|
Auteur |
Bericht |
Orlando
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 23:41 Onderwerp: EMA CURSUS EEN RARE ZAAK? |
|
|
Hallo,
Ik ben vorig jaar aangehouden in een fuik voor een alcoholcontrole.
Ik had die dag wel gedronken maar niet veel en het was al uren geleden.
Toch gaf de blaastest aan dat ik teveel gedronken zou hebben en mijn rijbewijs werd in beslag genomen.
Na een paar weken kreeg ik mijn rijbewijs terug van de officier van Justitie met de mededeling dat er onvoldoende bewijs was om mij verder te vervolgen en de zaak was afgedaan.
Nu moet ik wel verplicht aan de EMA cursus meedoen!!
Ik heb een bezwaarschrift ingedient maar nu is mijn rijbewijs alsnog ongeldig verklaard omdat ik weigerde 650€ te betalen en mee te doen aan de cursus.
Ik weiger dit omdat ik niet veroordeeld ben en het dus niet is bewezen of ik daadwerkelijk teveel gedronken heb!.
De Ema doet alles af met het antwoord dat ze hun eigen rechtelijk systeem zouden hebben!!!
Dus ze kunnen iedereen verplichten om een cursus te laten volgen of er nu bewezen is of niets bewezen is!!
Erg raar en ik zit nu zonder rijbewijs door deze rare vorm van recht!!!
Heeft iemand advies voor mij??
Bij voorbaat dank,
Salvatore |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 13 mrt 2008 20:10 Onderwerp: |
|
|
Het advies luidt kort: EMA cursus volgen.
Je kunt op de site van het CBR alle relevante informatie vinden. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 13 mrt 2008 20:16 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Het advies luidt kort: EMA cursus volgen. |
Omdat dat de makkelijkste manier is om geen probleem te hebben, of omdat uit de site die je geeft blijkt dat er een juridische basis voor de verplichting is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 12:48 Onderwerp: |
|
|
De juridische basis ligt onder meer in de artikelen 130 tot en met 134a van de Wegenverkeerswet 1994.
Ik beschik niet over bijvoorbeeld een Algemene maatregel van Bestuur of een ministeriële regeling.
Orlando kan de artikelen zelf lezen door op deze site in de titel wegenverkeerswet 1994 in te vullen, volledige titel of afkorting aan te klikken en bij nummer van artikel achtereenvolgens 130, 131, 132, 133, 134, 134 a in te vullen. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 18:20 Onderwerp: |
|
|
 |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 20:58 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het goed begrijp kan je zonder dat je bent veroordeeld worden gedwongen mee te doen aan een 'anti-alcohol cursus' van 700 euro? Bizar.
Wat gebeurt er als je weigert die cursus te volgen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 21:59 Onderwerp: |
|
|
Meewerken aan de EMA is verplicht, bij weigering wordt het rijbewijs ongeldig verklaard, aldus de website van het Ministerie van V & W. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 22:38 Onderwerp: |
|
|
Een EMA kan uiteraard niet zomaar worden opgelegd. Het is ondenkbaar dat geen rechtsmiddel openstaat of opengestaan heeft.
Als je het bericht van Orlando leest, lijkt het daar echter wel op. Er is geen bewijs om hem te vervolgen, maar toch moet hij de EMA cursus volgen.
De vraag die gesteld wordt lijkt mij: hoe zit dit?
Hoe het precies zit weet ik niet, maar uit de site van het CBR waar JetKroket naar linkt begrijp ik dat een EMA een bestuursrechtelijke maatregel is, en op zich los staat van een strafvervolging. Om op te komen tegen een EMA moet je dus in bezwaar of beroep gaan. Orlando is inderdaad in bezwaar gegaan. De vraag is wat daar uit is gekomen. Als het bezwaar ongegrond is verklaard en hij niet in beroep is gegaan, dan is die EMA definitief.
Hmm, nu ik nauwkeuriger lees:
Orlando schreef: | De Ema doet alles af met het antwoord dat ze hun eigen rechtelijk systeem zouden hebben!!! |
Ja, dat klopt wel ongeveer. Ik zou het geen ander "systeem" noemen, maar het is wel een andere rechtsgang.
Quote: | Dus ze kunnen iedereen verplichten om een cursus te laten volgen of er nu bewezen is of niets bewezen is!! |
Klopt, maar je kunt daar dus wel tegen in bezwaar en beroep. Begrijp ik het goed dat je bezwaar ongegrond is verklaard? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op vr 14 mrt 2008 22:43, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 22:41 Onderwerp: |
|
|
Ah, kijk, nu is het inderdaad een stuk duidelijker allemaal. Ik had inderdaad de indruk dat deze cursus zomaar kan worden verplicht en dat je tegen deze verplichting verder helemaal niks kan ondernemen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 22:46 Onderwerp: |
|
|
Ik vrees echter dat het aantal gehonoreerde bezwaren zo rond de 0 ligt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 22:55 Onderwerp: |
|
|
Als er iets mis was met de blaastest zou bezwaar maken toch moeten hebben geholpen, zou je denken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 23:01 Onderwerp: |
|
|
En hoe gaat TS bewijzen dat er iets mis is met die test? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 23:21 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | En hoe gaat TS bewijzen dat er iets mis is met die test? |
Het is het bestuursorgaan dat moet bewjizen dat er niets mis is met de test. Laat het bestuursorgaan maar eens bij de OvJ informeren wat er aan de hand was. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Orlando
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 23:56 Onderwerp: |
|
|
Ema krijgt naar eigen zeggen een bericht van de politie dat ik ben aangehouden en mijn rijbewijs was ingenomen.
Het feit dat de officier van justitie afziet van vervolging vanwege onvoldoende bewijs van schuld staat volgens de Ema los van het bestuursrecht van het CBR.
Ik heb uiteraard bezwaar ingediend, maar volgens de Ema had ik toch maar de 700€ moeten overmaken en de cursus moeten volgen en de beslissing van de Ema moeten afwachten.
Dus in de praktijk had ik toch voor alle ellende en kosten moeten opdraaien.
En wat doen ze als ik in mijn bezwaar dan toch gelijk krijg??
Krijg ik het geld, snipperdagen reiskosten dan toch nog vergoed??
Ik dacht het niet!!!
Naar mijn mening moet de officier van justitie beslissen of ik de cursus moet volgen en niet de Ema!!
Ik dacht dat in Nederland je pas schuldig bent nadat dit bewezen is???
Nu zal mijn rijbewijs op 18 Maart ongeldig worden verklaard en heb ik vandaag toch uit bittere noodzaak het bedrag betaald om zo de cursus alsnog te volgen en zo toch nog mijn rijbewijs dit jaar terug te kunnen kopen bij de gemeente waar ook weer de nodige kosten aan verbonden zullen zijn!
En dan nog niet te spreken over het feit ik gedwongen ben om met een ongeldig rijbewijs mijn werk te kunnen uitvoeren!! ik ben namelijk net begonnen bij een nieuwe werkgever waar ik vijf dagen in de week verwacht wordt.
Bealachelijk zoals je gedwongen wordt de wet te overtreden, en nee ik zie geen andere mogelijkheid of oplossing.
Het is voor mij rijden zonder geldig rijbewijs of mijn baan opgeven met de gevolgen van dien. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 0:07 Onderwerp: |
|
|
Orlando schreef: | En wat doen ze als ik in mijn bezwaar dan toch gelijk krijg??
Krijg ik het geld, snipperdagen reiskosten dan toch nog vergoed??
Ik dacht het niet!!! |
Ik dacht het wel! Althans, als het eerste besluit onrechtmatig blijkt heb je gewoon recht op schadevergoeding. Je had ook kunnen vragen om de beslissing op bezwaar af te wachten (mocht je dat niet hebben gedaan). Ook had je bij de bestuursrechter een voorlopige voorziening kunnen vragen.
Quote: | Naar mijn mening moet de officier van justitie beslissen of ik de cursus moet volgen en niet de Ema!! |
Dan moet je de politiek in en de wet veranderen.
Quote: | En dan nog niet te spreken over het feit ik gedwongen ben om met een ongeldig rijbewijs mijn werk te kunnen uitvoeren!! |
Lijkt mij niet verstandig.
Quote: | Het is voor mij rijden zonder geldig rijbewijs of mijn baan opgeven met de gevolgen van dien. |
Je had de EMA moeten doen of op de juiste wijze je verzetten (d.w.z. door het aanvragen van een voorlopige voorziening). Door je boven de wet te stellen i.p.v. deskundige juridische bijstand te zoeken heb je nu een probleem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|