Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 14:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag: verhaal mogelijk?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Ik snap wat je bedoelt, 6: 170 maar het gaat hier denk ik om een niet ondergeschikte ex 171.

Het gaat hier om geen van beide.

Mijn punt was dat net zo goed wel één van beide van toepassing had kunnen zijn, in welk geval aansprakelijkheid van de bouwtechnicus jegens de verkoper tot een vrij evident ongerijmd resultaat zou leiden. Op deze manier probeerde ik nogmaals inzichtelijk te maken dat van aansprakelijkheid van de bouwtechnicus jegens de verkoper geen sprake kan zijn.

Quote:
Waarom valt de onderzoeker volgens jouw in de categorie 'ondergeschikten'?

Je moet mijn reactie wel goed lezen.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, dat had ik er niet uit gedestileerd, maar ik snap niet wat de vraag als dit zo was geweest voor licht op de zaak moet schijnen want dit is niet het geval zoals je zelf aangeeft.

Als er sprake is van een derde dan kan deze derde toch maatschappelijk onzorgvuldig handelen en aansprakelijk zijn op grond van OD jegens de verkoper die hierdoor schade lijd maar ook zeker de koper (wanprestatie dan lijkt me)?
Hoe ik het zie verschillen we van mening over de positie van de onderzoeker, jij schaart hem in eenheid met de koper, ik beschrijf hem als ingehuurde derde die geen eenheid vormt ex 6: 171

Wat me niet duidelijk is, is waarom de derde onder de vleugels van de koper komt te staan als dit volgens 6: 171 niet zo is? Dat is toch het eenheids criterium?

Quote:
Je moet mijn reactie wel goed lezen.

Dat klopt! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Ok, dat had ik er niet uit gedestileerd, maar ik snap niet wat de vraag als dit zo was geweest voor licht op de zaak moet schijnen want dit is niet het geval zoals je zelf aangeeft.

bona fides schreef:
De conclusie is dat onder aanname (*) de bouwtechnicus niet onrechtmatig heeft gehandeld jegens de verkoper.

Voor de vraag of de bouwtechnicus onrechtmatig heeft gehandeld jegens de verkoper lijkt het mij echter van geen belang of de koper een verhuurbedrijf was of een particulier, en of de bouwtechnicus een werknemer van de koper was of niet. De conclusie geldt dus ook zonder aanname (*).

BartjeD schreef:
Hoe ik het zie verschillen we van mening over de positie van de onderzoeker, jij schaart hem in eenheid met de koper, ik beschrijf hem als ingehuurde derde die geen eenheid vormt ex 6: 171

Ik zie ze als een eenheid, omdat het voor mij volstrekt duidelijk is dat het voor de verkoper rechtens irrelevant is hoe de kandidaatkoper tot zijn beslissing is gekomen om van de koop af te zien. Of hij hiervoor het advies heeft ingewonnen van de Konigingin of van een gesjeesde bouwkundestudent, dat maakt niet uit.

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar TS heeft stukken waaruit blijkt dat een en ander beklonken is mits het onderzoek tot een positief resultaat heeft geleid.

Er hoeft m.i. helemaal geen verhouding gezocht te worden tussen de kopende partije, de onderzoeker en de verkoper.

De onderzoeker heeft, en daarbij ben ik het eens met BartjeD, een maatschappelijke plicht te doen of na te laten (met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt).

Wanneer partijen op de deskundigheid van de onderzoeker afgaan terwijl deze nalaat een deskundig advies te leveren kan hem dit worden toegerekend o.g.v. zijn progessionele status.

Nu er documenten zijn waardoor duidelijk wordt dat alles afhangt van het onderzoek kan m.i. door de verkoper worden geëist dat er een objectief deskundig rapport wordt uitgevoerd (uiteraard afhankelijk van wat er over is gecorrespondeerd door verkoper en eventuele koper).

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Maar TS heeft stukken waaruit blijkt dat een en ander beklonken is mits het onderzoek tot een positief resultaat heeft geleid.

Maar dat is in het geheel niet bindend. Sowieso is er niets getekend, er was slechts een intentie.

De koper heeft puur voor zichzelf advies ingewonnen. Als er iets mis is met dat advies kan de koper de adviseur aanspreken. De adviseur is geen verantwoording verschuldigd aan derden.

Een makelaar ingehuurd door een koper die verzuimt om de koper te informeren over een voor deze koper zeer geschikte woning, is daarvoor ook op geen enkele manier aansprakelijk tegenover de verkoper van die woning. Wel tegenover de koper.

Een scheidsrechter die door zijn arbitrale fouten Engeland van Duitsland laat verliezen is op geen enkele manier aansprakelijk jegens Engelse kroegen die hun omzet zien kelderen. Ook niet als de scheidsrechter daadwerkelijk onrechtmatig handelt.

De persoon die een ander opzettelijk verwondt of doodt handelt daarmee niet onrechtmatig jegens de werkgever van die ander, en ook niet jegens familieleden van die ander. Ook niet als de werkgever of de familieleden hierdoor grote schade lijden. (Art. 6:107a lid 2 en 6:108 BW zijn dan ook niet gebaseerd op onrechtmatigheid jegens de werkgever, maar op onrechtmatigheid jegens de werknemer.)

Het relativiteitsvereiste is een echte voorwaarde die niet kan worden weggewuifd met "maatschappelijke plicht".

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat de onderhandelingen zich bevinden in een fase waarin de koper niet meer kan afbreken zonder schadeplichtig te worden (Arrest Plas-Valburg en VSH-Shell 'precontractuele fase').

Het ligt er m.i. aan hoe de opschortende voorwaarde is gesteld of het onderzoek onderdeel is van die voorwaarde. Als is afgesproken dat de koop is beklonken wanneer de technische staat van het huis goed is dan heeft TS m.i. het recht op een second opinion die de koper aan zijn uitlatingen kan houden.
Wanneer de voorwaarde inhoudt dat het afhangt van 'dat' onderzoek heeft TS weinig tot geen poot om op te staan m.i.

BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat de onderhandelingen zich bevinden in een fase waarin de koper niet meer kan afbreken zonder schadeplichtig te worden (Arrest Plas-Valburg en VSH-Shell 'precontractuele fase').

Zo gaat dat niet bij de koop van een woning. Denk maar aan de wettelijke bedenktermijn.

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2010 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok.

Leeftijd: 84
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2010 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bonjour, bonjour, ik ben de vraagsteller in deze kwestie. Vol verbazing en respect heb ik uw discussie gevolgd en proberen te begrijpen.

Ik denk dat nu het punt is gekomen: hoe vertel ik het aan mijn advocaat, op welke artikelen en jurisprudentie moet ik hem wijzen.

Zou iemand dat voor mij, leek, op een rijtje willen zetten? Mijn vriendelijke dank.

Mijn dank gaat ook uit naar allen die bijdroegen aan deze discussie.
(U heeft een boeiend vak, mijne dames en heren).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2010 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het weinig zin heeft om een advocaat in te zetten, zie de bijdrage van BF.
Ik was in de veronderstelling dat de zogenaamde 'precontractuele fase', een leerstuk uit het contractenrecht, van toepassing zou zijn. Dit wordt echter door de wettelijke bedenktijd helemaal tenietgedaan.

Wat ik nog wel als oplossing zie is contact op te nemen met de 'koper'. Je kunt dan uitleggen, en misschien wel onderbouwen, dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd en dat je graag een tweede onderzoek wilt laten uitvoeren; desnoods een partij die door de koper wordt uitgezocht.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds