschoffeerd".

Voor geïnteresseerden kan ik eventueel een pdf van de ingebrekestelling toesturen aan een (junk)mailadres, waarbij dan vanwege discretie de namen zijn verwijderd.

Laatst aangepast door gedupeerde tweevoeter op do 05 okt 2006 11:03, in totaal 1 keer bewerkt
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kom ik in contact met de bestuursrechter en kan ik hiervoor eventueel formulieren downloaden?

Bij de rechtbank; nee, geen formulieren.
Quote:

Ik heb zelf nog geen advocaat omdat ik begreep dat ik in dit soort zaken (bij afdoende onderbouwing) geen advocaat hoef mee te nemen.

Ik heb dan ook een aantal vragen, mede omdat mijn zoon bijna 4 weken geen onderwijs kan volgen:

1. Kan ik zonder advocaat de strijd aangaan en zo niet heb ik een kans de kosten te kunnen verhalen op de school?
2. Hoe kom ik in contact met de bestuursrechter?
3. Hoeveel tijd gaat er ongeveer overheen voordat er een (voorlopige) uitspraak ligt? Ik heb inmiddels een aangetekende ingebrekestelling aan de school verstuurd en verwacht hierop geen antwoord.

Voor geïnteresseerden kan ik eventueel een pdf van de ingebrekestelling toesturen aan een (junk)mailadres, waarbij dan vanwege discretie de namen zijn verwijderd.

Procederen zonder ervaring en kennis lijkt mij erg onverstandig. Kortom: zoek een jurist of advocaat die verstand heeft van de materie. Op zich klopt het wel dat je bij de bestuursrechter en bij de kantonrechter zonder advocaat mag procederen, maar als je de regels van het spel niet kent, sta je direct al op achterstand. Nu is het wel zo dat je bij de bestuursrechter daar minder last van hebt, omdat die er rekening mee moet houden dat je leek bent, maar zeker bij de kantonrechter sta je erg zwak wanneer je zonder advocaat/jurist verschijnt.

Hou er ook rekening mee dat zo'n jurist over het algemeen ook inhoudelijk naar je zaak zal kijken, waarschijnlijk voor zal stellen te beginnen met een gesprek met de school, want aan elk verhaal zitten twee kanten.

Procederen is voor een jurist leuk en levert meer geld op dan een goed gesprek, maar het wil nog niet zeggen dat procederen altijd de juiste weg is.
Bekijk de homepage
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gesprek met de school zou volgens het bestuur slechts een "afsluitend gesprek zijn waarna het dossier wordt gesloten", bovendien denk ik niet dat ze mee willen gaan in mijn eis om de zaak achteraf recht te zetten in de vorm van financiele compensatie voor huiswerkinstituut en (andere) schoolboeken. Men blijft in gebreke op alle fronten en wacht rustig af.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gesprek met de school zou volgens het bestuur slechts een "afsluitend gesprek zijn waarna het dossier wordt gesloten", bovendien denk ik niet dat ze mee willen gaan in mijn eis om de zaak achteraf recht te zetten in de vorm van financiele compensatie voor huiswerkinstituut en (andere) schoolboeken. Men blijft in gebreke op alle fronten en wacht rustig af.

Mijn ervaring is dat wanneer ik iemand bel om te praten over een 'zaak van een cliënt' dat men dan over het algemeen veel beter luistert en veel minder star is dan wanneer mijn cliënt zelf belt.
Bekijk de homepage
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen alvast vriendelijk en ontzettend en heel erg bedankt voor de info.

Ik ben hiermee geholpen en spring zo in mijn auto om de stukken in te leveren bij de voorzieningenrechter die als het goed is snel met een eerste oordeel komt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds