Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 23:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Poging doodslag door agenten Sunset Grooves?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is de strafvervolging van de op 22.8.09 HvH schietende agenten wenselijk?
JA
33%
 33%  [ 5 ]
NEE
66%
 66%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 15

Auteur Bericht
flow

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 06 sep 2009 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nog een vraagje: hoe zit het eigenlijk met de verhouding tussen art. 8 lid 1 PolW, art. 7 lid 1 sub c Ambtsinstructie en de noodweer(exces) van art. 41 Sr? Als vuurwapengebruik onder de politiewet en/of de ambtsinstructie valt, is er dan reeds daarom al sprake van een strafuitsluitingsgrond die tot ontslag van rechtsvervolging leidt? Dan zou er i.c. niet meer moeten worden getoetst aan de eisen van noodweer? Zou er dan theoretisch ook kunnen worden gezegd dat het vuurwapengebruik op HvH onder bereik van de ambtsinstructie viel en reeds daarom rechtmatig was?

Laatst aangepast door flow op vr 11 sep 2009 11:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 6:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

flow schreef:
theod schreef:
Beste Flow

Ik wil jou even verwijzen naar de kroningsrellen in 1980 te Amsterdam, doe onderzoek naar hoe een kleine groep "krakers" het voor elkaar kreeg dat duizenden mensen zich tegen de overheid (politie) keerde.

Als hier hetzelfde gebeurt was hadden we nu een begrafenis gehad van politieagenten, laten we maar niet gaan raden naar aantallen maar dat waren er zeker meer dan 1 geweest.

Beste Theod, op grond van de berichtgeving krijg ik niet het idee dat het met scherp op mensen schieten door de agenten deescalerend effect heeft gehad - en evenmin dat het überhaupt dit effect beoogde (het ging om noodweer, zeiden de politieagenten zelf). Als ik het goed begreep, blijkt het veel meer de bereden politie zijn geweest, die de los geslagen menigte heeft kunnen kalmeren. Dit terwijl overigens bijv. door de NOS eerder de suggestie werd gewekt, dat het schieten van de politie de escalatie juist heeft doen ontstaan...

Dit is dus het probleem.

We krijgen enkel informatie via de verschillende media, en elk media geeft er zijn "kleurtje" aan.

Ik ken de exacte toedracht niet maar heb ook vernomen dat personen die er eerst mee op uit waren om de agenten een "pak slaag" te geven of op zijn minst de schermutselingen met eigen ogen wilde zien dekking hebben gezocht toen het schieten begon.

Ik ben het geheel met je eens dat als er geschoten is anders dan uit zelfverdediging de desbetreffende agenten gewoon vervolgt moeten worden.

Het vuurwapen is het uiterste middel dat de politie mag inzetten.

Maar ik pleit er toch voor om het gehele onderzoek af te wachten, mogelijk dat er nog nieuwe feiten naar boven komen die nog niet breed uitgemeten zijn in de pers.
flow

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zaak liet me even niet los Think maar ik ben er uit. Hier mijn conclusies, natuurlijk onder voorbehoud van mijn interpretatie van de berichtgeving in de media en de officiële bronnen:

Omdat er op 22 augustus jl. door politieagenten op HvH schoten op mensen werden afgevuurd, daarbij een persoon om het leven kwam, enkelen gewond raakten en anderen gevaar liepen, zijn door politieagenten formeel verschillende delictsomschrijvingen vervuld. Daar is echter nog niet mee gezegd dat de betreffende agenten nu ook verdachten van een strafbaar feit zijn. Immers is het mogelijk dat de agenten zich bij hun vuurwapengebruik konden beroepen op een wettelijke grondslag. De primaire vraag is daarom, of er in casu een wettelijke grondslag bestond voor de toepassing van het bedoelde vuurwapengeweld.

De wettelijke grondslag voor de toepassing van vuurwapengeweld vormen in het algemeen art. 8 PolW 1993 en de Ambtsinstructie. Het beoogde doel van het gebruik van geweld door de politie staat in algemene termen omschreven in art. 2 PolW 1993: “te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.” Met vuurwapens mag dit doel ex art. 8 lid 1 PolW 1993 worden verwezenlijkt als dit “mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren” gerechtvaardigd is en “dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt.”. Met Naeyé kan worden gezegd, dat art. 8 PolW geen zelfstandige grondslag van de bevoegdheid tot toepassing van geweld vormt – door de politie toegepast geweld moet altijd proportioneel, subsidiair, redelijk en gematigd zijn.

De precieze omstandigheden waarin vuurwapengeweld door de politie mag worden toegepast, worden nader omschreven in art. 7 Ambtsinstructie. Voor zover hier van belang, wordt de bevoegdheid tot toepassing van vuurwapens verleend om, kort gezegd, enerzijds onmiddellijk vuurwapengevaarlijke of van bepaalde misdrijven verdachte personen aan te houden en anderzijds om oproerige bewegingen of ernstige wanordelijkheden te beteugelen – dit laatste echter slechts, indien daartoe een opdracht van het bevoegd gezag werd gegeven.

Opgrond van deze wettelijke normen denk ik, dat het vuurwapengebruik van de politieagenten niet kan worden gebaseerd op een wettelijke grondslag. Het doel van de daadwerkelijke handhaving van de openbare orde an sich, kan naar mijn idee het gericht schieten op mensen per se niet legitimeren – als het om de ordehandhaving gaat, is gericht op mensen schieten nooit subsidiair, proportioneel, redelik en gematigd. Anders gezegd: het rechtsgoed openbare orde is per se ondergeschikt aan het rechtsgoed menselijk leven. Verder kan m.i. ook in de ambtsinstructie geen grondslag voor het vuurwapengebruik worden gevonden. Met kijk op de berichtgeving ga ik er namelijk niet van uit dat het vuurwapengebruik het doel had iemand aan te houden en evenmin denk ik, dat de agenten een opdracht van de burgemeester opvolgden met de strekking om ter handhaving van de openbare orde gericht op de mensen te schieten.

Uit het ontbreken van een wettelijke grondslag volgt nu wel, dat de politieagenten verdachten zijn van strafbare feiten, te weten (poging tot) doodslag en zware mishandeling. Wel is goed mogelijk dat zich de agenten in het geval zij daarvoor worden vervolgd, kunnen beroepen op noodweer – al vermoed ik persoonlijk dat dit niet voor alle schoten opgaat. Betere kans van slagen heeft vast een beroep op noodweerexces.

Maar geheel afgezien daarvan is het sowieso maar de vraag of het OM strafvervolging opportuun acht – zelfs als noodweer(exces) gezien het onderzoek weinig kans maakt, is met ons opportuniteitsbeginsel immers uitgangspunt: “geen strafvervolging, tenzij”… Beer

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Maar ik pleit er toch voor om het gehele onderzoek af te wachten, mogelijk dat er nog nieuwe feiten naar boven komen die nog niet breed uitgemeten zijn in de pers.

Juist!! Razz

Taped Taped Taped

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondanks de wat twijfelachtige bron van de melding zij het toch gezegd: dat een kogel van het kaliber 9 mm na een waarschuwingsschot in de lucht bij een windsnelheid van rond 8 km/h na een kleine minuut uit een hoogte van zo’n 2000 m precies op iemand valt die met dit schot gewaarschuwd had moeten worden en diegene daardoor dan ook nog dodelijk hoofdletsel oploopt, lijkt in theorie niet geheel uit te sluiten - maar in de praktijk vast wel zo onwaarschijnlijk dat niet kan worden aangenomen dat de wil van de waarschuwende schutter op dat gevolg gericht was Very Happy

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige "probleem" is, dat, om het verhaal op nu.nl aannemelijk te maken, de kogels recht omhoog gevuurd hadden moeten worden. Idee van een waarschuwingsschot is nu juist om dat boven de menigte te lossen (zodat de menigte weet, alhans zou moeten weten, dat de agent geen "grap" maakt), waardoor het dodelijke slachtoffer zich op geruime afstand (enkele honderden meters) van de schutter had moeten bevinden. Zoals ik begrijp uit de berichten was dat niet het geval, en bevond het slachtoffer zich (dicht) in de buurt van de schutter(s).

Zie overigens ook de Mythbusters-aflevering Bullets Fired Up.
RonnyJ

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Het enige "probleem" is, dat, om het verhaal op nu.nl aannemelijk te maken, de kogels recht omhoog gevuurd hadden moeten worden. Idee van een waarschuwingsschot is nu juist om dat boven de menigte te lossen (zodat de menigte weet, alhans zou moeten weten, dat de agent geen "grap" maakt), waardoor het dodelijke slachtoffer zich op geruime afstand (enkele honderden meters) van de schutter had moeten bevinden. Zoals ik begrijp uit de berichten was dat niet het geval, en bevond het slachtoffer zich (dicht) in de buurt van de schutter(s).

Kom op zeg je gaat toch niet die onzintheorie geloven? De politie heeft gewoon gericht die jongen in zijn hoofd geschoten. Het OM wilde niet naar buiten brengen dat die jongen in zijn hoofd was geraakt, voordat het zeker was dat hij door een politiekogel was getroffen. Nu blijkt dat hij door een politiekogel is getroffen, waarbij dit dus in zijn hoofd was, mag men er niet van uitgaan dat de desbetreffende kogel voortkwam uit een gericht schot. Terwijl er wel degelijk naar voren is gebracht dat de politie gericht heeft geschoten. Het enige wat je dan kunt is een theorie te bedenken die te verenigen is met beide feiten. Maar goed de theorie is nog niet officieel bevestigd.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeer dus juist te zeggen dat het zeeeeer onwaarschijnlijk is dat het dodelijke slachtoffer is getroffen door een kogel die naar beneden viel.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Ik probeer dus juist te zeggen dat het zeeeeer onwaarschijnlijk is dat het dodelijke slachtoffer is getroffen door een kogel die naar beneden viel.

Toch is het redelijk bekend dat een vallende kogel in een vuurgevecht (militair) gevaarlijker is dan het zogenaamd gericht vuur.

Een militair dient in gevechtshandelingen in een open veld niet voor niets een helm dragen ook al belemmerd die de handelingen van die militair.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als vallende kogels konden doden, dan zou dat in regio's waar bij feestjes voor de lol in de lucht wordt geschoten tot veel slachtoffers moeten leiden.

Dat is inderdaad het geval::
Quote:
People are injured, sometimes fatally, when bullets discharged into the air fall back down. The mortality rate among those struck by falling bullets is about 32%, compared with about 2% to 6% normally associated with gunshot wounds.[5] The higher mortality is related to the higher incidence of head wounds from falling bullets.

Voorbeeldje:
Quote:
# July 22, 2003: More than 20 people were reported killed in Iraq from celebratory gunfire following the deaths of Saddam Hussein's sons Uday and Qusay in 2003.[16]

Spent bullets and their injuries: the result of firing weapons into the sky.

Shooting in the air: turning celebration into tragedy

Celebratory bullets fired by Iraqis into sky coming down on U.S. troops
Quote:
While the odds of getting hit by a bullet fired straight into the air seem extraordinarily remote, Iraqis have been killed by celebratory fire in the past. It was such a problem when Saddam Hussein was in power that he banned it and threatened to have the police arrest anyone caught doing it.

With Saddam now on the run, seemingly any family with a gun has brought back the trend. Squeezing a few rounds over the rooftops is now vogue again in Baghdad and elsewhere in the country.

Conclusie: kogels in de lucht schieten is nauwelijks minder gevaarlijk dan met vuurwerk spelen.

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
[...] Idee van een waarschuwingsschot is nu juist om dat boven de menigte te lossen (zodat de menigte weet, alhans zou moeten weten, dat de agent geen "grap" maakt), waardoor het dodelijke slachtoffer zich op geruime afstand (enkele honderden meters) van de schutter had moeten bevinden. Zoals ik begrijp uit de berichten was dat niet het geval, en bevond het slachtoffer zich (dicht) in de buurt van de schutter(s).

Ik ken die aflevering van Mythbusters niet maar op een soortgelijk programma op de Duitse TV werd t.b.v. een experiment een kogel in een hoek van 70° boven de grond in de lucht geschoten, waarna die kogel rond 2 km verder weer op de grond viel.

Ik wist niet dat waarschuwingsschoten door de schutter niet direct boven hem in de lucht geschoten dienen te worden, maar dit lijkt gezien het van vallende kogels kennelijk uitgaande grote gevaar toch zo logisch dat het politieagenten vast ook zo geleerd wordt - ze zouden zich anders immers zelf in gevaar brengen. Als de dodelijk getroffen Robby dan inderdaad nabij de beweerdelijk met een schot in de lucht waarschuwende politieagent stond, kan ik lawyers gedachte:

lawyer schreef:

wel erg goed volgen. Ervan uitgaande dat zich een en ander desalniettemin wel degelijk zo heeft afgespeeld, kan de dood van Robby wegens de evidente onwaarschijnlijkheid van de verwezenlijking van dit gevolg m.i. niet in strafrechtelijke zin aan de schietende politieagent worden verweten.

Onafhankelijk daarvan dunkt me wel ook juist wat bona fides schreef:

bona fides schreef:
Conclusie: kogels in de lucht schieten is nauwelijks minder gevaarlijk dan met vuurwerk spelen.

En daaruit volgt m.i. dan wel, dat een agent, die schuin in de lucht boven degene die daarmee gewaarschuwd wordt, een waarschuwingsschot lost in de situatie dat op het ruime, open terrein achter de gewaarschuwde meerdere duizenden mensen staan, daarmee naar algemene ervaringsregels de dood of zware verwonding van één van die personen op de koop toe neemt: dit gevaar zou een politieagent gezien zijn Garantenstellung moeten kennen. Het op de koop toe nemen van dat gevaar loopt m.i. wél het risico in strafrechtelijke zin verwijtbaar te zijn: afhankelijk daarvan of de reactie op de onmiddellijke aanranding (m.a.w. de noodweersituatie) ook de gevaarzetting van derden kan rechtvaardigen, zal hier toch een strafbaar feit zijn begaan. Of maak ik ergens een denkfout?

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Toch is het redelijk bekend dat een vallende kogel in een vuurgevecht (militair) gevaarlijker is dan het zogenaamd gericht vuur.

Als het schuin in de lucht boven je tegenstander schieten inderdaad gevaarlijker was dan het gericht op die vijand schieten, dan zou men als waarschuwingsschot eerst gericht op de vijand moeten schieten om vervolgens - als het gerichte waarschuwingsschot niet het boogde effect sorteerde - maar schuin in de lucht boven de vijand te schieten... Confused

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is deze casus niet simpeler op te lossen door een beroep op ambtelijk bevel?
flow

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij was het bevoegd gezag in casu (handhaving van de openbare orde) de burgemeester ex art. 5 lid 1 juncto art. 7 lid 1 sub c Ambtsinstructie juncto art. 175 Gemeentewet. Gezien de berichten daarover dat Aboutaleb in het geheel niet op de hoogte was van de escalatie, lijkt me niet aannemelijk dat hij een bevel tot het gebruik van vuurwapengeweld heeft gegeven. Daarom acht ik een beroep op art. 43 Sv kansloos. Zie over het amtelijk bevel ook Timmer, Politiegeweld, 2005, p. 202-206.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook niet als een hoofdagent een bevel gaf om het vuur te openen?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds