|
Auteur |
Bericht |
CaptJH
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 13:30 Onderwerp: Identificatieplicht - Toonplicht/Draagplicht |
|
|
Een vraagje:
Vanmorgen werd ik voor mijn kantoor staande gehouden door politieagenten vanwege fietsen op de stoep. Ik wilde net afstappen, echter er werd toch een bekeuring uitgeschreven. Ook werd er gevraagd naar identificatie. Mijn antwoord dat mijn paspoort op tien meter afstand lag en ik deze graag even wilde halen was niet niet voldoende. Ook hier werd een bekeuring voor uitgeschreven. Om deze bekeuring uit te schrijven mocht ik wel mijn paspoort halen.
Nog los van hoe flauw het is om een bekeuring uit te schrijven voor stapvoets fietsen op de stoep en het verhogen van zo'n boete d.m.v. een extra boete voor niet kunnen voldoen aan de identificatieplicht heb ik de volgende vraag:
Ik begrijp dat er een toonplicht is en geen draagplicht. Ik kan een geldig identificatiebewijs binnen redelijke termijn tonen (nl. binnen 1 minuut). Voldoe ik dan niet aan de toonplicht? Dit zou dan toch ook betekenen dat je met een identificatiebewijs op je lichaam moet gaan zwemmen, je niet zonder identificatiebewijs in de tuin mag werken etc.
Heeft iemand een idee hoe toonplicht versus draagplicht werkt en wat hier de grenzen aan zijn?
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
Boi
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 14:06 Onderwerp: |
|
|
De toonplicht komt er op neer dat je hem bij je moet hebben. Je moet hem op eerste vordering kunnen tonen. Dat betekend niet dat hij ergens binnen ligt etc. Anders krijg je situaties dan mensen hun woning inlopen en vervolgens niet meer buiten komen. De politie mag nog steeds niet zomaar een woning in dus ontstaan er rare situaties.
Je heb de regel in de wet en de geest van de wet en ik neem aan dat de politie niet ieder opschrijft die uit het water komt en zijn ID niet bij zich heeft. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 16:24 Onderwerp: |
|
|
Gezien je bericht kan ik begrijpen dat een agent zo reageert.
Of je nu langzaam of snel op een voetpad fietst het maakt niet uit, je behoort daar niet te fietsen en als een agent je daarop aanspreekt en je geeft blijk er van dat je het een beetje flauwekul vindt gaan zij op hun strepen staan en heb je de bekeuring, ook hebben ze ook geen enkele compassie als je je dan ook geen ID bij je hebt.
1 tip voor de toekomst;
Als je fout bent geef je ruiterlijk je fout toe en voldoe aan hun vordering, is stukken goedkoper en minder stress. |
|
|
|
 |
CaptJH
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 16:42 Onderwerp: |
|
|
De tip was niet nodig, maar toch bedankt. Ik heb richting de agent aangegeven dat ik fout was en dat de boete volledig terecht was. Daarnaast ben ik beleefd en fatsoenlijk gebleven. Neemt niet weg dat ik het enigszins overdreven vind dat er een bekeuring wordt uitgeschreven voor enkele tientallen meters stapvoets over een lege stoep rijden.
Maar dat was niet echt mijn vraag. De vraag was of het binnen een redelijke tijd (<1 minuut) kunnen tonen van een identificatiebewijs niet ook aan toonplicht van een identificatiebewijs voldoet. Ik ben benieuwd hoe een rechter hiernaar zou kijken. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 16:53 Onderwerp: |
|
|
Het punt is -zoals hierboven al gezegd- het niet redelijk is om te zeggen "ik ga hem even pakken" omdat je dan naar binnen kunt gaan en er niet weer uit komen. En wat moet die agent dan doen?
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 17:00 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je nog wel een redelijke kans hebt, als je de ID-boete laat voorkomen. Immers, doel van de wet is dat je identiteit wordt vastgesteld. Je hebt je paspoort laten zien terwijl agent Bromsnor nog bezig was de boete(s) uit te schrijven, waardoor het doel van de identificatieplicht alsnog is bereikt ("De meneer die zegt dat hij Pietje is, is ook daadwerkelijk Pietje.").
Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen hoe groot de kans van slagen is; ik kan er niet echt rechtspraak over vinden. De horrorverhalen in deze folder doen mij echter het ergste vrezen, vooral de mevrouw die haar ID-bewijs in haar fietstas had, die op dat moment een aantal meters van haar verwijderd was. |
|
|
|
 |
CaptJH
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 17:02 Onderwerp: |
|
|
Wat de agent deed, was op uitnodiging meelopen mijn kantoor binnen. Geen idee wat een agent kan doen als iemand tijdens een bekeuring zijn huis binnengaat en de agent niet binnenlaat.
Als ik het goed begrijp is de feedback dus dat het niet gezien kan worden als voldoen aan de toonplicht omdat er in dit geval eventuele drempels zijn voor een agent om de bekeuring verder af te ronden.
Bedankt voor jullie mening. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 17:12 Onderwerp: |
|
|
Heb geen antwoord op de vraag welke bepaalde kleine afstand je ID van je verwijderd mag zijn om aan je toonplicht te voldoen.
In jouw geval heb je m.i. aan de toonplicht voldaan daar de agent je ID ter plekke heeft ingezien om (op juiste wijze) je gegevens te noteren.
Lijkt me onredelijk dat agent de gegevens uit je ID gebruikt om je een bekeuring te geven voor het niet kunnen tonen van je ID.
Dat is enigszins met elkaar in tegenspraak. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Boi
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 19:32 Onderwerp: |
|
|
Dat is naar mijn inziens een praktische oplossing om de overtreding makkelijk op te lossen. Anders moest mevrouw aangehouden worden en vervolgens iemand bellen die het paspoort op het bureau langs kan brengen.
Dan was mevrouw ook nog laat op haar werk  |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 19:38 Onderwerp: |
|
|
Boi schreef: | Anders moest mevrouw aangehouden worden en vervolgens iemand bellen die het paspoort op het bureau langs kan brengen.
Dan was mevrouw ook nog laat op haar werk  |
Dat lijkt me geen hout snijden.
Wie is trouwens die mevrouw ineens?  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 20:54 Onderwerp: |
|
|
Naar de letter was er m.i. zonder twijfel sprake van overtreding van art. 447e Sr. Maar ik ben het eens met lawyer dat art. 447e Sr niet was bedoeld om mensen te beboeten als de identiteit op een eenvoudige manier kan worden vastgesteld, zoals hier het geval. En of je kans maakt, laat vooral weten hoe het afloopt . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mara
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
swinny
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 10:59 Onderwerp: |
|
|
Het 'zo goed als binnen handbereik' is niet voldoende. Op een gegeven moment kun je als agent dus de hele stad door om iemand zijn ID te laten halen.
Zoals al gezegd, zodra iemand daarbij zijn woning binnengaat en er niet meer uit komt heb je dus een probleem.
De wetgever is duidelijk geweest, op eerste vordering tonen. Kun je dat niet dan kun je daarvoor een boete ontvangen. En dan mag je van geluk spreken want aanhouden is mogelijk om de identiteit vast te stellen.
Als ik het verhaal van TS zo lees dan trek ik daarbij (misschien ten onrechte) ook de conclusie, gezien het tijdstip 's morgens, dat die persoon van huis is gegaan op weg naar kantoor waar het ID ligt en dus de hele weg zonder Id heeft afgelegd.
Andersom, mocht de persoon 's morgens vanuit kantoor naar huis zijn gegaan dan was de intentie om de weg zonder ID af te leggen aanwezig.
Het verschil tussen toonplicht en draagplicht is niet anders dan dat draagplicht ook de mogelijkheid biedt om te controleren op aanwezigheid van het ID, iets dat nu niet mogelijk is. |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 11:51 Onderwerp: |
|
|
swinny schreef: | Als ik het verhaal van TS zo lees dan trek ik daarbij (misschien ten onrechte) ook de conclusie, gezien het tijdstip 's morgens, dat die persoon van huis is gegaan op weg naar kantoor waar het ID ligt en dus de hele weg zonder Id heeft afgelegd.
Andersom, mocht de persoon 's morgens vanuit kantoor naar huis zijn gegaan dan was de intentie om de weg zonder ID af te leggen aanwezig.
|
Nou en? Je hebt geen draagplicht, dus kan die vermeende intentie natuurlijk nooit aanleiding vormen om iemand daarvoor te beboeten. Dat zou namelijk neerkomen op het ombouwen van de toonplicht naar een draagplicht en gaat de agent nogal over boord. |
|
|
|
 |
swinny
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 16:54 Onderwerp: |
|
|
komodo schreef: | swinny schreef: | Als ik het verhaal van TS zo lees dan trek ik daarbij (misschien ten onrechte) ook de conclusie, gezien het tijdstip 's morgens, dat die persoon van huis is gegaan op weg naar kantoor waar het ID ligt en dus de hele weg zonder Id heeft afgelegd.
|
Nou en? Je hebt geen draagplicht, dus kan die vermeende intentie natuurlijk nooit aanleiding vormen om iemand daarvoor te beboeten. Dat zou namelijk neerkomen op het ombouwen van de toonplicht naar een draagplicht en gaat de agent nogal over boord. |
Er is ook niet bekeurd voor het nier dragen van het ID maar voor het niet tonen.
Het gaat er om dat er niet iemand bekeurd is die zich ophoudt rondom de plaats waar zijn ID zich bevind maar iemand die wordt aangesproken op zijn gedrag, toevallig op een plaats dicht bij zijn ID. En dat vind ik een heel verschil.
(Mocht het je niet duidelijk zijn: voor mij is er een verschil tussen iemand die in z'n joggingbroek de voordeur uitkomt om de post uit de brievenbus te halen en zich daar, om wat voor reden dan ook, moet legitimeren en iemand die zich verplaatst tussen twee punten zonder ID en toevallig vlak bij de plaats waar z'n ID ligt wordt staandegehouden). |
|
|
|
 |
|