Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 5 van 5 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5 |
|
Auteur |
Bericht |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 02 sep 2005 17:06 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het misschien zo is dat de geleerden over dit punt van de subisiariteit van mening verschillen. In mijn studieboeken is alleen duidelijk te lezen dat de proportionaliteit overschreden mag worden. En zo lees ik dat ook in de wettekst.
Als ik het goed begrijp bedoel je dat die hevige gemoedsbeweging ook veroorzaakt kan worden door een situatie die niet echt een noodweersituatie is. En dat dus zo de subsidiairteit overschreden kan worden. Tenminste ik denk dat je dit bedoelt, zeg het even als dit niet zo is.
Volgens mij (en mijn boeken) kan die hevige gemoedsbeweging alleen veroorzaakt worden door een plausibele oorzaak die ligt in de aanranding van de ander. Dus daaruit blijkt dat er altijd wel een soort noodsituatie moet zijn. Ik begrijp nu wel dat die grens misschien ook iets verschoven kan worden en er dus misschien soms iets eerder aangenomen kan worden dat een aanval dat bij iemand veroorzaakt heeft.
Toch blijft mijn standpunt dat er een zodanige situatie moet zijn dat de aangevallene zich ernstig aangevallen voelt zeg maar. En dat de subsidiariteit dus een grote rol blijft spelen. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 04 sep 2005 21:42 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als ik het goed begrijp bedoel je dat die hevige gemoedsbeweging ook veroorzaakt kan worden door een situatie die niet echt een noodweersituatie is. En dat dus zo de subsidiairteit overschreden kan worden. Tenminste ik denk dat je dit bedoelt, zeg het even als dit niet zo is. |
Dit is niet zo. |
|
|
|
 |
Marchello
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 05 sep 2005 13:50 Onderwerp: |
|
|
Geachte mede-juristen
Ik heb bijna alles gelezen, en ik prbeer me een beeld te vormen van wat er gebeurd is. De vraag lijkt mij in dit geval niet of noodweer exces of noodweer of een andere rechtvaardigingsgrond aangehaald kan worden. Dit lijkt mij meer een bewijskwestie. Welke getuigen? Welke situatie? Doktersverklaring, of vage verklaringen van mensen, die allen alcohol nuttigden. Welke kant de beweging kwam.
De bewijzen zullen - die ik alleen uit het forum kan halen - natuurlijk tegen Dennis richten, omdat hij de bloedneus heeft veroorzaakt. Maar hoe zit het met uitlokking ? Kan het uitlokken van een misdrijf tegen een bepaald persoon niet ? Er zal natuurlijk ook wel opgejut zijn door een groep, en misschien heeft deze vrouwspersoon de lichamelijke reactie uitgelokt. Er zijn genoeg mogelijkheden om het het bewijs richting Dennis aan te tasten. Die vrouw is natuurlijk ook niet feilloos, door de omstandigheden (drank, drugs, etc. ) . Maar het gebruiken van geweld richting elkaar, man en vrouw, keur ik absoluut af. Als mensen eens een keer beter nadenken, voordat ze iets doen, zou een hoop ellende niet eens voorkomen. Daarom ben ik het ook eens met eerdere reacties dat, Dennis gewoon had moeten weglopen, en de confrontatie en het conflict niet had moeten aangaan. _________________ 50 ECTS,derde trimester op dreef! |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 05 sep 2005 23:16 Onderwerp: |
|
|
Dat Dennis had moeten weglopen is geen moreel oordeel ofzo van mij (en anderen), dat is alleen wel van belang i.v.m. het noodweerexces.
@abraxes: Ik kan hier verder niks meer mee als je niet uitlegt wat je dan wel bedoelt.... I made my point. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 5 van 5 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|