|
Auteur |
Bericht |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 21 nov 2011 17:30 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad. Daarom gaan er dus ook stemmen op om de taak van de ABRvS neer te leggen bij de HR teneinde de trias beter te waarborgen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 10:19 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij worden dergelijke plannen ook ingegeven door de wens van de HR zelf de enige allerhoogste rechter te zijn. Net zoals de HR vindt dat eventuele rechterlijke toetsing van wetten door haar moet gebeuren en de RvS vindt dat hij daartoe het beste in staat is.
Heel formeel geredeneerd adviseert de koning als voorzitter van de RvS de regering, waarin de koning ook zit. Maar misselijkmakend vind ik dat zeker niet. Vooral niet als je kijkt naar de werkelijke gang van zaken, waarin de majesteit bepaald een minder prominente rol speelt. Als je dan toch een probleem wil zien, moet je misschien iets proberen te doen aan de benoemingswijze van leden van de Raad van State. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 0:36 Onderwerp: |
|
|
Als ik o.a. sommige reacties goed begrijp, begrijp ik oa het volgende:
HM is, enkel omdat ze HM is, voorzitter RvS, en daarmee de hoogste regeringsadviseur, maar ze is er nooit, en ze is er ook niet voor opgeleid.
Als HM een wet niet wil tekenen, loopt ze kans dat ze haar baan kwijtraakt
Ze krijgt wellicht binnenkort, een nieuwe plv voorzitter naast zich, die oa over zijn eigen wetten gaat adviseren. |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 185
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 0:51 Onderwerp: |
|
|
Heh, HM tekent niet en raakt haar baan kwijt????
Dat soort zaken (sign/contrasign) vallen toch onder het geheim van Noordeinde?
Verder meen ik dat als HM niet tekent, er eerder een ministeriele verantwoordelijkheidskwestie gaat optreden. En dat heeft wellicht weer effect op de vertrouwensregel.
Wat wordt hier in godsnaam gezegd.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 1:28 Onderwerp: |
|
|
Als de koningin weigert te tekenen, zal dat een versneld einde betekenen van het koningshuis. De eerste reactie zal zijn om de koningin buiten staat te verklaren. Zie de Grondwet.
Vraag me af hoe je kunt denken dat weigering te tekenen "geheim" kan blijven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 14:07 Onderwerp: |
|
|
Een wetsvoorstel dat wordt voorzien van het sign & contrasign wordt gepubliceerd in de staatscourant, wanneer dit niet gebeurt weet de regering nog steeds dat het wetsvoorstel, dat eerder aangenomen is in de Kamers, wel ondertekend had moeten worden. En we weten allemaal hoe snel 'geheime informatie' vanuit in ieder geval de TK wordt gelekt naar de media, nog even los van de publieke behandeling van elk wetsvoorstel. Geheimhouding is dus in praktijk onmogelijk, los van de juridische discussie. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 14:18 Onderwerp: |
|
|
En er is hier niets geheims aan, want iedereen kan zien dat een bepaald wetsvoorstel door de Tweede en Eerste Kamer is aangenomen. Lekken is niet nodig.
Zou de Koningin weigeren te tekenen, dan is het ook onvermijdelijk dat de omstandigheden van die weigering in het parlement publiekelijk zullen worden besproken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 14:33 Onderwerp: |
|
|
Hieraan kun je toevoegen dat je formeel-juridische redeneringen moet scheiden van politieke. Formeel-juridisch kan de koning weigeren te bekrachtigen. Daarvoor bestaat ministeriële verantwoordelijkheid, maar dat is iets anders dan dat de koning verplicht zou zijn te bekrachtigen. Dat laatste is namelijk niet zo.
De politieke reactie daarop zou waarschijnlijk zijn dat politici vinden dat de koning uit de regering moet worden gezet. Bevoegdheden daartoe hebben ze evenwel niet. De koning kan immers ook grondwetswijziging tegenhouden. Formeel-juridisch loopt de koning dus geen enkel gevaar, maar politiek wel. Hoe goed zou ze namelijk politieke druk kunnen weerstaan? Denk je dat ze het in haar eentje (politiek) aan zou durven de boel te blokkeren? Dat zou vragen om een revolutie zijn. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 14:46 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | De politieke reactie daarop zou waarschijnlijk zijn dat politici vinden dat de koning uit de regering moet worden gezet. Bevoegdheden daartoe hebben ze evenwel niet. |
Zie art. 35 Gw:
lid 1 schreef: | Wanneer de ministerraad van oordeel is dat de Koning buiten staat is het koninklijk gezag uit te oefenen, bericht hij dit onder overlegging van het daartoe gevraagde advies van de Raad van State aan de Staten-Generaal, die daarop in verenigde vergadering bijeenkomen. |
En dan:
art. 38 Gw schreef: | Zolang niet in de uitoefening van het koninklijk gezag is voorzien, wordt dit uitgeoefend door de Raad van State. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 16:45 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij ziet buitenstaatverklaring niet op het geen zin hebben om mee te werken door het staatshoofd. Dat gaat volgens mij over ziekte en (voor zover dat iets anders is) gekte. Het zou imho detournement de pouvoir zijn die artikelen te gebruiken voor de hier geschetste situatie. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 17:32 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Volgens mij ziet buitenstaatverklaring niet op het geen zin hebben om mee te werken door het staatshoofd. Dat gaat volgens mij over ziekte en (voor zover dat iets anders is) gekte. |
Mwa, is er veel verschil?
Quote: | Het zou imho detournement de pouvoir zijn die artikelen te gebruiken voor de hier geschetste situatie. |
Het is aan de ministerraad plus staten-generaal om hierover te oordelen. Als de Koning echt weigert te tekenen (en niet vrijwillig het gezag tijdelijk neerlegt, art. 36 Gw, of afstand doet van de troon, art. 27 Gw) lijkt toepassing van art. 35 Gw mij de enige oplossing. Of zou men het maar moeten accepteren dat de Koning het wetgevende proces blokkeert?
edit: buitenstaatverklaring was ook de procedure die in 1990 in België is gevolgd toen koning Boudewijn aangaf een abortuswet niet te kunnen tekenen. Over de grondwettelijkheid daarvan lijkt men het niet eens te zijn (maar misschien was het vooral problematisch dat hij de volgende dag al weer "in staat" was?). Ik neem aan dat het in Nederland meer voor de hand ligt dat in zo'n geval de Koning op de voet van art. 36 Gw tijdelijk het gezag neerlegt (maar daar is dan wel de medewerking van de Koning voor nodig). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op wo 23 nov 2011 17:47, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 17:40 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat je er gelijk in hebt dat de koning buiten staat zou worden verklaard als er geen andere, minder lompe 'oplossing' voorhanden is. Maar dat zou het niet minder detournement de pouvoir maken, ook al zouden de ministers en de Staten-Generaal ten onrechte menen dat het dat niet is. In het geval van die eventualiteit kan de wetenschap daar dan nare stukjes over publiceren.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 17:53 Onderwerp: |
|
|
Democratische waarborgen
W. van der Woude schreef: | Het is overigens in theorie mogelijk dat nieuwe antidemocratische ministers worden benoemd door een antidemocratische Koning en zodoende niet via het parlement in het zadel geholpen zijn. Daarbij moet worden opgemerkt dat art. 35 GW hoogstwaarschijnlijk door de zittende ministers kan worden ingeroepen om de Koning in samenwerking met de Staten-Generaal “buiten staat” te verklaren zijn functie te vervullen. Of dat systeem helemaal waterdicht is, kan in twijfel worden getrokken. Als een Koning snel handelt, kan hij een nieuwe antidemocratische minister-president benoemen, die op grond van art. 48 GW zijn eigen benoemingsbesluit mede-ondertekent, waarna Koning en minister-president de rest van de regeringsploeg kunnen vervangen, alvorens een mogelijke buitenstaatverklaring met behulp van de “oude” ministers totstandgekomen is. De mogelijkheden die een antidemocratische Koning op deze manier zou hebben, zouden stof kunnen zijn voor nader onderzoek. Omdat dit onderzoek zich vooral richt op antidemocratische stromingen die langs democratische weg aan de macht proberen te komen, blijft de antidemocratische Koning hier verder buiten beschouwing. |
Volgens deze schrijver is art. 35 Gw dus wel degelijk (ook) bedoeld voor situaties waarin de Koning op hol is geslagen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 24 nov 2011 11:15 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat Wytze (de schrijver is een oud collega van me) gelijk heeft dat het e.e.a. kan maar het artikel is daarvoor imho echt niet bedoeld. Ik heb nog ff Tekst en Commentaar nagekeken. Daarin staat dat het artikel primair ziet op gezondsheidsdingen. Maar het benadrukt ook dat het e.e.a. uiteindelijke ter beoordeling van de Staten-Generaal is. Ergens lijkt dit dus wel een beetje op de impeachment van een Amerikaanse President, met dien verstande dat het criterium niet 'other crimes or misdemeanors' is, maar gezondheid. In beide gevallen beslist uiteindelijk het parlement wat daaronder moet worden verstaan. Uiteindelijk blijf ik wel menen dat de Staten-Generaal zijn beslissing moet baseren op de overtuiging dat de koning niet in staat is zijn gezag uit te oefenen. Ook als zij hem buiten staat verklaren omdat hij het niet met de S-G eens is, moeten zijn dus uitleggen waarom dat gegeven betekent dat hij buiten staat is. Er is immers weliswaar geen rechter die de S-G kan terugfluiten, maar de rechtsnorm dat het criterium niet zomaar iets is, maar 'buiten staat' wordt daar niet minder om. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Lexspecialis
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 92
|
Geplaatst: do 01 dec 2011 14:03 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | Dus jij vindt het echt gepast dat een ongekozen vrouw, die haar positie wegens erfopvolging heeft gekregen, een act of parliament opzij zet? |
Wat betreft de verhoging van de griffierechten zou ik dat alleen maar toe kunnen juichen. Een democratische gelegitimeerde keuze is niet altijd de meest rechtvaardige cq. goede keuze. Ik betwijfel of 10% van onze bevolking ook maar weet wat "griffierechten" inhouden. |
|
|
|
 |
|