|
Auteur |
Bericht |
erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:38 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Of men deze meneer in de kerk extra in de gaten moet houden mogen ze helemaal zelf bepalen, maar op het moment dat iemand een dergelijke melding doet ben je mijns inziens het aan je gemeente verplicht op zijn minst gewaarschuwd te zijn en in de gaten houden. Al is het natuurlijk makkelijker om te roepen dat het niet heeft plaatsgevonden. Het is immers heel normaal dat 4 mensen liegen over ernstige (seksuele) mishandelingen  |
Hmm, wellicht, maar het komt op mij raar over dat de aantijgingen van een of in dit geval vier mensen, zonder bewijs, een andere behandeling van de koster tot gevolg zou hebben. Deze heeft immers ook rechten.
Het is namelijk ook niet ondenkelijk dat er misschien iets heel anders achter de aantijgingen zit (niet dat ik beweer dat dit in dit geval zo is). |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:41 Onderwerp: |
|
|
erikjanneman schreef: |
Hmm, wellicht, maar het komt op mij raar over dat de aantijgingen van een of in dit geval vier mensen, zonder bewijs, een andere behandeling van de koster tot gevolg zou hebben.
Het is namelijk ook niet ondenkelijk dat er misschien iets heel anders achter de aantijgingen zit (niet dat ik beweer dat dit in dit geval zo is). |
Dat zou kunnen, maar telefonisch heeft de woordvoerder van de kerk reeds aangegeven het verhaal volledig te geloven alleen er niets mee te willen doen omdat meneer door God reeds vergeven is doordat hij naar de kerk gaat. |
|
|
|
 |
erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:46 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Dat zou kunnen, maar telefonisch heeft de woordvoerder van de kerk reeds aangegeven het verhaal volledig te geloven alleen er niets mee te willen doen omdat meneer door God reeds vergeven is doordat hij naar de kerk gaat. |
Heeft denk ik alleen verder weinig waarde, of de woordvoerder van de kerk u verhaal gelooft. |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 17:02 Onderwerp: |
|
|
erikjanneman schreef: |
Heeft denk ik alleen verder weinig waarde, of de woordvoerder van de kerk u verhaal gelooft. |
Het gaat ook niet om mijn verhaal gelukkig.
Maar goed, als u niet begrijpt waarom dit wel van belang is voor de betrokkenen dan denk ik dat u of het verhaal niet heeft gelezen of het niet wil begrijpen zoals het bedoeld is  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 17:41 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Dat zou kunnen, maar telefonisch heeft de woordvoerder van de kerk reeds aangegeven het verhaal volledig te geloven alleen er niets mee te willen doen omdat meneer door God reeds vergeven is doordat hij naar de kerk gaat. |
Dat is vermoedelijk (deels) een tactische zet om gesteggel over de vraag of het wel of niet waar is te voorkomen. Zelfs als het waar zou zijn heeft God, net als de wetgever, hem inmiddels vergeven.
Quote: | Maar goed, als u niet begrijpt waarom dit wel van belang is voor de betrokkenen dan denk ik dat u of het verhaal niet heeft gelezen of het niet wil begrijpen zoals het bedoeld is |
Maakt het voor de betrokkenen veel uit of deze man voor de kerk werkt of voor de gemeentelijke reinigingsdienst? De actie lijkt mij ingegeven door wraakgevoelens. Er is geen enkele concrete aanwijzing dat de man zich (momenteel) ergens aan schuldig maakt of zal maken. En natuurlijk kun je iedere (zeg) zwemleraar bij voorbaat wel gaan verdenken (waarom zou iemand toch zwemleraar worden... ja ja), maar dat is in Nederland niet de bedoeling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 18:03 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Maar goed, ik zal in dit topic maar niet te hard reageren op je...werkt een beetje als rode lap op een stier momenteel  |
Omdat ik doorvraag wanneer je me een gebrek aan empathie verwijt? Ik ben inderdaad niet in staat om me in jouw schoenen te verplaatsen, omdat ik geen idee heb wat dat voor schoenen zijn. Dat lijkt me trouwens ook niet van belang om te weten, want we hebben het over de situatie die jij beschrijft en niet over jou.
Maar concreet, als ik zonder enig bewijs een leraar uit mijn schooltijd beschuldig (niet via een aangifte, maar via een belletje naar de schoolleiding), moet die school dan nu, zoveel jaar later, andere leerkrachten instrueren om die man voortaan extra in de gaten te houden? Is dat ongeveer hoe jij het ziet? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 18:08 Onderwerp: |
|
|
Ik word een beetje onpasselijk als ik lees dat het maar aanvaardt moet worden omdat het zo lang geleden is. Is er dan niemand bewust van het feit als een volwassene een dergelijke AFWIJKING heeft, dit niet vanzelf over gaat en dus ALTIJD in de gaten gehouden moet worden. Op deze manier begrijp ik wel dat men vaak achter de feiten aanholt.Alleen al het feit dat men een zekere Benno L. op de korrel heeft, worden andere zaken serieuzer genomen, terwijl dit soort zaken altijd serieus genomen moet worden, ook als het tig jaren geleden is.
Sorry als ik een beetje teveel empathie toont. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 18:16 Onderwerp: |
|
|
Waarom wel mensen in de gaten houden die zonder enig bewijs zijn beschuldigd en anderen niet?
Iedereen die in een positie verkeerd waarin misbruik mogelijk is moet tot op zekere hoogte in de gaten worden gehouden. Ik zie geen reden voor onderscheid, tenzij er iets concreets ligt. Een gezin dat totaal in duigen is gevallen lijkt me niet voldoende concreet om iemand te verdenken van pedoseksuele neigingen.
Besef je niet hoe eenvoudig het anders zou zijn om iemands leven met een enkele brief kapot te maken? (Zie ook de talrijke gevallen waarin dit ook is gebeurd.)
Een beetje empathie met de andere kant van deze zaak is ook wel op zijn plaats. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 18:51 Onderwerp: |
|
|
Eerlijk gezegd is het voor mij echt onmogelijk om maar een greintje empathie op te brengen als vier mensen dergelijke verklaringen afleggen. Ondanks dat ik me bewust ben van het feit dat er ook onschuldigen beticht zijn van dergelijk min gedrag, waren dit meestal valse beschuldigingen geuit door een enkel persoon en slechts zeer zelden (ik kan mijn geen geval herinneren) door vier personen. |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 19:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Omdat ik doorvraag wanneer je me een gebrek aan empathie verwijt? |
In dit geval niet u niet,...
Ik ben inderdaad niet in staat om me in jouw schoenen te verplaatsen, omdat ik geen idee heb wat dat voor schoenen zijn.
|
Dat is niet letterlijk bedoeld,...
Dat lijkt me trouwens ook niet van belang om te weten, want we hebben het over de situatie die jij beschrijft en niet over jou.
|
Emphatie,...Moreele juisteheid, u heeft er nogal moeite mee, zeker als het om in eigen situatie te verplaatsen van een client, toch in zede zaken heel belangrijk.
Maar concreet, als ik zonder enig bewijs een leraar uit mijn schooltijd beschuldig (niet via een aangifte, maar via een belletje naar de schoolleiding), moet die school dan nu, zoveel jaar later, andere leerkrachten instrueren om die man voortaan extra in de gaten te houden? Is dat ongeveer hoe jij het ziet? |
Lijkt me wel dat je dat even schriftelijk doet, niet even telefonisch, ach we hebben het al eens gehad over ,.."je inleven in je client" ik adviceer niet naar bona fides gaan, sorry hoor maar ik ben u steriele uitlatingen niet vergeten (punt) _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 20:00 Onderwerp: |
|
|
MartinJan schreef: | Emphatie,...Moreele juisteheid, u heeft er nogal moeite mee, zeker als het om in eigen situatie te verplaatsen van een client, toch in zede zaken heel belangrijk. |
Mijn reacties in deze draad zijn niet tot een cliënt in een zedenzaak gericht. Dat heb ik al minstens 3x duidelijk proberen te maken.
Quote: | Lijkt me wel dat je dat even schriftelijk doet, niet even telefonisch, ach we hebben het al eens gehad over ,.."je inleven in je client" ik adviceer niet naar bona fides gaan, sorry hoor maar ik ben u steriele uitlatingen niet vergeten (punt) |
Ik kan me inderdaad herinneren dat je geen enkele behoefte hebt aan een juridisch correct antwoord als dat antwoord niet is wat je wilde horen.
Het volgende vind je waarschijnlijk onbegrijpelijk: als ik zelf met zekerheid zou weten dat de vader in deze casus het misbruik heeft begaan, zou ik op de vraag wat de kerkraad met een melding zou moeten doen niet anders antwoorden dan wanneer ik met zekerheid zou weten dat de vader in deze casus het misbruik niet heeft begaan. Om te beoordelen hoe de kerkraad moet handelen moet je je in de schoenen van de kerkraad verplaatsen, niet in de schoenen van de moeder en kinderen of van TS. Wat weet de kerkraad, waar mag of moet de kerkraad van uitgaan, etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 22:13 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Iedereen die in een positie verkeerd waarin misbruik mogelijk is moet tot op zekere hoogte in de gaten worden gehouden. |
Als we het daar over eens zijn (en dat zijn we volgens mij allemaal wel), dan komt het wel goed, toch?
Er zijn argumenten vóór melden, maar er zijn er natuurlijk ook tegen. De enkele zweem van het hebben begaan van een zedenmisdrijf is een hele vervelende beschuldiging, die altijd aan je blijft kleven en die zéker in een publieke functie niet plezierig is.
Maar zoals Henk al fraai zei: het gaat ook om het niet in verzoeking leiden
De melding is gedaan en daarmee zou ik de kous ook af laten zijn. Niet nog eens tien extra loketjes zoeken om dat te deponeren, want dan gaat het toch wél op een hetze lijken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 1:24 Onderwerp: |
|
|
Maar concreet, als ik zonder enig bewijs een leraar uit mijn schooltijd beschuldig (niet via een aangifte, maar via een belletje naar de schoolleiding), moet die school dan nu, zoveel jaar later, andere leerkrachten instrueren om die man voortaan extra in de gaten te houden? Is dat ongeveer hoe jij het ziet? |
Niet overdrijven Bona.
Het lijkt me denkbaar dat de school hem na een min of meer serieuze melding niet meer inzet als slaapwacht op een schoolkamp of iets dergelijks.
Hem niet meer in al te delicate posities laten verkeren zeg maar  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
erikjanneman
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 8:33 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Niet overdrijven Bona.
Het lijkt me denkbaar dat de school hem na een min of meer serieuze melding niet meer inzet als slaapwacht op een schoolkamp of iets dergelijks.
Hem niet meer in al te delicate posities laten verkeren zeg maar  |
Hoezo? Ik zie niet in waarom. bf heeft het voorbeeld al enkele malen gebruikt, maar waarom zou de kerk het betoog van de familie meer moeten geloven dan het betoog van de koster. Er is geen concreet bewijs. Gaat het dan om de mate van ernstigheid van de aantijgingen?
WimWest schreef: | Eerlijk gezegd is het voor mij echt onmogelijk om maar een greintje empathie op te brengen als vier mensen dergelijke verklaringen afleggen. Ondanks dat ik me bewust ben van het feit dat er ook onschuldigen beticht zijn van dergelijk min gedrag, waren dit meestal valse beschuldigingen geuit door een enkel persoon en slechts zeer zelden (ik kan mijn geen geval herinneren) door vier personen. |
En het argument dat het niet voorkomt dat 4 mensen afspreken een verklaring af te geven die schadend is voor iemand, omdat je het nog niet eerder tegen bent gekomen vind ik ook fout. Ten eerste vind ik dat naïef. Ten tweede zijn 'in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst'. Het feit dat jij je zo geen zaak kunt herinneren betekent niet dat het niet voorkomt. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 10:33 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ondanks dat ik me bewust ben van het feit dat er ook onschuldigen beticht zijn van dergelijk min gedrag, waren dit meestal valse beschuldigingen geuit door een enkel persoon en slechts zeer zelden (ik kan mijn geen geval herinneren) door vier personen. | Zie een uitzending van Zembla, Verdachte Vaders, waarbij het overigens in één geval niet bij vier bleef maar eerder ging om een veelvoud daarvan.
Annemarieke schreef: | bona fides schreef: | Stel dat ik zonder enig bewijs een nog altijd actieve leraar uit mijn schooltijd begin te beschuldigen. Moet de school nu die leraar voortaan in de gaten gaan houden? Nee natuurlijk. | Het lijkt mij slim als men wel gealarmeerd is om in ieder geval niet het risico te lopen dat, hoe ongeloofwaardig jij dit ook vindt, iemand wel de waarheid spreekt.
Maar ik begrijp dat het jouw werkelijk niets kan schelen als jouw kinderen bijvoorbeeld gymles krijgen van een docent waarover misschien wel meerdere meldingen zijn binnengekomen dat hij tijdens het douchen er een vreemde werkwijze op nahoudt? Is je goed recht natuurlijk....
Maar goed, ik zal in dit topic maar niet te hard reageren op je...werkt een beetje als rode lap op een stier momenteel  | TS is m.i. ook bij haar optreden op dit forum bezig de grens op te zoeken. |
|
|
|
 |
|