Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

cessie en de wet bescherming persoonsgegevens
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regin

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Aan wie? De achterman heeft zijn vordering verkocht. De vermeende cessionaris is geen cessionaris. Is er geen duidelijk bewijs van cessie dan zal ook de rechter de zaak afwijzen.

Als de cedent zijn vordering heeft verkocht, maar deze niet is geleverd, dan is de vordering niet in het vermogen van de cessionaris gegaan. De vordering bestaat dan nog steeds in het vermogen van de cedent. De debitor cessus is onverminderd verplicht om zijn vordering te voldoen. Door de mislukte overdracht verdwijnt de vordering niet.

legalrebel schreef:
Een mislukte poging tot cessie, wat is dat? Heb jij jurisprudentie hierover?

Cessie is de overdracht van een vordering. Voor de overdracht van een goed gelden drie eisen: titel, levering en beschikkingsbevoegdheid (art. 3:84 BW). Als partijen wel een overdracht beogen, maar de levering bijvoorbeeld ongeldig is, zou je kunnen spreken van een mislukte overdracht.

legalrebel schreef:
Dat beweer ik ook niet. Wat ik beweer is dat er geen zaak is, net zoals met een verjaring.

Bij verjaring vervalt het recht om nakoming in rechte te vorderen. Wat overblijft is een natuurlijke verbintenis. Cessie heeft in geen velden of wegen met verjaring of een natuurlijke verbintenis te maken.

legalrebel schreef:
Zonder registratie heeft de cessionaris geen zaak, in geval dat deze in rechte wordt behandelt.

Registratie voorkomt dat cedent en cessionaris de overdracht van vorderingen antedateren en zo bijvoorbeeld buiten een faillissement houden. Als de vordering niet is geregistreerd maar er speelt geen faillissement, dan kunnen de cedent en cessionaris de vordering desnoods opnieuw cederen. En ook al zou de cessionaris geen geld krijgen, de debitor cessus moet dan nog steeds de vordering aan de cedent voldoen.

Laatst aangepast door Regin op zo 02 dec 2012 2:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Mijn ervaring is een succes van 100% door dit schriftelijke verzoek: Met succes bedoel ik dat het incassobureau de vordering laat gaan.

Waarschijnlijk is de waarde van de vordering zo laag dat het incassobureau er geen heil in ziet om nakoming in rechte af te dwingen.

legalrebel schreef:
Maar moet ik uit jouw betoog begrijpen dat cessie juridisch wel plaatsvindt ondanks dat er geen geldige akte is opgemaakt/geldig geregistreerd is?

Nee. Als de vordering geldig is geleverd, dan moet de debitor cessus aan de cessionaris betalen. Is de levering ongeldig, dan moet de debitor cessus aan de cedent betalen. In geen enkel geval verdwijnt de verplichting van de debitor cessus om de vordering te voldoen.

Laatst aangepast door Regin op wo 14 nov 2012 12:58, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Maar moet ik uit jouw betoog begrijpen dat cessie juridisch wel plaatsvindt ondanks dat er geen geldige akte is opgemaakt/geldig geregistreerd is?

Kun je lezen?

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin en bona fides: dat is allemaal duidelijk en daar ben ik het ook mee eens.

In de praktijk is het toch even iets anders. Bij een mislukte overdracht zal de achterman, geen eis meer indienen. Hij heeft zijn geld gehad, en de vordering is uit de boeken.
Gaat het over grote bedragen en niet over consumenten aankopen, dan kan ik mij goed voorstellen dat de originele eiser gewoon weer probeert te vorderen.
Incassobureaus als Intra justitia en Lindorff kopen grote hoeveelheden vorderingen op.
Dit gebeurt meestal als de eiser de relatie met de klant verloren heeft. Het zijn dan meestal ook oude vorderingen. Lukt het incasso niet dan is deze terugkoppeling naar de achterman niet praktisch.
Regin

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
In de praktijk is het toch even iets anders. Bij een mislukte overdracht zal de achterman, geen eis meer indienen. Hij heeft zijn geld gehad, en de vordering is uit de boeken.

Het lijkt me sterk dat een incassobureau erin berust dat het in zo'n geval eigenlijk voor niets heeft betaald. Ik kan me wel voorstellen dat een incassobureau vorderingen voor een laag bedrag laat lopen zodra de debiteur moeilijk begint te doen. Misschien komt u zo aan een gratis televisietje van de Wehkamp, maar als uw schuld in de duizenden euro's loopt zal het incassobureau wel degelijk een juridische procedure starten en winnen. Nogmaals, juridisch gezien heeft de debiteur geen poot om op te staan.

legalrebel schreef:
Lukt het incasso niet dan is deze terugkoppeling naar de achterman niet praktisch.

'Achterman' is een term die wordt gebruikt bij het leerstuk van vertegenwoordiging. De vervreemder van de vordering heet niet de achterman, maar de cedent. Net zoals de verkrijger van de vordering niet een vertegenwoordiger is, maar de cessionaris.
legalrebel

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het woord achterman is misschien ook niet helemaal juist. Als er geen geldige cessie heeft plaatsgevonden kan je dan wel spreken over de cedent? Vandaar mijn woordkeuze.
Regin, ik ben alleen bekent met vorderingen voor consumenten. Als de cessionaris in het bezit is van een geldige akte, zal hij hiervan een kopie moeten sturen als de debitor cessus hierom vraagt.
Mijn praktijk ervaring is dat de incassobureaus dit niet doen en daarna afhaken, en dit gaat niet over een of twee gevallen. Het gaat hier dan toch wel over bedragen tot enkele duizenden euro,s.
Ik kan hieruit dan ook niks anders dan concluderen dat (sommige)incassobureaus hun zaakjes met cessie niet helemaal in orde hebben.
Misschien heb jij moreel een ander gevoel bij “verplichting tot betaling” dan ik. Ik heb mijn mening hierover denk ik wel duidelijk gemaakt. De juridische uitleg is mij nu geheel duidelijk, bedankt hiervoor.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:

In de praktijk is de vordering gewoon rechtsgeldig overgedragen. Dat daarvan geen vrachtlading aan bewijs voor jouw voordeur is afgeleverd maakt dat NIET anders, ook al denk jij daar anders over. Het overtuigen van jou is geen constitutief vereiste voor de rechtsgeldigheid van de cessie.

En verder... mocht er om wat voor reden dan ook niet zijn gecedeerd, dan kan dat alsnog. Big deal.

Mocht jij geweldig succesvol zijn in het betoveren van schuldeisers, good for you.

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In de praktijk is de vordering gewoon rechtsgeldig overgedragen. Dat daarvan geen vrachtlading aan bewijs voor jouw voordeur is afgeleverd maakt dat NIET anders, ook al denk jij daar anders over. Het overtuigen van jou is geen constitutief vereiste voor de rechtsgeldigheid van de cessie.

de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW om nadere informatie vragen
en
Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling als er hier geen duidelijkheid is.
en dan
U kunt er ook voor kiezen verder van de zaak af te zien. U hoeft dan niet te reageren.
In het geval dat u deze zaak wil doorzetten verwacht ik dat u de gevraagde documentatie binnen een redelijk termijn aan mij doet toekomen.

De rechtsgeldigheid is de akte en de registratie. Als dit in orde is moet het bewijs geen moeite zijn.

Quote:
n verder... mocht er om wat voor reden dan ook niet zijn gecedeerd, dan kan dat alsnog. Big deal

nog niet meegemaakt!
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste legalrebel, met verbazing heb ik deze thread gelezen.

Het feit dat als je 140 km/u rijdt over de Nederlandse snelweg en je niet meteen van de weg geplukt wordt, betekent niet dat de Nederlandse politie de zaakjes niet goed op orde heeft, of dat het systeem niet goed in elkaar steekt en je eigenlijk toch gewoon 140 km/u mag rijden.

Het heeft enkel te maken met enerzijds capaciteit en prioriteit bij de politie en anderzijds met een bepaalde vorm van geluk aan jouw kant! En één ding weet ik zeker, je zult vaker ongestraft 140 kunnen rijden, dan dat een incassobureau je vordering laat gaan.

Overigens vraag ik me af of er al 5 jaren voorbij zijn sinds de laatste aanmanende actie van jouw schuldeiser, zodat jij helemaal zeker kan zijn dat ze hun vordering niet alsnog zullen proberen te innen.

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS 79
Wat ik doe is, zover ik kan zien ,gebruik maken van de juiste procedure. Wat is daar verkeert aan?
Er is een groot schuldenprobleem in ons land en in de wereld. Dit gaat niet opgelost worden zonder enige mate van begrip voor de schuldenaar. Persoonlijk heb ik aan beide kanten gestaan van het schuldenprobleem. Ik heb ook mijn schuldenaren hun schuld kwijt moeten schelden. Ons systeem van geldcreatie door schuld is uiteindelijk de oorzaak van de huidige crisis en de schuldproblemen.
In een maatschappij waar geldgewin schijnbaar de enigste drive is, kan je het de incassobureaus die werken met cessie, het dan ook niet kwalijk nemen. Ook aasgieren vervullen een functie in de natuur.

Ik kan geen antwoord geven op de vraag of incassobureaus die werken met cessie alles precies volgens de regels doen. Wel verwacht ik dat iemand die zegt dat hij een vordering op mij heeft, dit ook kan bewijzen. Dit schijnt al te veel moeite te zijn!

Het is niet alleen aan incassobureaus die ik vragen stel. Ook het OM krijgt er van langs. Bij een vermeende verkeersovertreding vraag ik ook alle gegevens op d.m.v. een WOB verzoek. Ik onderzoek dan of alles klopt, zo niet, dan komt dit in mijn bezwaarschrift. Ook het OM maakt fouten!

Quote:
Overigens vraag ik me af of er al 5 jaren voorbij zijn sinds de laatste aanmanende actie van jouw schuldeiser, zodat jij helemaal zeker kan zijn dat ze hun vordering niet alsnog zullen proberen te innen

Het gaat hier niet (alleen) over mijn schuldeisers, maar ook van andere mensen.
Regin

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Er is een groot schuldenprobleem in ons land en in de wereld. Dit gaat niet opgelost worden zonder enige mate van begrip voor de schuldenaar. Persoonlijk heb ik aan beide kanten gestaan van het schuldenprobleem. Ik heb ook mijn schuldenaren hun schuld kwijt moeten schelden. Ons systeem van geldcreatie door schuld is uiteindelijk de oorzaak van de huidige crisis en de schuldproblemen.
In een maatschappij waar geldgewin schijnbaar de enigste drive is, kan je het de incassobureaus die werken met cessie, het dan ook niet kwalijk nemen. Ook aasgieren vervullen een functie in de natuur.

Consumenten die willens en wetens producten op afbetaling kopen of creditcards gebruiken zijn zelf verantwoordelijk voor de ontstane schuld. Ook al is hun situatie benard, het is onterecht om die consumenten enkel als 'slachtoffers van het kapitalisme' te beschouwen. Niet voor niets word je tegenwoordig links en rechts gewaarschuwd: "Let op. Lenen kost geld."

Ik hoop niet dat u uw vrienden en kennissen adviseert om vooral incassobureau's te negeren en rekeningen niet te betalen. Dat gaat misschien een paar keer goed, maar het incassobureau of de oorspronkelijke schuldeiser kan zomaar besluiten alsnog achter zijn geld aan te gaan. Dan staan ze volledig in hun recht en is uw 'cliënt' nog veel verder van huis. Ik kan begrip opbrengen voor uw wens om de last van een schuldenaar te verlichten. Maar doe dat liever via budgettering of schuldhulpverlening, en niet door te rekenen op het effect van een boze brief naar een incassobureau.

Laatst aangepast door Regin op zo 18 nov 2012 0:55, in totaal 1 keer bewerkt
legalrebel

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin, Dat dacht ik vroeger ook. Nu ik mij bezig houdt met schuldhulp moet ik toch een andere conclusie trekken m.b.t. de oorzaak van schuldproblemen. De grootste oorzaken van schuldproblemen zijn het verliezen van baan, en hypotheek- en restschuld door echtscheidingen.

Ik zou zeker niet adviseren om incassobureaus te negeren en niet te betalen. Mijn advies is om het probleem aan te pakken voordat er überhaupt incasso,s aan te pas moeten komen.

In het stadium waar meestal al na enkele jaren er plotseling een vordering opduikt, adviseer ik wel om dit niet gelijk te accepteren, en met deze aanpak heb ik veel succes.
Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat deze vorderingen weer opduiken. De cedent is betaald en heeft zijn verlies afgeboekt. De cessionaris heeft zijn verlies ook afgeboekt, en weet dat maar 1 op de honderd “klanten”lastig zijn. Dit is allang verwerkt in zijn winst/verlies berekeningen.
De eisers zijn meestal grote bedrijven zoals nutsbedrijven en telefoonaanbieders. Het zijn dan ook meestal vorderingen die met een incasso als vertegenwoordigingsbevoegde geen succes hebben gehad, of vorderingen die al verjaard, of bijna verjaard zijn, en met een boekcontrole weer te voorschijn komen.
In het onwaarschijnlijke geval dat de cessionaris met bewijs van een akte komt, is mijn volgende stap bewijzen te vragen voor alle relevante informatie die betrekking hebben op de vermeende vordering. Dit maakt de zaak lastig voor ze. Een terugkoppeling naar de originele eiser is lastig, omdat die de zaak al afgeboekt heeft. Ik vermoed dat er hier een ongeschreven afspraak is, dat de originele eiser niet lastig gevallen meer wil worden over vorderingen die hij verkocht heeft.
Het is zeker niet mijn bedoeling om stoer te doen. Ik probeer mensen met schuldproblemen te helpen. Misschien op een wat ongebruikelijke manier.
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Het is zeker niet mijn bedoeling om stoer te doen. Ik probeer mensen met schuldproblemen te helpen. Misschien op een wat ongebruikelijke manier.

Dit is nou precies wat ik bedoel, en waarom ik met verbazing jouw thread lees.

Los van het feit dat je in deze hele thread nogal wat stellingen poneert, en daar telkens op terugkomt en weer afzwakt, betwijfel ik of dit daadwerkelijk thuishoort op dit forum. Wat jij doet heeft niet zoveel met recht te maken, anders dan dat je een wetsartikel als vertragingstactiek gebruikt.

Je begint met de vraag c.q. stelling dat het cederen van een vordering in strijd zou zijn met de WBP. Vervolgens stel je dat instellingen op grote schaal vorderingen onrechtmatig cederen/verkopen aan incassobureau's, en trek je daaruit de conclusie dat er dan in zijn geheel niet meer betaald zou hoeven worden. En tenslotte sluit je af met de opmerking dat het in ieder geval een effectieve manier is om oude vorderingen onbetaald te laten.

Bij alles wat je gezegd hebt, heb ik mijn bedenkingen. De stelligheid waarmee jij beweert dat incassobureau's gemakkelijk vorderingen laten schieten, enkel vanwege de vraag naar onderliggende bewijzen, kan ik niet plaatsen. In samenwerkingen die ik heb met incassobureau's moet ik namelijk een hele hoop bewijzen meesturen voordat ze überhaupt tot actie overgaan. Ook attenderen ze er mij op dat vorderingen bijna verjaren en er gestuit moet worden, en gaan ze ook na jaren van stilzitten opnieuw tot actie over.

In mijn vergelijking adviseer jij iemand die haast heeft om sneller te rijden dan de toegestane snelheid, zonder de risico's op waarde te schatten.

Hoe langer het duurt dat een vordering betaald wordt, hoe meer de rente oploopt. Indien het voor de rechter komt, exploderen de bijkomende kosten helemaal. En nogmaals die gevallen komen veel vaker voor dan de gevallen dat een incassobureau definitief het bijltje erbij neerlegt.

Dus nogmaals, ik begrijp dat je mensen met schulden wilt helpen, maar dit lijkt mij echt de totaal verkeerde manier. Voor zover je deze mensen al iets leert is het enkel dat ze schulden niet terug zouden hoeven te betalen. En dat is niet alleen maatschappelijk ongewenst, maar op basis van een enkel succesje, ook juridisch en feitelijk niet correct.

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed te horen dat er nog incassobureaus zijn die zich wel aan de regels houden!
dr.dunno

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 2:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Goed te horen dat er nog incassobureaus zijn die zich wel aan de regels houden!

Incassobureau's die zich aan de letter van de wet en morele normen houden zijn de incassobureau's die het snelst failliet gaan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds