Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 26 aug 2025 1:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Subsidie: hoe vrij is de overheid?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 7:01    Onderwerp: Subsidie: hoe vrij is de overheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enige tijd geleden las ik dat de subsidie voor het Clara Wichmann Instituut werd stopgezet. Vandaag schrijft de telegraaf dat de subsidieaanvraag van de stichting Women on Waves voor hun kliniek op de abortusboot is afgewezen.

Is het zo dat aan de heersende politieke orde veel vrije ruimte toekomt bij verstrekking van subsidie? Kan de heersende politieke orde het ‘tegengeluid’ een behoorlijk toontje lager laten zingen en tegelijkertijd de ‘steun en toevertrouw’ luid en duidelijk hoorbaar maken? Goede zaak?

Bart uit Amsterdam schreef:
Lang leve de christelijke truttigheid. Onze eigen taliban met denkbeelden uit het jaar 0.

Quote:
Subsidie voor abortusboot afgewezen
DEN HAAG - De subsidieaanvraag van de stichting Women on Waves voor hun kliniek op de abortusboot is afgewezen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn er in Nederland genoeg klinieken en zijn ze voldoende verspreid over het land. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie zaterdag.

„Women on Waves gaat tegen de beslissing in beroep”, liet directeur van de stichting Rebecca Gomperts zaterdag op Radio 1 weten. Volgens Gomperts wordt er overigens genoeg geld gedoneerd om het gebrek aan subsidie te compenseren.

Minister Andre Rouvoet (Jeugd en Gezin) vindt het een verstandig en terecht besluit van staatssecretaris Jet Bussemaker. Hij zei zich niet met haar besluit te hebben bemoeid. Wel heeft hij haar laten weten hoe hij erover dacht toen de aanvraag voor subsidie binnenkwam. Rouvoet huist ook op het ministerie van VWS. „Maar het is haar eigen besluit.”

Ook fractieleider Arie Slob van de ChristenUnie is blij dat Women on Waves geen subsidie krijgt. Zijn partij zal bij de herziening van de Wet Afbreking Zwangerschap proberen vast te leggen dat die wet „niet op imperialistische wijze naar verre kusten wordt geëxporteerd”, aldus Slob op het partijcongres in Lunteren. Hij hoopt wel meer steun te krijgen van het CDA als dit punt weer in de Tweede Kamer komt. Naar zijn mening gebeurde dat afgelopen week te karig.

subsidieregeling VWS
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 15:16    Onderwerp: Re: Subsidie: hoe vrij is de overheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Is het zo dat aan de heersende politieke orde veel vrije ruimte toekomt bij verstrekking van subsidie?

Het schijnt zo te zijn.
abraxes schreef:
Kan de heersende politieke orde het ‘tegengeluid’ een behoorlijk toontje lager laten zingen en tegelijkertijd de ‘steun en toevertrouw’ luid en duidelijk hoorbaar maken?

Kennelijk wel.
abraxes schreef:
Goede zaak?

Absoluut niet. Pure propaganda.
Tussen de 20'er en 40'er jaren vorige eeuw was er nog een partij die daar zeer goed in was.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Tussen de 20'er en 40'er jaren vorige eeuw was er nog een partij die daar zeer goed in was.

ondertussen is er wel wat veranderd. Maar hoe het precies zit weet ik niet. Ik zal dat eens uitzoeken wanneer ik bezig ben met een relevant vak.

Je schrijft 'het schijnt zo te zijn'. Er is dus nog twijfel. Voorts schrijf je dat het geen goede zaak is. Maar zoals wij democratie kennen is er thans sprake van een democratisch proces: de coalitie in ruime zin vertegenwoordigt het volk. Dat er ruimte moet zijn voor 'minderheden' in een democratie is onomstreden (hoop ik nog altijd). Maar een afweging tussen het een en het ander kan onder omstandigheden heel goed verklaren dat een politiek gevoelige subsidie verstrekking geen doorgang vindt, is het niet? Moet het wel een afweging van gelijkheid betreffen, subsidie verstrekking?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn er in Nederland genoeg klinieken en zijn ze voldoende verspreid over het land.

Daar valt toch moeilijk een speld tussen te krijgen. Tenminste, als het voldoen aan de binnenlandse vraag naar abortusklinieken de doelstelling is van Women on Waves.

Quote:
Volgens Gomperts wordt er overigens genoeg geld gedoneerd om het gebrek aan subsidie te compenseren.

Men heeft het geld kennelijk niet nodig.

En persoonlijk vind ik toch ook wel dat je vraagtekens kunt zetten bij het aanbieden van de Nederlandse wetgeving een paar kilometer buiten de kust van andere staten. Hoe zouden wij reageren op vrouwenbesnijdenisboten enkele kilometers buiten Hoek van Holland?

In het algemeen: de overheid mag beleid voeren en beleid wijzigen. Er is duidelijk een trend naar het verminderen van subsidies. Voor zover ik heb begrepen blijken de getroffen organisaties daar in het algemeen weinig schade van te ondervinden. Misschien is het voor veel organisaties ook beter om volledig te moeten steunen op donoren.

Een en ander sluit natuurlijk niet uit dat Women on Waves het beroep nog kan winnen, maar om dat te kunnen beoordelen zou ik veel meer van die zaak moeten afweten.

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerder twijfel in de vorm van ik kan het niet bewijzen.
Als ik naar de verkiezingsuitslag kijk dan vertegenwoordigt de huidige coalitie niet echt de wil van het volk. De coalitie is meer een gevolg van de hardnekkigheid van het CDA.

In het geval van de abortusboot lijkt me in Nederland toch wel makkelijk een meerderheid te vinden die daar wel subsidie voor zou willen geven.
Ik noem het propaganda omdat het me gericht lijkt op het winnen van stemmen voor de CU en het CDA voor de komende verkiezingen.

bona fides schreef:
Hoe zouden wij reageren op vrouwenbesnijdenisboten enkele kilometers buiten Hoek van Holland?

Goed gekozen vergelijking.
Zeer waarschijnlijk zouden we dat als zeer ongewenst zien.
Maar als ze zouden komen betekend dat wel dat er vraag naar is.
Persoonlijk vind ik die boot wel iets wat je trots kan maken om Nederlander te zijn.

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Even een reactie over de vergelijking tussen een abortusboot en een 'besnijdenisboot'.

Bij abortus is er sprake van het afbreken van een zwangerschap. Als deze ingreep goed wordt uitgevoerd lijdt de vrouw geen lichamelijke schade. Bij vrouwenbesnijdenis is dit echter een ander verhaal. Bij een besnijdenis wordt de vrouw ernstig tot zeer ernstig verminkt en loopt derhalve lichamelijke schade op.

Quote:
Een besnijdenis van een vrouw betreft vaak het operatief verwijderen van de clitoris, ook wel clitoridectomie genoemd. Ook het verwijderen van andere delen van de genitaliën wordt vaak besnijdenis genoemd. Dit is een operatie die in de meeste westerse landen wordt gezien als verminkend en vrouwonwaardig. In sommige culturen is de besnijdenis van vrouwen geaccepteerd en wordt het uitgevoerd om te voorkomen dat de vrouw plezier kan beleven aan seksualiteit; dit kan leiden tot een gecultiveerde seksuele slavernij.

De oorsprong van vrouwenbesnijdenis is voorchristelijk, dus voor onze jaartelling. Ze werd toegepast in het christendom en de islam. Het werd opgenomen in de islamitische traditie, maar ook christelijke volken pasten besnijdenis toe.

Bron

Quote:
Vrouwenbesnijdenis is expliciet verboden, en strafbaar als misdrijf, in alle westerse landen. Het wordt actief vervolgd in de vele daarvan. Vrees voor besnijdenis onder dwang van dochters van islamitische ouders is in sommige landen (waaronder Canada) ook een voldoende grond voor toekenning van politiek asiel. In Nederland en België is vrouwenbesnijdenis strafbaar gesteld als verminking. De maximumstraf in Nederland is 12 jaar gevangenisstraf, daar kan nog een strafverzwaring bovenop komen indien de dader(s) familieleden zijn. In België bestaat een afzonderlijk artikel (art. 409) voor vrouwenbesnijdenis.

Bron

Ik vind m.i. vanwege bovenstaande uitleg de vergelijking tussen een abortusboot en een besnijdenisboot niet opgaan.

Gwen
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even off topic, maar toch wel van belang in verband met de beeldvorming: vrouwenbesnijdenis is niet typisch iets islamitisch. Je kunt dat in de bron die je aanhaalt ook al wel zien:

Quote:
Op 22 november 2006 veroordeelden Islamitische leiders uit de wereld op een conferentie in Caïro vrouwenbesnijdenis. Onder hen waren de hoogste twee Egyptische moslimgeestelijken, de sjeik van de Al-Azhar Universiteit, die gezien wordt als de belangrijkste leider in de sunnitische wereld, en de groot-mufti, wiens fatwa's groot gewicht in de schaal leggen. De sjeik al-Azhar, Mohammed Seyed Tantawi, zei op de conferentie dat in de islam besnijdenis alleen voor mannen is. De groot-mufti, Ali Gomaa, wees erop dat de profeet Mohammed zijn dochters niet liet besnijden.

maar nuttige en meer onderbouwde informatie geeft deze site.

In verband met het steeds meer opduiken van anti-islamitische sentimenten wilde Simoon dat toch maar even gezegd hebben.

En ja, Bona Fides roert wel een interessante vergelijking aan.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny's argumenten geven volgens mij alleen maar kracht aan de vergelijking.

Vrouwenbesnijdenis lijdt inderdaad tot ernstige verminking van de vrouw. Abortus lijdt tot de dood van het ongeboren kind.

Op vrouwenbesnijdenis staat in Nederland 12 jaar. Op abortus staat in sommige landen vermoedelijk steniging.

Het gaat me verder niet zo zeer om de handelingen zelf. Wie denkt dat ik vrouwenbesnijdenis probeer te vergoelijken heeft me helemaal verkeerd begrepen.

Ik vind alleen dat er best vraagtekens mogen worden gezet bij een subsidieverlening aan een organisatie die doelbewust probeert de wetgeving van bevriende staten te schofferen.

Misschien vergis ik me, maar volgens mij kunnen Portugese vrouwen net zo goed terecht bij klinieken in Spanje. Die klinieken zijn alleen niet speciaal ingericht om het Portugese volk een lesje te lezen. Die boot is dat wel. Is het fatsoenlijk als de Nederlandse overheid daar geld in steekt? Dat vraag ik me af.

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Is het fatsoenlijk als de Nederlandse overheid daar geld in steekt? Dat vraag ik me af.

Ik vind van wel. Oftewel ik heb liever dat mijn belasting centen in iets worden gestoken dat, naar mijn idee, een betere wereld oplevert dan in een of ander, hopelijk economische groei ten gevolg hebbend, projectje.

In deze tijd, waarin men globalisering als iets noodzakelijks ziet, vind ik het best vreemd dat men zich toch probeert te houden aan allerlei afwijkende nationale eigenaardigheden.
Men wil dus wel met alle macht de handel internationaal goed regelen waar slechts een handjevol rijken veel aan hebben maar de internationale verstandhouding levert geen geld op.
Sterker nog, de huidige internationale verstandhouding levert een bepaalde industrie handenvol geld op dus zij hebben er alle belang bij om die nog tijden zo te houden.

Ik ben bang dat Nederland zich straks kan gaan scharen achter het rijtje landen dat zich door fundamentalistische gelovigen heeft laten overwinnen, net zoals Amerika.

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik vind alleen dat er best vraagtekens mogen worden gezet bij een subsidieverlening aan een organisatie die doelbewust probeert de wetgeving van bevriende staten te schofferen.

Wat dan weer inhoudt dat de subsidie aan Greenpeace ook bedenkelijk is?

Women on Waves kan men ook zien als een organisatie die een oplossing biedt voor vrouwen die, om wat voor reden dan ook, niet legaal een abortus kunnen laten uitvoeren in hun woonland. De vergelijking met een besnijdenisboot gaat mank in een opzicht. Vooralsnog is de keuze voor abortus er een van de vrouw in kwestie, tenminste dat is een redelijk vermoeden. Dat voor de besnijdenis er niet een keuze gemaakt door de vrouw in kwestie lijkt ook een redelijk vermoeden.

Op het gevaar een eerdere discussie dunnetjes over te doen, nog het volgende. De termijn waarin onder de Nederlandse Wet een abortus provocatus mag worden uitgevoerd ligt voor de levensvatbaarheid van de vrucht, of zo u wilt het ongeboren kind. Als er geen levensvatbaarheid is, lijkt mij een wilsverklaring in het geheel niet mogelijk.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
bona fides schreef:

Wat dan weer inhoudt dat de subsidie aan Greenpeace ook bedenkelijk is?

Hoewel de vergelijking me nog niet helemaal duidelijk is, is mijn eerste vraag: ontvangt Greenpeace subsidie van de overheid?

Quote:
Women on Waves kan men ook zien als een organisatie die een oplossing biedt voor vrouwen die, om wat voor reden dan ook, niet legaal een abortus kunnen laten uitvoeren in hun woonland. De vergelijking met een besnijdenisboot gaat mank in een opzicht. Vooralsnog is de keuze voor abortus er een van de vrouw in kwestie, tenminste dat is een redelijk vermoeden. Dat voor de besnijdenis er niet een keuze gemaakt door de vrouw in kwestie lijkt ook een redelijk vermoeden.

De vergelijking gaat volgens mij pas mank zodra je er allerlei hedendaags Nederlandse gezichtspunten bij betrekt. Door de ogen van een streng katholieke Ier/Portugees/Pool ziet het er toch anders uit dan door de onze.

Quote:
Op het gevaar een eerdere discussie dunnetjes over te doen, nog het volgende. De termijn waarin onder de Nederlandse Wet een abortus provocatus mag worden uitgevoerd ligt voor de levensvatbaarheid van de vrucht, of zo u wilt het ongeboren kind. Als er geen levensvatbaarheid is, lijkt mij een wilsverklaring in het geheel niet mogelijk.

Toch een aanname die je andere landen niet kunt opdringen. Overigens vraag ik me af of een wilsverklaring van een kind van 1 jaar wel mogelijk is.

Voor zover we het eens zijn dat het recht op abortus geen Europees mensenrecht is, is het het goed recht van ieder land om binnen bepaalde grenzen de abortuswetgeving vorm te geven. De doelstelling van de abortusboot is bij mijn weten puur gericht op het omzeilen van die wetgeving. Door subsidie te verlenen zou de boot moeilijk anders kunnen worden gezien dan een overheidsorgaan. Dat lijkt mij ongewenst.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Misschien vergis ik me, maar volgens mij kunnen Portugese vrouwen net zo goed terecht bij klinieken in Spanje. Die klinieken zijn alleen niet speciaal ingericht om het Portugese volk een lesje te lezen. Die boot is dat wel.

Waar baseer je dat op? In elk geval niet op de doelstellingen zoals verwoord op de website.

Voor het overige zie ik geen verschil tussen een Spaanse of de bootkliniek.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Waar baseer je dat op?

Op mijn wellicht gebrekkige kennis van de abortusboot.

Quote:
In elk geval niet op de doelstellingen zoals verwoord op de website.

Met het geven van informatie en trainingen is niets mis. Het aanbieden van legale abortus buiten de territoriale wateren in landen waar abortus illegaal is, is weliswaar op zich wel legaal, maar komt toch neer op een constructie om de nationale wetgeving van zo'n land te omzeilen. Dat lijkt me niet de taak van de Nederlandse overheid (tenzij het gaat om fundamentele mensenrechten; recht op abortus is dat niet).

Quote:
Voor het overige zie ik geen verschil tussen een Spaanse of de bootkliniek.

De Spaanse kliniek is er in de eerste plaats voor Spaanse vrouwen, niet om de Portugese wetgeving te omzeilen.

De abortusboot lijkt me in hoge mate een symbolische waarde te hebben. Het gaat de Nederlandse overheid m.i. niet aan om zich op zo'n manier uit te spreken over buitenlands abortiebeleid. Subsidie aan de abortusboot kun je politiek toch moeilijk anders zien dan een stempel van goedkeuring?

Als particulieren in Nederland geld inzamelen om abortusreizen vanuit Portugal naar Spanje of Nederland te financieren zie ik niet wat daartegen kan worden ondernomen. Maar het lijkt me niet wenselijk als de Nederlandse overheid zulke ondernemingen zelf zou financieren.

Volgens mij baseren de voorstanders van de subsidie zich vooral op het idee dat abortus een mensenrecht is. Dat blijkt ook wel uit de site van Women on Waves. Internationaalrechtelijk gezien is dat het m.i. echter beslist niet. Het is aan ieder land om op dit vlak een keuze te maken. Pas wanneer een land ook medisch noodzakelijke abortussen zou verbieden zou de Nederlandse overheid het in mijn ogen kunnen maken om zo'n boot voor de kust van een ander land te leggen.

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het gaat de Nederlandse overheid m.i. niet aan om zich op zo'n manier uit te spreken over buitenlands abortiebeleid.

Juist wel ! Ik schaam me nog steeds dood voor die Balkenende met z'n 'praat met de massa mee' opmerkingen over het homohuwelijk en onze abortuswetgeving in het buitenland.
Zo zijn er zat voorbeelden van Nederlandse bewindslieden die in het buitenland zeer graag naar de mond van de gastheer praten.
Ook in het buitenland moeten we onze standpunten verdedigen.
Niet dat we daar zo goed in zijn in het binnenland maar dat is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Ik schaam me nog steeds dood voor die Balkenende met z'n 'praat met de massa mee' opmerkingen over het homohuwelijk en onze abortuswetgeving in het buitenland.

Dat is toch iets heel anders........
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds