|
Auteur |
Bericht |
an1966
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 17:28 Onderwerp: getuigen in rechtzaak |
|
|
Hallo ik heb een vraagje ik word op geroepen op te getuigen in een rechtzaak
Nu is mijn vraag ik wil dit niet dus wil eigelijk gewoon niet gaan
Wat kan mijn gebeuren als ik niet ga naar de rechtbank
al vast bedankt
mod: titel aangepast |
|
|
|
 |
bientje
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 17:34 Onderwerp: |
|
|
Volgens artikel 213 Wetboek van Strafvordering ben je verplicht te verschijnen als je bent gedagvaard als getuige. Verschijn je niet, dan kan de rechter-commissaris je alsnog dagvaarden en daarbij een bevel tot medebrenging voegen.
Groetjes,
Sabine _________________ I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work. =Thomas Edison= |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 18:30 Onderwerp: |
|
|
Oftwel: je moet toch wel, of je nou wil of niet. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 18:58 Onderwerp: |
|
|
In wat voor een soort zaak ben je opgeroepen, en door wie (rechter, advocaat gedaagde, advocaat eiser enz.)? Deze informatie is namelijk van belang om je vraag goed te kunnen beantwoorden.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 19:11 Onderwerp: |
|
|
An, even er van uitgaand dat het een strafzaak is: als je niet komt, dan zul je waarschijnlijk nog een keer opgeroepen worden. Afhankelijk van hoe belangrijk men jou vindt wordt daar meer moeite in gestopt. Zoals Bientje al zegt: de wet verplicht je in principe om te komen. Maar daar zijn nog wel wat mitsjes en maren bij, bijvoorbeeld als je bedreigd wordt.
Ben je door de rechter-commissaris opgeroepen of moet je ter zitting verschijnen? En is het inderdaad een strafzaak? Heb je een bijzondere reden om niet te willen komen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
an1966
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 19:24 Onderwerp: vraagje |
|
|
Het is een strafzaak van heel lang geleden wij zijn nooit door politie verhoort allen maar lastig gevallen door de krant
Laatst aangepast door an1966 op do 11 jan 2007 16:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 19:32 Onderwerp: |
|
|
En vindt dat verhoor dan op de zitting plaats? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
an1966
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 19:51 Onderwerp: vraagje |
|
|
Dat weet ik niet ben vandaag weer gebeld door 1 advocaat hij moest mijn geb datum hebben en hij zij dat ik 31jan moet komen in de rechtzaal.
heb toen ook gezegt dat ik dat niet wil maar hij zij dat ik dat moet
er is veel meer geschreven over deze zaak in de krant telegraaf maar kon het stuk daar niet vinden |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 20:01 Onderwerp: |
|
|
Nou, wacht dan eerst maar af OF je wel officieel opgeroepen wordt. Kijk, een advocaat kan wel vragen om jou als getuige op te roepen, maar dat betekent nog niet dat de advocaat-generaal (de officier van justitie in de hoger beroep procedure) dat ook gaat doen.
Het komt geregeld voor dat advocaten vragen getuigen te horen, maar dat zowel het openbaar ministerie als de rechters dat nou niet zo nodig vinden.
Dus het is op dit moment nog helemaal niet gezegd dat jij MOET verschijnen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
an1966
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 20:29 Onderwerp: vraagje |
|
|
oke bedankt ik wacht de post even af |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 21:01 Onderwerp: |
|
|
Het schijnt eind januari ook weer te gaan sneeuwen, dus je zou ook best op wintersport kunnen zijn op de 31e, he?
Maar goed, wacht maar even af. Ik ken de zaak niet en ik heb geen idee hoe belangrijk het is wat jij zou kunnen verklaren, dus het is heel lastig om in te schatten of men je zal oproepen en zo ja hoe vasthoudend men daar dan in is.
Nogmaals: je hebt in principe een wettelijke plicht om te verschijnen, dat wel. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
an1966
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 21:15 Onderwerp: vraagje |
|
|
de politie heeft net een brief gebracht waar ik voor moest tekenen en waar in sta dat ik moet komen
oproeping van getuige a decharge? |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 21:26 Onderwerp: |
|
|
Beste An,
Ik zou gaan. wegblijven als getuige is strafbaar gesteld (als overtreding) in het volgende artikel:
Artikel 444 | Sr, Boek 3, Titel 3
Hij die, wettelijk als getuige, als deskundige of als tolk opgeroepen, wederrechtelijk wegblijft, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Als je dus zonder geldige reden wegblijft riskeer je een boete van de eerste categorie. Toch een bedrag van max 225 Euro (art. 23 Sr) _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 21:57 Onderwerp: |
|
|