|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 22:25 Onderwerp: |
|
|
@ Ilja: Dat wel, maar onze wetgever heeft een regeling bedacht voor wat er moet gebeuren als mensen niet komen, dus het komt toch wel voor. Zie 288 Sv en 287 Sv. Of de getuige verschijnt wel, maar wil niets zeggen (genoemd in 294 Sv).
Ik post de links naar de desbetreffende wetsartikelen maar even, zodat An het zelf ook even kan nalezen.
En als aanvulling voor An: je loopt niet alleen risico op een boete, maar als men je verklaring heel belangrijk vindt kun je dus zelfs in gijzeling worden genomen (al komt dat denk ik niet zo heel vaak voor).
An, iets anders: je bent geen familie van de verdachte, he? Getuigen kunnen zich namelijk soms beroepen op een verschoningsrecht. Dat betreft verschoning wegens verwantschap, wegens geheimhoudingsplicht, wegens gevaar voor vervolging en om compleet te zijn (maar niet waarschijnlijk in jouw geval) t.a.v. identiteit bedreigde getuige.
Zie voor uitleg de artikelen 217, 218, 219 en 219a Sv (door bij 217 op de website van Wetboek Online op het pijltje te klikken kom je wel op die volgende artikelen) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 22:37 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | @ Ilja: Dat wel, maar onze wetgever heeft een regeling bedacht voor wat er moet gebeuren als mensen niet komen, dus het komt toch wel voor. Zie 288 Sv en 287 Sv. Of de getuige verschijnt wel, maar wil niets zeggen (genoemd in 294 Sv).
|
Tiksimone,
hetteh zitte zo: De artikelen die jij noemt zijn opties voor de rechter om een getuige alsnog te horen dan wel zijn getuigenis af te dwingen. Het feit dat het niet op komen strafbaar is gesteld is op zich al een aanwijzing dat er mensen niet op komen dagen. De regelingen die jij noemt dienen dus een procesdoel (getuigenis krijgen) en de bepaling die ik noem is een materieel rechtelijke bepaling die het gedrag zelf strafbaar stelt.
Niet komen is dus strafbaar zoals ik aangaf. Daarnaast zijn er nog dwangmiddelen via de formeel rechtelijke weg om de getuige te dwingen zijn verklaring af te leggen zoals jij hierboven aangeeft. _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 16:37 Onderwerp: dagvaarden getuige |
|
|
Is een werkgever verplicht je vrij te geven als je een dagvaarding ontvangt? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 27 mrt 2008 0:27 Onderwerp: |
|
|
Een dagvaarding als verdachte bedoel je? Ik zie er zo geen specifieke wettelijke bepaling over, maar het lijkt me in strijd met goed werkgeverschap (7:611 BW) als hij dat niet doet. Bovendien weet je vaak al heel tijdig van de datum waarop je moet verschijnen, dus v.w.b. de werkindeling hoeft het niet al te grote problemen op te leveren. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: za 29 mrt 2008 16:58 Onderwerp: getuige |
|
|
Neen, niet dagvaarden als verdachte maar als getuige. |
|
|
|
 |
|