Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 12:38 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: |
Er wordt een voorstel gedaan waar Lisa mee instemt. Hoewel wij het hier met z'n allen klakkeloos aannemen, lijkt het mij zeer ongeloofwaardig dat er een "voorstel" gedaan wordt waarbij David de helft van de schuld op zich neemt, in de vorm van een schenking,... |
Waarom ongeloofwaardig? Als Lisa dit d.m.v. een email kan bewijzen...snap niet wat hier dan ongeloofwaardig aan is. Het is helemaal niet ongebruikelijk dat mensen elkaar iets schenken.
...zonder dat daarvoor een tegenprestatie wordt verlangd. |
Ja dat is het typische bij de schenking, dat er geen tegenprestatie wordt verlangt.
Waarom spreekt de TS dan van een voorstel? Waarom zou TS het voorstel mondeling accepteren? |
En waarom zou een 'voorstel' geen 'schenking' kunnen inhouden?
Dit heeft hij zeer waarschijnlijk niet gezegd, want logischer is het dat hij heeft gezegd: "Beste Lisa, als jij X en/of Y doet, dan betaal ik de helft van jouw schuld..." |
Het schijnt mij beter als u zich niet bezighoudt met de vraag wat logischer is...
Het lijkt mij veel logischer -en eigenlijk gewoon vanzelfsprekend- dat er een bepaalde tegenprestatie verlangd is door David. Bijvoorbeeld dat de schuld in eenmaal afbetaald zou worden, of dat Lisa akkoord zou gaan met een bepaalde verdeling van de gezamenlijke goederen. Vervolgens heeft TS daar niet aan willen of kunnen voldoen... (Lisa betaalt bijvoorbeeld maar de helft van de helft in januari 2011)
Kortom de casus lijkt mij veels te ingewikkeld om uit te gaan van het feit dat er begin 2011 alleen is geproken van een "schenking" van de helft van de openstaande schuld!
Ik ben het ermee eens dat je juridisch moet oordelen op basis van wat topicstarters aangeven in hun vraag, maar soms moet je als jurist ook wel verder lezen en nadenken over wat er daadwerkelijk bedoeld is of kan zijn.
De aanname dat er zondermeer sprake is van een schenking van David aan Lisa, en dat er daarmee een vordering van Lisa op David zou zijn ontstaan, gaat mij duidelijk te ver! |
...ahum...terwijl u werkt aan een draaiboek voor een film met Julia Roberts schijnt het mij beter dat de rest van het forum zich gewoon aan de vermelde feiten houdt.
Overigens typisch hoe elke keer wanneer Bona Fides dreigt zijn gezicht te verliezen (daar maar weer eens pijnlijk duidelijk wordt dat ie iets gewoon niet gesnapt heeft) er bepaalde individuen voor hem in de bres springen om de aandacht af te leiden. |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 12:42 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Martha schreef: | Wat wilde David dan als hij Lisa geen voordeel wilde doen toekomen? |
Zoals zo vaak in dit soort gevallen; David wilde zeer waarschijnlijk het einde van de relatie -met alle (financiële) gevolgen- definitief maken tegen zijn voorwaarden.
Lisa wilde enkel de "cherries" uit het voorstel van David en rekende zich rijk met de helft van de schuld, mogelijk zonder zich te conformeren aan de overige voorwaarden. |
Gaap...saaie film hoor...
Overigens wel angstaanjagend dat juristen in spé zich er helemaal niet voor schamen er openlijk voor uit te komen dat ze hun oordelen op allerhande vooronderstellingen en gedachtespinsels baseren. Met analytisch denken heeft dit alles in ieder geval weinig van doen. Meer met allerhande vage niet geverifieerde vermoedens. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 13:55 Onderwerp: |
|
|
Martha schreef: | Overigens typisch hoe elke keer wanneer Bona Fides dreigt zijn gezicht te verliezen (daar maar weer eens pijnlijk duidelijk wordt dat ie iets gewoon niet gesnapt heeft) er bepaalde individuen voor hem in de bres springen om de aandacht af te leiden. |
Zoals laatst nog, toen ik je vertelde dat jouw zaak kansloos was en mijn vriendjes bij de Hoge Raad je vervolgens met art. 81 Wet RO om de oren hebben geslagen.
Je bent een verwend ventje, Frokkel/Martha/strikmaria/etc. Leer eens dat de wereld niet alleen bestaat uit suikeroompjes die je alles geven wat je hartje begeert. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 14:19 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zoals laatst nog, toen ik je vertelde dat jouw zaak kansloos was en mijn vriendjes bij de Hoge Raad je vervolgens met art. 81 Wet RO om de oren hebben geslagen. Je bent een verwend ventje, Frokkel/Martha/strikmaria/etc. |
Om de een of andere reden kan ik in dit alles geen argument ontdekken waaruit blijkt dat ik in casu ongelijk zou hebben.
Zou het niet gewoon volwassener zijn toe te geven dat je het verkeerd hebt gezien?
In ieder geval schiet de TS niks op met dit soort tirades.
bona fides schreef: |
Leer eens dat de wereld niet alleen bestaat uit suikeroompjes die je alles geven wat je hartje begeert. |
Denk dat wij nu vooral hebben geleerd hoe jouw ware gezicht eruit ziet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 15:23 Onderwerp: |
|
|
Martha schreef: | ...ahum...terwijl u werkt aan een draaiboek voor een film met Julia Roberts schijnt het mij beter dat de rest van het forum zich gewoon aan de vermelde feiten houdt. |
Martrha schreef: | Overigens wel angstaanjagend dat juristen in spé zich er helemaal niet voor schamen er openlijk voor uit te komen dat ze hun oordelen op allerhande vooronderstellingen en gedachtespinsels baseren. Met analytisch denken heeft dit alles in ieder geval weinig van doen. Meer met allerhande vage niet geverifieerde vermoedens. |
Ik ben het op voorhand met je eens dat ook ik niet met zekerheid kan zeggen of mijn (logische) versie op waarheid berust, of inderdaad fictie is, met mogelijk ooit Julia Roberts in de hoofdrol, maar dat terzijde. Maar hetgeen u zich op baseert, kun je toch ook onmogelijk als feit waarderen.
Op dit forum kun je verschillende soorten discussies van elkaar onderscheiden. Twee ervan vind ik in dit kader interessant. Enerzijds heb je de strikt juridische discussie over hoe een bepaalde (meestal fictieve) casus uitgelegd moet worden, anderzijds heb je de concrete vragen om rechtshulp op basis van een waargebeurd verhaal, met echte mensen en echte problemen.
In de eerste variant dien je uit te gaan van wat er exact geschreven staat in de casus, en dat wat er niet geschreven staat.
In de tweede variant dien je je in te leven in de vragensteller. Je dient kritisch te zijn over hetgeen de vragensteller aan jou voorlegt, en je dient de zaken te relateren aan je gezond verstand. Kritisch doorvragen levert je in zo'n situatie mogelijk een hoop extra antwoorden op!
In mijn optiek is de vraag van de TS een vraag van de tweede variant. Er wordt een concrete vraag n.a.v. een werkelijk geschil gesteld. De ware feiten van dat geschil zijn niet altijd de feiten zoals ze dan gepresenteerd worden. In "lekentaal" zal de TS niet "voorstel" schrijven indien de TS een "schenking" bedoelt.
Je maakt mij niet wijs dat jij op basis van dit forumbericht als gemachtigde/advocaat van de TS zal optreden en de rechter er van zal overtuigen dat het in casu om een schenking gaat.
Kortom, we kunnen niets met zekerheid stellen, zonder dat TS meer informatie heeft verschaft. Ik heb ook nooit gezegd dat mijn variant de enige mogelijke of de enige juiste variant is.
Wel heb ik gezegd dat dit de meest logische variant is! Als je zelf ooit dit soort situaties hebt begeleidt, dan zou je hebben geweten dat het maar verdomd weinig voorkomt dat na een scheiding de ene partner de andere partner "zomaar" iets schenkt. En als je dat wel meemaakt, dan weet je dat je daar behoorlijke vraagtekens bij moet zetten.
Jij kunt dat mogelijk een fictief verhaal noemen, een filmscript zelfs, maar als jij erin gelooft dat partners elkaar na een scheiding zomaar van alles schenken, dan ben jij degene die behoorlijk naďef is. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 15:56 Onderwerp: |
|
|
Jij kunt dat mogelijk een fictief verhaal noemen, een filmscript zelfs, maar als jij erin gelooft dat partners elkaar na een scheiding zomaar van alles schenken, dan ben jij degene die behoorlijk naďef is. |
Nou ja, als je het over die boeg gooit.
Het is nogal onaannemelijk dat Lisa dat aanbod (David neemt helft schuld voor zich) zou afslaan...
...waarom dat dan?
Dus dan zijn we toch weer bij hetzelfde punt aangekomen. Er is een aanbod van David (ik neem helft schuld op mij) welk is aangenomen (in ieder geval niet afgewezen) door Lisa.
(hoe dan ook zal David moeten bewijzen dat Lisa het aanbod heeft afgeslagen, danwel niet binnen redelijke termijn heeft aanvaard, schenking of geen schenking...)
Aldus is er (bij gebrek aan tegenbewijs) een verbintenis ontstaan die David ertoe verplicht de helft van de schuld aan Lisa uit te keren, danwel op andere wijze voor zijn rekening te nemen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 16:20 Onderwerp: |
|
|
Martha schreef: | Nou ja, als je het over die boeg gooit.
Het is nogal onaannemelijk dat Lisa dat aanbod (David neemt helft schuld voor zich) zou afslaan...
...waarom dat dan?
Dus dan zijn we toch weer bij hetzelfde punt aangekomen. Er is een aanbod van David (ik neem helft schuld op mij) welk is aangenomen (in ieder geval niet afgewezen) door Lisa.
(hoe dan ook zal David moeten bewijzen dat Lisa het aanbod heeft afgeslagen, danwel niet binnen redelijke termijn heeft aanvaard, schenking of geen schenking...)
Aldus is er (bij gebrek aan tegenbewijs) een verbintenis ontstaan die David ertoe verplicht de helft van de schuld aan Lisa uit te keren, danwel op andere wijze voor zijn rekening te nemen. |
Nee nu praten we alsnog langs elkaar heen.
Ik bedoel te zeggen dat er (mogelijk) geen sprake is van een onvoorwaardelijke schenking, maar juist van een voorwaardelijke schenking, of een schenking met tegenprestatie, of van een geheel andere overeenkomst met wederzijdse verplichtingen.
Het voorbeeld zoals jij het schetst kent inderdaad maar één oplossing; David heeft geschonken en kan daar niet meer op terug komen.
Die variant acht ik echter haast ondenkbaar. Ik heb althans nog nooit iemand meegemaakt die zijn ex-partner onverplicht(!) een ruim bedrag schenkt(!), zonder daarvoor een bepaalde tegenprestatie te vragen.
Met dit in het achterhoofd; lees dan nog eens de vraag die TS stelt. Lijkt het jou dan ook niet dat er in casu meer aan de hand is, dan de enkele vraag of een schenking in een e-mail als een schenking beschouwd mag worden?
Thessa schreef: | 4 weken na vertrek doet David haar een voorstel middels mail. De openstaande schuld (11.400)per 1 januari delen.
Lisa stemt hiermee mondeling in.
En boekt op 31 januari 2900,- over naar davids broer.
Ze zegt david dat ze zodra ze de overige 2800,- heeft (ze volgens de verdeling nog open heeft staan) deze zal overboeken.
Omdat Lisa de verdeling graag op papier wil hebben zet ze David zijn voorstel in een overeenkomst en mailt ze deze ter ondertekening.
David weigert dit. |
Als jij leest dat er een onenigheid bestaat over de verdeling van gezamenlijke goederen, en als jij leest dat het deel dat Lisa betaalt ook als deel van de verdeling wordt beschouwd, gaat er bij jou dan geen lichtje branden dat het aanbod van David meer omvatte dan enkel het kwijtschelden van de helft van de lening met zijn broer?
Bij mij bestaat er geen andere mogelijke lezing dan dat David aan Lisa een voorstel heeft gedaan voor de verdeling van hun gezamenlijke goederen uit de relatie, en dat hij daar ook de lening met zijn broer in heeft betrokken. Het zou dan niet meer om een zuivere gift gaan, maar om een andersoortige overeenkomst, zoals verrekening, of schenking met tegenprestatie. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 16:24 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Martha schreef: | Nou ja, als je het over die boeg gooit.
...waarom dat dan?
Nee nu praten we alsnog langs elkaar heen.
Ik bedoel te zeggen dat er (mogelijk) geen sprake is van een onvoorwaardelijke schenking, maar juist van een voorwaardelijke schenking, of een schenking met tegenprestatie, of van een geheel andere overeenkomst met wederzijdse verplichtingen.
Het voorbeeld zoals jij het schetst kent inderdaad maar één oplossing; David heeft geschonken en kan daar niet meer op terug komen.
Die variant acht ik echter haast ondenkbaar. Ik heb althans nog nooit iemand meegemaakt die zijn ex-partner onverplicht(!) een ruim bedrag schenkt(!), zonder daarvoor een bepaalde tegenprestatie te vragen.
Met dit in het achterhoofd; lees dan nog eens de vraag die TS stelt. Lijkt het jou dan ook niet dat er in casu meer aan de hand is, dan de enkele vraag of een schenking in een e-mail als een schenking beschouwd mag worden?
Thessa schreef: | 4 weken na vertrek doet David haar een voorstel middels mail. De openstaande schuld (11.400)per 1 januari delen.
Lisa stemt hiermee mondeling in.
En boekt op 31 januari 2900,- over naar davids broer.
Ze zegt david dat ze zodra ze de overige 2800,- heeft (ze volgens de verdeling nog open heeft staan) deze zal overboeken.
Omdat Lisa de verdeling graag op papier wil hebben zet ze David zijn voorstel in een overeenkomst en mailt ze deze ter ondertekening.
David weigert dit. |
Als jij leest dat er een onenigheid bestaat over de verdeling van gezamenlijke goederen, en als jij leest dat het deel dat Lisa betaalt ook als deel van de verdeling wordt beschouwd, gaat er bij jou dan geen lichtje branden dat het aanbod van David meer omvatte dan enkel het kwijtschelden van de helft van de lening met zijn broer?
Bij mij bestaat er geen andere mogelijke lezing dan dat David aan Lisa een voorstel heeft gedaan voor de verdeling van hun gezamenlijke goederen uit de relatie, en dat hij daar ook de lening met zijn broer in heeft betrokken. Het zou dan niet meer om een zuivere gift gaan, maar om een andersoortige overeenkomst, zoals verrekening, of schenking met tegenprestatie. |
Wellicht is het beter dat we de TS om opheldering vragen als er vragen open staan. Ik zie in ieder geval geen aanleiding om reeds tot de conclusie te komen dat er meer aan de hand is en dat er een tegenprestatie overeen is gekomen. |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 19:24 Onderwerp: |
|
|
Hoe zit het in het burgerlijk/civiel recht met de redelijkheid en billijkheid? Zou zoiets passen in deze casus?
De lening is aangegaan omdat ze samen gingen wonen. David heeft de lening geregeld, het geld kwam op de rekening van Lisa (omdat het naar de notaris moest?). Schijnbaar hebben ze samen afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten binnen de relatie. De totale kosten: huishouden plus lening zijn door tweeen gedeeld.
David heeft tijdens hun samen zijn dan toch (een soort van) meebetaald?
En zou David niet vanuit het besef dat het een gezamelijke lening was hebben voorgesteld het overgebleven bedrag door twee te delen? Zonder daar verdere voorwaarden aan te verbinden. |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 20:15 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | Hoe zit het in het burgerlijk/civiel recht met de redelijkheid en billijkheid? Zou zoiets passen in deze casus?
De lening is aangegaan omdat ze samen gingen wonen. David heeft de lening geregeld, het geld kwam op de rekening van Lisa (omdat het naar de notaris moest?). Schijnbaar hebben ze samen afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten binnen de relatie. De totale kosten: huishouden plus lening zijn door tweeen gedeeld.
David heeft tijdens hun samen zijn dan toch (een soort van) meebetaald?
En zou David niet vanuit het besef dat het een gezamelijke lening was hebben voorgesteld het overgebleven bedrag door twee te delen? Zonder daar verdere voorwaarden aan te verbinden. |
Denk dat u de antwoorden op uw vragen alreeds uit de diverse berichten kunt halen.
Als David geen verdere voorwaarden heeft verbonden aan het 'delen' van de lening, dan kan Lisa hem daar gewoon aan houden. Als hij wél voorwaarden heeft verbonden daaraan dan kan Lisa hem enkel daaraan houden voorzover die voorwaarden zijn vervuld.
De broer kan sowieso de hele lening op Lisa verhalen. Tenzij hij op de een of andere manier had moeten begrijpen dat Lisa de lening slechts voor de helft aanging.
Voor redelijkheid en billijkheid zie ik geen ruimte in dit geheel. |
|
|
|
 |
blossom
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 21:09 Onderwerp: |
|
|
Omdat een en ander onduidelijk is hier de lange versie van de casus.
David en Lisa besluiten te gaan samenwonen. Ze besluiten dat ze in Davids huis gaan wonen en Lisa’s huis te koop zetten. Bij een verlies spreken ze af de schuld samen te dragen. Omdat dat dit (vanwege de crisis het enige aannemelijke scenario is wordt er niet besproken wat te doen bij een winst).
Lisa’s huis wordt dus verkocht met een verlies.
Ze spreken af de kosten in de huishouding als volgt te verdelen: David betaald de woonlasten, Lisa betaald de aflossing van de lening (welke geheel door David opgetuigd en aangegaan is bij Broer, Lisa is hier niet in betrokken, niet eerder dan dat het geld al op haar rekening stond).
Na scheiding mailt David Lisa in januari het volgende:
..“De huidige nog geldende afgesproken voorwaarden, ten tijde van het aangaan van deze lening in de zomer van 2009, zijn dat het aan jou verstrekte geldbedrag ad EUR 15.000,-, alleen gebruikt mag worden voor het verlies van de verkoop van jou woning."
De aflossing, maandelijks door jou te voldoen vanaf augustus 2009 bedraagt EUR 800,- per maand.
De te betalen rente zal per kwartaal worden voldaan of ineens achteraf.
Deze lening is destijds, met behulp van mij, vanwege gunstigere voorwaarden bij Broer dan de door jou aangevraagde lening bij de bank, bij Broer onder gebracht.
Omdat ik jou tegemoet wil komen heb ik je voorgesteld dat ik een deel van de overgebleven schuld voor mijn rekening zal nemen. Onze huidige destijds gemaakte afspraak is dat jij de lasten van de financiering bij Broer voor je rekening zal nemen en dat ik de lasten voor mijn woning voor mijn rekening zal nemen.
Omdat je niet eerder uit mijn woning bent vertrokken dan in de laatste week van december 2010 doe ik je (nogmaals) het voorstel om de resterende schuld vanaf januari 2011, rekening houdende met de oorspronkelijke afspraak mbt de lening, te delen zodat jij niet alleen hoeft op te draaien voor de schuld aan Broer.”......
Daarnaast zegt David een aantal spullen terug te willen hebben maar wordt hierin niet concreet: .....“Een lijst met spullen die ik graag terug wil zou ik je op voorhand kunnen sturen. Maar ik denk dat je het meeste zelf al wel weet.”........
Lisa laat David weten akkoord te gaan met het voorstel en geeft aan graag een lijst te ontvangen met spullen die David graag wil hebben. Zij zal dan op haar beurt ook een lijst maken met spullen die zij graag wil hebben. Eind Januari boekt zij een deel van haar helft over naar broer.
Dit ook om haar welwillendheid te laten zien en haar akkoord kracht bij te zetten.
Tevens mailt zij dat zij niet de lening is aangegaan bij Broer maar David. En dat de gelden slechts via haar rekening zijn gelopen omdat dat mbt betalingen richting notaris op dat moment handiger was. En dat de aflossingen via haar rekening zijn gegaan vanwege de onderlinge afspraken mbt verdeling van de kosten in het huishouden.
David stuurt vervolgens een lijst waarin zaken worden benoemt als pollepels, de knoflookpers, wat boeken en andere kleine zaken. Tevens stelt hij dat de katten (welke tijdens het samenwonen samen zijn aangeschaft) een stukje vloerbedekking hebben vernielt en dat David wil dat Lisa nu de herstelkosten betaald. Hij gaat verder niet verder in op de lening behalve dat hij een rentecomponent wil toevoegen.
Lisa stelt hem voor af te spreken zodat ze elkaar spullen kunnen overhandigen. Tevens vraagt ze David met offertes te komen voor het eventueel laten herstellen van de vloerbedekking. Tevens stelt ze dat het natuurlijk hun beider verantwoordelijkheid was daar de katten tijdens hun samenzijn en met beider goedkeuring zijn aangeschaft.
Over de lening stelt ze dat eea volgens haar reeds is afgesproken en ze het er niet mee eens is dat er nog weer zaken worden toegevoegd.
David stelt in de daaropvolgende mail dat hij nooit op de hoogte is geweest met het instemmen van Lisa inzake het voorstel van Januari. Tevens zegt hij op zijn dat hij de spullen bij Lisa haar nieuwe huis wil ophalen en begint over een toe te voegen rentecomponent in de overeenkomst inzake de lening.
Hij reageert niet op Lisa’s lijst.
Lisa mailt David terug met een nieuwe overeenkomst met daarin het rentecomponent opgenomen en daarin stelt ze tevens een openbare locatie op om af te spreken daar Lisa een geheim adres heeft genomen. David zegt alleen af te willen spreken als het bij Lisa thuis is.
Lisa stelt dat als David zijn spullen echt terug wil hebben ze eerst afspreken bij de openbare gelegenheid en Lisa dan wel bekijkt of ze David wil laten zien waar ze woont. Het gaat immers in de eerste plaats om het retourneren van de spullen.
David zegt de afspraak af.
Het is vervolgens een aantal weken stil en komt de volgende mail van David:
“Mijn voorstel is dat ik een deel van het verlies op jou woning, waarvoor de lening bij RCM Reefman is afgesloten, voor mijn rekening neem met verrekening van het geld dat je mij verschuldigd bent. Het lijkt mij niet dat ik langer voor kosten van jou hoef op te draaien.
Ik kan me er in vinden om in aanvulling op mijn laatste voorstel de overige zaken te laten vervallen indien je de aanpassingen die ik gevraagd heb te maken n.a.v. jou e-mail. Met overige zaken bedoel ik o.a de zaken als ontvreemde goederen uit mijn woning en onkosten die gemaakt moeten worden om door jou ontstane schade in mijn woning te herstellen. We kunnen hiermee nu alles in 1 keer afwikkelen wat voor alle partijen het beste lijkt te zijn. Ik zal op geen enkele wijze meer proberen om mijn eigendommen bij jou terug te vorderen en zal dus ook afzien van verdere juridische stappen.
Ik zal daarna op geen enkele wijze contact proberen te zoeken met jou indien dit door jou gewenst wordt.”
Lisa vraagt nogmaals om offertes en vraagt nu ook om een reactie op haar lijst. Nogmaals vraagt ze David of hij een aantal data kan geven waarop ze kunnen afspreken om spullen uit te wisselen.
Hierop ontvangt Lisa een mail waarin David stelt dat Lisa klaarblijkelijk niet in wil gaan op zijn voorstel. Dat hij haar voor de lening zal laten opdraaien. Dat ze de ontmoeting (inz overdracht spullen) slechts geënsceneerd heeft. Dat ze nimmer op zijn verzoeken om eigendommen te retourneren gereageerd heeft en dat hij alle kosten welke hij maakt voor spullen die stuk zijn in zijn huis voor zover mogelijk op Lisa zal verhalen:
“Reden om een voorstel te doen aan jou mbt de lening is om alle openstaande zaken af te ronden. Anders had de afspraak wat mij betreft gewoon door kunnen blijven lopen zoals oorspronkelijk in een overeenkomst per e-mail is vastgelegd.” (om deze mail heeft Lisa herhaaldelijk gevraagd maar nooit gekregen, zij heeft namelijk nooit per mail, mondeling of op andere wijze ingestemd met hoofdelijke aansprakelijkheid inzake de lening. David en broer hebben onderling contact gehad en een ander geregeld. Lisa heeft wel destijds per mail gesteld aan David dat zij er van uitgaat dat hij tekent voor de lening. David heeft hier niet ontkennend nog instemmend op gereageerd. Alleen dat alles goed zou komen)
“Graag hoor ik per ommegaande een bevestiging dat je niet ingaat op het voorstel en dat daarmee de oorspronkelijke afspraak door jou zal worden nagekomen mbt tot de overeengekomen voorwaarden.”
Na 3 dagen, nog voordat Lisa heeft gereageerd, mailt David zijn voorstel helemaal in te trekken.
Lisa reageert hierop met dat het geen voorstel meer betrof maar alleen het op papier zetten van hetgeen wat David heeft voorgesteld en zij mee heeft ingestemd. En dat hetgeen waarover te discussiëren valt de goederen betreft maar niet de lening. Dat zijn stelling inzake het niet akkoord gaan met zijn voorstel dan ook pertinent onjuist is daar zij in januari al akkoord is gegaan en dit tevens kracht heeft bijgezet door al een deel van haar helft over te maken aan broer.
Vervolgens reageert David niet meer, ook niet als Lisa naar drie welen David nogmaals verzoekt te reageren.
Ik hoop dat dit een en ander de casus verduidelijkt…
Ik vraag mij namelijk nog steeds af of David een overeenkomst voor aan kan gaan waarbij alleen Lisa hoofdelijk aansprakelijk is en hij in zijn geheel niet door simpelweg de gelden op haar rekening te laten storten. Het betrof welliswaar haar huis huis maar gezien de gezamelijke afspraken omtrent verkoop woning, en verdeling kosten huishouden welke David heeft bevestigd in de mail.
Ook het feit dat Lisa met Broer geen enkel contact heeft gehad over de te verstrekken lening zou m.i. minimaal gezamelijke hoofdelijkheid suggereren al dan niet hoofdelijkheid van David.
Ook bevreemd het mij dat David na akkoord gaan van Lisa zaken toevoegd en vervolgens alles terug wil trekken. Is dit uberhaupt mogelijk daar de afspraken omtrent de verdeling van de lening al bestonden en vastgelegd waren middels mai.l |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 21:17 Onderwerp: |
|
|
@Blossom
eerlijk gezegd geloof ik dat dit te ingewikkeld is om op dit forum een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 14 jun 2011 21:47 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | Hoe zit het in het burgerlijk/civiel recht met de redelijkheid en billijkheid? Zou zoiets passen in deze casus? |
Uit enkel de redelijkheid en billijkheid ontstaan geen verbintenissen (art. 6:1 BW). Ook kan de redelijkheid en billijkheid geen grond zijn voor een spontane vermogensverschuiving.
Onder omstandigheden kan de redelijkheid en billijkheid in de weg staan aan het eisen van nakoming van een verbintenis (art. 6:248 lid 2 BW).
Quote: | De lening is aangegaan omdat ze samen gingen wonen. David heeft de lening geregeld, het geld kwam op de rekening van Lisa (omdat het naar de notaris moest?). |
Hoe het precies is gegaan maakt niet zo heel veel uit; punt is dat hier geld is geleend aan Lisa door de broer van David. (Niet geheel ondenkbaar is de constructie dat David het geld heeft geleend van zijn broer, en aan Lisa. Deze constructie ligt zeker niet voor de hand, en helpt Lisa verder ook niet of nauwelijks.) Er vond hier geen schenking plaats of iets dergelijks.
Quote: | Schijnbaar hebben ze samen afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten binnen de relatie. De totale kosten: huishouden plus lening zijn door tweeen gedeeld.
David heeft tijdens hun samen zijn dan toch (een soort van) meebetaald? |
De totale kosten zijn volgens mij niet door twee gedeeld. De huishoudkosten zijn gemaakt voor Lisa en David gezamenlijk. De kosten van de lening zijn gemaakt voor Lisa alleen. Wel kun je zeggen dat David de helft van de kosten van het huishouden heeft voorgeschoten en/of dat Lisa met dat bedrag ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van David. David zou dit bedrag dan van Lisa kunnen vorderen. Dit lijkt mij te ver gaan, en David probeert dit ook niet.
Quote: | En zou David niet vanuit het besef dat het een gezamelijke lening was hebben voorgesteld het overgebleven bedrag door twee te delen? Zonder daar verdere voorwaarden aan te verbinden. |
Het was geen gezamenlijke lening. (Nou ja, afhankelijk van wat er is afgesproken zou David hoofdelijk verbonden kunnen zijn, maar in de verhouding Lisa-David is Lisa aansprakelijk voor het hele bedrag. Zelfs bij hoofdelijke aansprakelijkheid staat het de broer vrij om Lisa voor het volledige nog openstaande bedrag aan te spreken.)
Lisa heeft alleen die mail, waar David echter op is teruggekomen. Het lijkt mij zeer twijfelachtig dat ze hem aan die mail kan houden, maar het geeft haar natuurlijk wel een argument om te onderhandelen. Richting de broer heeft ze er niet veel aan. (Als jij 100 euro leent aan persoon A, blijft A jou die 100 euro schuldig ook wanneer persoon B aan A belooft de helft van het bedrag te betalen.)
edit: ik zie dat blossom inmiddels meer informatie heeft gegeven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: wo 15 jun 2011 9:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De kosten van de lening zijn gemaakt voor Lisa alleen. |
Begrijp niet hoe je dit zo stellig kunt stellen. In het verhaal van de TS staat duidelijk iets anders.
blossom schreef: |
Bij een verlies spreken ze af de schuld samen te dragen. |
Een dergelijke afspraak is niet onmogelijk. Het enige is dat het wellicht lastig te bewijzen is.
Lisa heeft alleen die mail, waar David echter op is teruggekomen. Het lijkt mij zeer twijfelachtig dat ze hem aan die mail kan houden... |
Waarom lijkt dat je twijfelachtig? En in hoeverre is het relevant dat David erop is teruggekomen?
edit: ik zie dat blossom inmiddels meer informatie heeft gegeven. |
Die informatie was gegeven meer dan een half uur voordat jij je bericht online zette.
Krijg de indruk dat je (zoals gewoonlijk) om elke prijs vasthoudt aan je eerste standpunt. Voor de TS schijnen mij zulke bijdragen (die kennelijk enkel een uiting zijn van een naar bevestiging snakkend individu) echter niet zinvol.
Beste Blossom,
mij schijnt dat u op dit forum geen definitief antwoord zult kunnen krijgen. Er zijn gewoon teveel haken en ogen aan uw zaak. Als Lisa kan bewijzen dat de afspraak was dat David de helft van de lening voor zijn rekening zou nemen dan kan Lisa David daar gewoon aan houden. Punt is wel dat dit mogelijk lastig te bewijzen zal zijn. De email bewijst (voorzover ik dat kan zien) niet dat dit de oorspronkelijke afspraak was (sterker nog, uit de email komt naar voren dat dit niet de afspraak was, doch dat David uit coulance besluit Lisa te ondersteunen m.b.t. de lening), doch biedt mogelijk wel enig aanknopingspunt om aan te tonen dat David op enig moment heeft toegezegd de lening te delen. Wat onder 'delen' precies moet worden verstaan is daarbij jammergenoeg niet concreet in woorden gevat. Delen betekent namelijk niet noodzakelijkerwijs dat iets in gelijke delen wordt gedeeld.
Als ik u goed begrijp is het verzoek van David enige spullen terug te krijgen niet als voorwaarde aan het delen van de lening verbonden, zodat dit in principe los staat. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: do 16 jun 2011 10:27 Onderwerp: |
|
|
Martha schreef: | Als ik u goed begrijp is het verzoek van David enige spullen terug te krijgen niet als voorwaarde aan het delen van de lening verbonden, zodat dit in principe los staat. |
Jij verwijt iemand halsstarrig vast te houden aan een bepaalde gedachte, maar feitelijk doe jij niet heel veel anders...
Hoe kun je de aanname (in het door mij geciteerde stukje tekst) doen, terwijl je dit volgens mij echt niet mag begrijpen uit het stuk tekst van Blossom.
Zij schreef toch echt duidelijk het volgende.
Blossom schreef: | Omdat je niet eerder uit mijn woning bent vertrokken dan in de laatste week van december 2010 doe ik je (nogmaals) het voorstel om de resterende schuld vanaf januari 2011, rekening houdende met de oorspronkelijke afspraak mbt de lening, te delen zodat jij niet alleen hoeft op te draaien voor de schuld aan Broer.”......
Daarnaast zegt David een aantal spullen terug te willen hebben maar wordt hierin niet concreet: .....“Een lijst met spullen die ik graag terug wil zou ik je op voorhand kunnen sturen. Maar ik denk dat je het meeste zelf al wel weet.”........ |
Je kunt niet anders begrijpen dan dat David in dezelfde e-mail de spullen als onderdeel van het voorstel heeft bedoeld. Of hij dat expliciet als voorwaarde stelt of niet, doet niet ter zake. Begrepen had kunnen en moeten worden dat hij dat wel als voorwaarde heeft bedoeld. Hij gebruikt niet voor niets het woord "voorstel". _________________ "Nusquam est, qui ubique est"
Laatst aangepast door DENNIS79 op do 16 jun 2011 10:37, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|