Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 4:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vaste dienst kan je niet ontslaan?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 22:56    Onderwerp: vaste dienst kan je niet ontslaan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Sinds negen maanden ben ik werkzaam als schoonmaakster bij een school. Ik werk daar met een vrouw die er al vier jaar zit. nu is het probleem dat ze steeds dingen niet doet of vergeet of regelmatig te laat kom enz. Nu heb ik daar natuurlijk mijn beklacht over gedaan maar het probleem is zegt de baas ze is in vaste dienst dus we kunnen haar niet ontslaan willen wel. Ze is ook regelmatig aangesproken op haar gedrag maar er veranderd dus niets. Maar als jij je werk niet doe of half kan je iemand toch wel ontslaan of ben ik nu abuis?

claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je bent niet abuis volgens mij, hoewel ik op dit moment niet zeker weet hoe het zit met een school (want dat ligt wellicht nog anders dan in het bedrijfsleven). Zoiets is alleen echter wel een heel gedoe en daar hebben de meeste werkgevers gewoon geen zin in, helemaal als dat wat er mis gaat wel irritant, maar niet heel ernstig is en zij er zelf niet veel overlast van ondervinden.

In dat op tijd komen kan je werkgever deze dame misschien wat stimuleren door, nu er al meerdere keren over is gesproken en de situatie zich niet verbetert, alleen al eens te wijzen op artikel 7:627 BW, dat luidt:

Quote:
Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht.

Maar ja, ook dat kan anders liggen voor personeel werkzaam in het onderwijs. Daar zou ik op moeten doorzoeken.
Zijn jullie in dienst van de school of in dienst van een schoonmaakbedrijf? Staat in jouw arbeidscontract dat je "werknemer" bent?
PcDealer

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze zullen van alle fouten een dossier aan moeten leggen en de met de werknemer afspraken maken over verbeterpunten. Pas als dat alles niet helpt moeten ze naar cwi of kantonrechter om contract te laten ontbinden.

Maar volgens mij moet de werkgever ook eerst kijken of wel passend werk voor haar is voordat een ontbindig wort gehonoreerd.

Het kan, maar niet makkelijk. Zo'n situatie zou een pre zijn voor het soepelere ontslagrecht. Helaas zullen velen daar ook misbruik van maken en zal de preventieve functie ervan verdwijnen, daarom is de FNV tegen.
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontslaan kan altijd. Belemmering is meestal dat het wel eens wat geld kan kosten.
Bekijk de homepage
claudia2

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

We zijn in dienst van de stichting van de school ja ik ben werknemer en werk via de stichting ook op een andere school. Ze laat bv vaak bleekwater in de kleuterklasof kleuterwc staan wat dus een probleem kan opleveren voor de kleintjes die er lopen. Er is een dosier van haar met de bekende punten. De vrouw die met haar werkte voor mij had ook deze problemen met haar. Dus eigenlijk kan je zeggen dat ontslaan niet zo moeilijk moet zijn
groetjes claudia
Verstuur e-mail
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon aanpassen.
Blijf eens wat langer zitten.
Laat haar het initiatief nemen.
Van dat soort dingen.
Valt je misschien zwaar maar andere opties heb je niet echt.

Zoals StevenK al schrijft is het probleem alleen maar geld.
Als de werkgever niet snapt dat er wat dient te gebeuren is het zeker niet jou taak om maar te zorgen dat alles soepel blijft verlopen.
Je hebt je beklag al gedaan dus de werkgever weet waar de schoen wringt.
Mocht de werkgever dan toch gaan besluiten om jou maar op straat te zetten dan zij ze het helemaal niet waard geweest dat jij voor hun inspanningen verricht.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat van het bleekwater vind ik toch wel een serieuze fout, hoor! Het kan eens gebeuren, maar herhaaldelijk moet dat zéker niet.

Omdat jullie blijkbaar een gewoon arbeidscontract hebben is het niet zo heel ingewikkeld. Verbetertraject inzetten, dossier opbouwen en als het allemaal niet goed komt t.z.t. via CWI ontslagvergunning aanvragen. Als dat toegekend wordt kost het de werkgever niet zo veel.

Lastig is wel dat je werkgever de situatie al zo lang laat voortduren. Dat kan het bemoeilijken.

Vraag hem maar eens of hij al een draaiboek klaar heeft voor als er ongelukken door dat bleekwater ontstaan Wink
annemiekewp

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aanvullend op simone: het is verstandig als de werkgever van funtioneringsgeprekken een verslag (heeft ge)maakt en deze door de werknemer laat ondertekenen voor akkoor.
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
aanvullend op simone: het is verstandig als de werkgever van funtioneringsgeprekken een verslag (heeft ge)maakt en deze door de werknemer laat ondertekenen voor akkoord.

Voor "gezien" zou beter zijn. Werknemer hoeft er niet altijd mee eens te zijn. Ik heb dat eerder meegemaakt toen wg bij mij een dossier aan het aanleggen was en met verwijten kwam die niet klopten (in mijn beleving).
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, gemaakte afspraken zou ik wel voor accoord laten tekenen.
Michaelm

Michaelm

Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ook die gemaakte afspraken baseren dan weer op die niet kloppende dingen. Je kan het dan ook eigenlijk geen gemaakte afspraken noemen.
Eenzijdig gemaakte afspraken zijn toch geen afspraken of zie ik dat verkeerd ?

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat zijn geen afspraken. Maar het zegt natuurlijk ook wat als de werknemer over redelijke zaken (bijv. zal op tijd komen) geen afspraak wenst te maken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies. Bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst is de werknemer er uiteraard mee akkoord gegaan dat redelijke aanwijzingen van de werkgever worden opgevolgd. Behalve dat dit voor zich spreekt, staat het ook nog eens in de wet.

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Vanmiddag een gesprek gehad met de leiding dat dit zo geen werken is .
Er wordt een zwart boek aangelegd en iedereen ook leerkrachten moeten hun klachten daarin opschrijven en na een maand gaan we om tafel en het boek bespreken. De colega is ook op appel geweest en daar zijn pittige afspraken gemaakt. Ook heb ik bedongen dat als dit na een maand nog zo is dat ik er mee stop. Daar schrokken ze nogal van dus meteen is ook het bestuur ingelicht. Dus over een maand laat ik jullie weten hoe het verder afloopt.
Allemaal bedankt
claudia
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor de update en fijn dat je ons op de hoogte houdt.

Ik hoop dat je werkgever inziet dat het niet zo kan doorgaan als het nu gaat. Niet omdat jij dreigt anders op te stappen, maar omdat hij er zelf van overtuigd is (geraakt) dat het anders moet.

Voor jou is het ook niet motiverend. Waarom je best doen als je met minder ook wegkomt?

Succes. En zorg dat jij als "aanzwengelaar" een beetje uit the picture raakt. Want uiteindelijk moet het dus een besluit van je werkgever zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds