Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 21:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke rechten heeft een verhuurder
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 nov 2006 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Smile Hoe je zo'n toestand kunt voorkomen?
Een huurovereenkomst aangaan waarin de bestemming van de woning duidelijk een vakantie- of seizoenwoning is. Dan bestaat er geen huurbescherming

Maar alleen in de overeenkomst opnemen dat "de bestemming is vakantie" wanneer het in feite niet gaat om verhuur dat "naar zijn aard van korte duur is" hoeft nog niet voldoende te zijn. Misschien is een punt dat eerder door tikSimone is aangestipt hier van belang: laat de verhuurder op papier verklaren wat zijn huisadres is. Dat zou ook moeten helpen.

Ik bedenk me dat Holiday al heeft gezegd dat de huurder een (vals) adres heeft opgegeven. Er zijn dus wel indicaties dat de huurder geen huurbescherming geniet. Automatisch is dat niet het geval voor een vakantiewoning, zie punt 6 van de conclusie van dit arrest, en ook het gegeven dat de huurovk permanente bewoning niet toestaat en de huurder een andere woonplaats heeft (of beweerde te hebben) is op zichzelf nog niet voldoende (zie NJ 1999/495). Alle omstandigheden zullen dus van belang zijn.

Quote:
en dan ben je van veel geouwehoer af.

Klopt, maar ook zonder huurbescherming zal het een probleem blijven om zo'n figuur eruit te krijgen.

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy Ik ben even bezig met de studie en kan me dus niet op (hoog) niveau mengen. Mede daarom heb ik Holiday aangeraden een andere huurovereenkomst te gebruiken en wel een die (het liefst) door juristen is opgesteld. Ik vertrouw erop dat als ze een overeenkomst voor een vakantie- of seizoenwoning hanteert, andere juridische aspecten hierin zijn opgenomen.
Hiernaast vertrouw ik ook op andere forumleden.

Waarom is iemand die geen huurbescherming geniet er moeilijk uit te krijgen.
Dit zie ik niet. Boel op straat toch, na afloop van het contract?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Waarom is iemand die geen huurbescherming geniet er moeilijk uit te krijgen.
Dit zie ik niet. Boel op straat toch, na afloop van het contract?

Wanneer niemand in de woning aanwezig is kan dat wel, denk ik. Tenminste, ik kan geen goed argument bedenken waarom niet.
Wanneer steeds iemand in de woning aanwezig is kan het volgens mij niet. Dit is dacht ik de manier waarop krakers hun kraak in stand houden, er blijft altijd iemand "thuis".

JetKroket

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus toeslaan als ze in de bioscoop zitten of zo. En vooral je plan stilhouden.
kss

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2006 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kraakrecht is weer totaal wat anders, dan moet er sprake van verwaarlozing door de eigenaar.

tja en de bewoner kan proberen om de "rechten van het mens" ofwel ESOCUL er bij te halen in zijn of haar pleidooi maar dat zou wel erg extreem zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2006 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kss schreef:
kraakrecht is weer totaal wat anders, dan moet er sprake van verwaarlozing door de eigenaar.

Dat lijkt me niet te kloppen. Er is inderdaad een soort anti-kraakbepaling in het wetboek van strafrecht die bepaalt dat een kraker strafbaar is wanneer de woning minder dan een jaar onbewoond is geweest op het moment van kraken (vind ik niet hetzelfde als verwaarlozing). Maar verder is alles civiel recht, en zie ik geen verschil tussen kraken en wonen zonder huurcontract. Of zie ik iets over het hoofd?

Wel zie ik bij (beter) lezen van art 138 Sr nu dat het vermoedelijk ook voor de eigenaar niet is toegestaan om een woning bij een ander in gebruik (bijv. kraker of ex-huurder) zonder toestemming binnen te dringen. Dus de eerder gesuggereerde oplossing van sloten vervangen en ontruimen wanneer de man de woning even heeft verlaten lijkt me toch niet zo verstandig.

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou kunnen. Uit de media begrijpend kan een kraakpand alleen ontruimd worden na een gerechtelijke uitspraak.

Hoe zou het Holiday vergaan? Dit is een interessante zaak.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides, je verdient een 10!

Volgens Frans Huijbers, kraakadvocaat te Nijmegen, is kraken strafbaar wanneer een pand langer dan een jaar leegstaat, dus niet wordt gebruikt. 'Belanghebbenden moeten naar de rechter om krakers er weer uit te krijgen. Dat kan de eigenaar zijn of een huurder, maar ook de gemeente zoals bij het fort (Pannerden, JK) is gebeurd. 'Het lijkt erop dat deze keer (herkraak, JK) sprake is van huisvredebreuk, een strafbaar feit'. 'Dat is het geval wanneer een pand in gebruik is. De vraag is of de aanwezigheid van bewakers als gebruik kan worden aangemerkt.'
Bron: www.degelderlander.nl
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Volgens Frans Huijbers, kraakadvocaat te Nijmegen, is kraken strafbaar wanneer een pand langer dan een jaar leegstaat, dus niet wordt gebruikt.

Art 429sexies Sr. Bij overtreding kan de OvJ tot ontruiming besluiten. Meer informatie.
Het artikel is hier in ieder geval niet van toepassing, aangezien de huurder het huisje rechtmatig in gebruik heeft genomen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens Frans Huijbers, kraakadvocaat te Nijmegen, is kraken strafbaar wanneer een pand langer dan een jaar leegstaat, dus niet wordt gebruikt.

Het gaat juist om minder dan 12 maanden leegstand. Hij zei dat het bij langer dan een jaar leegstand niet strafbaar is.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:

Het gaat juist om minder dan 12 maanden leegstand. Hij zei dat het bij langer dan een jaar leegstand niet strafbaar is.

Inderdaad! Daar had ik helemaal overheen gelezen. Ik denk dat JetKroket het ook zo bedoeld had, want ze gaf mij gelijk en ik schreef "minder dan een jaar" Wink.

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Smile Het ging me er vooral om dat je huisvredebreuk pleegt wanneer een pand in gebruik is. Holiday pleegt dus een strafbaar feit als ze de boel op straat gooit of sloten de vervangt.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu zou ik dat binnendringen zeker niet aanraden, maar de andere kant van de medaille is: de woning is dan wel in gebruik, maar dat gebruik is op zijn beurt weer wederrechtelijk......
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ging eens even googlen op 'huisvredebreuk door eigenaar' en wil jullie dit toch niet onthouden:

Quote:
Rb Winschoten 18-9-1896, W ? Geen huisvredebreuk door eigenaar jegens huurder die de huur wel is opgezegd, maar de woning nog niet heeft verlaten. Huurder geen rechthebbende in zin van art. 138 Sr.
Dus toen gebeurde het ook al.. Smile

BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grappig! Zou het 110 jaar later nog steeds mogen? Smile
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds