|
Auteur |
Bericht |
Orlando
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 0:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ze duidelijk gemeld dat ik de beslissing van het bestuursrecht wil afwachten voordat ik aan de cursus wil deelnemen.
Maar dit kan dus niet.
Ik weet dat rijden met een ongeldig rijbewijs niet verstandig is, maar het verliezen van mijn baan zal me ten gronde richten!
Als ik een advocaat moet nemen voor het aanvechten ben ik weer aan onnodige kosten gebonden "wie vecht voor een koe legt er één op toe
' zeggen ze toch altijd?
Nogmaals onbegrijpelijk dat dit zomaar kan en mag! |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 13:50 Onderwerp: |
|
|
Orlando schreef:
Quote: | Toch gaf de blaastest aan dat ik teveel gedronken zou hebben en mijn rijbewijs werd in beslag genomen.
Na een paar weken kreeg ik mijn rijbewijs terug van de officier van Justitie met de mededeling dat er onvoldoende bewijs was om mij verder te vervolgen en de zaak was afgedaan.
Nu moet ik wel verplicht aan de EMA cursus meedoen!! |
De dagvaarding wordt uitgereikt indien het analyseapparaat meer dan 570 ugl / 1,3 promille aangeeft.
De uitslag was dus meer dan 1,3 promille.
Naar aanleiding van de uitslag, heeft de politie een schriftelijke mededeling als bedoeld in artikel 130, lid 1 Wegenverkeerswet 1994 aan de divisie Vorderingen van het CBR gedaan. Van het CBR moet je verplicht de EMA cursus volgen. Indien je niet of onvoldoende aan deze cursus deelneemt, wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.
Men moet verplicht de EMA cursus volgen, indien de uitslag tussen de 1,3 en 1,8 promille (niet beginnend bestuurder) ligt. Is de uitslag hoger dan 1,8 promille dan stuurt het CBR je verplicht voor een onderzoek naar een psychiater....
Deze educatieve maatregel wordt opgelegd volgens het administratieve recht, naast de gebruikelijke boete uit het strafrecht. Vreemd dat justitie niet tot vervolging is overgegaan. Is de uitslag kwijtgeraakt?
Orlando, kun je de uitslag van het analyseapparaat nog herinneren? Lag het tussen 1,3 en 1,8 promille? Zo ja, dan heeft verzetten volgens mij geen enkele zin.
Het beste is dan zo snel mogelijk de cursus te volgen. De divisie Vorderingen van het CBR ontvangt na afloop bericht over het verloop van de cursus. Als dit positief is, is daarmee de procedure beëindigd. Daarvan krijg je uiteraard bericht. Het rijbewijs blijft dan geldig.
En uh, niet meer doen hé! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 20:00 Onderwerp: |
|
|
Jet, Orlando is helemaal niet gedagvaard. De OvJ heeft juist schriftelijk meegedeeld van vervolging af te zien. Het punt is, dat hij wél de EMA-cursus moet volgen en dat voelt als tóch een bestraffing. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 20:37 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het punt is, dat hij wél de EMA-cursus moet volgen en dat voelt als tóch een bestraffing. |
Het lijkt mij ook een bestraffing te zijn. Afgezien van het detail dat in deze specifieke zaak niet strafrechtelijk vervolgd is, komt dat toch neer op een tweede vervolging voor hetzelfde feit. Dat is wel een beetje raar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 20:52 Onderwerp: |
|
|
TikSimone schreef:
Quote: | Jet, Orlando is helemaal niet gedagvaard. De OvJ heeft juist schriftelijk meegedeeld van vervolging af te zien.
|
Ik las hier dat bij een te hoge waarde óf een schikking óf een dagvaarding volgt.
Orlando heb ik niet gehoord over een schikking. Bovendien, de zaak is bij justitie geweest en zijn rijbewijs werd ingevorderd. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 21:12 Onderwerp: |
|
|
Het rijbewijs is ongeldig verklaard omdat Orlando niet op tijd de kosten van de EMA cursus heeft voldaan. Zie bijvoorbeeld Rb. Utrecht 6 november 2007, LJN BB8573. Maar goed dit schreef je zelf al in je eerdere bericht. Dit staat dus los van de strafvervolging die niet is doorgezet.
edit: in deze fok-draad is hetzelfde aan de hand. Sovereign wijst op EHRM 7 november 2000, VR 2001, 109 (Blokker t. Nederland). Ten aanzien van ne bis in idem overweegt het Hof:
EHRM schreef: | Insofar as the applicant complains of a violation of the principle of 'ne bis in idem', the Court observes that in the Convention system this principle, as relied upon by the applicant, is regulated in Article 4 of Protocol No. 7 which has not been ratified by the Netherlands. This part of the application is therefore incompatible ratione materiae with the provisions of the Convention within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. |
Het Hof vindt verder dat het opleggen van een EMA geen strafvervolging (criminal charge) inhoudt in de zin van art. 6 EVRM. De in potentie vrijwel willekeurige aanwijzing van personen die op eigen kosten een EMA moeten volgen, is in de ogen van het Hof te vergelijken met de procedure waarlangs een rijbewijs wordt uitgegeven (waarbij de kosten van rijles ook door de persoon die wil rijden worden gedragen). Ik volg de redenering in het geheel niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op za 15 mrt 2008 21:37, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 21:23 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef:
Quote: | Het rijbewijs is ongeldig verklaard omdat Orlando niet op tijd de kosten van de EMA cursus heeft voldaan. |
Orlando schreef:
Quote: | Toch gaf de blaastest aan dat ik teveel gedronken zou hebben en mijn rijbewijs werd in beslag genomen. |
Ik begrijp hier toch echt dat de politie zijn rijbewijs heeft ingevorderd. De politie is wettelijk verplicht dit te doen indien bij een niet-beginnend bestuurder een alcoholgehalte hoger dan 1,3 promille wordt gemeten.
Hier hoort ook een dagvaarding bij. Ik begrijp niet waarom de strafvervolging niet is doorgezet. Nogmaals, zou justitie stukken kwijt zijn? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 21:30 Onderwerp: |
|
|
Ik lees nog even terug.
Orlando schreef:
Quote: | Na een paar weken kreeg ik mijn rijbewijs terug van de officier van Justitie met de mededeling dat er onvoldoende bewijs was om mij verder te vervolgen en de zaak was afgedaan. |
Quote: | Nu zal mijn rijbewijs op 18 Maart ongeldig worden verklaard... |
Indien je niet of onvoldoende aan deze cursus deelneemt, wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 21:44 Onderwerp: |
|
|
Ok, het rijbewijs is inderdaad een paar weken ingenomen geweest. Maar de strafvervolging is hoe dan ook niet doorgezet.
Het ongeldig verklaren is nu het gevolg van het niet betalen van de kosten van en/of het niet deelnemen aan de opgelegde EMA. Een EMA kan volgens het EHRM worden opgelegd zonder dat er sprake moet zijn van schuld. Het is dus goed mogelijk dat het bezwaar ongegrond is verklaard. Maar in ieder geval was het niet verstandig om de EMA te negeren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 15 mrt 2008 23:55 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het lijkt mij ook een bestraffing te zijn. Afgezien van het detail dat in deze specifieke zaak niet strafrechtelijk vervolgd is, komt dat toch neer op een tweede vervolging voor hetzelfde feit. Dat is wel een beetje raar. | Het IS ook een straf. Maar zo schijn je die bestuursrechtelijke dingen niet te mogen noemen.
E.e.a. is nou net mijn irritatie van de afgelopen jaren. Overheid neemt de binnenbocht.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 16 mrt 2008 0:20 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | bona fides schreef: | Het lijkt mij ook een bestraffing te zijn. Afgezien van het detail dat in deze specifieke zaak niet strafrechtelijk vervolgd is, komt dat toch neer op een tweede vervolging voor hetzelfde feit. Dat is wel een beetje raar. | Het IS ook een straf. Maar zo schijn je die bestuursrechtelijke dingen niet te mogen noemen. |
Hoewel wij het op dit punt eens zijn, heeft het ERHM hierover een andere mening (zie hierboven, Blokker t. Nederland).
Maar in het algemeen kan een bestuursrechtelijke sanctie zeker wel een "straf" zijn hoor. Dan zijn art. 6 lid 2 en 3 EVRM van toepassing. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Orlando
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 mrt 2008 20:21 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de EMA niet genegeerd ik heb bezwaar ingedient, en het lijkt me logisch dat dit eerst behandeld zal worden.
Ik was gewoon van mening dat het niet zo kan zijn dat ik een EMA cursus moet volgen als er geen bewijs is of ik echt schuldig was?
Wat de rede is dat ik niet vervolgt ben weet ik niet, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat er iets mis was met de meet apparatuur of de kunde van de ambtenaar welke de blaastest bij mij afnam.
Nogmaals ik dacht dat ik niet meer zou worden vervolgt daar de officier hier om bepaalde redenen van afzag en dat komt de EMA om de hoek kijken???
Rare zaak hoor?? |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: zo 16 mrt 2008 21:28 Onderwerp: |
|
|
Een agent gaf me zojuist als antwoord op de vraag of men de uitslag na blaasanalyse gedaan op een ademanalyseapparaat schriftelijk mee krijgt:
‘Nee de uitslag wordt u aanstonds medegedeeld en vervolgens bij het proces-verbaal gevoegd.’ En later: ‘Nee men krijgt geen proces-verbaal mee. Het enige wat men eventueel mee zou kunnen krijgen is een afschrift van het proces-verbaal van verhoor. Via een advocaat kan met bij het openbaar Ministerie inzage in stukken krijgen of onder bepaalde voorwaarden het complete dossier opvragen.’
Als je wilt, kun je de stukken inzien.
Bewijs of je echt schuldig bent, kun je beter achter je laten. Nogmaals, als je een uitslag hebt geproduceerd tussen 1,3 en 1,8 promille (bloedproef ) of tussen 570 ug/l en 800 ug/l (blaasanalyse), dan ben je het haasje voor de EMA cursus. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 mrt 2008 23:31 Onderwerp: |
|
|
Dat ben ik (als niet-jurist) met je oneens. In beginsel zal je vast gelijk hebben. Echter, wanneer bijvoorbeeld de verdenking is ingetrokken omdat de gebruikte meet-apparatuur niet goed ge-eikt was, kan/mag men er - ook bij de EMA - niet vanuit gaan dat de gemeten alcoholpromillages accuraat waren, en hier zodoende geen conclusies uittrekken. (toch?) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 16 mrt 2008 23:35 Onderwerp: |
|
|
Hoe is die bezwaarprocedure nou eigenlijk afgelopen?
Als het bezwaar ongegrond is verklaard en er is geen beroep aangetekend, dan maakt al het andere per definitie helemaal niets meer uit.
(En de kans dat het bezwaar gegrond is verklaard lijkt me heel klein. Om een EMA op te leggen is geen schuld of iets dergelijks nodig, begrijp ik inmiddels.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|