Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 15:12 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | De weigering om de doodstraf te ondertekenen vind ik een ander verhaal daar het recht op leven i.m.h.o. a priori aan de mens toebehoort, maar dat is een andere discussie. |
Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk dat dit ook juridisch een heel ander verhaal is. Vermoedelijk had de Koning hier een discretionaire bevoegdheid. Van een discretionaire bevoegdheid van de Koning om een wet niet te tekenen kan in Nederland geen sprake zijn.
Wat betreft Boudewijn, die besefte volgens mij wel dat die wet er uiteindelijk toch moest en zou komen. Zijn probleem was dat zijn geweten het niet toeliet die wet te tekenen. Daar is toen een oplossing voor gevonden. In Nederland lijkt het mij in zo'n situatie meer voor de hand te liggen dat de Koning vrijwillig tijdelijk het gezag neerlegt. In België bestond die mogelijkheid denk ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 15:20 Onderwerp: |
|
|
@DUCH Ik kan in zoverre met je meegaan dat Beatrix als persoon niet verplicht is te signeren. Ik denk, net als jij, dat zij formeel - als mens van vlees en bloed met een eigen verstand- van ondertekening mag afzien, hoewel dit uiteraard ongewenst is en daarom voor politieke opschudding zou zorgen. Toch moet er m.i. een onderscheid worden gemaakt tussen de Koning(in) als persoon en als ambt daar de Kroon, in een democratische samenleving, niet meer dan een symbool kan dan wel behoort te zijn.
Ondanks dat Beatrix in de preambule bij naam wordt genoemd ga ik er toch vanuit dat niet zij als persoon maar als draagster van het ambt wordt bedoeld. Dit zou ook niet anders kunnen omdat anders een mens zich zou kunnen onttrekken aan wettelijke verplichtingen op basis van een erfelijk ontvangen status, hetgeen middels tal van oorlogen getracht is in de toekomst te voorkomen. Ik weet overigens dat de Raad van State het op dit punt met me oneens is, dit maakt nog niet dat ik het met de Kneuterdijk eens ben. Ik ben van mening dat Nederland uitstraalt een democratische samenleving te zijn en daarom is de Staat (en daarmee de volledige trias) gehouden om zichzelf als dragers van het symbool "recht" boven een ongekozen orgaan te stellen.
Een democratische samenleving verlangt aldus, m.i., wel degelijk een verplichting in het positieve recht. Die is er blijkbaar echter moet de Koning(in) eerst ''op hol geslagen' zijn. Nu, op het moment dat een ongekozen vrouw weigert om haar handtekening te zetten onder een rechtens tot stand gekomen wet en daarmee de inwerkingtreding van deze blokkeert laat zij het ambt beïnvloeden door de persoon die haar uitoefent. Het symbolische ambt wordt opeens mens van vlees en bloed met verstand en probeert de democratie te dwarsbomen. Het recht dient in dit geval deze actie terug te fluiten en daarom verlangt het positieve recht, in een samenleving die in ieder geval democratie wil uitstralen, dat het zo wordt geïnterpreteerd dat de monarch wordt teruggefloten. Dit betekent dat omdat de Koningin, wanneer zij niet signeert, het onderscheid tussen ambt en persoon niet meer kan maken zij wel op hol geslagen moet zijn. Was zij namelijk niet op hol geslagen dan zou er een mens boven het recht kunnen staan en zou zij het recht kunnen blokkeren. Dit zou niet ten goede komen aan de ontwikkeling van de mens en daarom verlangt het recht van het recht dat zij het juiste doet, nl. het ambt Koning(in) verplichten een wet te ondertekenen. Dus, omdat een teleologische interpretatie vereist is voor een juiste werking van de democratische rechtstaat dient het criterium "op hol geslagen zijn" zodanig te worden uitgelegd, naar mijn mening uiteraard.
Bovendien is het in dit geval, krachtens 120 GW., niet de rechter maar de politiek die de buiten-staat verklaring dient te waarborgen, daar in beginsel haar interpretatie niet aan rechterlijke controle is onderworpen. Met andere woorden, er is bewust voor gekozen om in dit geval de politiek te laten doen wat zij denken dat juist is. Wanneer aldus een wet rechtens tot stand is gekomen zal de politiek, als het in casu hoogste hiërarchische orgaan, de Koning(in) wel degelijk kunnen dwingen om tot ondertekening over te gaan.
Mijns inziens bestaan er, wanneer de monarch weigert een wet te signeren, slechts twee opties. Ofwel afstand doen van de troon ten gunste van zijn of haar opvolger die wel bereid is tot ondertekening over te gaan. Ofwel een einde maken aan de Monarchie. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 15:28 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Als de majesteit weigert te bekrachtigen maakt zij staatsrechtelijk gewoon gebruik van een haar (de regering) verleende bevoegdheid. Dat dat allerlei problemen oplevert snap ik ook wel, maar volgens mij is ze niet verplicht, en daar gaat het hier om, te tekenen. |
Beatrix is m.i. wel degelijk verplicht een door de Staten-Generaal aangenomen wet te bekrachtigen.
Quote: | En zeggen dat ze gek is geworden of machtsmisbruik pleegt omdat ze niet luistert naar het volk gaat mij echt veel te ver, |
Er hoeft geen naam en zeker geen ziektebeeld bij te worden gevonden. Iemand die ervan blijk geeft niet als Koning meer te kunnen of willen functioneren, is buiten staat om het Koningschap te vervullen.
Wat is volgens jou het alternatief? De wet in de prullenmand?
Voor zover bij de totstandkoming van een Grondwet daadwerkelijk niet in dit soort situaties is voorzien, zal er gezocht moeten worden naar een interpretatie van die Grondwet die het probleem oplost. In een democratisch bestel is het gewoon onbestaanbaar dat de Koning een wet definitief kan tegenhouden. En Nederland is natuurlijk een democratie, of dat nu met zoveel woorden in de Grondwet staat of niet, daar kan echt geen twijfel over bestaan.
Quote: | Daarom is ook in België creatief omgegaan met het staatsrecht. Ik geloof dat Boudewijn formeel gezien vrijwillig één dag is teruggetreden. |
In die laatste mogelijkheid voorziet de Nederlandse Grondwet gewoon (maar daarvoor is uiteraard de medewerking van de Koning nodig). In België is de Koning onvrijwillig 36 uur buiten staat verklaard (wellicht met zijn goedvinden, maar dat doet er juridisch bij een buitenstaatverklaring niet toe). De creativiteit zit naar ik vermoed vooral in de korte duur van die maatregel. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 17:27 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het centrale punt waarover we het oneens zijn uiteindelijk dat jullie vinden dat Nederland een democratie is dat daar rechtsgevolgen aan verbonden kunnen worden, zoals dat Beatrix niet zou mogen weigeren een democratisch te stand gekomen wet te bekrachtigen, althans dat zij de wil van de Staten-Generaal niet mag frustreren.
Mijn punt daartegen blijft dat Nederland formeel geen democratie is maar een constitutionele monarchie en dat die twee van elkaar verschillen. Naar positief Nederlands staatsrecht is er geen rechtsregel die de regering dwingt wetten te bekrachtigen. Sterker het is onomstreden dat de regering mag weigeren een initiatief-wetsvoorstel te bekrachtigen. Art. 81 Gw bepaalt immers dat wetten worden gemaakt door regering en Staten-Generaal gezamenlijk. Daarenboven kent Nederland een dualistische verhouding tussen regering en Staten-Generaal, wat betekent dat geen van beide 'hoger' is dan de ander en dat geen van beide verplicht is opdrachten van de ander uit te voeren/te aanvaarden. Moties zijn bijvoorbeeld niets meer of minder dan een mening van de Kamer en binden de regering als zodanig niet (een motie van wantrouwen daargelaten).
De positie van de koning in de regering is ook niet zodanig dat de koningin moet doen wat de ministers vinden. Het levert problemen op als zij dat niet doet, maar dat is wat anders. Koninklijke onschendbaarheid betekent volgens Tekst en Commentaar bijvoorbeeld dat niemand dwingend gezag over de koning kan uitoefenen. Art. 2 lid 1 Statuut zegt zelfs dat de Koning de regering voert van het Koninkrijk en van elk der landen.
Kort samengevat: Wijs mij de rechtsregel aan waaruit blijkt dat Nederland principieel een democratie is, en waaruit om die reden blijkt dat alle staatsorganen zich democratisch te gedragen hebben. Volgens mij is die regel er gewoon niet en ziet het concept constitutionele monarchie op een afgewogen balans tussen monarchale en 'volkse' elementen. Dat het volkse element is versterkt door het ontstaan van de vertrouwensregel is daarbij duidelijk, maar dat is niet hetzelfde als het hebben van een staatsrechtelijke norm die bepaalt dat alles in Nederland democratisch gelegitimeerd moet zijn. Dat dit eventueel betekent dat we in een bananenmonarchie leven neem ik overigens op de koop toe. Dat het wenselijk is dat het staatshoofd zich democratisch gedraagt vind ik ook. Maar dat het verplicht is bestrijd ik.
Overigens: Een eventueel verschil tussen de koning als persoon en de koning als ambt kan ik me goed voorstellen. Ik zou alleen menen dat de koning in geen van beide hoedanigheden verplicht is een wet te bekrachtigen omdat ik geen in Nederland geldende rechtsregel kan bedenken die de koning daartoe verplicht. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 18:27 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: |
Kort samengevat: Wijs mij de rechtsregel aan waaruit blijkt dat Nederland principieel een democratie is, en waaruit om die reden blijkt dat alle staatsorganen zich democratisch te gedragen hebben. |
Tsja, hoewel in de Grondwet met geen woord over democratie wordt gerept, is de supranationaliteit van de EU als orgaan natuurlijk wel gewaarborgd. In 1993 zijn er enkele criteria opgesteld waaraan een lidstaat moet voldoen alvorens hij kan toetreden, te weten:
1.
stabiele instellingen hebben die de democratie, de rechtsstaat, de eerbiediging van de mensenrechten en respect voor minderheden waarborgen
2.
een goed draaiende markteconomie hebben en opgewassen zijn tegen de concurrentie van de EU
3.
de verplichtingen van het lidmaatschap op zich nemen, de gemeenschappelijke wet- en regelgeving van de EU i overnemen en implementeren, en de verschillende doelstellingen van de Europese Unie ondersteunen
http://www.europa-nu.nl/id/vh7eg8yibqzt/criteria_van_kopenhagen
Constitutionele Monarchie is een erg mooi begrip maar je kunt niet volhouden dat Nederland in de kern geen democratie is. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 18:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Judge Tatting schreef: | De weigering om de doodstraf te ondertekenen vind ik een ander verhaal daar het recht op leven i.m.h.o. a priori aan de mens toebehoort, maar dat is een andere discussie. |
Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk dat dit ook juridisch een heel ander verhaal is. Vermoedelijk had de Koning hier een discretionaire bevoegdheid. Van een discretionaire bevoegdheid van de Koning om een wet niet te tekenen kan in Nederland geen sprake zijn.
|
Ik weet er het fijne ook niet van maar kan het niet zijn dat Juliana destijds gewoon gratie verleend heeft? _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 19:30 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | Constitutionele Monarchie is een erg mooi begrip maar je kunt niet volhouden dat Nederland in de kern geen democratie is. |
Wel dus. Dat komt omdat Nederland doorgaans werkt als democratie en erg veel waarborgen kent die democratieën als de Duitse ook kennen. Maar volgens mij is er echt een principieel verschil tussen een democratie en een constitutionele monarchie. Ik ben blij dat we daar doorgaans niks van merken, maar dat maakt het verschil niet minder. In een land dat principieel democratisch is, is zelfstandige regelstelling door de ongekozen regering bv. uitgesloten, terwijl Nederland art. 89 Gw. kent. Ook gaat een principiële democratie uit van wetgeving door de volksvertegenwoordiging, terwijl ons parlement slechts medewetgever is. Daar komt bij dat de koning bevoegd is ministers te benoemen die niet in samenspraak met de Staten-Generaal zijn aangewezen (lees: een extraparlementair kabinet te benoemen). Dat is wellicht onverstandig wegens de vertrouwensregel, maar het mag wel.
Ik denk dat Europese regelgeving niet ziet op principiële kwesties als de theoretische uitzondering waarover we het hier hebben. Zou dat wel zo zijn, dan zouden er nog wel meer lidstaten problemen hebben, zoals Groot Brittannië, dat nota bene nog steeds een adellijk Hogerhuis heeft. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 06 dec 2011 23:09 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Mijn punt daartegen blijft dat Nederland formeel geen democratie is maar een constitutionele monarchie en dat die twee van elkaar verschillen. |
Constitutionele monarchie en parlementaire democratie zijn orthogonale begrippen. Natuurlijk is Nederland een parlementaire democratie. Natuurlijk heeft de Koning in Nederland niet langer meer de bevoegdheid om een wet niet te ondertekenen.
Quote: | Naar positief Nederlands staatsrecht is er geen rechtsregel die de regering dwingt wetten te bekrachtigen. |
Dat is iets anders. In Nederland is het niet de Koning die bepaalt wat de regering wil. Willen de ministers dat een wet wordt bekrachtigd, dan laat dat de Koning geen ruimte om te weigeren.
Volgens Kortmann:
Kortmann schreef: | Het besluit tot (niet-)bekrachtiging is, al noemt de Grondwet het niet zo, een koninklijk besluit, dat dan ook ondertekening door de Koning en één of meer ministers behoeft. |
De Koning moet dus bekrachtigen of niet-bekrachtigen en heeft hierbij de wil van de verantwoordelijke minister(s) te volgen. De Koning die dit weigert, schendt art. 87 lid 1 Gw.
In een voetnoot schrijft Kortmann dat art. 87 lid 1 Gw minder gelukkig suggereert dat bekrachtiging een besluit van de Koning persoonlijk is. Bekrachtiging is uiteraard een besluit van de regering, waarbij de Koning slechts heeft te tekenen.
Kortmann merkt trouwens (op een andere plaats) op dat (dreigen met) buiten-staat-verklaring een middel kan zijn om de Koning tot bepaald privégedrag te bewegen (als praten niet meer helpt).
edit: ter aanvulling van het bovenstaande, zie art. XIX Grondwet:
Quote: | Het formulier van afkondiging, vastgesteld bij artikel 81 en de formulieren van verzending en kennisgeving, vastgesteld bij de artikelen 123, 124, 127, 128 en 130 van de Grondwet naar de tekst van 1972, blijven van kracht totdat daarvoor een regeling is getroffen.
Artikel 81
Het formulier van afkondiging der wetten is het volgende:
(...)
Artikel 130
De Koning doet de Staten-Generaal zo spoedig mogelijk kennis dragen, of hij een voorstel van wet, door hen aangenomen, al dan niet goedkeurt. Die kennisgeving geschiedt met een der volgende formulieren:
"De Koning bewilligt in het voorstel."
of:
"De Koning houdt het voorstel in overweging." |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 11:37 Onderwerp: |
|
|
Nederland gedraagt zich als een parlementaire democratie. Het parlementaire deel hangt samen met de vertrouwensregel en staat hier niet ter discussie. Dat constitutionele monarchie en democratie twee verschillende en deels tegenstrijdige dingen zijn wel. Klassiek zijn de drie verschillende regeringsvormen monarchie, aristocratie en democratie. Monarchie en democratie zijn dus verschillende dingen. Dat blijkt ook uit de historische achtergrond van constitutionele monarchie. Dat concept komt voort uit de Weense Slotakte en vooral de Duitse interpretatie ervan. Beide waren expliciet bedoeld om de excessen van de democratie (lees: de Franse Revolutie) voor de toekomst te voorkomen. Constitutionele monarchie berust op de gedachte dat er een balans is tussen de monarch en het volk. In Nederland is het volkse element weliswaar steeds sterker geworden, maar het monarchale deel is echt niet zinledig geworden. De koning is niet ondergeschikt aan de ministers of aan het volk. Dat zou hij wel zijn als hij moest doen wat ministers of het parlement willen.
Het lastige blijft overigens dat de regering bestaat uit de koning en de ministers (ik ben het met je eens dat bekrachtiging door de 'koning' ex art 87 Gw betekent dat de regering bekrachtigt) en dat de handtekening van beide vereist is. Menen dat de koning verplicht is te doen wat de ministers willen zou art. 2 Statuut (en ten dele zijn onschendbaarheid) zinledig maken.
Kortmann heeft overigens gelijk waar hij zegt dat art. 87 Gw niet zo moet worden gelezen dat het een persoonlijk recht van de koning zou betekenen. Dan zou hij er immers helemaal zelf over gaan en dat is niet zo. Het is en blijft een regeringsbevoegdheid, zodat de koning die bevoegdheid tezamen met de ministers moet uitoefenen. Daarmee is echter niet gezegd dat de koning moet doen wat de ministers willen, want dat is nog weer een stap verder.
Begrijp ik nu goed dat je meent dat de koning verplicht is te doen wat de ministers willen dat hij doet? En als je dat meent, hoe waardeer je art. 2 Statuut en de koninklijke onschendbaarheid dan? En de bevoegdheid van de koning een extraparlementair kabinet te benoemen en de kabinetsformatie zelf vorm te geven? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 12:02 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Menen dat de koning verplicht is te doen wat de ministers willen zou art. 2 Statuut (en ten dele zijn onschendbaarheid) zinledig maken. |
Art. 2 lid 1 Statuut, eerste volzin, zegt alleen dat de Koning formeel aan het hoofd staat van de regering. Uit de tweede volzin blijkt dat hij niets te zeggen heeft.
De Koning is alleen juridisch verplicht te tekenen. Hij kan er niet fysiek toe worden gedwongen, hij kan ook niet worden bestraft als hij weigert. Hij kan in het uiterste geval wel buiten staat worden verklaard.
De ministers zijn verantwoordelijk wanneer de Koning publiekelijk Argentijnse genocidale dictatoren ophemelt. Toch kunnen de ministers de Koning niet fysiek de mond snoeren. Wat de ministers wél kunnen, is de Koning buiten staat laten verklaren.
Quote: | Begrijp ik nu goed dat je meent dat de koning verplicht is te doen wat de ministers willen dat hij doet? |
Nee, dat schrijf ik ook niet.
De Koning is verplicht het in art. 87 lid 1 Gw bedoelde besluit te tekenen dat door de regering wordt genomen. Hij is niet verplicht in de sloot te springen als de regering dat wil.
De parlementaire democratie is vastgelegd in art. 2 lid 1 Statuut, tweede volzin, en in art. 42 lid 2 Gw (in combinatie met art. 50 Gw). De Koning heeft niets te zeggen. De ministers zijn verantwoording verschuldigd aan het parlement. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 12:22 Onderwerp: |
|
|
Maar even concreet.
Ben je het eens dat zodra de Staten-Generaal een wet heeft aangenomen, de regering zo spoedig mogelijk een KB dient te nemen over het wel of niet bekrachtigen van de wet? Zie art. 87 lid 1 Gw en art. XIX Gw.
Ben je het eens dat de Koning niet zo'n KB kan nemen tegen de wil van de ministers in? Hij kan niet bekrachtigen als de ministers niet willen bekrachtigen, hij kan niet het voorstel "in overweging houden" als de minsters wel willen bekrachtigen.
Wat nu als de Koning weigert het besluit te ondertekenen dat de ministers hem voorleggen?
Als je het met het bovenstaande eens bent, ben je het eens dat dit tot schending van de Grondwet leidt. Er moet immers zo spoedig mogelijk een KB worden genomen, en dat kan niet als de Koning niet tekent.
En wie schendt dan de Grondwet? De Koning die niet tekent, of de ministers?
Goed, ik wil toegeven dat de ministers verantwoordelijk zijn voor deze schending. De ministers zullen dus moeten handelen. Zij zullen de Koning onder druk moeten zetten. Houdt de Koning voet bij stuk, dan zal er iets moeten gebeuren.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat volgens jou de consequentie behoort te zijn van een weigerende Koning. Dienen de ministers af te treden?
Daar valt natuurlijk wel iets voor te zeggen, maar lost het probleem natuurlijk niet op en blokkeert het functioneren van de Staat. Uiteindelijk is er maar één mogelijkheid: de op hol geslagen Koning zal buiten staat moeten worden verklaard. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 12:47 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: |
Ik denk dat Europese regelgeving niet ziet op principiële kwesties als de theoretische uitzondering waarover we het hier hebben. Zou dat wel zo zijn, dan zouden er nog wel meer lidstaten problemen hebben, zoals Groot Brittannië, dat nota bene nog steeds een adellijk Hogerhuis heeft. |
Nou, dat zeg je nu wel maar ik denk wel degelijk dat het EU-Recht op deze uitzondering ziet daar deze kwestie aan haar fundamenten raakt. Zo theoretisch is deze uitzondering niet, kijk maar naar België.
De EU kan niet enerzijds stellen dat zij een verbond van verenigde democratische staten zijn en aan de andere kant accepteren dat in bepaalde staten een despoot een act of parliament opzij kan zetten. Dat het politiek bezien een lastig verhaal wordt door de situatie zoals in bijvoorbeeld the UK kan ik volgen maar dat wil nog lang niet zeggen dat deze lidstaat het recht naleeft. Een andere vraag is natuurlijk of er een Europese rechter zich bevoegd zal achten om, wanneer een Koning niet tekent, een uitspraak ten nadele van deze Koning te doen. Ik denk het eerlijk gezegd niet maar dat maakt het handelen nog niet rechtmatig. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 13:00 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ben je het eens dat zodra de Staten-Generaal een wet heeft aangenomen, de regering zo spoedig mogelijk een KB dient te nemen over het wel of niet bekrachtigen van de wet? Zie art. 87 lid 1 Gw en art. XIX Gw. |
Ik twijfel over het zo snel mogelijk, maar voor de rest ben ik het met je eens. Hoewel, zo snel mogelijk zegt natuurlijk niks over hoe snel dat precies is.
bona fides schreef: | Ben je het eens dat de Koning niet zo'n KB kan nemen tegen de wil van de ministers in? Hij kan niet bekrachtigen als de ministers niet willen bekrachtigen, hij kan niet het voorstel "in overweging houden" als de minsters wel willen bekrachtigen. |
De koning kan uiteraard niet een kb nemen zonder contraseign. Hij heeft ministers nodig. Maar het omgekeerde geldt ook. De regering bestaat uit de koning en de ministers. Ik meen dat beide bevoegd zijn te weigeren te bekrachtigen.
bona fides schreef: | Wat nu als de Koning weigert het besluit te ondertekenen dat de ministers hem voorleggen? |
Dan is er denk ik een constitutionele crisis. Niet omdat iemand zijn bevoegdheden te buiten is gegaan, maar omdat ons staatsrecht hier wel eens niet in zou kunnen voorzien. Ik zie twee mogelijkheden: ofwel het kabinet treedt af, ofwel de koning wordt bewogen het bekrachtigingskb te laten passeren. Ik heb zo ff niet de tekst bij de hand, maar kan de koning zich niet voor een dag ziekmelden? Hoe dan ook is het zeker denkbaar dat de koning buiten staat wordt verklaard in zo'n geval. Mijn punt is vooral dat de ministers en de Staten-Generaal die hieraan meewerken moeten menen dat hij ook echt buiten staat is. Dat hij het niet eens is met een wetsvoorstel is daarvoor volstrekt onvoldoende. Misschien helpt het om te argumenteren dat hij door roekeloos gedrag de goede werking van het staatsbestel in gevaar brengt ofzo. Dat zou bepaald aanmatigend zijn en het argument kan dan heel goed omgekeerd worden en aan het adres van de ministers en de S-G worden gericht. De koning heeft in dat geval echter het nadeel dat een dergelijk besluit niet getoetst kan worden en hij niet de laatste beslismacht heeft.
bona fides schreef: | Als je het met het bovenstaande eens bent, ben je het eens dat dit tot schending van de Grondwet leidt. Er moet immers zo spoedig mogelijk een KB worden genomen, en dat kan niet als de Koning niet tekent. |
Ook als ik het 100% met je eens zou zijn is dit denk ik niet waar. Is het immers niet zo dat 'zo snel mogelijk' niets meer en minder zegt dan dat: zo snel als mogelijk? Een diepe onenigheid in de regering maakt het nemen van een besluit onmogelijk, zodat er geen schending zou zijn. De notie dat het kb z.s.m. genomen zou moeten worden lijkt me meer de gedachte te bevatten dat de regering niet moet treuzelen.
bona fides schreef: | En wie schendt dan de Grondwet? De Koning die niet tekent, of de ministers? |
Volgens mij niemand dus. Behalve misschien de ministers en de S-G die de koning buiten staat verklaren op de enkele grond dat hij het niet eens is met een wetsvoorstel.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 13:55 Onderwerp: |
|
|
De Oma van HM lostte die zaken in 1940 simpeler op:
Een voorgenomen kabinetsbesluit, om de regeringszetel naar Indie te verplaatsen, wat daar ook van zij, ging niet door, simpel, doordat HM zei, dat ze niet tegen het klimaat kon.
Haar koninklijk besluit naar Engeland te gaan, wat daar ook van zij, zou, ter constitutionele rechtvaardiging, eveneens in haar particuliere sfeer hebben gelegen.
En haar moeder tekende geen doodvonnissen, ivm haar particuliere sfeer.
Dat zijn al 3 voorbeelden, dat waar er een wil is, er een constitutionele weg blijkt te zijn, zonder constitutiele gevolgen.
Wat mij betreft, mag in dit geval, HM, - met een beroep op haar! particuliere sfeer - best eens een keer BEWIJZEN, dat ze er uiteindelijk in de eerste plaats, voor het gewone volk is en voor een eerlijke rechtspraak
Dat is dan misschien wel haar laatste kans.
Ze heeft niets te verliezen, want ze staat al op het punt van aftreden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 16:35 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | De koning kan uiteraard niet een kb nemen zonder contraseign. Hij heeft ministers nodig. Maar het omgekeerde geldt ook. De regering bestaat uit de koning en de ministers. Ik meen dat beide bevoegd zijn te weigeren te bekrachtigen. |
Nee, een niet-bekrachtiging vereist ook een KB. De regering kan zeker weigeren te bekrachtigen, maar dat moet bij KB. Dat KB moet ondertekend worden door de Koning en de verantwoordelijke minister(s).
De Koning is bevoegd beide soorten besluiten (bekrachtiging, niet-bekrachtiging) te tekenen, maar hem komt niet de bevoegdheid toe om hiertussen te kiezen. Het zijn de verantwoordelijke ministers die kiezen tussen bekrachtiging en niet-bekrachtiging.
Quote: | Ik heb zo ff niet de tekst bij de hand, maar kan de koning zich niet voor een dag ziekmelden? |
Ik heb al een paar keer aangegeven dat de Grondwet de Koning de mogelijkheid geeft tijdelijk het koninklijk gezag neer te leggen. In een situatie als die in Belgïe zou de Koning daar gebruik van kunnen maken. Maar waar wij in deze draad naar kijken is vooral de situatie waarin de Koning niet aan een oplossing wil meewerken, zodat het vrijwillig tijdelijk neerleggen ook geen optie is.
Quote: | Dat hij het niet eens is met een wetsvoorstel is daarvoor volstrekt onvoldoende. |
Nogmaals, het staat de Koning volledig vrij om het ergens niet mee eens te zijn, maar hij moet gewoon tekenen. Het is niet de taak van de Koning om ergens een mening over te hebben. Het is de taak van de Koning om KB's te ondertekenen.
Quote: | Een diepe onenigheid in de regering maakt het nemen van een besluit onmogelijk, zodat er geen schending zou zijn. |
Dat lijkt mij geen bona fide interpretatie van de Grondwet. Tuurlijk, het komt niet op een dag aan, maar er moet wel een besluit worden genomen. Het voorstel mag niet in de kast blijven liggen.
Quote: | Behalve misschien de ministers en de S-G die de koning buiten staat verklaren op de enkele grond dat hij het niet eens is met een wetsvoorstel.  |
Ik snap niet helemaal waarom je het over "niet eens zijn" blijft hebben. Daar gaat het helemaal niet om. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|