|
Auteur |
Bericht |
Beccaria
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:38 Onderwerp: |
|
|
Eva we zitten hier niet aan de borreltafel ik wil graag een inhoudelijke juridische mening horen en geen luk rake taal. Lees anders even de eerder geplaatste berichten voordat je reageerd.
Want hier heb ik je bijvoorbeeld niks over zien schrijven:
Duch schreef:
Zinnig nieuw te starten draad: Wat is de taak van de rechter in een democratische samenleving (o.a. met betrekking tot buitenlandse betrekkingen)? _________________ "Ius est ars boni et aequi" |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:42 Onderwerp: |
|
|
Dat draadje kan Duch gewoon starten.
Verder gaat het hier steeds over hetzelfde onderwerp. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:50 Onderwerp: |
|
|
@Beccaria: Inderdaad, het onderwerp is hier de Deense cartoons, dat andere onderwerp moet Duch als hij dat wil gewoon starten als nieuw onderwerp. Dat heeft hier niks mee te maken.
Verder heb ik het juridisch gewoon over de vrijheid van meningsuiting en wat ik daar onder vind vallen, dus ik snap je niet zo goed. |
|
|
|
 |
Beccaria
|
|
|
Dat wel maar inhoudelijk vind ik het toch niet echt juridisch ik verwacht juist op een forum waar mensen enige kennis van zake hebben een juridsch en degelijke onderbouwde meningen kunnen geven en niet lukraak maar wat zeggen dat bedoelde ik te zeggen. _________________ "Ius est ars boni et aequi"
Laatst aangepast door Beccaria op ma 06 feb 2006 15:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
|
|
@ Eva: Dat ben ik wel met je eens. Het is echter wel lastig om te bepalen wanneer iemand 'overgevoelig' is en wanneer hij zich terecht beledigd voelt. Maargoed, dat is de verantwoordelijkheid die samengaat met het gebruik van de vrijdheid van drukpers/meningsuiting.
Off topic: Euhm, Beccaria, dat is een voorstel voor een nieuwe[/] draad. Het lijkt me vrij terecht dat Eva daar dus niks over schrijft. En wat betreft je opmerking over borreltafels en juridische reacties: Ik heb al eerder uitvoerig betoogd dat deze discussie nu juist bij uitstek [i]niet juridisch van aard is voor zover het de internationale aspecten betreft. Ik kan dan ook niet inzien hou de reactie van Eva 'borreltafelpraat' zou zijn. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Beccaria
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:54 Onderwerp: |
|
|
Sorry dacht dat je bedoelde dat je de draad wilde koppelen aan het onderhavige onderwerp. Verder Eva zo bedoelde ik het niet maar wat ik dus graag wil horen is bijv vrijheid van meningsuiting grensloos of niet?etc etc
Duch schreef:
Zinnig nieuw te starten draad: Wat is de taak van de rechter in een democratische samenleving (o.a. met betrekking tot buitenlandse betrekkingen)? _________________ "Ius est ars boni et aequi" |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 16:00 Onderwerp: |
|
|
@Duch: Ik ben het helemaal met je eens. Dit is inderdaad een discussie die niet echt puur juridisch is, maar meer de nuance betreft wat wel en niet onder de vrijheid van meningsuiting valt. Ik vind dat de cartoons daar absoluut onder vallen en dus vind ik de reacties uit de ' moslim-wereld' zeer overtrokken en absurd. Wij hoeven er toch geen rekening mee te houden dat veel moslim-landen geen vrijheid van meningsuiting kennen....
Het is inderdaad een kwestie van een lijn trekken tussen beledigingen en vrijheid van meningsuiting. Alleen wat mijn punt dus is, is dat sommige moslims zich nu beledigd voelen enkel en alleen om het feit dat mohammed is afgebeeld en dat dat volgens hun religie niet mag. Ja, dat is dan jammer denk ik dan. Zij moeten zich ook voor kunnen stellen dat niet iedereen in de wereld moslim is en dat het voor diegenen geen enkel probleem is om hem af te beelden. Je kunt niet verwachten dat niet-moslims zich aan de regels van de islam houden. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 16:04 Onderwerp: |
|
|
@Beccaria: geeft verder niks. Die draad moet duch of iemand anders zelf even opnieuw starten. Dit is een ander, apart onderwerp.
Zoals ik al zei, vrijheid van meningsuiting is natuurlijk niet grenzeloos. Wat mij betreft valt er wel heel veel onder en kan het alleen niet door de beugel als iets aanzet tot haat/agressie/geweld. Dat vind ik de cartoons niet doen, dus wat mij betreft onzin die reacties uit de moslim-wereld. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 18:31 Onderwerp: |
|
|
In de nieuwsberichten hoor ik niet zozeer terug dat moslims zich beledigd voelen enkel omdat Mohammed is afgebeeld, maar dat zij zich beledigd voelen omdat de waardigheid van de profeet wordt aangetast door de spotprenten (spotprenten zegt eigenlijk al voldoende).
Gezien de achtergrond van de regel dat je geen afbeeldingen van de profeet mag maken, lijkt me niet dat die regel voor niet-moslims geldt. Vergelijkbaar met het Christendom is die regel om verafgoding te voorkomen (aanbidden van de beeltenis boven waar het eigenlijk om gaat). Van niet-moslims is een dergelijke verafgoding niet te verwachten.
@Eva: jij vindt niet dat de spotprenten aanzetten tot haat/agressie/geweld. De realiteit is echter dat er als gevolg van de prenten wel degelijk bij grote groepen uitbarstingen van agressie en geweld zijn geweest. Of wij dat op zijn plaats vinden doet er dan weinig toe.
Bij het oordeel of we de reactie in moslimlanden overtrokken vinden of niet, moet je wel stilstaan bij de totaal andere cultuur daar.
Dat degenen die zich in een andere cultuur begeven zich aan die andere cultuur moeten aanpassen lijkt mij niet meer dan op zijn plaats. Wat ik van de Nederlandse moslims hoor, doet mij niet echt twijfelen aan een goede aanpassing. We hebben geen uitbarstingen van geweld gehad, enkel moslims die op tv aangaven waarom ze zich beledigd voelen door de prenten, en een flyer-aktie dat men het oneens is met het plaatsen van de foto's door Geert Wilders op zijn site. Lijkt me niets mis mee (voorbehoud: flyer nog niet gezien). _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Studiosus
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 18:42 Onderwerp: |
|
|
Waarom gaat het over de vraag of het spotprentje onder de vrijheid van meningsuiting valt of niet? Wat bereik je er in dit stadium mee om dat te beantwoorden?
Als we nu tot de conclusie komen dat de spotprentjes niet vallen onder de bescherming van vrijheid van meningsuiting, dan zitten we nog steeds met een behoorlijk probleem, lijkt me.
Het gaat er juist om dat moslims de islam als wet aan iedereen toedichten, en niet alleen aan de eigen bevolking. Aan de andere kant doen de niet-moslims hetzelfde maar dan niet met het geloof, maar met de 'aardse' wet. De vrijheid van meningsuiting is begrensd, misschien is de vrijheid van meningsuiting overschreden, misschien niet. Het probleem gaat veel verder dan vrijheid van meningsuiting, het gaat om het niet erkennen van de wet boven de islam, en andersom. En daar waar de Islamitische grondgebieden de niet-islamitische grondgebieden raken ontstaan er conflicten. Bijvoorbeeld wanneer er moslims in westerse landen wonen. Hoe we daarmee om moeten gaan is volgens mij de vraag. Niet of het prentje onder de vrijheid van meningsuiting valt.
De vrijheid van meningsuiting zou misschien wel een deel van oplossing kunnen brengen. Als inbinding van de vrijheid van meningsuiting dergelijke acties in het vervolg kan voorkomen, is dat misschien iets om over na te denken....
@eva: Quote: | Wij hoeven er toch geen rekening mee te houden dat veel moslim-landen geen vrijheid van meningsuiting kennen.... |
Maar hebben die moslim landen niet het recht om juist met dezelfde redenering hun gedrag goed te keuren: Wij hoeven er toch geen rekening mee te houden dat niet-moslim landen de islam niet als wet erkennen ? _________________ Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 19:16 Onderwerp: |
|
|
Studiosus schreef: | En daar waar de Islamitische grondgebieden de niet-islamitische grondgebieden raken ontstaan er conflicten. Bijvoorbeeld wanneer er moslims in westerse landen wonen. Hoe we daarmee om moeten gaan is volgens mij de vraag. Niet of het prentje onder de vrijheid van meningsuiting valt. |
Tot nu toe is er in deze affaire gelukkig geen sprake van problemen met moslims in westerse landen. Eventuele moslimorganisaties die naar de rechter stappen ivm de publicaties hebben mijn steun.
Misschien moet het volksoproer in Syrië en Libanon en de daarvan afgeleide demonstraties in andere landen vooral gezien worden in het licht van de wat benarde positie van de Syrische machthebbers ivm de moord op Hariri. Het komt nu plots wel goed uit om te rellen over een publicatie van september vorig jaar. Zonder de publicatie was er misschien een andere aanleiding tot volkswoede gevonden?
Quote: | De vrijheid van meningsuiting zou misschien wel een deel van oplossing kunnen brengen. Als inbinding van de vrijheid van meningsuiting dergelijke acties in het vervolg kan voorkomen, is dat misschien iets om over na te denken.... |
Opgeven van westerse verworvenheden lijkt me geen goed idee. De "oorlog tegen het terrorisme" komt toch al in hoofdzaak neer op het inperken van onze vrijheden en de rechtstaat. Wat dat betreft boekt Bin Laden overwinning op overwinning. Het einde is ook zoek als we spotprenten van Mohammed verbieden. Wat als men morgen verontwaardigd is over een grap over Bin Laden?
Quote: | @eva: Quote: | Wij hoeven er toch geen rekening mee te houden dat veel moslim-landen geen vrijheid van meningsuiting kennen.... |
Maar hebben die moslim landen niet het recht om juist met dezelfde redenering hun gedrag goed te keuren: Wij hoeven er toch geen rekening mee te houden dat niet-moslim landen de islam niet als wet erkennen ? |
Nee, men heeft de veiligheid van westerse ambassades te respecteren of in ieder geval te beschermen. Wat puur interne rellen in moslimlanden betreft kunnen wij hier inderdaad niet echt eisen stellen. Dat doen we ook niet. Ideeën erover mogen we natuurlijk wel hebben. |
|
|
|
 |
Studiosus
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 19:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Tot nu toe is er in deze affaire gelukkig geen sprake van problemen met moslims in westerse landen. Eventuele moslimorganisaties die naar de rechter stappen ivm de publicaties hebben mijn steun. |
De cartoons zijn gepubliceerd in o.a. Denemarken, een westers land, naar aanleiding waarvan westerse ambassades zijn vernield. Misschien is het niet in westerse landen, maar er is zeker wel sprake van het raken van de verschillende machtsgebieden.
Quote: | Nee, men heeft de veiligheid van westerse ambassades te respecteren of in ieder geval te beschermen. |
Je bent dus wel met me eens dat de westerse wereld wordt geraakt?
Quote: | Misschien moet het volksoproer in Syrië en Libanon en de daarvan afgeleide demonstraties in andere landen vooral gezien worden in het licht van de wat benarde positie van de Syrische machthebbers ivm de moord op Hariri. Het komt nu plots wel goed uit om te rellen over een publicatie van september vorig jaar. Zonder de publicatie was er misschien een andere aanleiding tot volkswoede gevonden? |
Ik betwijfel of dat de lading dekt. Denen kunnen zich in 16 landen niet meer vertonen omdat ze anders vermoord worden, het verband met hun eigen problemen is ver te zoeken.
Quote: | Wat puur interne rellen in moslimlanden betreft kunnen wij hier inderdaad niet echt eisen stellen. Dat doen we ook niet. Ideeën erover mogen we natuurlijk wel hebben. |
Waar ligt het onderscheid tussen puur interne rellen en rellen die de buitenwereld raken? Volgens mij is die moeilijk te trekken. Blijft het bovendien niet een strijd tussen welk recht geld? De islam, of het westerse recht. Als je het mij vraagt zeg ik het westerse recht, maar als je het moslim vraagt zegt die misschien wel de islam. Als het recht niet erkend wordt, hoe kan je het dan wel laten gelden? Zij kunnen ons de islam niet opleggen, wij hen onze wet niet. Het blijft een kwestie van wederzijds gedogen. Totdat er iets gebeurd zoals nu. Wij respecteren hun geloof niet, zij onze vrijheid van meningsuiting niet. Wat nu? _________________ Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 19:58 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef:
Quote: | @Eva: jij vindt niet dat de spotprenten aanzetten tot haat/agressie/geweld. De realiteit is echter dat er als gevolg van de prenten wel degelijk bij grote groepen uitbarstingen van agressie en geweld zijn geweest. Of wij dat op zijn plaats vinden doet er dan weinig toe.
|
Dat vele moslims nu overgaan tot agressie en geweld betekent nog niet dat de spotprenten daartoe aangezet hebben (feitelijk uiteraard wel, maar juridisch gezien (wellicht) niet). Iniedergeval niet in die zin dat er dmv de spotprent is opgeroepen tot haat en geweld. Ik denk iniedergeval niet dat een rechter dat zo zal zien. Ik zou het dan ook toejuichen als westerse, wellicht Nederlandse moslims naar de rechter zouden stappen. Dat geeft dan alleen al aan dat zij de westerse regels respecteren en het via de rechter tot een oplossing willen laten komen en niet via geweld. Dat geeft dan ook aan dat zij de vrijheid van meningsuiting respecteren.
De vraag of iets onder de vrijheid van meningsuiting valt doet er mijns inziens wel toe, ook al is er nu al geweld ontstaan. Het gaat puur juridisch om het feit of de prenten in het Westen/Europa zijn toegestaan. Het lijkt mij dat moslims die de wet respecteren dit antwoord wel zullen willen weten.
Studiosus schreef:
Quote: | Als inbinding van de vrijheid van meningsuiting dergelijke acties in het vervolg kan voorkomen, is dat misschien iets om over na te denken....
|
Laten we dat alsjeblieft niet doen. Is het niet verstandiger de rechter gewoon te laten beslissen over vrijheid van meningsuiting ipv toe te gaan geven aan dit soort terreur..
Quote: | Maar hebben die moslim landen niet het recht om juist met dezelfde redenering hun gedrag goed te keuren: Wij hoeven er toch geen rekening mee te houden dat niet-moslim landen de islam niet als wet erkennen ? |
Daar heb je op zich zeker gelijk in, zij hoeven onze vrijheid van meningsuiting niet te respecteren mits het een interne aangelegenheid blijft. Dus niet als ze Denen en andere westerse mensen gaan bedreigen met de dood en ambassades gaan aanvallen. Dat zou betekenen dat zij het dus goedkeuren dat geweld gebruikt mag worden als iemand zich niet aan hun regels houdt. Ik weet niet welk persoon er naar die regels zou willen leven. Ze zouden ook gewoon kunnen zeggen, wij verwerpen het feit dat jullie cartoons van mohammed tekenen, bij ons mag dit niet. De moslims in het westen zullen de vrijheid van meningsuiting echter wel moeten respecteren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 21:42 Onderwerp: |
|
|
@Studiosus: de eerste passage van mij die je quote is enkel gericht op wat je schrijft over moslims in westerse landen. Niet dat je schreef dát er met deze mensen problemen zijn, maar het leek me vermeldenswaard dat zulke problemen er juist niet zijn (voor zover het de cartoons betreft).
Wat betreft de 16 landen waar Denen zich niet kunnen vertonen, de woede is nogal overgeslagen. Het lijkt me duidelijk dat het op één plaats begonnen is, het kan niet zijn dat de verschillende haarden zich onafhankelijk van elkaar sinds september 2005 aan het ontwikkelen zijn geweest om binnen een paar dagen na elkaar tot ontploffing te komen. De vraag is of het echt een vooropgezet plan is geweest van de Syrische machthebbers. Ik lees nu op veel plaatsen dat dit heel wel het geval kan zijn, maar of het echt zo is weet ik niet. Het verband met de eigen problemen is dat over die problemen nu niet meer wordt gesproken. Het is een hele oude truc om interne problemen 'op te lossen' door externe problemen op te zoeken. In ieder geval is deze theorie niet van mijzelf. Zie bijvoorbeeld de analyse op pagine 5 van de Volkskrant van vandaag.
Puur interne rellen zijn rellen in de straten van Damascus waarbij Syriërs het fysiek hooguit op mede-Syriërs (bijvoorbeeld politie) hebben gemunt.
Het geldige recht is afhankelijk van waar je bent. Hier is dat ons recht, ingebed in de internationale rechtsorde, in Syrië is het Syrisch recht, eveneens ingebed in de internationale rechtsorde. Op basis daarvan verdienen ambassades in Damascus bescherming tegen fysiek geweld van Syriërs.
Wat betreft respect voor de Islam vs vrijheid van meningsuiting: dat de westerse wereld deze spotprenten toelaat (nou ja, een rechter heeft zich er bij mijn weten nog niet over uitgelaten) wil niet zeggen dat de westerse wereld geen respect heeft voor de Islam. Het feit dat wij nauwelijks een punt maken van de dagelijkse antisemitische spotprenten in arabische kranten in combinatie met een westers verbod op spotprenten van mohammed zou in mijn ogen pas getuigen van een enorme minachting voor de moslimwereld: respect impliceert dat je iemand als je gelijke ziet. Maar goed, dat is mijn mening en anderen zien het natuurlijk weer anders.
Overigens, zo gek vind ik mijn Bin Laden voorbeeld niet. Wat als een Bin Laden spotprent tot grote rellen zou leiden? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 22:37 Onderwerp: |
|
|
Ik moest ook ineens aan dat arrest Vloekverbod Ermelo denken _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|