|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 6:01 Onderwerp: |
|
|
Arno schreef: | Het opzettelijk toebrengen van pijn valt wel degelijk onder mishandeling, ook als er geen sprake is van letsel! Ik denk dat je in de war bent met het schadevereiste voor een o.d. | `
Zie disclaimer hierboven: strafrecht is niet mijn koekie  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 7:08 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Is er bij mishandeling niet enige opzet op het mishandelen vereist? Volgens Dennis ging het om een "soort van wegduwen", totaal niet gericht om de dame in kwestie te beschadigen. Dat de dame toch een beschadigde neus opliep lijkt volgens het verhaal een ongeluk. |
Het mishandelen waar wij over discussieerden was of Dennis mishandeld was (de klap/klappen die de dame hem gaf).
@Quinty: dat afwachten was eerlijk gezegd ook het eerste dat in mij opkwam. De reden om ook een eigen aangifte in overweging te geven is eigenlijk dat wanneer er pas veel later iets met de aangifte van de dame gedaan zou worden zijn verhaal misschien wat zou klinken als een smoes. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 10:11 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het mishandelen waar wij over discussieerden was of Dennis mishandeld was (de klap/klappen die de dame hem gaf). |
Maar de vraag van Dennis zelf ging er om in hoeverre hij zich zorgen moest maken over de aangifte die de dame in kwestie tegen hem gedaan had, en hoe hij nu moest handelen.
Een tegen-aangifte is alweer een stap verder.
Bovendien, zijn twee aangiftes tegen elkaar weg te strepen? De politie kan beide aangiftes toch onderzoeken, en in beginsel kunnen beide toch tot vervolging leiden? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 10:25 Onderwerp: |
|
|
Nee, tuurlijk kun je niet "wegstrepen".
En die dame kan best aangifte van mishandeling doen. Of het evt. door een PR bewezen verklaard wordt is een tweede, natuurlijk.
Maar goed, allemaal toekomstgepraat .... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 13:04 Onderwerp: |
|
|
Wat quinty zegt lijkt me vooral van belang. Heeft de dame in kwestie echt een gebroken neus, is dit door een dokter vastgesteld of zegt zij gewoon dat zij een gebroken neus heeft om alles een beetje op te kloppen.
Als ze geen gebroken neus heeft lijkt het me sterk dat het tot een vervolging komt, dit soort dingen gebeurt zovaak en helaas de politie/ het OM heeft hier allemaal geen tijd meer voor.
Heeft ze echt een gebroken neus dan vraag ik me af of dat echt gekomen is door alleen één duw?? Dat lijkt me namelijk zeer sterk, en als het dan tot een vervolging komt dan zal de politierechter zeer waarschijnlijk n.a.v. het letsel wel schuldig verklaren. Maar de kans is groter dat het helemaal niet tot een vervolging komt... |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 15:32 Onderwerp: |
|
|
Dennis, had ze een bloedneus? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 15:42 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Quote: | Het mishandelen waar wij over discussieerden was of Dennis mishandeld was (de klap/klappen die de dame hem gaf). |
Maar de vraag van Dennis zelf ging er om in hoeverre hij zich zorgen moest maken over de aangifte die de dame in kwestie tegen hem gedaan had, en hoe hij nu moest handelen.
Een tegen-aangifte is alweer een stap verder.
Bovendien, zijn twee aangiftes tegen elkaar weg te strepen? De politie kan beide aangiftes toch onderzoeken, en in beginsel kunnen beide toch tot vervolging leiden? |
wat ik dus al zei, hij hoeft zich geen zorgen te maken...en ik zie niet in waarom een tegen-aangifte een stap verder is en daarbij sluit ik me aan bij de woorden van Eva of in dit geval politie en justitie er wel zoveel tijd in zullen steken...de hele zaak klinkt allemaal zo klein en onbenullig dat ik me haast niet voor kan stellen dat vervolging in de rede ligt. Het enige wat Dennis moet doen is wachten wat er met de aangifte gebeurt, geen zorgen maken!! |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 21:07 Onderwerp: |
|
|
Beste Eva en Quinty,
Het gaat er niet om wat te doen wanneer iets niet is, immer dan is er niets, het gaat er over wat wel, indien wel.  |
|
|
|
 |
quinty
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 22:11 Onderwerp: |
|
|
Maar als er niet iets is dan is dat toch ook prima???? althans voorlopig is er niets!! En natuurlijk zijn er klappen gevallen en er is een aangifte....maar in het strafrecht is het nu eenmaal zo dat een verdachte (of een client of hoe je het ook noemen wilt) soms gewoon moet afwachten..........stel nu dat over een tijdje blijkt dat er niets met de aangifte wordt gedaan, dan hebben we allemaal voor niets allerlei suggesties gewekt of personen onnodig zorgen aangepraat en dat lijkt me in deze ook niet de bedoeling!
maar als jij weet wat er nu moet gebeuren of wat Dennis nu moet of kan doen, voel je zeker niet geremd om het te zeggen. Ik vind dat ik (en Eva e.a.) obv de beschikbare gegevens al prima op een rij hebben gezet wat we ervan vinden en als jij nog nuttige/ zinvolle aanvullingen hebt, dan zien we dat graag natuurlijk  |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 22:58 Onderwerp: |
|
|
@abraxes: Ik snap niet zo goed wat je hier mee wilt zeggen...
Of hij uberhaupt ook maar iets kan/moet doen zal toch echt afhangen van het feit of hij vervolgd gaat worden. En die kans is waarschijnlijk zeer klein. Zoals ik al zei, het OM heeft wel iets beters te doen tegenwoordig..
Dus beter eerst even afwachten en dan pas verder denken.....  |
|
|
|
 |
dennis20
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 23:21 Onderwerp: |
|
|
Ten 1ste wil ik eventjes kwijt dat ik dit echt een superforum vind .. ( ondanks de reden dat ik hier verzeild ben geraakt )
en JA ze had een bloedneus en zij heeft mij gezegt dat ze een gebroke neus heeft,, niet alleen zij meerdere mensen hebben mij dat gezegt !! ..
ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij vooral omdat dit de 1ste keer is dat ik .. denk ik .. met justitie in aanraking kom.. heeft iemand een idee.. als ik een straf zal krijgen .. wat voor straf het zal zijn ???
offtopic:
sorry dat ik zo langzaam reply .. maar gisterochtend is er 1 vriend overleden en 1 ligt er in coma de zaak word nu ook uitgezocht door de rechercheurs omdat het over " slechte " cocaine gaat.. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 23:26 Onderwerp: |
|
|
Als ik in jouw schoenen stond zou ik gewoon maar eerst even rustig afwachten of je er nog wat over hoort.
Sterkte met het verlies van je vriend en de zorg om de andere. (O man, waarom nemen mensen die zooi toch.....??? ) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
quinty
|
Geplaatst: di 30 aug 2005 0:06 Onderwerp: |
|
|
Beste Dennis
Quote: |
en JA ze had een bloedneus en zij heeft mij gezegt dat ze een gebroke neus heeft,, niet alleen zij meerdere mensen hebben mij dat gezegt !!
|
laat dat maar aan een arts over en die kan een verklaring opstellen en dan staat strafrechtelijk een keer vast of er letsel is geweest......die andere mensen zijn ook geen doktoren...
ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij vooral omdat dit de 1ste keer is dat ik .. denk ik .. met justitie in aanraking kom.
|
Denk je??
heeft iemand een idee.. als ik een straf zal krijgen .. wat voor straf het zal zijn ???
|
Ik zou er als ik jou was niet eens vanuit gaan dat het voor de rechter komt.....en we hebben hier te weinig feiten en omstandigheden om een goed oordeel te geven over een mogelijke strafoplegging en de vorm daarvan! Ga er in elk geval maar niet vanuit dat je snel een beroep op noodweer (zelfverdediging) kunt doen, ook al heb je zelf het gevoel dat je jezelf wilde beschermen!! Maar dat is van latere zorg joh....Ik denk ook niet dat je het achteraf op prijs stelt als wij je hier loze beloftes doen over de te verwachten straf..... |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 30 aug 2005 0:53 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me grotendeel vereenzelvigen met een combinatie van bovenstaande antwoorden.
Voldoet de verdachte aan de delictomschrijving? Het bestanddeel mishandeling impliceert opzet. Is er, als men kijkt naar de gegevens zoals deze ons bekend zijn sprake van opzet? Noodweer is een rechtvaardigingsgrond, gedrag waarvoor een rechtvaardigingsgrond geldt, is niet wederrechtelijk, noodweerexces daarentegen is een schulduitsluitingsgrond, het gedrag blijft wederrechtelijk maar wordt niet verweten. Verschil zit daar dat het een de materiele norm corrigeert die uit een delictomschrijving is af te leiden en de ander (schulduitsluitingsgrond) dit niet doet.
Art. 41 wvsr
Noodweer: niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
Noodweerexces: niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor een beroep op noodweer is, naast hetgeen in dit artikel mede is omschreven van belang de uit het artikel voortvloeiende eisen van proportionaliteit en subsidiariteit: de verdediging moet in billijke verhouding staan tot de aanval en er moet geen zwaarder middel worden ingezet dan het lichtste middel dat toereikend is. Uit de gegevens door Dennis verstrekt meen ik op te maken dat er niet is voldaan aan beide eisen: al eerder was opgemerkt dat hij had kunnen weglopen (subsidiariteit) en het verweer wat resulteerde in de gebroken neus van het “slachtoffer” staat niet in redelijke verhouding tot de aanval (proportionaliteit). Een beroep op noodweer zou zodoende, mijn inziens, geen gehoor vinden.
Noodweerexces echter behoort wel tot de mogelijkheden. Dennis is door het gevolg van een hevige gemoedsbeweging de grenzen van subsidiariteit en proportionaliteit te buiten gegaan. Verder is er voldaan aan de vereisten die het artikel stelt om een succesvol beroep op noodweerexces te doen. Let wel, enkel aansluitend op de informatie zoals Dennis ons deze heeft geboden.
Een stap verder kan Dennis gaan als hij aangifte doet van mishandeling. Vooralsnog zie ik hierin geen belemmering voor wat betreft de andere denkbare vervolging jegens Dennis zelf mits hij een ondubbelzinnige uitleg tijdens het proces blijft hanteren. Daarnaast is het nog maar de vraag of - indien er geen eenduidigheid in zijn verhaal valt te bespeuren - het eventuele bewijs wel rechtmatig is. Voor wat betreft het strafrecht en uitgaande van het verhaal van Dennis, is mijn inziens een beroep op noodweerexces kansrijk.
Verder heeft dit schrijven betrekking op als er daadwerkelijk wordt overgegaan tot vervolging. Het is goed om Dennis er op te attenderen dat vervolging mogelijkerwijs niet zal plaatsvinden. De nadruk hierop leggen acht ik echter verwerpelijk. Besluit men eenmaal over te gaan tot vervolging dan valt er (zeer waarschijnlijk) specifieker, gemakkelijker en correcter antwoord te geven. Dat zou dan ook een beter uitgangspunt zijn. Het probleem wordt echter dikwijls niet in deze vorm aangeboden. Vanuit die optiek moet gelezen worden mijn eerder schrijven: Het gaat er niet om wat te doen wanneer iets niet is, immers dan is er niets, het gaat er over wat wel, indien wel. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 30 aug 2005 12:15 Onderwerp: |
|
|
Sorry maar dat is nou eenmaal de realiteit. Waarschijnlijk wordt er niet vervolgd, dat mag best benadrukt worden. Ik neem aan dat Dennis zelf wel snapt dat wij hem daarmee niet garanderen dat er niet vervolgd gaat worden want dat is nog altijd een zaak van de politie/OM.
Veel zal afhankelijk zijn van het letsel, zoals al eerder gezegd. Is er inderdaad een verklaring van de arts dat de vrouw een gebroken neus heeft en wórdt er vervolgd dan lijkt mij de kans groot dat hij schuldig zal worden verklaard en een eventueel beroep op noodweerwexces niet zal slagen.
Immers, we hebben hier te maken met een zaak die hoogstwaarschijnlijk voor de politierechter zal komen. Het bewijs speelt daar een heel andere rol dan bij andere rechters. De feiten zijn dan dat er een man van bijna 2 meter was en een (veel kleinere) vrouw. De vrouw heeft een gebroken neus en de man heeft geen letsel. Ik denk niet dat de rechter dan uberhaupt overweegt om naar noodweerexces te gaan kijken.
Wat de straf dan zal zijn kan ik echt niet zeggen Dennis, maar misschien iets in de richting van een geldboete of taakstraf.
Maar ik blijf benadrukken dat het zover waarschijnlijk helemaal niet komt..... |
|
|
|
 |
|