|
Als 2/3 van de Nederlandse bevolking kiest voor een Sharia dan moeten we dit accepteren |
Ja |
|
48% |
[ 17 ] |
Nee |
|
48% |
[ 17 ] |
Geen mening |
|
2% |
[ 1 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 35 |
|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 14:38 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | @cia76: ik ben er zeker van dat Donner het ook precies zo bedoeld heeft: "Als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?" |
Ok, dan is het naar mijn mening dus heel wat anders dan uitleggen hoe onze rechtsstaat in elkaar steekt. Ben benieuwd of Donner het dan eens is met "als tweederde van alle Nederlanders morgen het koningshuis wil afbranden met de koninklijke familie er nog in dan moet dat toch kunnen?"
Anyway: Donner geeft hier wat mij betreft een politiek standpunt weer, ook al redeneert hij vanuit zijn wetenschappelijke kennis. Dat dit niet het partijstandpunt is, is niet professioneel. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 14:53 Onderwerp: |
|
|
Donner en Verhagen zijn het op dit punt duidelijk niet met elkaar eens. Het kabinet staat echter achter Donner, al spreekt het niet in dezelfde bewoordingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 15:07 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: |
Ok, dan is het naar mijn mening dus heel wat anders dan uitleggen hoe onze rechtsstaat in elkaar steekt. Ben benieuwd of Donner het dan eens is met "als tweederde van alle Nederlanders morgen het koningshuis wil afbranden met de koninklijke familie er nog in dan moet dat toch kunnen?"
|
Nee, want dat is moord, en dat is verboden, sla het wetboek van Sr er maar op na En dat heeft ook bar weinig te maken met het gebruiken van je democratische rechten... Het zou wel kunnen als eerst op democratische wijze het artikel betreffende moord uit Sr wordt geschrapt... Ow.. en was daar niet ook een grondrechtje over recht op leven enzo... moet dan ook even geschrapt worden... daarna kan het best  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 15:16 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat Amerikanen een gedachtenspelletje als dat van Donner beter zullen begrijpen. Iedere Amerikaan kent de uitspraak "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 15:19 Onderwerp: |
|
|
 _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 15:19 Onderwerp: |
|
|
Hebben de Amerikanen toch meer begrepen van democratie en rechtsstaat dan ik dacht  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 16:58 Onderwerp: |
|
|
Een hoop zaken die de Shariawetgeving regelt lijken me nu ook bij wet, grondwettelijk en europeesrechtelijk beschermd hoor. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 17:06 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Een hoop zaken die de Shariawetgeving regelt lijken me nu ook bij wet, grondwettelijk en europeesrechtelijk beschermd hoor. |
Vandaar ook de vergelijking dat Sharia voor ongeveer 90% overeenkomt met het huidige systeem. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 17:15 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | cia76 schreef: | Een hoop zaken die de Shariawetgeving regelt lijken me nu ook bij wet, grondwettelijk en europeesrechtelijk beschermd hoor. |
Vandaar ook de vergelijking dat Sharia voor ongeveer 90% overeenkomt met het huidige systeem. |
Lijkt me niet dat dat vandaar is. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 17:30 Onderwerp: |
|
|
Waar lijkt het je dan wel van? |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 17:40 Onderwerp: |
|
|
overdreven begrip tonen voor een slecht standpunt of nog beter propaganda voor feitelijke onwaarheden. Zaken positiever uitleggen dan dat ze zijn etc. etc. Zelfs als je het met suc6 zou kunnen verdedigen van die 90 % is de overige 10 % wat mij betreft altijd nog te achterlijk om die 90 % serieus te nemen of begrip te gunnen.
Zo gaat het overigens ook bij die pedopartij. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 18:01 Onderwerp: |
|
|
Het gaat er niet om of je voor invoering moet zijn, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Het gaat erom of je een partij die de Sharia geheel of gedeeltelijk wil invoeren, of een partij die de minimumleeftijd voor seks wil terugbrengen naar wat die 5 jaar geleden was, moet verbieden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 18:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het gaat er niet om of je voor invoering moet zijn, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Het gaat erom of je een partij die de Sharia geheel of gedeeltelijk wil invoeren, of een partij die de minimumleeftijd voor seks wil terugbrengen naar wat die 5 jaar geleden was, moet verbieden. |
eens: en terug naar die kern pleit ik voor een verbod van overschrijding van die fundamentele waarden middels de grondwet welke gewijzigd kan worden maar dan wel met 2/3 meerderheid van 2 regeringen. Hoe inhoudelijk die artikelen in de grondwet er dan precies uit moeten komen te zien en welke waarden voor bescherming in aanmerking komen (toevoeging van de reeds beschermde waarden zoals discriminatie verbod etc.) is dan een tweede. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 18:13 Onderwerp: |
|
|
Dus als je honderd jaar geleden had geleefd, had je in deze thread gepleit voor een verbod van overschrijding middels de grondwet van de fundamentele waarde dat de man superieur is aan de vrouw, en dat de vrouw bijvoorbeeld nooit het stemrecht zal mogen krijgen.
Of zijn onze huidige fundamentele waarden beter dan de fundamentele waarden van honderd jaar geleden? Hoe verklaar je dat? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: za 16 sep 2006 18:14 Onderwerp: |
|
|
Euh... maar dat is toch al zo?! De meeste van die fundamentele waarden zijn middels grondrechten e.d. in de GW verankerd. Maar doordat de GW nog altijd wijzigbaar blijft kan een meerderheid van 2/3 de Sharia invoeren (ja, via twee lezingen enzo, maar da's natuurlijk ook waar Donner op doelde, met zijn 2/3 van de Nederlanders = de grondwetswijzigingsprocedure) _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
|