Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 17:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Standpunt Donner Sharia
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Als 2/3 van de Nederlandse bevolking kiest voor een Sharia dan moeten we dit accepteren
Ja
48%
 48%  [ 17 ]
Nee
48%
 48%  [ 17 ]
Geen mening
2%
 2%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 35

Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Een onaantastbaar verbod zal nooit lukken. Als een staat+volk als geheel iets wil, dan kan het dat doen. Alleen internationaal recht kan dan nog iets tegen houden, maar alleen als andere staten bereid zijn om in te grijpen.
Klopt niet helemaal eigenlijk: ook internationaal onrecht kan een zelfverkozen omwenteling tegenhouden. Vooral staten die het communisme interessant vonden hebben dat ondervonden.

Yesss
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
envanloo

Leeftijd: 82
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De context is dat Donner meer als professor heeft gesproken dan als politicus. Overigens zijn er voor een grondwetswijziging (die nodig zou zijn) twee opeenvolgende regeringen nodig. We kunnen dus rustig gaan slapen vanavond.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar de context, want daar weet ik niks van... En iedereen weet dat de inwoners van NL wereldkampioenen uit-de-context-rukken-en-er-daarna-veel-heibel-over-maken zijn.. Very Happy

Dat vind ik ook van die wereldkampioenen. Er wodt geschreven dat Donner zegt dat hij vertelt hoe het NU geregeld is maar als je de zin van Donner verbuigt in dat het moet kunnen in plaats van dat het binnen ons huidige bestel kan dan heb je het alweer over iets anders.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk wel dat Donner vindt dat het moet kunnen, en ik vermoed dat hij dit ook zo heeft gezegd. Verhagen geeft toe dat het op dit moment kan, maar wil dat juist onmogelijk maken.

Inderdaad sprak Donner als professor. Politiek gezien niet handig, omdat je op deze manier nu eenmaal voer geeft aan je tegenstanders.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

envanloo schreef:
De context is dat Donner meer als professor heeft gesproken dan als politicus. Overigens zijn er voor een grondwetswijziging (die nodig zou zijn) twee opeenvolgende regeringen nodig. We kunnen dus rustig gaan slapen vanavond.

Ik slaap elke avond rustig Yesss
Pet Shop Boys - Integral
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

envanloo schreef:
We kunnen dus rustig gaan slapen vanavond.

Offtopic: Zoiets zei Colijn toch ook in 1936?? Very Happy
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk wel dat Donner vindt dat het moet kunnen, en ik vermoed dat hij dit ook zo heeft gezegd. Verhagen geeft toe dat het op dit moment kan, maar wil dat juist onmogelijk maken.

Ik lees en hoor in het " moeten kunnen " dat hij ongeacht hoe het nu is vindt dat het mogelijk moet zijn. Ik vind het dus een misleidende formulering en hoewel ik het niet kan staven met bewijs ben ik van mening dat vele mensen erdoor misleid worden (en niet alleen ik dus). Hoe veel mensen er dan nog doorheen kunnen prikken (dat kan ik dan weer wel) is mij niet duidelijk maar gezien de maatschappelijke discussie die is ontstaan zijn dat er maar weinig, de strategische (ver)kiesbaren en de sensatiescheppers daargelaten. Of hij zelf deze formulering heeft gebruikt of dat de media of anderen hem zo hebben gemaakt weet ik niet. Als hij het zelf zo heeft gezegd is hem wat mij betreft een onheldere uitleg toe te rekenen. Ik lees uit jouw tekst Bona Fides dat jij het anders leest, namelijk zoals hij het heeft bedoeld. Dit blijkt uit je toevoeging over wat Maxim Verhagen van de uitspraak vond.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
envanloo schreef:
We kunnen dus rustig gaan slapen vanavond.

Offtopic: Zoiets zei Colijn toch ook in 1936?? Very Happy

Toen waren mijn grootouders amper geboren... dus laat staan dat ik dat weet Wink
Pet Shop Boys - Integral
envanloo

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook toen nog niet geboren, maar ik dacht dat Colijn die ongelukkige uitspraak deed op 9 mei 1940. Gezien de noodzakelijke behandeling in twee opeenvolgende Kamers om tot grondwetswijziging te komen, toch meer dan die ene nacht. Dus voorlopig nog even rustig slapen.

Het gedoe rond Donner's uitspraak is voor mij verregaand spijkers op laag water zoeken, ook wel mierenneukerij te noemen, stellig gestimuleerd door de verkiezingst(r)ijd.

En anders gaan we toch gewoon verhuizen?

Laatst aangepast door envanloo op za 16 sep 2006 13:47, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
bona fides schreef:

Ik lees en hoor in het " moeten kunnen " dat hij ongeacht hoe het nu is vindt dat het mogelijk moet zijn.

Dat lijkt mij ook de juiste interpretatie van "moet kunnen": wanneer 2/3e van de bevolking de Sharia wil invoeren, dat moet dat mogelijk zijn. Donner vindt het dus een slecht idee om nu voor altijd te bepalen dat latere generaties niet mogen afwijken van onze keuzes.

Staatssecretaris Wijn merkte gisteren op dat Donner wellicht beter het voorbeeld van de gekozen burgemeester had kunnen kiezen. Als 2/3e van de bevolking een gekozen burgemeester wil, dan moet dat kunnen. Dat kun je van mening zijn zonder zelf ook maar iets in een gekozen burgemeester te zien.

Quote:
Ik vind het dus een misleidende formulering en hoewel ik het niet kan staven met bewijs ben ik van mening dat vele mensen erdoor misleid worden (en niet alleen ik dus). Hoe veel mensen er dan nog doorheen kunnen prikken (dat kan ik dan weer wel) is mij niet duidelijk maar gezien de maatschappelijke discussie die is ontstaan zijn dat er maar weinig, de strategische (ver)kiesbaren en de sensatiescheppers daargelaten.

Het is misleidend voor zover je uit de uitspraak "als 2/3e van de bevolking een gekozen burgemeester wil, dan moet dat kunnen" afleidt dat de spreker voor een gekozen burgemeester is. Dat zegt de spreker helemaal niet.

Maar politiek gezien is het voorbeeld dat Donner gebruikte gewoon niet slim.

Quote:
Ik lees uit jouw tekst Bona Fides dat jij het anders leest, namelijk zoals hij het heeft bedoeld. Dit blijkt uit je toevoeging over wat Maxim Verhagen van de uitspraak vond.

Ik lees het "moet kunnen" letterlijk, welke betekenis zou het anders moeten hebben? De betekenis "Donner wil de Sharia invoeren" is in ieder geval een verkeerde interpretatie van wat hij letterlijk heeft gezegd.

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[offtopic]
Het is een wijdverbeid misverstand dat Colijn die uitspraak deed op 9 mei 1940, de vooravond van de Tweede Wereldoorlog (voor zover het NL betreft).

Volgens Wikipedia heeft hij de uitspraak gedaan op 11 maart 1936, na de Duitse bezetting van het Rijnland. Dat heeft tikSimone dus goed onthouden! (Of zij heeft de Wikipedia entry geschreven Wink)
[/offtopic]

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 9 mei 1940 dacht ik te hebben van een conference van Wim Kan:
het was niet bepaald 'Stille Nacht' .............. . Maar ik moet erkennen, er zijn betrouwbaarder bronnen.

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

envanloo schreef:
Die 9 mei 1940 dacht ik te hebben van een conference van Wim Kan:
het was niet bepaald 'Stille Nacht' .............. . Maar ik moet erkennen, er zijn betrouwbaarder bronnen.

Wim Kan zat in 1940 in Nederlands-Indië, dus kan Colijn in mei 1940 niet gehoord hebben Wink.
Maar wie weet, misschien is het misverstand over die uitspraak inderdaad op zo'n manier de wereld ingekomen.

cia76

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bonafides
Lettelijk lezen betekent dus inderdaad dat Donner ook tegen een verbod is. Ik leef in de veronderstelling dat Donner zelfs dat niet bedoeld heeft maar dat hij alleen maar de huidige werking van ons democratisch bestel wilde toelichten. Als dat zo is had ie moeten kiezen voor "dan kan dat op dit moment ook" in plaats van "dan moet dat kunnen". Als het zo is zoals jij schrijft is de tekst niet misleidend maar dan vind ik het ineens wel een domme uitspraak zo vlak voor de verkiezingen. Dan vind ik trouwens ook niet dat hij als professor spreekt. Wat heeft hij nu bedoeld? De letterlijke dat moet kunnen (en dus dat hij tegen een verbod is) of dan kan dat op dit moment ook (en dus alleen een toelichting geeft op onze huidige constitutie?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@cia76: ik ben er zeker van dat Donner het ook precies zo bedoeld heeft: "Als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?"
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds