Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 19:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stemmen in november: op wie stem jij en waarom?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 6 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Op welke partij ga je stemmen in november?
CDA
9%
 9%  [ 6 ]
PvdA
9%
 9%  [ 6 ]
VVD
31%
 31%  [ 21 ]
SP
13%
 13%  [ 9 ]
GroenLinks
16%
 16%  [ 11 ]
D66
9%
 9%  [ 6 ]
LPF
1%
 1%  [ 1 ]
ChristenUnie/SGP
4%
 4%  [ 3 ]
PvdV/Groep Wilders
1%
 1%  [ 1 ]
Andere partij nl.
3%
 3%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 66

Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik weet het niet hoor, met dat hypotheekrenteaftrek.
Huurders krijgen ook huursubsidie, en flink ook.

Niet alle huurders hoor! Maar voor de "onderste laag" klopt dat, inderdaad.

Quote:
En daarnaast hebben huizenbezitters een GROOT bedrag aan overdrachtsbelasting aan Vadertje Staat overgemaakt.

De overdrachtsbelasting moet gelijk worden afgeschaft. Die verhoogt alleen maar de drempel om te verhuizen, en dat is slecht voor de economie (en het milieu).

Quote:
De enige reden dat ik als starter een huis heb kunnen kopen is de maandelijkse lastenvermindering via de hyptheekrenteaftrek. (Nou ja, ok, niet de enige reden, maar het scheelt wel een slok op een borrel.)

Starters zullen altijd een huis kunnen blijven kopen, anders worden die huizen niet meer verkocht en zakt de prijs vanzelf. Probleem is dat de hypotheekrenteaftrek ervoor zorgt dat starters een duurder huis kunnen kopen dan zonder die aftrek. Je betaalt niet de (constructie)waarde van het huis, maar wat de markt kan betalen. Bouwkosten zijn de laatste 10 jaar maar een klein beetje omhoog gegaan (waarschijnlijk zelfs omlaag, samen met de bouwkwaliteit).

Je zult zien dat zodra de standaardhypotheekduur van 30 naar 40 jaar gaat, de huizenprijzen in no-time 30% stijgen.

Quote:
Maar op zich is het inderdaad een rare constructie. Afschaffing zou echter wel heel geleidelijk moeten gaan, anders heb je echt een probleem als staat.

Voor de huidige groep huizenbezitters die echt afhankelijk zijn van de aftrek moet natuurlijk wel iets geregeld worden.

Ik denk trouwens niet dat je ergens bang voor hoeft te zijn. Zelfs Bos wil er nauwelijks echt iets aan doen. Ja, van 52% naar 42%, maar ook dat zal er wel niet van komen.

Quote:
En verder wil ik toevoegen dat de mensen uit die 'onderste laag', wat dat dan ook precies mag zijn, zoveel voordeeltjes hebben op tal van gebieden dat ze nominaal gelijkwaardig zijn aan een aantal lagen hoger. Met dank aan, jawel, die middenmoters (en rijke bobo's).

Daar kan ik me wel in vinden. Maar volgens mij zijn die middenmoters en rijke bobo's nauwelijks echt geholpen door de hypotheekrenteaftrek. (Behalve via de schijnrijkdom van ontplofte huizenprijzen.)

Ik zou zelf graag de hypotheekrenteaftrek helemaal zien verdwijnen (met een maatregel voor die huidige groep renteaftrekkers), de overdrachtsbelasting weg, en de BPM weg. Dan beginnen we een beetje te lijken op 'normale' landen in Europa. De hypotheekrenteaftrek betalen we namelijk met zijn allen net zo hard weer terug via al die andere rare belastingen. (Waarom zeurt er eigenlijk nooit iemand over de BPM?)

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Mijn stem gaat ook uit naar een geleidelijke afschaffing, maar dan zonder dat het bijvoorbeeld 10 jaar moet duren.

Ik zou 10 jaar al heel mooi vinden, want ik ben bang dat het 50 jaar gaat duren!

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Dat het ongelijk is met huurders kan dan zo zijn maar dat is nou precies wat ik bedoel met de gedachte 'verschil mag er zijn'. Laat het een stimulans zijn voor bepaalde mensen om hard te werken en goed voor zichzelf te zorgen zodat zij ook van dat voordeel gebruik kunnen maken, je moet er iets voor doen, is daar iets mis mee??

Hard werken, veel verdienen en een huis kopen, zodat je dan wel gebruik kunt maken van steunregelingen als de zorgtoeslag? Dat is toch helemaal scheef?

En wat betreft de hypotheekaftrek zelf, waarom dan niet ook een huuraftrek? Waarom moet het huizenbezit zo nodig nog verder omhoog? Als je huurt ben je veel mobieler, en dat is goed voor de economie. Om maar iets te noemen.

Het valt me overigens op dat de tegenstanders van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zich steeds tot (tegen) de bijstandsuittrekkers wenden, terwijl de voorstanders gewoon aan zichzelf denken: zonder de aftrek kunnen allerlei andere vervelende belastingen weg of omlaag. Zou het niet prettig zijn om zelf uit te mogen maken waar je je geld aan besteedt, ipv verplicht hoge rentelasten aan te gaan?
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(Waarom zeurt er eigenlijk nooit iemand over de BPM?)

Omdat ik niet weet wat het is/hoe het werkt?

Die overdrachtsbelasting mag er wat mij betreft ook uit. Tenzij het gaat om reële kosten om de registers goed te houden. Dan mag ie er wat mij betreft in blijven.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
bona fides schreef:

Omdat ik niet weet wat het is/hoe het werkt?

Belasting Personenauto's en Motorrijwielen

Voor het geld dat een Nederlander kwijt is aan een modaal karretje, koopt een Belg een luxe wagen.

Volento Deo

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Een tijdje geleden was het onderwerp erg 'in', maarja...blijkbaar geven de mensen de moed op wanneer ze zien dat er helemaal niets aan gedaan gaat worden Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand heeft 'andere partij, nl.' gestemd. Heeft diegene ook zin om te zeggen welke partij?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opkomst is erg weinig. 9 stemmen van de 5972 stemgerechtigden Razz . Dat is een opkomst van 0,15% Crying or Very sad Wink
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr. Green Ik heb de programma's nog niet bekeken, dus ik breng de stem nog niet uit.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie antwoorden beperken zich nu tot de hyp.rente aftrek en dat is slechts een punt waarin het ik niet met links eens ben. Er zijn nog zat andere punten waarvan ik er al een paar genoemd heb.
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wacht ook nog met en definitieve keuze tot ik de partijprogramma's heb gezien en wellicht de stemwijzer heb ingevuld.

Gwen
MSN messenger
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Jullie antwoorden beperken zich nu tot de hyp.rente aftrek en dat is slechts een punt waarin het ik niet met links eens ben. Er zijn nog zat andere punten waarvan ik er al een paar genoemd heb.

Welk (meest slechte) beleid van links zorgt er dan voor dat je 'slapeloze nachten' krijgt?
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik al eerder zei, je uitsluitend richten op de onderste inkomenslaag, het begrotingstekort weer laten oplopen , ziektekostenregeling terugdraaien waardoor ziektekosten in de toekomst niet meer te betalen zijn, en als het niet wordt teruggedraaid de hypocrisie van links, wel roepen maar dus niet doen. Je niet richten op het stimuleren van de economie, het ondernermersklimaat niet verbeteren, dat soort dingen...
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei, dat zijn een hoop slapeloze nachten Smile. Nu heb ik ff geen tijd om te replyen, maar ik kom er nog op terug Yesss
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou OK, 1 kandidaat valt al heel zeker af.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 6 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds