Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 20 jun 2025 8:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mohammed cartoons
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2006 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, mijn reactie was ook niet gericht tegen je scriptievoorstellen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2006 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar wat er allemaal op volgde was meer een politieke discussie. En dan raken we weer in welles-nietes en niet tot de kern.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de actualiteitenrubriek is een beetje politiek moeilijk te vermijden. Ik ben bang dat ook de juridische vraag of de publicatie door de Volkskrant onder art 137e Sr valt moeilijk is los te maken van politieke overwegingen.

Volgens mij deed Theo van Gogh in zijn columns niet veel anders dan het overtreden van de artikelen 137c, d en e Sr. Waarom mogen kranten Mohammed niet afbeelden maar moet Submission wel in alle parlementen van Europa gedraaid worden? Waarom mag Hirsi Ali wel steeds mensen ophitsen en wordt ze ook nog eens voor de Nobelprijs voor de vrede genomineerd? Waarom is het ondenkbaar dat een krant wordt veroordeeld wegens een spottende tekening van de paus of jezus aan het kruis? In ieder geval is het lastig over al dan niet schending van artikel 137e Sr te oordelen zonder dit geval te vergelijken met andere gevallen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 0:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat gaat een promotieonderzoek worden Mr. Green
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Duch schreef:
Laten we eerst even vaststellen dat de vraag of plaatsing van deze spotprenten in Nederland positiefrechtelijk is toegestaan in deze discussie nauwelijks relevant is.

De toets die je vervolgens uitvoert lijkt echter wel sterk op die van art 137e Sr.

Dit moge waar zijn, maar dat is dan onbewust o.i.d. Ik heb namelijk geen idee hoe de toets van het strafrecht nu zou uitvallen. Waarschijnlijk komen de ratio van art. 137e en mijn 'toets' uit eenzelfde norm voort. De reden waarom ik het niet relevant vind of de cartoons in Nederland geplaatst hadden mogen worden is dat het conflict landoverstijgend is. Het Nederlandse recht kan daarbij slechts richtinggevend zijn voor een eerste standpuntbepaling. Dat wij de vrijheid van meningsuiting (hoewel nooit onbeperkt) enorm belangrijk vinden moge duidelijk zijn. Dat moslims zich daar onder deze omstandigheden enorm aan ergeren ook. Het is nou juist de vraag wat te doen in deze botsing van kernwaarden van twee verschillende culturen.

Uitgangspunt moet daarbij volgens mij zijn dat geen van beide culturen zijn norm aan de ander mag opleggen. Voor zover het gaat om moslims uit het Midden Oosten en Azië enzo, vind ik dan ook dat ze verdraagzaam moeten zijn naar onze cultuur. Het opnieuw en uitgebreid plaatsen van cartoons gaat daarentegen nergens over. Dat is buwust olie op het vuur gooien. Hoe juist ook het standpunt dat je je niet uit angst tot excuses met laten dwingen, opzettelijk het meer op de spits drijven helpt niet.

Welbeschouwd spelen hier twee verschillende, maar wel verbonden, conflicten. Ten eerste de vraag wat te doen nu verschillende wereldculturen en daarmee verschillende landen tegenover elkaar komen te staan. Mijn reacties hebben op deze vraag betrekking. Ten tweede is er natuurlijk ook de vraag hoe we dit in Nederland moeten regelen. Dat is echter een andere vraag. Misschien heb ik mij ten onrechte op de eerste vraag gericht in deze draad. Als dat zo is, mijn excuses daarvoor.

@ Tiksimone: Die tweede vraag is inderdaad een erg interessant en relevant scriptieonderwerp.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Beccaria

Beccaria

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even los van de discussie
Quote:
Waarom mag Hirsi Ali wel steeds mensen ophitsen en wordt ze ook nog eens voor de Nobelprijs voor de vrede genomineerd?
Als Hirsi Ali de Nobelprijs wint zal ik persoonlijk een brief schrijven naar het commite die verantwoordelijk is voor de keuze. Waar ik in mede laat blijken dat ik alle integriteit in de prijs en de hele ouvre heb verloren. Het enige wat zei grotendeels heeft gedaan mijns inziens is onrust zaaien ipv bruggenslaan tussen verschillende groepen mensen, maar dat terzijde.

Zoals ik al in eerder in me "betoog" vermelde keur ik absoluut af dat het recht in eigen handen wordt genomen in diverse landen door verschillende groepen mensen. Het recht en voornamelijk het strafrecht heeft mijns inziens een functie die orde dient te scheppen mits het natuurlijk na geleefd wordt. Juist in zulke situaties is het belangrijk dat het recht zegeviert anders zou het hele gevaarlijke werking kunnen gaan krijgen waar het niet voor bedoeld is. Voelt een iemand zich gediscrimineerd door een openbaarmakende uitlating doe dan aangifte en is het aan de rechter om te oordelen of dit rechtens en juist is en of was.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Voelt een iemand zich gediscrimineerd door een openbaarmakende uitlating doe dan aangifte en is het aan de rechter om te oordelen of dit rechtens en juist is en of was.

Moet de poortwachter (de OvJ) je er natuurlijk wel doorlaten ....
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zinnig nieuw te starten draad: Wat is de taak van de rechter in een democratische samenleving (o.a. met betrekking tot buitenlandse betrekkingen)?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat betreft haat zaaien, wat te denken van minister Verdonk die in de rechtbank haar gelijk niet heeft kunnen halen (althans nog niet), en daarom in de Telegraaf maar een meisje van 18 jaar zwart maakt dat op school en op straat perfect Nederlands praat en ook overigens goed geïntegreerd is? Hoe haal je het in je hoofd om een meisje dat vrijwel het gehele VWO heeft doorlopen een paar maanden voor haar examen te deporteren, denk ik dan.
Beccaria

Beccaria

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En wat betreft haat zaaien, wat te denken van minister Verdonk die in de rechtbank haar gelijk niet heeft kunnen halen (althans nog niet), en daarom in de Telegraaf maar een meisje van 18 jaar zwart maakt dat op school en op straat perfect Nederlands praat en ook overigens goed geïntegreerd is? Hoe haal je het in je hoofd om een meisje dat vrijwel het gehele VWO heeft doorlopen een paar maanden voor haar examen te deporteren, denk ik dan.

Sluit ik me helemaal bij aan!!!

Wat betreft het vervolgen van de OvJ daar twijfel ik niet aan [b]social pressing need [/b]denk ik tenzij zei ze boter ophun hoofd hebben daar bij het OM.

Rechter is afhankelijk van de zaken die het OM vervolgd dus zal het OM zulke aangiftes (137 e.v) niet zal vervolgen dan zal de rechter er ook niet over kunnen oordelen. Gebeurd dit wel dan is het belangrijk ongeacht de uitspraak dat er een uitgebreide en degelijke motivering aan het vonnis is gekoppeld. Dit zal veel duidelijkheid geven over wat rechtens wel kan en niet kan.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Zinnig nieuw te starten draad: Wat is de taak van de rechter in een democratische samenleving (o.a. met betrekking tot buitenlandse betrekkingen)?

Starten, die draad!
Beccaria

Beccaria

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechter is afhankelijk van de zaken die het OM vervolgd dus zal het OM zulke aangiftes (137 e.v) niet zal vervolgen dan zal de rechter er ook niet over kunnen oordelen. Gebeurd dit wel dan is het belangrijk ongeacht de uitspraak dat er een uitgebreide en degelijke motivering aan het vonnis is gekoppeld. Dit zal veel duidelijkheid geven over wat rechtens wel kan en niet kan.

Duidelijkheid (uitgebreide motivering) dat is mijns inziens een belangrijk punt dat geschapen moet worden door de rechtsprekende macht.

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Het opnieuw en uitgebreid plaatsen van cartoons gaat daarentegen nergens over. Dat is buwust olie op het vuur gooien. Hoe juist ook het standpunt dat je je niet uit angst tot excuses met laten dwingen, opzettelijk het meer op de spits drijven helpt niet.

Mijn (toegegeven, ietwat naïeve) argument om een massaal wereldwijd publiceren van de cartoons juist toe te juichen is om duidelijk te maken dat we lak hebben aan dit soort lichtgeraaktheid. Als we iedere keer snel snel zulke publicaties weer wegstoppen en excuses aanbieden geven we toch de indruk dat we begrip willen opbrengen voor al het geweld en dat geweld ook een volgende keer weer effectief zal zijn. Een shock-therapie zou misschien helpen... Ok, erg verstandig om dit te proberen is het niet Wink
Beccaria

Beccaria

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangifte tegen AEL om antisemitische cartoons
AMSTERDAM - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft zondag bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam aangifte tegen de Arabisch Europese Liga (AEL) gedaan wegens antisemitisme. Aanleiding daarvoor zijn twee cartoons die de AEL zaterdag op z'n internetsite plaatste als reactie op de Deense spotprenten over de profeet Mohammed.

Op de ene cartoon op de AEL-site deelt Hitler het bed met Anne Frank en op de andere twijfelt iemand aan de Holocaust, de Jodenvernietiging in de Tweede Wereldoorlog.

Het CIDI vindt ze beledigend voor het Joodse volk. De organisatie heeft aangifte gedaan omdat ze wil weten wat de strafrechter van de tekeningen vindt. Volgens het CIDI is uit eerdere zaken gebleken dat het in twijfel trekken van de Holocaust strafbaar is.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
....om duidelijk te maken dat we lak hebben aan dit soort lichtgeraaktheid. Als we iedere keer snel snel zulke publicaties weer wegstoppen en excuses aanbieden geven we toch de indruk dat we begrip willen opbrengen voor al het geweld en dat geweld ook een volgende keer weer effectief zal zijn.

WE hebben er geen lak aan hoor. Ikke niet in elk geval. Als ik in het dagelijks leven onbedoeld grof, kwetsend of bot ben zeg ik meestal ook gewoon "Het spijt me, zo was het niet bedoeld."

En ik vind het heel jammer her en der op internet te moeten merken dat acties van een paar radicale gekken terugslaan op een hele grote groep die ook niks met dit soort gekkigheid te maken wil hebben.

Zo gaat het van kwaad tot erger Confused

Duch heeft het mooi gezegd, vind ik.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds