Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 9:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag: verhaal mogelijk?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bensen

Leeftijd: 84
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 20:24    Onderwerp: Vraag: verhaal mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onze woonboerderij staat te koop.

We hadden een koper gevonden.

Voor alle zekerheid vroeg die koper eerst nog een bouwtechnische keuring aan.

De bouwtechnicus kwam, zag, bleef precies een kwartier en had de volgende dag zijn rapport klaar: één aaneenschakeling van hypothes en aannames, meningen over plaatsen waar hij überhaupt niet was geweest,
ongunstige close-up foto's (van b.v. een vochtplek) en bovendien daarbij ook een (excessieve)inschatting van de kosten.

De bouwtechnische keurder in kwestie blijkt ook een eigen bouwbedrijf te hebben en belangenverstrengeling zou mij niet verbazen.

Eind van het liedje is evenwel: de koper haakt af.

Ik kan aantonen dat in het rapport minimaal 45 fouten staan (maar ik heb dat rapport dus niet zelf laten maken).

Wat zijn mijn juridische mogelijkheden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet: zelfs na ondertekening van een koopcontract heeft de koper nog een wettelijke bedenktijd.
Bekijk de homepage
bensen

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor reaktie StevenK. Ik bedoelde niet wat ik juridisch kan doen t.o.v. de afhakende koper, maar ten opzichte van de blunderende, fake bouwtechnicus.
Tenslotte heeft hij de koop om zeep geholpen met zijn falende rapport.

Kan ik tegen die man juridisch iets doen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp is de bouwtechnicus door de koper gekozen en betaald. De bouwtechnicus is jou m.i. geen verantwoording verschuldigd.

Vergelijk het met de situatie waarin de kandidaatkoper zijn broer de woning laat bekijken, waarna de broer, die laten we aannemen helemaal niets weet van bouwtechnische zaken, de koper overtuigt om van de koop af te zien. Dan kun je noch de koper, noch diens broer, iets maken.

Als er niets klopt van het bouwtechnisch rapport, kun je proberen de kandidaatkoper hiervan te overtuigen.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 10:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik opper nu een gedachte gang voor de forum leden:

Pleegt de onderzoeker geen Onrechtmatige Daad omdat hij stilzwijgend toezegt je huis op een redelijke en eerlijke manier te onderzoeken. (anders laat je hem niet binnen en is hij niet ingehuurd door de koper)

Dit vloeit voort uit 3:33 --> 'RH Het huis (natuurlijk correct) te gaan onderzoeken en waarderen' en evt. 3:35.

dan de OD: Niet nakoming toezegging, schuld bij onderzoeker, schade is dat de koper vanwege het negatieve rapport afhaakt en een andere koper gevonden moet worden. Om maar te zwijgen van de negatieve impact die het rapport op andere kopers kan hebben?

Al het andere aangenomen is de schade vrij moeilijk te bewijzen, zou de koper anders wel gekocht hebben? Is er wel schade?

Als dit klopt dan kan de rapporteur worden gedaagd voor de rechtbank.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Pleegt de onderzoeker geen Onrechtmatige Daad omdat hij stilzwijgend toezegt je huis op een redelijke en eerlijke manier te onderzoeken. (anders laat je hem niet binnen en is hij niet ingehuurd door de koper)

Dit vloeit voort uit 3:33 --> 'RH Het huis (natuurlijk correct) te gaan onderzoeken en waarderen' en evt. 3:35.

"jegens"

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onstaat die toezegging jegens de huis eigenaar niet omdat je hem binnenlaat? Valt dat zo te construeren? Het ontstaan van een vertrouwens band dat de onderzoeker goed zal onderzoeken omdat hij wordt toegestaan zijn werk te doen in het huis van de eigenaar?

Dat is mijn gedachte gang geweest. Het is een stretch maar dat zie je vaker in het recht, bijzondere creatieve uitleg over de toepassing van artikelen.

Begrijp ik je opmerking goed?
Verstuur e-mail
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult ten eerste moeten bewijzen dat de onderzoeker onrechtmatige gehandeld heeft. M.i. kun je dit doen door een second opinion te laten opstellen waarin het tegendeel wordt aangegeven. De verschillen in waardering moeten dan dermate belangrijke verschillen vertonen dat het de onderzoeker ka nworden toegerekend dat hij een andersluidend onderzoeksresultaat heeft.

En dan nog, dan is het de vraag wat de schadevergoeding in zou moeten houden. er was in het geheel nog geen onderhandeling en, zeker tegenwoordig, is het totaal geen vanzelfsprekendheid dat de onderhandelingen uitlopen in een koop dus het is sterk de vraag of het 'schade' oplevert.

Ik zie geen hoopvolle zaak.

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"BartjeD" en "Pacta Sunt Servanda" ik ben jullie nú al DANKBAAR , wat een creatieve wending is er opeens.

Ik kan toevoegen dat ik (verkoper) emails heb van de koper met 'attached' een voorlopig koopcontract zoals híj (de koper) het voorstelt (en dat enkele dagen later zou worden getekend, ook die intentie heb ik in een email).
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En welke nuanceringen staan er in?

Als daarin staat dat hij bereid is te tekenen wanneer er 'een' positief onderzoek ligt dan heeft het m.i. nog wel nut om een second opinion op te laten laten uitvoeren. Laat dit dan doen door een partij die door jullie beiden goedgekeurd wordt.

Het ligt dus een beetje aan de omstandigheden of je erop mocht vertrouwen dat er een of andere vorm van toezegging is gedaan.

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Je zult ten eerste moeten bewijzen dat de onderzoeker onrechtmatige gehandeld heeft.

En wel jegens de verkoper, tot wie hij in generlei contractuele relatie staat. Volgens mij heeft een bouwtechnicus in het kader van de koop van een huis geen bijzondere zorgplicht tegenover de eigenaar van het door hem gekeurde gebouw. Natuurlijk wel tegenover de persoon die hem inhuurt.

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel eens dat de koper een bedrijf was dat huizen aankoopt om te verhuren, en dat de bouwtechnicus een werknemer van het bedrijf was. (*)

Laten we dan eens aannemen dat de bouwtechnicus inderdaad onrechtmatig heeft gehandeld jegens de verkoper. Op grond van art. 6:170 BW zou dan de koper aansprakelijk zijn voor de schade toegebracht aan de verkoper door deze onrechtmatige daad. Dat lijkt mij compleet ondenkbaar. De conclusie is dat onder aanname (*) de bouwtechnicus niet onrechtmatig heeft gehandeld jegens de verkoper.

Voor de vraag of de bouwtechnicus onrechtmatig heeft gehandeld jegens de verkoper lijkt het mij echter van geen belang of de koper een verhuurbedrijf was of een particulier, en of de bouwtechnicus een werknemer van de koper was of niet. De conclusie geldt dus ook zonder aanname (*).

Koper/bouwtechnicus moet hier naar mijn mening gezien worden als een eenheid die intern tot de beslissing is gekomen om niet tot koop over te gaan. Hoe die beslissing precies tot stand is gekomen is irrelevant. Het staat de verkoper vrij om alsnog te proberen de koper over te halen het pand te kopen.

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dekt de maatschappelijke zorgvuldigheid dit trouwens niet?

Het is toch redelijk om aan te nemen dat de derde partij, de onderzoeker, in dit geval een accuraat rapport moet geven. Doet hij dit niet en lijdt de verkoper schade dan is hij hier toch voor verantwoordelijk? Dit is toch ook zijn beroepsaansprakelijkheid?
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Dekt de maatschappelijke zorgvuldigheid dit trouwens niet?

Het is toch redelijk om aan te nemen dat de derde partij, de onderzoeker, in dit geval een accuraat rapport moet geven. Doet hij dit niet en lijdt de verkoper schade dan is hij hier toch voor verantwoordelijk? Dit is toch ook zijn beroepsaansprakelijkheid?

Nee.

Zie mijn antwoorden hierboven voor een uitgebreide analyse.

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap wat je bedoelt, 6: 170 maar het gaat hier denk ik om een niet ondergeschikte ex 171.

De koper is dan niet aansprakelijk omdat de onderzoeker niet handelde in opdracht van de koper in de zin van: “werden verricht ter uitoefening van het bedrijf van de opdrachtgever”.

Dit is wel een interesant arrest om te lezen trouwens:
http://rechtennieuws.nl/29552/aansprakelijkheid-van-de-opdrachtgever-voor-niet-ondergeschikte-derden.html

Waarom valt de onderzoeker volgens jouw in de categorie 'ondergeschikten'? Of begrijp ik dit verkeerd en gebruik je dit alleen als voorbeeld?

Ik denk dat op basis van 6: 171 ze als verschillende partijen te zien zijn. Daarmee bedoel ik dat de onderzoeker een onafhankelijke derde partij is die ingehuurd is door de koper maar niet in uitoefening van bedrijf van de opdrachtgever. Aan het eenheidscriterium is nu toch niet voldaan?
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds