Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 23:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stemmen in november: op wie stem jij en waarom?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 5 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Op welke partij ga je stemmen in november?
CDA
9%
 9%  [ 6 ]
PvdA
9%
 9%  [ 6 ]
VVD
31%
 31%  [ 21 ]
SP
13%
 13%  [ 9 ]
GroenLinks
16%
 16%  [ 11 ]
D66
9%
 9%  [ 6 ]
LPF
1%
 1%  [ 1 ]
ChristenUnie/SGP
4%
 4%  [ 3 ]
PvdV/Groep Wilders
1%
 1%  [ 1 ]
Andere partij nl.
3%
 3%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 66

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had er graag nog een paar opties aan vast geplakt, maar ik moest al CU en SGP samenvoegen omdat het anders te veel opties werden... Confused
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou mensen, komt u ook massaal uit de kast!
Cool
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, doe eens. Very Happy Ik ben benieuwd... Cool
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me alleen af wat mensen denken dat een links kabinet voor beters gaat brengen.
De ziektekostenregeling wordt dan natuurlijk weer teruggedraaid, wat voor heel veel mensen leuk klinkt, lagere ziektekosten, maar wat er alleen maar in resulteert dat voor onze kinderen straks de ziektekosten helemaal nooit meer te betalen zijn, of dat we gewoon net zo'n systeem krijgen als in de VS, je verzekert je zelf maar en anders heb je pech. Het begrotingstekort zal weer enorm oplopen terwijl dat nu juist weer was teruggebracht.
De hypotheekrente wordt afgeschaft omdat links denkt dat alleen de rijken daar voordeel van hebben, terwijl er net uit onderzoek is gebleken dat juist starters daar het meeste voordeel bij hebben, resultaat is dat middenmoters straks bijna geen huis meer kunnen kopen, levensloopregeling wordt weer afgeschaft, etc etc.
Ik vind het altijd zo grappig dat de linkermoot het altijd uitsluitend heeft, en dan bedoel ik ook echt uitsluitend, over de armste laag van de bevolking, net alsof de lagen die daarboven bestaan er niet te doen en alleen maar nadeel moeten ondervinden van regelingen. Net alsof dat een soort afvalbak is waar al het geld uit gehaald moet worden. Terwijl je ze toch echt nodig hebt om al die leuke plannetjes te bekostigen. Ik ben veel meer voor een spreiding van regelingen waarbij je ook zorg draagt voor de bovenste laag, aangezien die mensen er wel door keihard werken voor zorgen dat er in NL geen echte armoede heerst.
Uiteraard moet er voor de onderste laag worden gezorgd, daar ben ik helemaal voor, maar wel tot op een zekere hoogte, iemand die hard werkt mag daar wat mij betreft ook veel eigen voordeel uit halen en dat inzicht mis ik compleet bij de linkse partijen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even heel flauw: Daarom PvdA Puh

Wat die ziektekostenregeling betreft: ik geloof er niets van dat dat nog echt terug gedraaid kan worden. Daar zou dan immers het CDA of de VVD aan mee moeten werken (er vanuit gaande dat een geheel linkse coalitie er niet komt; Nederlanders stemmen daar namelijk gemiddeld veel te recht voor en volgens mij wil de PvdA het niet eens als het zou kunnen).

Als de hypotheekrenteaftrek verdwijnt zou het heel goed kunnen dat de huizenprijzen omlaag gaan. Dat kan voor starters alleen maar beter zijn. Maar even los daarvan: het is slecht te rechtvaardigen dat de staat meebetaalt aan het kopen van een huis terijwl dat echt niet duurder is dan huren. Momenteel is het zelfs veel goedkoper. Tenzij je sociale woningbouw wilt, maar dan moet je duizend jaar wachten. Als het inderdaad zo zou zijn dat de huizenprijzen zouden zakken met ongeveer het bedrag van de hypotheekrenteaftrek mag die er van mij uit. Ik weet alleen niet hoe je dan de overgang moet regelen.

Ik ben het zeker met je eens dat er zeker niet alleen de onderste laag is. Maar aangezien dat de meest kwetsbare groep is ben ik wel voor met die groep iets voorzichtiger om te gaan dan met de andere groepen. In tijden van economische achteruitgang moet iedereen inleveren. Dat is duidelijk. Alleen met die groep moet je even oppassen dat je niet onder een acceptabel minimum laat vallen.

En voor de rest vrees ik dat er nogal wat sufferds in 'die groep' zitten.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, volgens mij heeft Bos anders constant geroepen dat hij die ziektekostenregeling meteen gaat terugdraaien. Dus als ie dat niet zou doen, zou maar weer eens bevestigd worden hoe hypocriet hij is. Ik zou de mogelijkheid van een links kabinet niet onderschatten, mits de SP veel zetels haalt. In de peilingen halen ze er behoorlijk wat, maar vaak klopt dit inderdaad niet als puntje bij paaltje komt, halen ze het wel dan staat niks in de weg voor een links kabinet. Shocked

Welke garantie is er dat de huizenprijzen dalen als de hyp.renteaftrek wordt afgeschaft? Want ik zie die garantie niet zo hoor, waarom niet dubbel scoren?
Waarom zou de staat niet mogen meebetalen aan een huis? Ze krijgen toch ook heel veel terug van de bevolking die die huizen kan kopen?

Quote:
Maar aangezien dat de meest kwetsbare groep is ben ik wel voor met die groep iets voorzichtiger om te gaan dan met de andere groepen. In tijden van economische achteruitgang moet iedereen inleveren. Dat is duidelijk. Alleen met die groep moet je even oppassen dat je niet onder een acceptabel minimum laat vallen.

Maar dan richt je je weer alleen op die lage groep. Waarom niet zorgen dat die groep kleiner wordt door je juist meer op de werkende groepen te richten en dat te stimuleren en dus juist iets minder voorzichtig te zijn met die groep en iets redelijker voor de groep erboven...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Nou, volgens mij heeft Bos anders constant geroepen dat hij die ziektekostenregeling meteen gaat terugdraaien. Dus als ie dat niet zou doen, zou maar weer eens bevestigd worden hoe hypocriet hij is.

Daar heeft Bos inderdaad niet zoveel moeite mee. Denk maar terug aan hoe Bos bijdraaide wat betreft de politieke steun van het CDA aan de Irakoorlog toen die oorlog eenmaal was uitgebroken ("nu er eenmaal oorlog is kunnen we net zo goed voor zijn", ja hoor).

Quote:
Waarom zou de staat niet mogen meebetalen aan een huis?

Waarom zou de staat de banken moeten spekken? Die profiteren toch vooral van de hypotheekaftrek (nou ja, samen met criminele projectontwikkelaars, corrupte ambtenaren die bestemmingsplanwijzigingsplannen uitlekken, en mensen die 10 jaar geleden al een huis bezaten en slapend rijk zijn geworden... die dus in het topje van de piramide zitten).

Quote:
Ze krijgen toch ook heel veel terug van de bevolking die die huizen kan kopen?

Electorale argumenten spelen inderdaad een hoofdrol bij de instandhouding van de hypotheekrenteaftrek.

Het huidige kabinet heeft verschillende regelingen ingevoerd die huizenbezitters op vrij schandalige manier bevoordelen tov huurders. Regelingen als de zorgtoeslag en eigen bijdrage AWBZ kijken bijvoorbeeld naar je verzamelinkomen. Afgezien van eventuele andere aftrekposten is het verzamelinkomen van een huurder gelijk aan zijn brutoinkomen. Het verzamelinkomen van een huizenbezitter is zijn brutoinkomen minus de betaalde hypotheekrente. Hoe lager het verzamelinkomen, hoe gunstiger de regeling. De huurder wordt dus dubbel gepakt: hij betaalt wel belasting over het geld dat hij aan huur kwijt is, en loopt allerlei regelingen mis doordat de huur (die hij 100% kwijt is ipv 50%) wél meetelt in zijn verzamelinkomen! Dat is toch gewoon idioot.

Het zou me niet eens zo erg verbazen als deze smerige truc 1 van de belangrijkste redenen was om het hele zorgstelsel om te gooien.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet hoor, met dat hypotheekrenteaftrek.
Huurders krijgen ook huursubsidie, en flink ook. En daarnaast hebben huizenbezitters een GROOT bedrag aan overdrachtsbelasting aan Vadertje Staat overgemaakt.
De enige reden dat ik als starter een huis heb kunnen kopen is de maandelijkse lastenvermindering via de hyptheekrenteaftrek. (Nou ja, ok, niet de enige reden, maar het scheelt wel een slok op een borrel.)
Maar op zich is het inderdaad een rare constructie. Afschaffing zou echter wel heel geleidelijk moeten gaan, anders heb je echt een probleem als staat.

En verder wil ik toevoegen dat de mensen uit die 'onderste laag', wat dat dan ook precies mag zijn, zoveel voordeeltjes hebben op tal van gebieden dat ze nominaal gelijkwaardig zijn aan een aantal lagen hoger. Met dank aan, jawel, die middenmoters (en rijke bobo's).

PvdA meent dat mensen zielig en zwak zijn, en dat vind ik per definitie een verkeerde benadering. Je kunt mensen ook helpen door ze vanuit hun kracht te benaderen, maar ja dan zijn ze niet meer van je afhankelijk en dat is nou wel zo lekker bij verkiezingen.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan de onderste laag steeds minder vertrouwen op allerlei steunmaatregelen. Om een voorbeeldje te noemen: in veel steden kan je niet meer een bijstandsuitkering krijgen zonder verplicht te werken, een initiatief dat erg succelvol lijkt te zijn. Ik zie echt niet dat ze worden benaderd als ziek zwak en misselijk zodat ze worden gepamperd. Maar dat is misschien een verschil in waarneming.

Bos is hypocriet? Zoals Bona Fides al aangaf: ja duh! Dat oorlogvoorbeeld is een mooi voorbeeld inderdaad. Ik wil daar wel aan toevoegen dat Koenders die in de aanloop de hele tijd het woord had gevoerd het niet met Bos eens leek te zijn.

En nog even een correctie op het hypotheekrenteaftrekverhaal: huursubsidie krijg je alleen met een laag inkomen. Ik verdien daar bijvoorbeeld veel te veel voor en ik ben echt niet rijk. Maar hypotheekrenteaftrek krijg je zelfs meer naarmate je een duurder huis (en dus een hogere hypotheek) hebt! Dat vind ik echt belachelijk. Ik weet je veel overdrachtsbelasting betaalt, maar dat wordt door de hypotheekrenteaftrek ruimschoots gecompenseerd.

Nou zou het inderdaad zo kunnen zijn dat in feite de banken e.d. de vruchten plukken van de regeling. Als dat zo is dan moeten we er zo snel mogelijk vanaf. Als dat niet zo is, dan nog vind ik het onacceptabel dat de onderklasse gecompenseerd wordt middels huursubsidie, je hypotheekrenteaftrek ervoor zorgt dat hoe meer je verdient hoe meer de staat voor je betaalt, en dus huurders zonder huursubsidie in feite het duurst uit zijn. En dan vooral diegenen die niet honderd jaar op een wachtlijst hebben gestaan om sociale woningbouw te krijgen. Wat mij betreft mogen de prijzen voor sociale woningbouw ook flink omhoog. Lage inkomens mogen dan met meer huursubsidie gecompenseerd worden. Het effect daarvan zou zijn dat niet langer mensen met een hoog inkomen en huis in de sociale woningbouw enorm kunnen profiteren van onterecht gekregen subsidie.
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik weet het niet hoor, met dat hypotheekrenteaftrek.
Huurders krijgen ook huursubsidie, en flink ook.

Daar ben ik het niet met je over eens. De huursubsidie is de laatste tijd alleen maar dramatisch gedaald. Een vergelijking met huurders en kopers lijkt me in dit verband niet op zijn plaats, want het verschil in euries is enorm denk ik.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
[...]Om een voorbeeldje te noemen: in veel steden kan je niet meer een bijstandsuitkering krijgen zonder verplicht te werken, [...]

Volkomen terecht lijkt me.

Overigens, ik ben het met jullie eens dat de hypotheekrenteaftrek een rare constructie is. Voor mij komt het handig uit, maar dat is eigenbelang en geen idealisme.
Afschaffing lijkt me dan ook gewenst, maar dan wel heeel geleidelijk. Anders gaat het gewoon massaal fout.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp uiteraard dat je dat niet van de ene op de andere dag kan afschaffen. Daar ik dus ook niet voor zijn.
So don't worrry Puh Wink
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Afschaffing lijkt me dan ook gewenst, maar dan wel heeel geleidelijk. Anders gaat het gewoon massaal fout.

Afgezien van het feit dat het massaal fout zou gaan, zou het een groot (ongewenst) financieel strop betekenen voor de mensen die er dankbaar jarenlang gebruik van hebben gemaakt. Mijn stem gaat ook uit naar een geleidelijke afschaffing, maar dan zonder dat het bijvoorbeeld 10 jaar moet duren.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michele schreef:

Quote:
PvdA meent dat mensen zielig en zwak zijn, en dat vind ik per definitie een verkeerde benadering. Je kunt mensen ook helpen door ze vanuit hun kracht te benaderen, maar ja dan zijn ze niet meer van je afhankelijk en dat is nou wel zo lekker bij verkiezingen.

Twee zielen, een gedachte!!

Verder ben ik dus helemaal niet voor afschaffing van de hyp.renteaftrek, behalve dan dat je het zou kunnen beperken tot een bepaald inkomensbedrag, maar dan doel ik wel op een redelijk hoog bedrag zodat je er met een modaal inkomen nog helemaal ondervalt.

Dat het ongelijk is met huurders kan dan zo zijn maar dat is nou precies wat ik bedoel met de gedachte 'verschil mag er zijn'. Laat het een stimulans zijn voor bepaalde mensen om hard te werken en goed voor zichzelf te zorgen zodat zij ook van dat voordeel gebruik kunnen maken, je moet er iets voor doen, is daar iets mis mee?? Tuurlijk zijn er mensen voor wie dit niet haalbaar is om redenen waar ze zelf geen invloed op hebben maar als je die onderste groep verkleint (door ze dus niet juist steeds meer voordelen te geven , maar de groep erboven wel) dan heb je weer meer geld over om die mensen te steunen.
De strengere controle op bijstandsfraude en de verandering van de WAO naar de WIA zijn goede stappen in de richting, ik ben bang dat een geheel links kabinet dit weer laat versloffen en alleen maar weer lasten gaat verlagen voor de onderste laag en lasten verhogen voor alles wat daarboven zit. Zo kortzichtig, en inderdaad wat Michele zegt, alleen maar om die zeer grote groep kiezers te trekken.

Ik zag laatst ,op Netwerk volgens mij, een rapportage over een heel gezin waarvan ieder lid, en dan bedoel ik ook echt, oma, tante, neef, broer, zus etc, in de bijstand zat. En die vertelden er doodleuk bij dat ze echt niet gingen werken want dan verdienden ze toch bijna niet meer. Dat dit soort mensen profiteren van anderen die wel elke morgen om 7 uur opstaan vind ik echt weerzinwekkend.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Laat het een stimulans zijn voor bepaalde mensen om hard te werken en goed voor zichzelf te zorgen zodat zij ook van dat voordeel gebruik kunnen maken, je moet er iets voor doen, is daar iets mis mee??

OP zich niet maar wel als de staat daaraan meebetaalt of juist rijkere mensen meer neloont dan armeren. Ik ben er helemaal niet voor om alles van de 'rijken' af te pakken. Die werken daar vaak heel hard voor. Maar het omgekeerde gaat er bij mij echt niet in. En dat is wat ik tegen de hyp.aftrek heb.

Verder geloof ik echt niet dat een heel links kabinet er komt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 5 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds