Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 18:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeten niet moslims wel naar school tijdens het suikerfeest?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

moeten niet moslims wel naar school tijdens het suikerfeest of niet?
niet moslims mogen dan ook vrij van school
33%
 33%  [ 2 ]
nee want met kerst zijn de moslims ook vrij
33%
 33%  [ 2 ]
dit is een vorm van discriminatie
33%
 33%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 6

Auteur Bericht
conducteur

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 21 sep 2010 17:53    Onderwerp: Moeten niet moslims wel naar school tijdens het suikerfeest? Reageer met quote Naar onder Naar boven

vorige week was zoals iedereen weet het suikerfeest na de ramadan.
bij mijn zoon op school mochten de moslims thuisblijven.
de niet moslims moesten wel op school verschijnen.
ik vond dus dat hier sprake was van ongelijkheid.
nu wil de school dat mijn zoon die ook thuisgebleven is dat hij de schooluren gaat inhalen en tevens word het doorgegeven aan de leerplichtambtenaar.
is er hier sprake van ongelijkheid op basis van geloof of niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 sep 2010 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aparte situatie. Wat voor rechtvaardiging heeft de school voor de beslissing om niet moslims geen vrij te geven en moslims wel?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 sep 2010 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag mijn kind vrij om het Suikerfeest te vieren?
Quote:
Ja. Een leerling heeft recht op verlof als hij plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging. (...)

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

inmiddels een reactie van de school:
mijn zoon moet de gemiste lessen inhalen(4 uurtjes) omdat hij deze gemist heeft.
de moslims die suikerfeest vierden hoeven dit niet in te halen.
m.i. , heb ik alleen het briefje(moest op kladblaadje) waarin je aangeeft dat je suikerfeest wilt vieren niet op tijd(moest 2 dagen van tevoren en was mij niet bekend)ingeleverd.
ik heb wel gebeld op de vrijdag van suikerfeest zelf, dat ik vond dat mijn zoon zoals de moslims die vrij zijn met kerst en pasen, nu dus ook niet naar school hoefde te gaan met het suikerfeest.
het niet melden en het inhalen van de lessen(waarin niets is gedaan vanwege de afwezigheid van de moslims) en het niet inleveren van het kladblaadje staat m.i. los van elkaar.
mijn vraag nu?
zouden de moslims die met het suikerfeest afwezig waren bij de 4 lesuren deze dan ook niet in moeten halen?
ik vind dat er nu toch echt verschil word gemaakt en dat geeft een vreemd gevoel.
een autochtoon die een autochtoon discrimineerd?
of toch niet?
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

conducteur schreef:
inmiddels een reactie van de school:
mijn zoon moet de gemiste lessen inhalen(4 uurtjes) omdat hij deze gemist heeft.
de moslims die suikerfeest vierden hoeven dit niet in te halen.
m.i. , heb ik alleen het briefje(moest op kladblaadje) waarin je aangeeft dat je suikerfeest wilt vieren niet op tijd(moest 2 dagen van tevoren en was mij niet bekend)ingeleverd.
ik heb wel gebeld op de vrijdag van suikerfeest zelf, dat ik vond dat mijn zoon zoals de moslims die vrij zijn met kerst en pasen, nu dus ook niet naar school hoefde te gaan met het suikerfeest.
het niet melden en het inhalen van de lessen(waarin niets is gedaan vanwege de afwezigheid van de moslims) en het niet inleveren van het kladblaadje staat m.i. los van elkaar.
mijn vraag nu?
zouden de moslims die met het suikerfeest afwezig waren bij de 4 lesuren deze dan ook niet in moeten halen?
ik vind dat er nu toch echt verschil word gemaakt en dat geeft een vreemd gevoel.
een autochtoon die een autochtoon discrimineerd?
of toch niet?

Allereerst: niet alle moslims zijn allochtoon, en niet alle allochtonen zijn moslim.

Als je het artikel van de leerplichtambtenaar leest staat daarin dat een kind het recht hebt op extra verlof om een plicht te vervullen die voortvloeit uit godsdienst of levensbeschouwing. Het staat dus los van welke religie men belijdt. Ook Joodse mensen, Hindoe's en mensen met een andere overtuiging kunnen hier aanspraak op maken.

In het geval van het vieren van het suikerfeest is dat verlof dus gerechtvaardigd. In het geval van jouw zoon is dat het niet, hij hoefde die dag immers geen godsdienstige plicht te vervullen. Daar zit hem het verschil in.
MSN messenger
conducteur

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 3:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank voor je reactie maartje . Very Happy
ik wil dan wel weten of de mensen die geen kerst vieren ook de uren die ze niet op school waren zouden moeten inhalen?
de zelfde vraag kan ik dan stellen bij pasen enz.
dit zijn dan ook extra dagen voor niet christenen?
sorry voor de gedachten die ik wekte dat allochtonen mensen allemaal moslim zijn Arrow te snel geschreven denk ik want ik was hiervan wel op de hoogte zoals je zult begrijpen.
als laaste zou ik wel willen weten wat men denkt van de opmerkingen die kinderen onder elkaar maken als de ene religieuze groep vrij krijgt en de andere niet.
er word natuurlijk gezegd;hehe Confused moslims zijn vrij en de kaaskoppen Evil or Very Mad moeten naar school...
dit soort maatregelen werken dit soort opmerkingen in de hand.
een hoop mensen voelen zich gediscrimineerd door hun eigen mensen Shocked
www.yunomi.nl/artikel/schoolvrij-bij-suikerfeest?page=1
BG

BG

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kerst is dit jaar op zaterdag en zondag. Dit zijn tevens feestdagen waarop iedereen vrij is. Paasmaandag is een vrije dag voor iedereen. Idem voor Hemelvaart en Tweede Pinksterdag. Goede vrijdag is geen vrije dag meer.

Ik kan me overigens herinneren dat wanneer er een kerstviering overdag tijdens een schooldag was, dan was dit een verplichting. Je was of daarbij of je moest iets anders doen. Ik kan me niet herinneren dat daardoor medescholieren vrij waren. De vergelijking gaat naar mijn idee dus volledig mank.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sowieso is een dag vrij van school niet één of ander bijzonder "voorrecht". Dat kinderen naar school gaan is in de eerste plaats in het belang van die kinderen zelf. Een dag vrij kan slechts worden gegeven als hier een dringende noodzaak voor is. Voor moslims vormt de viering van het suikerfeest zo'n noodzaak. Voor niet-moslims duidelijk niet. Vrij simpel.

Als werkende moslims wel, en werkende niet-moslims niet betaald verlof zouden krijgen voor de viering van het suikerfeest (zonder andere compensatie voor niet-moslims), dán zou je reden hebben om te klagen. Maar dat is niet het geval.

Dat met kerstmis iedereen vrij is, heeft er uiteraard mee te maken dat de Nederlandse samenleving vooral christelijke wortels heeft.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is denk ik meer van praktische dan van principiële aard: als je ieder kind de ruimte geeft om op zijn geloofsovertuigingsdag vrij te nemen, en op dagen die daar niet onder vallen verplicht om naar school te gaan, betekent dat ook dat je de docenten verplicht om altijd te werken. Dat de moslimkinderen met kerst óók vrij hebben is niet helemaal eerlijk, maar om daarom ófwel die kinderen hun geloof te ontzeggen ófwel leraren kerst te ontzeggen, gaat veel te ver.

Zoals bona fides zegt: school is een voorrecht voor kinderen, ook al beleven ze dat zelf wellicht anders. Eigenlijk zouden moslimouders moeten klagen dat hun kinderen tijdens de kerst recht hebben op onderwijs...! Wink

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste laurens jij schrijft ,..dat gaat veel te ver,...
volgens de vele fora die hierover te vinden zijn blijkt dat er zeer veel mensen zijn die dit hele onderwerp veel te ver vinden gaan want men vind over het algemeen dat men tijdens feestdagen 1 lijn moet rekken of allemaal wel of allemaal niet.
de ene wel en de andere niet geeft spanningen tussen leerlingen.
zoals ik reeds eerder melde:
de kaaskoppen lekker wel naar school
had je maar moslim moeten worden
enz. volgens de directeur moet je daar tegen kunnen.... Embarassed

volgend jaar maar ziek melden is misschien een stuk makkelijker
het is echter wel jammer dat dit zo gaat tegenwoordig
zo krijgen jonge mensen het al met de zgn. paplepel ingegoten.
theod

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 6:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan aan mij liggen maar:

Jou kind kan toch ook vrij krijgen voor het suikerfeest!!!

Gewoon verlof aanvragen.

Is er een feestje in de katholieke kerk:

Verlofdag aanvragen.

De verlofdag moet de school geven, is wettelijk vastgelegd.

Kerst, Pasen, hemelvaart etc. zijn dagen die we door traditie hebben verkregen, kijken we in onze buurlanden, zijn daar nog meer dagen vrij die met het geloof te maken hebben.

Veel gezeur om niets.
harpy

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede vrijdag als dag vrij is afgeschaft, juist omdat het 'teveel vrije dagen opleverde' en de economie ten slechte zou komen. Zoals de schrijver hierboven stelde, kan je dus zeggen met de link van bona fides dat je vrij kan vragen voor goede vrijdag (het uitoefenen van je geloofsovertuiging).

Haalt dat elkaar niet onderuit?
harpy

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede vrijdag als dag vrij is afgeschaft, juist omdat het 'teveel vrije dagen opleverde' en de economie ten slechte zou komen. Zoals de schrijver hierboven stelde, kan je dus zeggen met de link van bona fides dat je vrij kan vragen voor goede vrijdag (het uitoefenen van je geloofsovertuiging).

Haalt dat elkaar niet onderuit?
conducteur

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Kan aan mij liggen maar:

Jou kind kan toch ook vrij krijgen voor het suikerfeest!!!

Gewoon verlof aanvragen.

Is er een feestje in de katholieke kerk:

Verlofdag aanvragen.

De verlofdag moet de school geven, is wettelijk vastgelegd.

Kerst, Pasen, hemelvaart etc. zijn dagen die we door traditie hebben verkregen, kijken we in onze buurlanden, zijn daar nog meer dagen vrij die met het geloof te maken hebben.

Veel gezeur om niets.

veel gezeur om niets?
daar ben ik het nou eens helemaal mee eens!!!!
en tot nu toe ,..bedankt voor alle reacties en b.v.d. voor de hopelijk nog komende reacties
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

harpy schreef:
Goede vrijdag als dag vrij is afgeschaft, juist omdat het 'teveel vrije dagen opleverde' en de economie ten slechte zou komen.

Als je het over de economie hebt, heb je het over werkdagen en niet over schooldagen. Er is een enorm verschil tussen een betaalde vakantiedag en dag vrij van school.

Als een school islamitische leerkrachten betaald verlof geeft om het suikerfeest te vieren, dan zal die school andere leerkrachten ook op die dag vrij moeten geven, of de andere leerkrachten op een andere manier moeten compenseren.

Dit is onvergelijkbaar met vrije schooldagen voor leerlingen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds