Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 6:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2010 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het is geen ethische wet, het is een doodsimpel feit. De advocaat is er namelijk om de verdachte te verdedigen. Dus niet om een waardeoordeel te vellen. De taak van de advocaat is volstrekt duidelijk.

De taak is duidelijk, maar je kunt niet ontkennen dat hier ethische problemen ontstaan: een advocaat kan ervoor zorgen dat een (in feite) schuldig persoon vrijgesproken wordt terwijl deze eigenlijk straf zou moeten krijgen. Het is onwenselijk dat schuldige personen hun straf ontlopen.

Dat er goede redenen zijn om het strafproces zo in te richten, neemt niet weg dat dit een ethisch probleem is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2010 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Dat er goede redenen zijn om het strafproces zo in te richten, neemt niet weg dat dit een ethisch probleem is.

Van mij mag je het een ethisch probleem noemen, maar geen onethisch handelen van de advocaat. Het getuigt van een volstrekt gebrek aan inzicht in het rechtssysteem om een advocaat die zijn best doet een verdachte optimaal te verdedigen te betichten van onethisch handelen.

Ik zie het overigens niet als een ethisch probleem, want de enige reden waarom een advocaat in de positie kan komen te verkeren waarin hij een schuldige verdachte "erbij zou kunnen lappen", is precies dat hij is ingehuurd om de verdachte te verdedigen. De keuze is daarom niet: de schuldige opsluiten of niet, maar wel: de verdachte voorzien van deskundige rechtsbijstand of niet.

Ontzeg je verdachten deskundige rechtsbijstand, dan is het gevolg niet zo zeer dat schuldigen hun verdiende straf krijgen, maar dat verdachten verdwalen in een rechtssysteem waarin zij de weg nu eenmaal niet kennen.

Het is goed om te beseffen dat een verdachte-met-advocaat in feite niets anders is dan een verdachte met gedegen juridische kennis. De verdachte-met-advocaat die zijn verdiende straf ontloopt zou ook zonder advocaat zijn straf zijn ontlopen, als hij tenminste had beschikt over de benodigde juridische kennis. Het moet duidelijk zijn dat een beschaafd rechtssysteem niet is bedoeld om onwetenden in de val te laten lopen.

Als een schuldige verdachte zijn straf ontloopt, is dat niet omdat zijn advocaat onethisch heeft gehandeld, maar omdat het OM er niet in is geslaagd om de schuld van de verdachte te bewijzen. Een advocaat doet niets fout als hij met argumenten komt waarom het OM niet in het bewijs is geslaagd. Of de advocaat weet of vermoedt dat zijn cliënt schuldig is, heeft daar niets mee te maken.

Als er al een ethisch probleem is, is dat het wettelijke vereiste dat de schuld van een verdachte moet zijn bewezen voordat hij veroordeeld kan worden. Het is dit wettelijke vereiste dat ervoor zorgt dat sommige schuldigen hun straf ontlopen (en dat veel onschuldigen niet onterecht veroordeeld worden).

De suggestie van LM dat een advocaat ethisch zou handelen door de verdachte erbij te lappen maakt mij werkelijk misselijk. In plaats van de verdachte een eerlijk proces te geven, wil LM hem in feite zonder proces schuldig laten verklaren door nota bene zijn eigen advocaat.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona, je reactie getuigt ervan dat je niets van mijn punt hebt begrepen. Je reageert veel te allergisch. De reactie van Arnoud zit op de lijn zoals ik heb verwoord.

Ik raak aan dat er ontegenzeggelijk een ethisch dilemma ligt voor de advocaat. Ik begrijp niet waarom je daar zo geprikkeld over doet.
Draagt de advocaat er aan bij dat een schuldige niet wordt veroordeeld dat zal uiteindelijk de advocaat hiermee moeten leven. Er zijn veel mensen die dit niet zouden kunnen omdat zij last zouden krijgen van hun geweten. Er zijn ook advocaten die bepaalde zaken niet doen omdat zij dan in gewetensnood zouden komen. Of je het handelen van advocaten die dit wel kunnen opbrengen onethisch vindt is niet zo interessant omdat wij beiden geen objectief kader hebben waar dit aan te meten valt, dit is een persoonlijke afweging. Jij kunt wel volhouden dat het ethisch handelen is omdat het ethisch handelen is, maar dit is geen argument in zichzelf. Net zoiets als ik vind deze auto mooi omdat deze auto mooi is.

Als jij mijn bijdragen goed leest zie je dat ik niet schrijf dat een advocaat zijn cliënt zou mogen bedriegen (dat roept immers een ander net zo zwaarwegend ethisch dilemma op), ook schrijf ik nergens dat een verdachte geen recht op rechtbijstand zou mogen hebben of dat het OM geen fouten maakt etc. In je laatste reactie schrijf je bijv:

De suggestie van LM dat een advocaat ethisch zou handelen door de verdachte erbij te lappen maakt mij werkelijk misselijk. In plaats van de verdachte een eerlijk proces te geven, wil LM hem in feite zonder proces schuldig laten verklaren door nota bene zijn eigen advocaat.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Jij hebt de neiging om aan de loop te gaan met mijn reacties. Vervolgens borduur je verder op punten die jij zelf te berde hebt gebracht of op een bepaalde manier hebt geïnterpreteerd. De discussie ontspoort daardoor nogal.

Ik sta volledig achter ons rechtstelsel, inclusief de rol die een advocaat daarin heeft. Ik constateer ook dat er enkele ongewenste effecten kunnen optreden. Niemand vindt het neem ik aan wenselijk dat een schuldige zijn straf ontloopt. Hooguit kun je erkennen dat dit het gevolg is van het rechtssysteem dat wij hebben en dat de voordelen opwegen tegen deze nadelen. Het ideaal blijft dan echter wel in stand, namelijk dat elke schuldige (in beginsel) zou moeten worden veroordeeld. Op het moment dat een advocaat weet dat een verdachte een strafbaar feit heeft gepleegd en deze door zijn ingrijpen een veroordeling ontloopt maakt hij / zij een afweging dit wel of niet te doen. Als deze dader vervolgens nieuwe slachtoffers maakt zal hij dit op een of andere manier voor zichzelf moeten kunnen rechtvaardigen. Veel mensen vinden deze rechtvaardigingsgrond niet en zullen daarom geen advocaat worden of bepaalde cliënten niet verdedigen. Zij vinden het kennelijk om persoonlijke (ethische) redenen onjuist zo te handelen of willen in ieder geval op geen enkele manier bijdragen aan de vrijspraak van de schuldige. Zelfs niet als het OM een fout heeft gemaakt. En ja ik ben zo iemand, ik zou dat niet kunnen opbrengen en voor mijzelf onvoldoende rechtvaardigingsgrond vinden. Rationeel kan ik er genoeg opnoemen (jij geeft hier ook voorbeelden van), maar als ik een persoonlijke ethische afweging moet maken zeg ik nee. Zoals ik al schreef is er meer dan alleen een juridische benadering.

Ons rechtstelsel had ook anders kunnen functioneren waarbij het bijv. gebruikelijk was dat advocaten op het moment dat hen duidelijk is dat hun cliënt het gedaan heeft zij niet meer voor vrijspraak pleiten, maar slechts nog verzachtende omstandigheden aanvoeren of pleiten voor hulpverlening. Uiteraard in volledige transparantie en niet door hun cliënt voor te liegen. Een dergelijk systeem is lastig voor te stellen, maar zo had het zich de afgelopen honderden jaren kunnen ontwikkelen, wij hadden dan nu niet beter geweten.
Dit is een gedachte-experiment omdat onze situatie niet zo is, waar het omgaat is dat er rechtstelsels denkbaar zijn die ethischer of op onderdelen ethischer uitwerken dan het onze. De status quo is niet per definitie het toonbeeld van de meest hoogstaande ethiek die er is.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Ik raak aan dat er ontegenzeggelijk een ethisch dilemma ligt voor de advocaat. Ik begrijp niet waarom je daar zo geprikkeld over doet.

Kom nou toch. Wat je schrijft is dit:
LM schreef:
De advocaat die om nieuwe slachtoffers te beschermen besluit om toch aan te sturen op een veroordeling, eventueel met verplichte behandeling, is misschien wel ethischer dan de advocaat die koste wat kost voor de vrijspraak gaat.

LM schreef:
Ik heb niet meer gezegd dan "dat het misschien wel ethischer is als een advocaat in sommige gevallen ervoor zorgt dat iemand voor heel lang echter de dikke deur verdwijnt."

Nu kom je met:
LM schreef:
Als jij mijn bijdragen goed leest zie je dat ik niet schrijf dat een advocaat zijn cliënt zou mogen bedriegen (dat roept immers een ander net zo zwaarwegend ethisch dilemma op),

Duh? Valt beetje moeilijk te rijmen met wat je hierboven schreef.
Quote:
ook schrijf ik nergens dat een verdachte geen recht op rechtbijstand zou mogen hebben of dat het OM geen fouten maakt etc.

Lekkere rechtsbijstand is dat, die het met de belangen van de verdachte niet zo nauw neemt.
LM schreef:
Het ideaal blijft dan echter wel in stand, namelijk dat elke schuldige (in beginsel) zou moeten worden veroordeeld.

Dat is het ideaal niet en dat kan het ook niet zijn. Het ideaal is dat iedereen van wie de schuld kan worden bewezen, wordt veroordeeld.

LM schreef:
Op het moment dat een advocaat weet dat een verdachte een strafbaar feit heeft gepleegd en deze door zijn ingrijpen een veroordeling ontloopt maakt hij / zij een afweging dit wel of niet te doen.

Je begrijpt het gewoon niet.

De advocaat die zijn cliënt een moord ziet begaan, zal zijn taak als advocaat moeten neerleggen en zich als getuige moeten melden.

De advocaat die in het kader van de uitoefening van zijn taak aan informatie komt die bij hem het vermoeden doet ontstaan dat zijn cliënt schuldig is, zal
- of zijn taak moeten neerleggen,
- of zijn cliënt, volgens de wensen van de cliënt, optimaal moeten adviseren en verdedigen.

Het is absoluut ontoelaatbaar als die advocaat zonder medeweten en instemming van de cliënt op een veroordeling aan zou sturen. En dát is toch echt wat ik in jouw suggesties lees.

Blijkbaar ben je nu een andere mening toegedaan (in een eerdere reactie leek je veeleer in te stemmen met "belazeren"):
LM schreef:
Ons rechtstelsel had ook anders kunnen functioneren waarbij het bijv. gebruikelijk was dat advocaten op het moment dat hen duidelijk is dat hun cliënt het gedaan heeft zij niet meer voor vrijspraak pleiten, maar slechts nog verzachtende omstandigheden aanvoeren of pleiten voor hulpverlening. Uiteraard in volledige transparantie en niet door hun cliënt voor te liegen.

Hoe stel je je dat voor? Wat als de cliënt toch op een vrijspraak aan wil sturen? Wat als de cliënt toch een beroep wil doen op die vormfout?

Oh, die vormfout wil je natuurlijk bewust verzwijgen, stom van mij. De wetgever heeft weliswaar zeer bewust ervoor gekozen dat het OM zich aan bepaalde regels moet houden en dat op overtreding van die regels in het uiterste geval niet-ontvankelijkheid en in andere gevallen bewijsuitsluiting staat, maar nee, als "ethisch" advocaat sta je natuurlijk ver boven de democratische wetgever en mag je voor god spelen.

Het is aan de rechter om te beslissen wat de gevolgen van een bepaalde vormfout zijn. Handelt een rechter onethisch door een verdachte te laten gaan op een vormfout, ook al voert de rechter hiermee de wil uit van de democratische wetgever? Handelt een advocaat onethisch door de rechter in staat te stellen deze beslissing te nemen? Handelt een advocaat ethisch door de zaak zonder medeweten en instemming van de verdachte kort te sluiten en de vormfout bewust niet aan de rechter voor te leggen? Moet een advocaat voor rechter spelen?

Heeft iedere verdachte recht op een eerlijk proces, of alleen de "onschuldige" verdachte?

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe ik het zie is het een ethisch probleem om iemand te moeten verdedigen waarvan je weet dat deze persoon schuldig is omdat het een gewetensvraag schept.

Verdedig je deze persoon en doe je je werk of laat je iemand anders het doen.

Het punt is dat iemand advocaat van de duivel moet spelen in zo'n situatie vanwege de onschuldigheids presumtie. Zelfs al is je client 100% schuldig dan moet er als nog bewijs zijn om dit aan te tonen. Hiermee voorkom je dat onschuldige mensen achter de tralies verdwijnen. (hopelijk)

Het recht op een eerlijk process beschermt tegen de almachtige overheid, daarmee verdwijnt het ethische dilemma echter niet.

Ik denk zelf dat je als advocaat je client toch moet verdedigen omdat dit je werk is en op deze assumptie is het systeem ingericht. Als bewezen kan worden dat jouw client het echt heeft gedaan dan zal hij achter de tralies verdwijnen. Zo niet dan heeft het OM haar werk niet goed gedaan etc..

Het probleem dat daaruit voortvloeit is dat je dus iemand kan vrijpleiten die schuldig is. Als dit jouw overkomt dan is dit een consequentie van jouw daden en de manier waarop het systeem is ingericht.

Het ethische dillema zit hem er dan dus in of je het rechts systeem dient of je eigen gewetensnood dat je misschien een crimineel vrijpleit.

Het valt wel te beargumenteren dat het systeem zelf ethisch is omdat het leed dat mogelijk met vrijspraak van een schuldige wordt berokkend in het niet valt bij het leed dat onschuldige mensen lijden als zij niet tegen de overheid beschermt worden.

Op die manier kan je het zo draaien dat het juist onethisch is om je client niet te verdedigen.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Hoe ik het zie is het een ethisch probleem om iemand te moeten verdedigen waarvan je weet dat deze persoon schuldig is omdat het een gewetensvraag schept.

Gewetensvraag, ja. Ethisch probleem, nee. De advocaat die zelf weigert de verdediging te voeren van de dader van een gruwelijk misdrijf, dient zonder meer respect te hebben voor de advocaat die hiertoe wel bereid is.

Door het een ethisch probleem te noemen, of zelfs "onethisch", suggereer je dat de advocaat die wel bereid is de verdediging te voeren hierdoor ook "onethisch" handelt.

Niet iedere advocaat hoeft bereid te zijn om Marc Dutroux te verdedigen, maar iedere advocaat (en iedere burger met een goed begrip van het rechtssysteem) dient te beseffen dat ook Marc Dutroux recht heeft op een eerlijk proces, en dus ook op een advocaat. Het zou werkelijk onzinnig zijn om de advocaat die dit recht op een eerlijk proces helpt te verwerkelijken vervolgens te betichten van onethisch handelen.

Quote:
Het probleem dat daaruit voortvloeit is dat je dus iemand kan vrijpleiten die schuldig is. Als dit jouw overkomt dan is dit een consequentie van jouw daden en de manier waarop het systeem is ingericht.

Je kunt het niet zien als een consequentie van je daden. Je moet het zien als de consequentie van het feit dat de OvJ er niet in is geslaagd het bewijs rond te krijgen.

Quote:
Op die manier kan je het zo draaien dat het juist onethischis om je client niet te verdedigen.

Het is niet onethisch om de verdediging neer te leggen. Het is absoluut onethisch om bewust een cliënt niet goed te verdedigen.

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona, ik kan niet anders dan herhalen dat jij mij niet begrijpt en teksten naar eigen inzicht interpreteert.

Kom nou toch. Wat je schrijft is dit:
LM schreef:
De advocaat die om nieuwe slachtoffers te beschermen besluit om toch aan te sturen op een veroordeling, eventueel met verplichte behandeling, is misschien wel ethischer dan de advocaat die koste wat kost voor de vrijspraak gaat.

LM schreef:
Ik heb niet meer gezegd dan "dat het misschien wel ethischer is als een advocaat in sommige gevallen ervoor zorgt dat iemand voor heel lang echter de dikke deur verdwijnt."

Nu kom je met:
LM schreef:
Als jij mijn bijdragen goed leest zie je dat ik niet schrijf dat een advocaat zijn cliënt zou mogen bedriegen (dat roept immers een ander net zo zwaarwegend ethisch dilemma op),

Duh? Valt beetje moeilijk te rijmen met wat je hierboven schreef.
Quote:
ook schrijf ik nergens dat een verdachte geen recht op rechtbijstand zou mogen hebben of dat het OM geen fouten maakt etc.

Lekkere rechtsbijstand is dat, die het met de belangen van de verdachte niet zo nauw neemt.

Ik heb dit inderdaad geschreven en sta daar nog steeds achter. De suggestie dat ik er voor ben dat een advocaat zijn client moet bedonderen is er een die jij zelf hebt opgeworpen. Ik schrijf dat nergens en vind dat ook niet. Jij bestormt je eigen luchtkasteel. Ik werp de vraag op waarom het een ethischer zou zijn dan het ander, waarbij uiteraard het niet zo dat de client voorgelogen moet worden. Dat zou anders een ander ethisch dilemma opwerpen. Wij zoomen nu in op een aspect, maar natuurlijk zijn er diverse ethische afwegingen te noemen.

LM schreef:
Het ideaal blijft dan echter wel in stand, namelijk dat elke schuldige (in beginsel) zou moeten worden veroordeeld.

Dat is het ideaal niet en dat kan het ook niet zijn. Het ideaal is dat iedereen van wie de schuld kan worden bewezen, wordt veroordeeld.

Mijn ideaal is inderdaad dat iedereen die schuldig is zijn verdiende loon ontvangt. Dit is het diepere uitgangspunt, de diepere moraal dat ten grondslag ligt aan ons rechtstelsel. Natuurlijk is dit slechts een aspect, rechtvaardigheid brengt ook mee dat je ten koste van veel wilt voorkomen dat onschuldigen veroordeeld worden. Er zijn meerdere idealen te onderscheiden. Dat doet aan dit ideaal niet af. Jij lijkt het middel waarmee men tracht dit ideaal zo dicht mogelijk te naderen verheven te hebben tot het ideaal zelf.

LM schreef:
Op het moment dat een advocaat weet dat een verdachte een strafbaar feit heeft gepleegd en deze door zijn ingrijpen een veroordeling ontloopt maakt hij / zij een afweging dit wel of niet te doen.

Je begrijpt het gewoon niet.

Hier is toch geen woord Spaans bij. Natuurlijk zal de advocaat deze afweging moeten maken en dat gebeurt ook.

De advocaat die zijn cliënt een moord ziet begaan, zal zijn taak als advocaat moeten neerleggen en zich als getuige moeten melden.

De advocaat die in het kader van de uitoefening van zijn taak aan informatie komt die bij hem het vermoeden doet ontstaan dat zijn cliënt schuldig is, zal
- of zijn taak moeten neerleggen,
- of zijn cliënt, volgens de wensen van de cliënt, optimaal moeten adviseren en verdedigen.

Precies en dat schrijf ik ook. Veel mensen zullen dit niet op kunnen brengen en zijn daarom geen advocaat of verwijzen een client door.

Het is absoluut ontoelaatbaar als die advocaat zonder medeweten en instemming van de cliënt op een veroordeling aan zou sturen. En dát is toch echt wat ik in jouw suggesties lees.

Blijkbaar ben je nu een andere mening toegedaan (in een eerdere reactie leek je veeleer in te stemmen met "belazeren"):

Dat is precies het punt, jij interpreteert, ik heb dit niet geschreven en voor mij is het zo klaar als een klontje dat het belazeren niet door de beugel kan. Vervolgens borduur je met heftige bewoordingen door op iets wat ik niet gezegd heb en waar ik ook absoluut niet achtersta. Ons stelsel is anders, maar gesteld dat het zich anders had ontwikkeld dan is het mits dit in volledige transparantie gebeurt met de cliënt het wellicht wel ethischer om het zo te doen als ik beschreef. Ik ga zelf nog niets eens zo ver te zeggen DAT het ethischer is ik nuanceer alleen de stelligheid waarmee jij zaken als "ethisch juist" naar voren brengt.

LM schreef:
Ons rechtstelsel had ook anders kunnen functioneren waarbij het bijv. gebruikelijk was dat advocaten op het moment dat hen duidelijk is dat hun cliënt het gedaan heeft zij niet meer voor vrijspraak pleiten, maar slechts nog verzachtende omstandigheden aanvoeren of pleiten voor hulpverlening. Uiteraard in volledige transparantie en niet door hun cliënt voor te liegen.

Hoe stel je je dat voor? Wat als de cliënt toch op een vrijspraak aan wil sturen? Wat als de cliënt toch een beroep wil doen op die vormfout?

Oh, die vormfout wil je natuurlijk bewust verzwijgen, stom van mij. De wetgever heeft weliswaar zeer bewust ervoor gekozen dat het OM zich aan bepaalde regels moet houden en dat op overtreding van die regels in het uiterste geval niet-ontvankelijkheid en in andere gevallen bewijsuitsluiting staat, maar nee, als "ethisch" advocaat sta je natuurlijk ver boven de democratische wetgever en mag je voor god spelen.

Wederom drijf je door op iets wat je zelf invoert. Je doet dit vaker, lees maar eens terug. Doet de discussie geen goed. Het is denkbaar dat wij een rechtstelsel hadden gehad dat andere consequenties had verbonden aan vormfouten. Misschien wel direct ontslag van een rechter of een ovj. Ik realiseer mij dat dit niet zo is, maar dat wil niet zeggen dat er geen stelsel denkbaar is dat ethischer is dan het onze.

Heeft iedere verdachte recht op een eerlijk proces, of alleen de "onschuldige" verdachte?

Iedere verdachte heeft recht op een eerlijk proces. Dit wil niet zeggen dat eerlijk in dit geval ook in moet houden dat een schuldige op vrije voeten komt. Aan fouten door OM of rechters kunnen ook andere gevolgen worden verbonden.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Ik heb dit inderdaad geschreven en sta daar nog steeds achter. De suggestie dat ik er voor ben dat een advocaat zijn client moet bedonderen is er een die jij zelf hebt opgeworpen. Ik schrijf dat nergens en vind dat ook niet. Jij bestormt je eigen luchtkasteel. Ik werp de vraag op waarom het een ethischer zou zijn dan het ander, waarbij uiteraard het niet zo dat de client voorgelogen moet worden.

Voorliegen niet, misleiden wel? Wat bedoel je nu precies?

Als jij "de vraag opwerpt" waarom A ethischer zou zijn de B, dan lees ik daar een suggestie in dat A onethisch en B ethisch zou kunnen zijn, ja. Dat werk je toch zelf in de hand. Wees anders duidelijker.

Wat bedoel je nu precies?

Kan een advocaat onder omstandigheden ethisch handelen door bewust, en zonder medeweten en instemming van de cliënt, na te laten zijn cliënt vrij te pleiten? Ja of nee?

Mag de advocaat als het ware op de stoel van de rechter gaan zitten, en zijn cliënt in feite zonder vorm van proces schuldig verklaren?

Quote:
Jij lijkt het middel waarmee men tracht dit ideaal zo dicht mogelijk te naderen verheven te hebben tot het ideaal zelf.

Wel, het is weinig zinnig om iets tot ideaal te verheffen waartoe alleen hogere machten in staat zijn. Het is onmogelijk om in alle gevallen de waarheid te achterhalen. De morele keuze is daarom: onschuldigen bestraffen of schuldigen vrijuit laten gaan. Die keuze valt in de beschaafde wereld al eeuwenlang in het voordeel van de onschuldige uit.

Quote:
Hier is toch geen woord Spaans bij. Natuurlijk zal de advocaat deze afweging moeten maken en dat gebeurt ook.

De enige afweging die een advocaat moet maken is: wel of niet de verdediging voeren. Zeker niet: wel of niet met opzet laten veroordelen.

Quote:
Precies en dat schrijf ik ook.

Nee, wat jij herhaaldelijk schreef is dat de advocaat soms moet zorgen dat zijn cliënt veroordeeld wordt:
LM schreef:

Ik kan hier weinig anders van maken.

Quote:
Ons stelsel is anders, maar gesteld dat het zich anders had ontwikkeld dan is het mits dit in volledige transparantie gebeurt met de cliënt het wellicht wel ethischer om het zo te doen als ik beschreef.

Om het HOE te doen?

Dat een advocaat zich terugtrekt als hij zich niet in staat voelt zijn cliënt op de best mogelijke manier te verdedigen is altijd al onderdeel van ons stelsel geweest.

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:

Mee eens, dit is ontegenzeggelijk een ethisch dilemma. Bona maakt m.i. een semantisch onderscheid tussen "gewetensvraag" en "ethisch dilemma". Dit zijn persoonlijke afwegingen. ethiek is geen natuurkundige wet, maar gebaseerd op een veelheid aan opvattingen, mens- en wereldbeeld. In hoeverre dit je respect voor iemand beïnvloed die andere ethische keuzes maakt is weer een andere kwestie. Wij mensen denken in de praktijk heel verschillend opvattingen over zaken als abortus, doodstraf, oorlogsvoering. Dat staat in beginsel los van respect voor iemand als persoon, respect wordt door meerdere factoren bepaald.

Mee eens, de oorzaak andere actoren leggen zoals de OvJ is precies met wat ik al eerder schreef t.a.v. het zoeken van een rechtvaardigingsgrond. Je probeert je eigen rol te rechtvaardigen, dat is een hele menselijke eigenschap. Dit kan een hele integere afweging zijn, daar gaat het niet om. Ik denk dat er inderdaad advocaten zijn die het voor zichzelf zo motiveren. Het verschuiven van de consequentie naar de rechter of ovj is in mijn ogen dan een methode om "er mee om te gaan". Velen kunnen dit echter niet opbrengen.

Ik heb moeite met het automatisme waarmee soms eendimensionaal, juridisch op strafbare feiten wordt gereageerd. Zo begon de topic waar Bona naar verwees ook. Het gaat niet meer om de vraag of je iets gedaan hebt wat rechtgezet moet worden, maar of er geen juridische argumenten gevonden kunnen worden om er onderuit te komen. Nog los van de klasse justitie die dit in de praktijk met zich meebrengt. De arme sloeber heeft toch een hele andere positie dan een gefortuneerde, ook al weer zo'n ethisch dilemma. In hoeverre gaat het een advocaat er echt om dat zijn cliënt een eerlijk proces krijgt of gaat het er gewoon om dat hij zijn cliënt onder een veroordeling uit kan krijgen?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Mee eens, dit is ontegenzeggelijk een ethisch dilemma. Bona maakt m.i. een semantisch onderscheid tussen "gewetensvraag" en "ethisch dilemma". Dit zijn persoonlijke afwegingen. ethiek is geen natuurkundige wet, maar gebaseerd op een veelheid aan opvattingen, mens- en wereldbeeld. In hoeverre dit je respect voor iemand beïnvloed die andere ethische keuzes maakt is weer een andere kwestie. Wij mensen denken in de praktijk heel verschillend opvattingen over zaken als abortus, doodstraf, oorlogsvoering. Dat staat in beginsel los van respect voor iemand als persoon, respect wordt door meerdere factoren bepaald.

Maar ik heb het niet over respect voor iemand als persoon, maar over respect voor de keuze van iemand om wél als advocaat de verdediging van, laten we zeggen, Marc Dutroux te voeren.

Het lijkt mij bijvoorbeeld dat als arts A ethische problemen heeft met abortus, hij de keuze van arts B om wél een abortus te verrichten onethisch vindt. Of arts A of arts B die abortus nu uitvoert, aan de handeling en de "goedheid" of "slechtheid" van die handeling verandert dat niets. (Even aangenomen dat noch A, noch B, in een bepaalde persoonlijke verhouding staat tot de persoon die de abortus ondergaat.)

Als je accepteert dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, dan rijmt dat niet goed met de gedachte dat een advocaat onethisch zou kunnen handelen door een bepaalde verdachte zo goed mogelijk te verdedigen.

Maar goed, dit kun je semantiek noemen. Dat geldt echter niet voor de suggestie dat het op één of andere manier verdedigbaar zou zijn om als advocaat bij de verdediging van een verdachte zonder medeweten en instemming van de verdachte op een veroordeling aan te sturen.

Quote:
Het verschuiven van de consequentie naar de rechter of ovj is in mijn ogen dan een methode om "er mee om te gaan". Velen kunnen dit echter niet opbrengen.

Een advocaat die zichzelf de "schuld" geeft van een vrijspraak heeft simpelweg een totaal verwrongen beeld van zijn plaats in het rechtssysteem, en kan beter ander werk zoeken.

Quote:
Ik heb moeite met het automatisme waarmee soms eendimensionaal, juridisch op strafbare feiten wordt gereageerd.

Maar jouw dimensie is: wie stout is moet boeten. Daar is niets meerdimensionaals aan. Je slaat het belang dat iemand boet voor zijn daden zelfs hoger aan dan het belang van een eerlijk proces. De consequentie van die gedachte is dat een "schuldig" persoon geen recht meer heeft op een eerlijk proces.

Ja, ik ga aan de haal met wat je schrijft, maar alleen in die zin dat ik je wijs op de logische consequentie van je redenering. Ik probeer duidelijk te maken waar de redenering spaak loopt. Het klinkt zo makkelijk: "wie stout is moet boeten en een advocaat moet daar niet tussen proberen te komen", maar de consequenties zijn gruwelijk.

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voorliegen niet, misleiden wel? Wat bedoel je nu precies?

Als jij "de vraag opwerpt" waarom A ethischer zou zijn de B, dan lees ik daar een suggestie in dat A onethisch en B ethisch zou kunnen zijn, ja. Dat werk je toch zelf in de hand. Wees anders duidelijker.

Wat bedoel je nu precies?

Kan een advocaat onder omstandigheden ethisch handelen door bewust, en zonder medeweten en instemming van de cliënt, na te laten zijn cliënt vrij te pleiten? Ja of nee?

Nee, dat kan dus niet en ik suggereer dat ook niet. Ik ben er steeds van uitgegaan dat dit met medeweten van cliënt gebeurt. Dat jij daaraan twijfelt vind ik vreemd, eerlijkheid is voor mij een normaal uitgangspunt. Ik wil maar zeggen dat een advocaat die dit bespreekbaar maakt met zijn cliënt en vervolgens handelt wellicht wel ethischer handelt dan de advocaat die dit niet doet. Ik schreef al dat dit niet gebruikelijk is, maar dit had het wel kunnen zijn. Ons stelsel had zich zo kunnen ontwikkelen met wellicht (dit is een persoonlijke afweging) een ethisch hogerstaande praktijk dan nu bij ons gebruikelijk. Hoe een dergelijk stelsel er dan precies uit zou moeten zien is weer een vervolgvraag. Daar gaat en ging de discussie m.i. niet om. Het ging mij om het automatisme waarmee een bepaalde ethiek tot het hoogst haalbare wordt verheven. In mijn waarneming lijkt het vaak niet in de eerste plaats te gaan om verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag, maar het ge (mis)bruik maken van ons juridisch stelsel om deze verantwoordelijkheid te ontlopen. Zo begonnen wij de topic ook, wel alles even in de context blijven zien. Iemand die zwart heeft gereden, daarvoor een bekeuring krijgt en vervolgens zoekt naar juridische mogelijkheden om hieronder uit te komen. Niet ter discussie staat of de overtreding gepleegd is, maar of er ergens een fout is gemaakt om niet te hoeven betalen. Dit voelt op niveau van ethiek gewoon niet goed ook al klopt het juridisch gezien volledig. Advocaten die tot de slotsom komen dat zij een bepaalde cliënt niet kunnen verdedigen laten ook zich ook niet leiden door zuiver juridische argumenten. Juridische argumenten kunnen echter wel de rechtvaardigingsgrond worden voor bepaald gedrag of een bepaalde rol. Ethische argumenten (zoals bijv. je verantwoordelijkheid nemen voor gedrag en een treinkaartje betalen) lijken er dan niet meer toe te doen. Dat is wat ik bedoel met een eendimensionaal juridische beoordelingskader. Je zult het niet leuk vinden om te horen, maar met name juristen lopen dit risico.

Om de context weer scherp te krijgen nog even terug naar de topic waar alles mee begon en waar jij al naar verwees. Er werd gesteld dat zwijgen voor de verdachte de goede weg was. Ik reageerde met:

Of zwijgen "de goede weg" is, is de vraag. De "goede weg" lijkt mij gewoon de waarheid vertellen. Als je dat pakketje niet besteld hebt kun je dat toch gewoon zeggen? Ik snap het juridische spel, maar ethisch voelt het niet altijd lekker aan. Het gaat niet meer om de vraag of iemand het gedaan heeft maar of het wel bewezen kan worden. Kijk wel even of je niet toevallig wel betaald hebt via bank/creditcard, misschien ben je vergeten dat je deze bestelling plaatste...

Ik verliet hier de zuiver juridische benadering en bracht een ethisch argument in, nml "de waarheid vertellen". Ik suggereer niet dat deze verdachte maar moet gaan liegen of moet vertellen dat hij iets gedaan heeft wat hij niet heeft gedaan, maar slecht "de waarheid vertellen". Ver

Wel, het is weinig zinnig om iets tot ideaal te verheffen waartoe alleen hogere machten in staat zijn. Het is onmogelijk om in alle gevallen de waarheid te achterhalen. De morele keuze is daarom: onschuldigen bestraffen of schuldigen vrijuit laten gaan. Die keuze valt in de beschaafde wereld al eeuwenlang in het voordeel van de onschuldige uit.

Dat ben ik op zichzelf met je eens, dat wil niet zeggen dat de grens absoluut is. Gestreefd wordt naar een soort evenwicht tussen enerzijds de schuldige te bestraffen en anderzijds voorkomen dat onschuldigen gestraft worden. Zonder deze uitgangspunten geweld aan te doen kun je wel verschillend denken over waar de grens precies moet liggen en wat de gevolgen moeten zijn voor de verdachte van het onrechtmatig optreden van bijv. het OM.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 02 okt 2010 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
bona fides schreef:

Nee, dat kan dus niet en ik suggereer dat ook niet. Ik ben er steeds van uitgegaan dat dit met medeweten van cliënt gebeurt. Dat jij daaraan twijfelt vind ik vreemd, eerlijkheid is voor mij een normaal uitgangspunt.

Ik vind dat helemaal niet vreemd, gelet op wat jij schreef:
LM schreef:

Ik heb wat moeite om me voor te stellen hoe zo'n advocaat naar zijn cliënt gaat en zegt "hee, laten we ook eens aan je toekomstige slachtoffers denken... hoe denk je erover als ik dat enorme gat in de bewijsvoering van het OM niet ga doorprikken? ik weet het goed gemaakt, ik zal ook een tbs'je voor je versieren.".

Quote:
In mijn waarneming lijkt het vaak niet in de eerste plaats te gaan om verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag, maar het ge (mis)bruik maken van ons juridisch stelsel om deze verantwoordelijkheid te ontlopen. Zo begonnen wij de topic ook, wel alles even in de context blijven zien. Iemand die zwart heeft gereden, daarvoor een bekeuring krijgt en vervolgens zoekt naar juridische mogelijkheden om hieronder uit te komen. Niet ter discussie staat of de overtreding gepleegd is, maar of er ergens een fout is gemaakt om niet te hoeven betalen. Dit voelt op niveau van ethiek gewoon niet goed ook al klopt het juridisch gezien volledig.

Ben je wel eens door rood gereden of gelopen zonder hiervoor beboet te zijn?

Ben je toen de volgende dag naar het politiebureau gestapt om jezelf aan te geven? Ik denk het niet.

Vind jij dat personen die gisteren hebben zwartgereden zonder betrapt te zijn, vandaag een bedrag gelijk aan de boete plus het het kaartje aan de vervoerder moeten overmaken?

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010 8:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit deze discussie te volgen, hij gaat nu over totaal iets anders dan waar de TS mee begon.

Hij had het vermoedde dat de boete die hem opgelegd was te hoog was en wilde tegen de hoogte van de boete beroep / bezwaar aantekenen.

Uit de eerste gegevens die we kregen bleek duidelijk dat de boete te hoog was volgens de wettelijke richtlijnen.

Als een persoon niet meer in bezwaar / beroep mag gaan vanwege een opgelegde straf / boete omdat het niet ethisch is kunnen we alle gerechtshoven sluiten, hebben we nog alleen een rechter-commissaris nodig die een uitspraak doet en of de bewijsvoering deugdelijk is of niet, hij zal zijn straf moeten onder gaan.

Succes maar ik heb toch liever het rechtssysteem zoals we dat nu hebben en Bona Fides hier verdedigt ook al komt er wel eens een dader vrij door vormfouten.
LM

BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik kan niet anders dan herhalen dat ik het niet zo bedoeld heb en dit m.i. ook niet gelezen kan worden in mijn bijdrage. Er voetstoots van uitgaan iemand dan wel zal bedoelen dat bedriegen geen probleem is vind ik op z'n zachtst gezegd nogal opmerkelijk. Kennelijk stond jij voorgesorteerd.

bona fides schreef:
Ik heb wat moeite om me voor te stellen hoe zo'n advocaat naar zijn cliënt gaat en zegt "hee, laten we ook eens aan je toekomstige slachtoffers denken... hoe denk je erover als ik dat enorme gat in de bewijsvoering van het OM niet ga doorprikken? ik weet het goed gemaakt, ik zal ook een tbs'je voor je versieren.".

Jouw en mijn voorstellingsvermogen zijn ook niet de grens van het mogelijke. Als een cliënt hier niet voor openstaat kan hij er voor kiezen te bedanken voor de eer. Ik zou mij voor kunnen stellen dat een advocaat moeite heeft met het vrijpleiten van een serieverkrachter, maar de zaak wel aan wil nemen als zijn cliënt bereid is schuld te bekennen of waar het stoffelijk overschot ligt etc. om vervolgens de best mogelijke behandeling er uit te slepen of de laagst mogelijke straf. Ik snap ook wel dat dit zich nu niet snel zal voordoen, maar het is niet onmogelijk en zodra er een keuze ligt ligt er ook een ethische afweging. Voorts heb ik gezegd dat ons stelsel zich op een bepaalde wijze in deze richting had kunnen ontwikkelen. Hoe en op welke manier precies is een vervolgvraag. Verder is het een kwestie van persoonlijke afweging en geweten welke advocaat het meest ethisch handelt. Jij noemt dit een gewetensvraag, voor mij is dat hetzelfde. Als een verkrachter na vrijspraak opnieuw verkracht dan zal de advocaat dit moeten kunnen legitimeren. Ik bedoel echt niet te zeggen dat ik de advocaat er voor verantwoordelijk houdt, dat is de omgekeerde wereld. Wel zal hij op een of andere manier zijn positie en rol in een dergelijk traject voor zichzelf (persoonlijk) moeten rechtvaardigen. Jij kan dat kennelijk door te stellen dat de ovj dan maar het bewijs had moeten leveren. Ik hoop dat je op z'n minst begrijpt dat het voor velen zo simpel niet ligt. Deze mensen verwijten dat zij dan niets van het rechtstelsel hebben begrepen is te kort door de bocht.

bona fides schreef:
Ben je wel eens door rood gereden of gelopen zonder hiervoor beboet te zijn? Ben je toen de volgende dag naar het politiebureau gestapt om jezelf aan te geven? Ik denk het niet. Vind jij dat personen die gisteren hebben zwartgereden zonder betrapt te zijn, vandaag een bedrag gelijk aan de boete plus het het kaartje aan de vervoerder moeten overmaken?

Ik snijd een principieel punt aan en m.i. is dat punt wel duidelijk. Ik betoog hier niet mee te zeggen dat ik een heilige ben. Ad hominem. Er is altijd spanning tussen dat wat een individu ethisch het meest hoogstaand acht en de praktijk van zijn eigen leven, als wij eerlijk zijn geldt dit ook voor ons allemaal. Dat doet aan de norm echter niet af en daarbij is het erg subjectief als wij ons eigen handelen tot norm nemen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
bona fides schreef:

Ik kan niet anders dan herhalen dat ik het niet zo bedoeld heb en dit m.i. ook niet gelezen kan worden in mijn bijdrage. Er voetstoots van uitgaan iemand dan wel zal bedoelen dat bedriegen geen probleem is vind ik op z'n zachtst gezegd nogal opmerkelijk. Kennelijk stond jij voorgesorteerd.

Nou, ik zal niet ontkennen dat ik intussen wel meen op de hoogte te zijn van je standpunten, maar los daarvan: ik zie nog steeds niet hoe in wat je schreef redelijkerwijs iets anders kan worden gelezen dan wat ik er in las.

Quote:
Ik hoop dat je op z'n minst begrijpt dat het voor velen zo simpel niet ligt. Deze mensen verwijten dat zij dan niets van het rechtstelsel hebben begrepen is te kort door de bocht.

Mensen die zichzelf niet in staat achten om een bepaalde verdachte te verdedigen, of die daar om wat voor reden gewoon geen zin in hebben, verwijt ik helemaal niets. Mensen die het onethisch achten om onder bepaalde omstandigheden op professionele basis een cliënt te verdedigen, verwijt ik inderdaad dat ze het niet goed begrijpen.

Mijn vraag was nog:
bona fides schreef:
Ben je wel eens door rood gereden of gelopen zonder hiervoor beboet te zijn? Ben je toen de volgende dag naar het politiebureau gestapt om jezelf aan te geven? Ik denk het niet. Vind jij dat personen die gisteren hebben zwartgereden zonder betrapt te zijn, vandaag een bedrag gelijk aan de boete plus het het kaartje aan de vervoerder moeten overmaken?

Het lijkt erop dat je het niet als de "ethische plicht" van een niet-betrapte zwartrijder ziet om de volgende dag de boete plus de kosten van het kaartje aan de vervoerder over te maken.

Wel lijk je het de "ethische plicht" van een betrapte zwartrijder te vinden om datzelfde bedrag te betalen, ook als er een mogelijkheid is om op "vormfouten" of iets dergelijks aan betaling te ontkomen.

Het bestaan van die "ethische plicht" hangt dus af van de toevallige omstandigheid of de zwartrijder betrapt is of niet? Is dat niet vreemd?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds