Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 23:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Poging doodslag door agenten Sunset Grooves?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is de strafvervolging van de op 22.8.09 HvH schietende agenten wenselijk?
JA
33%
 33%  [ 5 ]
NEE
66%
 66%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 15

Auteur Bericht
flow

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begreep kan de politieagent het bevel tot het gebruik van vuurwapengeweld ter zake van de handhaving van de openbare orde slechts van zijn meerdere ontvangen, en dat slechts als die meerdere een opdracht daartoe van het bevoegd gezag kreeg. En het bevoegd gezag ter zake van de handhaving van de openbare orde is de burgemeester (zie Timmer, p. 205-206).

Of zie ik het verkeerd?

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens dat de burgemeester het bevoegd gezag is voor handhaving van de openbare orde. Wat ik me afvraag is of chefs van de politie niet bevoegd zijn om een bevel te geven om te schieten. Het komt me nl raar voor dat een bijvoorbeeld een commissaris van de politie of een groepschef niet dat bevel mag geven. Tevens denk ik aan een eventueel afgegeven mandaat aan deze ambtenaren (mocht dat zo zijn). Het gaat er mijns inziens puur om of er een bevoegd bevel tot schieten is gegeven. Wie er met de handhaving van de openbare orde is belast lijkt me niet zo heel erg van belang. Zeker omdat op grond van art. 43 lid 3 een evt onbevoegd bevel 'gerepareerd' kan worden.

Echter moet bij de uitoefening van dat bevel wel de eisen van subsidiariteit en proportionaleit in acht worden genomen. Of dit wel of niet gebeurd is, is niet duidelijk omdat daar geen eenduidige informatie over is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
flow

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie dat toch wat anders. Ik ga er in het algemeen van uit, dat de grondslag van een bevoegd bevel van een meerdere politieambtenaar tot zijn ondergeschikte enerzijds in de gezagsverhouding tussen de twee (of anders gezegd: de hierarchische opbouw van het instituut politie) ligt en anderzijds in de bevoegdheid van de ondergeschikte tot de uitvoering van de bevolen handeling.

Politieagenten zijn nu echter niet blanko tot het gericht op mensen schieten bevoegd. Uit de Ambtsinstructie blijkt, in welke concrete situatie zij krachtens hun ambt tot het schieten bevoegd zijn. Het gaat enerzijds om de aanhouding van onmiddellijk vuurwapengevaarlijke of van bepaalde misdrijven verdachte personen en anderzijds om het beteugelen van oproerige bewegingen of ernstige wanordelijkheden – dit laatste echter slechts, indien daartoe een opdracht van het bevoegd gezag werd gegeven.

Aangenomen dat er geen bevel van de burgemeester was en de agenten niet schoten om onmiddellijk vuurwapengevaarlijke personen aan te houden, zou het schietbevel van een meerdere politiefunctionaris dus een wettelijke grondslag missen en dus onbevoegd zijn gegeven.

Als een meerdere politiefunctionaris het bevel om te schieten gaf omdat zijn ondergeschikten zich naar zijn inschatting in een noodweersituatie bevonden en het bevel de strekking tot verdediging had, zou m.i. niet het ambtelijke bevel potentieel als strafuitsluitingsgrond werken, maar de noodweersituatie zelf.

In de kantlijn: Omdat het communicatiesysteem van de politie op de avond van de 22ste amper werkte, ga ik er trouwens sowieso niet van uit dat er op die avond ambtelijke bevelen aan de agenten in nood werden gegeven...

Ps: De conclusie zou m.i. dus moeten zijn, dat een bevel tot schieten zeer waarschijnlijk onbevoegd gegeven werd - en wel omdat de gronden uit de Ambtsinstructie niet grijpen. Het schieten wordt aldus door het bevel niet rechtmatig en de schietende agenten zijn in beginsel strafbaar. Wel ben ik met je eens, dat, mocht een dergelijk onbevoegd bevel zijn gegeven, een beroep op art. 43 lid 2 onder omstandigheden niet geheel kansloos lijkt...

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 6:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kleine opmerking.

In een noodweersituatie is een een toestemming tot gebruik van vuurwapen niet noodzakelijk als de agent in directe nood verkeert.

Echter zijn we hier aan het speculeren, we weten niet of er toestemming is gegeven en als het is gegeven door wie en of er een agent in directe nood verkeerde, ook niet of via het C2000 systeem een bericht is gekomen of er wapengeweld gebruikt mocht worden.
Giesolf

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad net het punt. We weten te weinig van de feiten af. Het blijft gissen.

@ flow. Het is idd lid 2. Typfoutje :S
flow

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Giesolf schreef:
Dat is inderdaad net het punt. We weten te weinig van de feiten af. Het blijft gissen.
theod schreef:
Echter zijn we hier aan het speculeren (...).

Uiteraard weten we weinig; beslist te weinig om iemand te veroordelen. Het OM gaf blijk van het vermoeden dat het onderzoek nog enige maanden gaat duren wat gezien de berichten van de politie over zo’n 1200 dossiers van potentieel verdachten nauwelijks kan verbazen. Haast dagelijks druppelt nieuwe informatie binnen en de kans dat er informatie bijzit die de zaak in een nieuw licht doet verschijnen, is niet geheel denkbeeldig.

En toch kan er m.i. al met de gegevens die er nu op tafel liggen – tot op een zekere hoogte – een treffende juridische analyse worden gemaakt. In casu zal namelijk definitief vast staan dat (volgens een bericht van de Volkskrant van gisteren: 21) politieagenten diverse malen op mensen hebben geschoten en daardoor één persoon dodelijk hoofdletsel opliep en tenminste twee anderen gewond raakten en hierdoor formeel aan verschillende delictsomschrijvingen is voldaan. De vraag of de schietende agenten deswege ook kunnen worden veroordeeld, hangt er van af of de agenten zich kunnen beroepen op een strafuitsluitingsgrond. Mogelijk zijn rechtvaardigings- en schulduitsluitingsgronden; in casu lijkt het in potentie te gaan om enerzijds wettelijk voorschrift, bevoegd gegeven ambtelijk bevel of noodweer en anderzijds onbevoegd gegeven ambtelijk bevel of noodweerexces.

Ik geef toe, dat het antwoord op de vraag of een beroep op een van deze strafuitsluitingsgronden – en zo ja, op welke – zal slagen, nu nog van presumpties afhangt. Sommigen daarvan dunken me echter een stuk aannemelijker dan anderen en als ik een en ander zo bezie, dan kom ik zoals gezegd tot de inschatting dat wettelijk voorschrift en bevoegd gegeven ambtelijk bevel zonder twijfel afvallen, terwijl onbevoegd ambtelijk bevel weinig, noodweer iets meer en noodweerexces de grootste kans van slagen lijkt te hebben. Onhafhankelijk van mijn persoonlijke inschatting echter lijkt – gezien de berichten van de agenten zelf in de pers en ook de video-opnames op internet van particulieren – zeker niet evident dat een beroep op één van deze strafuitsluitingsgrond zal slagen. Daardoor worden de agenten dan wel gewone verdachten – precies als de relschoppers, maar van wellicht nog ernstigere strafbare feiten dan de relschoppers (de aanhoudingen van de relschoppers berusten volgens het OM op de verdenking van openlijke geweldpleging [waarbij echter geen agent noemenswaardig lichamelijk letsel opliep]). Niettemin werden geen agenten maar relschoppers aangehouden.

[knip] Think

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Verdenking agenten wrang'
De OR van de Rotterdamse politie doet een heel goede poging om uit te leggen wat er nu precies aan de hand is:
Quote:
Verkeerd beeld

De ondernemingsraad van de Rotterdamse politie vindt de berichten over de verdenking van de agenten een verkeerd beeld geven. In de gemeenteraad werd volgens Gerard Faas een update gegeven over de zaak. Daarbij werd gezegd dat vijf agenten verdacht worden.

Volgens de ondernemingsraad is het een 'logisch gevolg' dat de agenten worden verdacht. Faas benadrukt dat de procedures zo zijn dat achteraf altijd wordt getoetst of er terecht is geschoten. "Ik denk dat de bonden anders zouden reageren als ze zouden weten of het werkt."

Voordelen

De verdenking heeft volgens Faas voordelen voor de betrokken agenten. Door de verdenking genieten ze namelijk bepaalde rechten die getuigen bij een verhoor niet hebben. Zo mogen ze nu zwijgen en mag hun advocaat bij een verhoor aanwezig zijn.

Gerard Faas heeft het helemaal begrepen.

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Inderdaad, helemaal met je eens.

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
bona fides schreef:

Wellicht ontgaat me de ironie in die zinnen hierboven, maar dat het bestuurslid van COP het helemaal heeft begrepen, klopt beslist niet: politieagenten die van hun vuurwapen gebruik maken en daardoor iemand (dodelijk) letsel toebrengen, zijn juist niet automatisch verdachte. Verdachten zijn die politieagenten immers slechts indien vast staat dat zij bij het vuurwapengebruik klaarblijkelijk hun bevoegdheden tot vuurwapengebruik hebben overschreden - en dat is nou net niet de regel en mag dit ook niet zijn omdat het inconsistent zou zijn als je agenten de bevoegdheid geeft om te schieten, terwijl het gebruik van die bevoegdheid er wel toe zou leiden dat de agent verdachte van een strafbaar feit is. En dat de agenten vanwege de status van verdachte nu beter af zijn, is wel erg eufemistisch gezegd...

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

flow schreef:

Wellicht ontgaat me de ironie in die zinnen hierboven, maar dat het bestuurslid van COP het helemaal heeft begrepen, klopt beslist niet: politieagenten die van hun vuurwapen gebruik maken en daardoor iemand (dodelijk) letsel toebrengen, zijn juist niet automatisch verdachte. Verdachten zijn die politieagenten immers slechts indien vast staat dat zij bij het vuurwapengebruik klaarblijkelijk hun bevoegdheden tot vuurwapengebruik hebben overschreden - en dat is nou net niet de regel en mag dit ook niet zijn omdat het inconsistent zou zijn als je agenten de bevoegdheid geeft om te schieten, terwijl het gebruik van die bevoegdheid er wel toe zou leiden dat de agent verdachte van een strafbaar feit is. En dat de agenten vanwege de status van verdachte nu beter af zijn, is wel erg eufemistisch gezegd...

Oh, dus Bona Fides had ongelijk?

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het niet ironisch bedoeld was: inderdaad.

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
bona fides schreef:

Ik niet helemaal. Er is immers nog steeds geen recht van een raadsman om bij het verhoor van de verdachte te zijn. Dat gedeelte gaat dus niet op...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

flow schreef:
Wellicht ontgaat me de ironie in die zinnen hierboven

Er zat geen ironie bij.

Quote:
maar dat het bestuurslid van COP het helemaal heeft begrepen, klopt beslist niet: politieagenten die van hun vuurwapen gebruik maken en daardoor iemand (dodelijk) letsel toebrengen, zijn juist niet automatisch verdachte. Verdachten zijn die politieagenten immers slechts indien vast staat dat zij bij het vuurwapengebruik klaarblijkelijk hun bevoegdheden tot vuurwapengebruik hebben overschreden

Om verdachte te zijn hoeft niets vast te staan. Het is voldoende dat er een redelijk vermoeden is. Waar onder nog niet geheel opgehelderde omstandigheden is geschoten (en zelfs slachtoffers zijn gevallen) ligt het m.i. in de rede dat er een redelijk vermoeden is van schuld. Dat betekent zeker niet dat de agenten al veroordeeld zouden zijn en ook niet dat de agenten vervolgd zullen worden. Eerst zal het OM meer inzicht moeten krijgen in wat er precies is voorgevallen.

Quote:
En dat de agenten vanwege de status van verdachte nu beter af zijn, is wel erg eufemistisch gezegd...

De status van verdachte geeft wel degelijk bescherming. Een verdachte heeft bijvoorbeeld het recht op te zwijgen. De rechten van de betrokken agenten zouden juist worden geschonden als zij om politieke of publicitaire redenen niet als verdachte zouden worden aangemerkt.

Als ik het goed begrijp is het aanmerken van deze personen als verdachte ook niet het onderwerp van een "we've got him"-persbericht geweest. Er is slechts in de gemeenteraad een update gegeven over de stand van zaken.

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
flow schreef:
Wellicht ontgaat me de ironie in die zinnen hierboven

Er zat geen ironie bij.

Quote:
maar dat het bestuurslid van COP het helemaal heeft begrepen, klopt beslist niet: politieagenten die van hun vuurwapen gebruik maken en daardoor iemand (dodelijk) letsel toebrengen, zijn juist niet automatisch verdachte. Verdachten zijn die politieagenten immers slechts indien vast staat dat zij bij het vuurwapengebruik klaarblijkelijk hun bevoegdheden tot vuurwapengebruik hebben overschreden

Om verdachte te zijn hoeft niets vast te staan. Het is voldoende dat er een redelijk vermoeden is. Waar onder nog niet geheel opgehelderde omstandigheden is geschoten (en zelfs slachtoffers zijn gevallen) ligt het m.i. in de rede dat er een redelijk vermoeden is van schuld. Dat betekent zeker niet dat de agenten al veroordeeld zouden zijn en ook niet dat de agenten vervolgd zullen worden. Eerst zal het OM meer inzicht moeten krijgen in wat er precies is voorgevallen.

Quote:
En dat de agenten vanwege de status van verdachte nu beter af zijn, is wel erg eufemistisch gezegd...

De status van verdachte geeft wel degelijk bescherming. Een verdachte heeft bijvoorbeeld het recht op te zwijgen. De rechten van de betrokken agenten zouden juist worden geschonden als zij om politieke of publicitaire redenen niet als verdachte zouden worden aangemerkt.

Als ik het goed begrijp is het aanmerken van deze personen als verdachte ook niet het onderwerp van een "we've got him"-persbericht geweest. Er is slechts in de gemeenteraad een update gegeven over de stand van zaken.

Kan het niet helemaal begrijpen. Kun je het wellicht ook samenvatten in meer begrijpelijke kreten, zoals "zucht" en "je bent toch geen kleuter"?
Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Om verdachte te zijn hoeft niets vast te staan. Het is voldoende dat er een redelijk vermoeden is. Waar onder nog niet geheel opgehelderde omstandigheden is geschoten (en zelfs slachtoffers zijn gevallen) ligt het m.i. in de rede dat er een redelijk vermoeden is van schuld.

Wat ik hierboven reeds herhaaldelijk schreef, namelijk dat een agent die gericht op mensen heeft geschoten met gewonden en/of doden ten gevolg - anders dan de gewone burger - in beginsel dus juist geen verdachte is, was niet mijn persoonlijk mening, maar het geldende recht. Zie hierover ten eerste de Aanwijzing handelwijze geweldsaanwending (politie)ambtenaar:

Quote:
Uitgangspunt is dat de politieambtenaar die geweld heeft gebruikt, gelegitimeerd gebruik heeft gemaakt van de geweldsbevoegdheden. Bij de betreffende onderzoeken naar geweldsincidenten wordt een politiefunctionaris die geweld heeft toegepast daarom in beginsel niet als verdachte aangemerkt. Dit is anders indien aanstonds duidelijk is dat hij wél als zodanig moet worden aangemerkt. Dit doet zich voor indien er rechtens relevante twijfel bestaat of de politiefunctionaris heeft gehandeld conform de Ambtsinstructie, danwel een beroep op een (andere) strafuitsluitingsgrond niet aan de orde lijkt.

en flankerend ook de eerder door mij genoemde promotie van Jaap Timmer over politiegeweld, en wel op pp. 194-195, waar een en ander helder wordt uiteengezet.

bona fides schreef:
De status van verdachte geeft wel degelijk bescherming.

Dat klopt wel, alleen ben je wel degelijk nog beter af, indien je simpelweg geen verdachte bent. Dan heb je namelijk alle waarborgen die een verdachte toekomen helemaal niet nodig.

sabri schreef:
Ik niet helemaal. Er is immers nog steeds geen recht van een raadsman om bij het verhoor van de verdachte te zijn. Dat gedeelte gaat dus niet op...

Dat recht is er juist wel, al is het in Nederland op dit moment nog geen wet in formele zin, eenvoudig omdat het de hoogste rechter al heeft toegekend: EHRM Salduz v. Turkije, 27.11.2008.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds