Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 02 jul 2025 22:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterechte schorsing van middelbare school
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben heel benieuwd. Hoop dat je nog wat laat weten over het vervolg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook buitengewoon benieuwd.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook benieuwd, al is het alleen al omdat ik wel benieuwd ben welke rechter hier bevoegd is. Nu het om een katholieke school blijkt te gaan, vermoed ik de burgerlijke rechter.

Ook omdat het om een bijzondere school gaat, acht ik het niet ondenkbaar dat de school in zijn recht staat. Bijzondere scholen zijn redelijk vrij in hun keuze welke leerlingen worden toegelaten, tenzij in de omgeving geen openbare school is te vinden.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bestuursrechter toch? Dat wordt genoemd in de tekst.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Er wordt op enig moment gerept van een bezwaartermijn, dat klinkt als bestuursrecht, maar het hoeft niet.

En een school is weliswaar vrij in toelating, maar het verwijderen van een leerling van een school is iets heel anders.
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik ben ook benieuwd, al is het alleen al omdat ik wel benieuwd ben welke rechter hier bevoegd is. Nu het om een katholieke school blijkt te gaan, vermoed ik de burgerlijke rechter.

Misschien wel de kerkelijke rechter. Met als hoogste rechter de Paus. Think

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:

En anders ik wel, wat gebeurt er nou als de bestuursrechter niet bevoegd is, krijg ik dan een telefoontje dat ik het aan een andere balie moet proberen of zal men het intern doorgeven omdat de urgentie nogal hoog is?
Het lijkt mij toch dat een leerplichtige leerling snel weer in de schoolbanken moet zitten. De leerplichtambtenaar vroeg mij vanmorgen wanneer het kort geding diende en zou daarna verder gaan.

Men vroeg overigens eerst telefonisch waar het over ging en dicteerde toen hoe ik het moest adresseren:

Sector Bestuursrecht, t.a.v. de Voorzieningenrechter, aldaar
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gedupeerde tweevoeter schreef:
abraxes schreef:

En anders ik wel, wat gebeurt er nou als de bestuursrechter niet bevoegd is, krijg ik dan een telefoontje dat ik het aan een andere balie moet proberen of zal men het intern doorgeven omdat de urgentie nogal hoog is?
Het lijkt mij toch dat een leerplichtige leerling snel weer in de schoolbanken moet zitten. De leerplichtambtenaar vroeg mij vanmorgen wanneer het kort geding diende en zou daarna verder gaan.

Dat klinkt als civiel recht
Quote:

Men vroeg overigens eerst telefonisch waar het over ging en dicteerde toen hoe ik het moest adresseren:

Sector Bestuursrecht, t.a.v. de Voorzieningenrechter, aldaar

Als het toch civiel is, wordt je niet-ontvankelijk verklaard.
Bekijk de homepage
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op welke termijn hoor ik of ik ontvankelijk ben?

Ik vond net dit op site mincow: (indianensite? nee onderwijs)

Kun je beroep aantekenen tegen een beslissing in het kader van de leerplichtwet?

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft belanghebbenden de mogelijkheid om bezwaar te maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Na eventuele afwijzing van het bezwaar is er beroep mogelijk bij de rechtbank (sector bestuursrecht). Tegen besluiten die worden genomen door een schoolleider, bijvoorbeeld over vrijstelling van schoolbezoek, kan bij hem bezwaar worden gemaakt. Bij afwijzing staat beroep open bij de rechtbank, sector bestuursrecht. Klachten over een leerplichtambtenaar kunnen worden ingediend bij de gemeente waar deze persoon werkzaam is

en mijn zoon heeft vrijstelling van schoolbezoek ontvangen van de rector van de school waar ik het niet mee eens ben
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
tikSimone schreef:

Er wordt op enig moment gerept van een bezwaartermijn, dat klinkt als bestuursrecht, maar het hoeft niet.

Het woord bezwaar wordt inderdaad voor zo veel dingen gebruikt. Bij energiebedrijven kun je ook "bezwaar" maken tegen een factuur, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik sluit niet uit dat het schoolbestuur van een bijzondere school bij het wegsturen van leerlingen "publiek gezag" uitoefent, maar het zou me verbazen. Een tijdje terug hadden we het over die leerling wiens zusje wel eens een broek droeg en om die reden niet tot een reformatorische school werd toegelaten. De ouders vochten dit bij de burgerlijke rechter aan, zie de uitspraak.

Quote:
En een school is weliswaar vrij in toelating, maar het verwijderen van een leerling van een school is iets heel anders.

Klopt, maar er is waarschijnlijk wel het één en ander voorgevallen. Althans, de school beweert dit. Als het wegsturen een daad van willekeur blijkt te zijn geweest, zal de rechter daar natuurlijk korte metten mee moeten maken.

Maar ik kan me voorstellen dat een openbare school slechts daadwerkelijk mag wegsturen als er voor vervangend onderwijs is gezorgd. Of dit voor een bijzondere school ook geldt weet ik niet. Bij een bijzondere school lijkt het me minder van belang, omdat de leerling in principe altijd op een openbare school terecht kan. Maar goed, wie het juiste wetsartikel heeft mag het zeggen Wink.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 5:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK: zie vette deel van hetcitaat dat ik eerder plaatste:

Quote:
Kun je beroep aantekenen tegen een beslissing in het kader van de leerplichtwet?
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft belanghebbenden de mogelijkheid om bezwaar te maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Na eventuele afwijzing van het bezwaar is er beroep mogelijk bij de rechtbank (sector bestuursrecht).
Tegen besluiten die worden genomen door een schoolleider, bijvoorbeeld over vrijstelling van schoolbezoek, kan bij hem bezwaar worden gemaakt. Bij afwijzing staat beroep open bij de rechtbank, sector bestuursrecht. Klachten over een leerplichtambtenaar kunnen worden ingediend bij de gemeente waar deze persoon werkzaam is.

bron: http://www.minocw.nl/factsheets/367#A814

StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 8:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gedupeerde tweevoeter schreef:
Op welke termijn hoor ik of ik ontvankelijk ben?

Je kunt het beste vandaag met de griffie bellen en vragen wanneer het verzoek behandeld wordt.
Quote:

Ik vond net dit op site mincow: (indianensite? nee onderwijs)

Net zoals Simone ben ik 't er ook mee eens dat hier toch echt staat dat er sprake is van bestuursrecht.
Bekijk de homepage
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 8:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er werd telefonisch gevraagd schorsingsbrief, antwoord en ingebrekestelling bij te sluiten. Ik heb er nog 6 andere stukken bijgedaan, allen betrekking hebbend op de zaak incl. mail van leerplichtambtenaar. Ik heb in de ingebrekestelling vermeld dat ik de zaak aan het kantongerecht zou overdragen. Nu is het bestuursrecht en dan ook nog de voorzieningenrechter. Maar ik ben natuurlijk leek.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch zo dat rechtbanken (net zoals bestuursorganen) een doorzendplicht hebben?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Het is toch zo dat rechtbanken (net zoals bestuursorganen) een doorzendplicht hebben?

Ja, maar alleen wanneer het een bestuursrechtelijke kwestie is. Als jij met een civielrechtelijk probleem bij de bestuursrechter komt, kan deze het niet doorzenden naar de civiele kamer, al is het alleen maar omdat je daar ineens met dagvaardingsformaliteiten wordt geconfronteerd.

De bestuursrechter kan in zo'n geval niet anders dan niet-ontvankelijk verklaren.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds