Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 7:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterechte schorsing van middelbare school
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gedupeerde tweevoeter

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, de school die is voorgesteld stelt eisen waaraan wij niet kunnen voldoen. Men mag alle vragen stellen die men wiil, rapporten die er niet zijn kunnen niet worden overhandigd.

Ik heb zelf het idee dat men de zaak niet vertrouwd omdat schorsing een drakonische maatregel is waar men (in normale gevallen) slechts in het uiterste geval toe over gaat. De school in kwestie heeft echter tot nu toe geen tegenwerking ondervonden bij overplaatsingen naar 'collega's'. Ik zag op internet dat leerprestaties nooit reden mogen zijn van schorsing gedurende het schooljaar. Men ging er van uit dat mijn zoon inmiddels een andere school gevonden had in de vakantie. De directie van de school is de mening toegedaan dat iedereen naar zijn school wil en omringende scholen allemaal plaatsen over hebben. De praktijk wijst echter compleet anders uit en door deze (uitgelokte) schorsing, voorbeeld: je bent een vervelende kwal, je hebt dit en dat gedaan, je bent zus en zo, wat is daarop je antwoord? "Ik denk dat jullie mij weg willen hebben", okee ik bel nu je ouders want wij laten ons niet schofferen door leerlingen, je bent nu geschorst en we vragen een definitieve verwijdering van school bij de inspectie. Zo is het ongeveer gegaan en daarom zitten wij met een heel groot probleem. Dat probleem moet liggen op de plaats waar het hoort.

Dat het zo gegaan is wordt gesterkt door het feit dat wij vlak voor de vakantie een 'afscheidsbrief' ontvingen waarin men mijn zoon succes toewenst op een andere school.

Vergelijk het met het volgende: men vraagt als werkgever aan personeel of ze alsjeblieft een andere baas willen zoeken. Vervolgens voldoet het personeelslid aan dit verzoek, echter kan op korte termijn geen andere werkgever vinden. Dan beledigt men de werknemer, wacht vervolgens op reactie en ontslaat hem dan op staande voet. Dan moet de werkgever zich zeer waarschijnlijk toch later bij de rechtbank vervoegen, want het arbeidsrecht is voldoende dichtgetimmerd. Ik ga ervan uit dat ik hier ook mijn recht haal.

Mijn zoon was gemotiveerd om het jaar over te doen en vooraf bekend met het feit dat er iets als dit stond te gebeuren. Hij was namelijk vooraf ingelicht door een leraar die hem dit toevertrouwde. Hij paste dus goed op zijn tellen.

Laatst aangepast door gedupeerde tweevoeter op za 07 okt 2006 16:58, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk ook dat scholen in de omgeving niet meer meewerken omdat men een beetje begint te begrijpen wat er gaande is. De 'moeilijke' leerlingen worden 'geruild' met de leerlingen die wel goed presteren zodat er een soort afvalputjes ontstaat rondom deze school. Ik heb begrepen dat diverse scholen in de omgeving al diverse nieuwe leerlingen mochten begroeten afkomstig van deze school. Nu loopt men een keer tegen de verkeerde op en wordt er werk van gemaakt.

Om een voorbeeld te geven: de schorsingsbrief is voor het grootste deel van dezelfde strekking als vorig jaar. Toen is mijn zoon geschorst voor het roken van een sigaret op het schoolplein. Zonder waarschuwing is hij toen geschorst. Een school mag pas na een tweede schorsing verwijdering aanvragen maar moet dan met argumenten komen. De eerste schorsing was al een aanfluiting, deze is niet minder onterecht.

Men kan blijkbaar de schorsingsbrieven gewoon uit de la trekken en er een paar woorden in veranderen, zoals het telefoonnummer van de school die men kan bellen voor het vervolg.

Dit opgeteld bij het feit dat mijn zoon al 4 maanden geen lessen hoefde te volgen omdat men hem niet gemotiveerd vond en nu al 4 weken thuis zit, doet mij besluiten gemotiveerd naar de rechter te gaan.
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels ben ik gebeld door de rechtbank en het gaat hier niet om bestuursrecht maar civiel recht en daarom ben ik tevens verplicht een advocaat in te huren. Ik kan dan in kort geding een doorbraak forceren.

Ik vervoeg mij daarom nu eerst bij een rechtswinkel.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gedupeerde tweevoeter schreef:
Inmiddels ben ik gebeld door de rechtbank en het gaat hier niet om bestuursrecht maar civiel recht en daarom ben ik tevens verplicht een advocaat in te huren. Ik kan dan in kort geding een doorbraak forceren.

Waarmee jij van het kastje naar de muur bent gestuurd, maar voor ons de belangrijkste rechtsvraag is opgehelderd Wink.

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als de belangrijkste rechtsvraag voor jou dan is opgehelderd dan vraag ik mij weer af wat het winnen van een dergelijke zaak hier in Nederland oplevert. Mijn zoon heeft al 5 maanden geen onderwijs meer gehad omdat de school hem niet 'gemotiveerd' vond. Als ik in het gelijk wordt gesteld (wat zeer waarschijnlijk is) wat levert dat dan op?

Schadevergoeding voor emotionele en matierele schade? Volgens mij wordt het bij voorbaat weer zo'n typisch Nederlands kneutervonnis.

Als ik gedwongen ben om hem op een particuliere school te zetten omdat hij anders tot een zmok-school wordt veroordeeld terwijl het pertinent geen zmok-kind is kost mij dat zo'n 22000,- per jaar, of hij moet gaan rezien naar een school die erg ver weg is. Is dat geld op te eisen in een procedure als aantoonbaar wordt gemaakt dat het hier om willekeur gaat?

Ik denk dat ik hooguit de proceskosten vergoed krijg.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gedupeerde tweevoeter, ik denk dat jij je heel goed af moet vragen wat je nu wilt.
Wil je dat je zoon zo snel mogelijk weer naar school kan, en een zo onbekommerd mogelijke pubertijd kan doorbrengen? Of wil je je gelijk halen? Wellicht is beiden ook een mogelijkheid, maar ik krijg nu de indruk dat je zoon het slachtoffer wordt van het gevecht met de oude school.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het zo moeilijk is om een nieuwe school te vinden voor je kind, zeker een openbare school moet leerlingen in principe gewoon toelaten. Tenzij je kind speciaal onderwijs behoeft, maar dat maak ik niet op uit je verhaal.
Zou het je zoon niet ten goede komen om eerst alle aandacht op zijn welzijn te richten, en als hij een leuke nieuwe plek heeft gevonden om een nieuwe start te maken, de messen te slijpen om de oude school aan te pakken? Ik kan me niet voorstellen dat hij daar graag nog naar terug wilt. Dan ligt de prioriteit ook niet bij het gevecht met de oude school.

Succes in ieder geval!
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben uiteraard bezig met het zoeken van een nieuwe school. Het is echter zo dat alle scholen vol zitten en er daarom geen schot in zit.

Bovendien is de huidige school ook nog zo vriendelijk om bij een telefoontje van een door mij doorverwezen alternatief de zaak af te raden en te vertellen dat het hier een schorsing betreft. Elke school wil weten wat er aan de hand is en zeker aan het begin van het schooljaar.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gedupeerde tweevoeter schreef:
En als de belangrijkste rechtsvraag voor jou dan is opgehelderd dan vraag ik mij weer af wat het winnen van een dergelijke zaak hier in Nederland oplevert. Mijn zoon heeft al 5 maanden geen onderwijs meer gehad omdat de school hem niet 'gemotiveerd' vond. Als ik in het gelijk wordt gesteld (wat zeer waarschijnlijk is) wat levert dat dan op?

Nou, ik weet niet in hoeverre de plicht om eerst vervangend onderwijs te zoeken ook geldt voor private onderwijsinstellingen. Misschien is dit zo, maar ik zou eerst de wettelijke regeling eens willen zien. Zonder zo'n wettelijke verplichting heeft de school m.i. vrij veel beoordelingsvrijheid, en eerlijk gezegd maak je mij niet wijs dat er echt helemaal niets is voorgevallen. Vooralsnog staat voor mij daarom niet vast dat je gelijk gaat krijgen.

Daarnaast heb ik zelf het vermoeden dat jij ook niet bepaald je best hebt gedaan om vervangend onderwijs te regelen.

Quote:
Als ik gedwongen ben om hem op een particuliere school te zetten omdat hij anders tot een zmok-school wordt veroordeeld terwijl het pertinent geen zmok-kind is

Hoe kun je hard maken dat het niet om een zmok-kind gaat? Goed, ik weet helemaal niet wat er allemaal precies aan de hand is, maar misschien is dit gewoon het hele twistpunt?

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee, wonderlijk dat het om civiel recht en niet om bestuursrecht gaat. De medewerker van de griffie had het immers ook over de bestuursrechter en dat is toch ook wat we in de informatie van internet aantroffen?
Of heeft het te maken met het gegeven dat het geen openbare school is?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Zoals ik al een paar keer had opgemerkt Wink.

Daarnaast ging wat hier was gevonden vooral over de leerplichtwet. Die werkt precies de andere kant op.

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In telegramstijl:

Nee, geen zmok-kind, normaal kind tot door school getreiterd en weggepest, alleen kinderen met goede cijfers welkom, anders wegwezen, niet goed- dan kwaadschiks, problemen horen bij collega's. Inmiddels dossier bij inspectie ingediend. Rechter mag voorlopig iets voor zichzelf doen. Wij wachten af en hebben gezegd, Ug!
gedupeerde tweevoeter

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hee, wonderlijk dat het om civiel recht en niet om bestuursrecht gaat. De medewerker van de griffie had het immers ook over de bestuursrechter en dat is toch ook wat we in de informatie van internet aantroffen?

Ja, de secretaris van de rechtbank had nog met de rector gebeld om te vragen of men echt met bijzonder onderwijs te maken had, waarop de rector knikkend (met de knieën) ja antwoordde.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds