Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdelijk kamerverhuur (woning van onze zoon)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt wel, maar het is onvolledig. Wat ze er niet bij vermelden is dat ook bij een tijdelijk huurcontract je volgens de regels dient op te zeggen en dat je dus alleen op de in de wet genoemde gronden kunt opzeggen. Het feit dat de huur slechts tijdelijk is, schort de opzeggingsregels niet op.

Wat je overigens zou kunnen doen is de huurder kort na het tekenen van het huurcontract een papier laten tekenen waarin staat dat hij akkoord gaat met het beëindigen van de huur na bijvoorbeeld 11 maanden (of langer, wat je wilt). Dat geldt namelijk als een opzegging die is aanvaard. Dan is het klaar en is de huurder gehouden aan het verlaten van de woning na die periode. Let op dat je zo een bepaling niet in het huurcontract opneemt, want dat is niet rechtsgeldig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt, maar alleen in die zin dat "na die overeengekomen tijd wel gewoon moet opzeggen" alleen kan op de in art. 7:274 lid 1 genoemde gronden. Alleen grond b geeft extra mogelijkheden:
Quote:
b. indien de verhuurder zijn vordering grondt op een beding als omschreven in lid 2 en aan de eisen van dat lid is voldaan, tenzij de verhuurder geen belang meer heeft bij de ontruiming;

lid 2 schreef:
In het geval dat uitdrukkelijk is bedongen dat de gehuurde woonruimte na afloop van de bij dat beding overeengekomen termijn moet worden ontruimd, kan de verhuurder overeenkomstig lid 1 aanhef en onder b, op dat beding de in dat lid bedoelde vordering gronden:
a. indien de verhuurder die de woonruimte niet zelf heeft bewoond, noch deze eerder heeft verhuurd, na afloop van die termijn de woning zelf wil betrekken;
b. indien de verhuurder die zelf de vorige bewoner van de woonruimte is, na afloop van die termijn die woonruimte zelf opnieuw wil betrekken;
c. indien de verhuurder jegens wie de vorige huurder het recht heeft verkregen na afloop van die termijn de woning opnieuw te betrekken, deze huurder daartoe gelegenheid wil geven.

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:
Het klopt wel, maar het is onvolledig. Wat ze er niet bij vermelden is dat ook bij een tijdelijk huurcontract je volgens de regels dient op te zeggen en dat je dus alleen op de in de wet genoemde gronden kunt opzeggen. Het feit dat de huur slechts tijdelijk is, schort de opzeggingsregels niet op.

Dat bedoel ik, hier gaat ook om de ouders die de woning later willen verkopen. Mooi niet dus want het is geen geldige reden !

Quote:
Wat je overigens zou kunnen doen is de huurder kort na het tekenen van het huurcontract een papier laten tekenen waarin staat dat hij akkoord gaat met het beëindigen van de huur

Bedankt !!! Yes ! dat ga ik doen !

Dat kan ook elk jaar weer toepassen want het is geen hospitaverhuur Very Happy
En de huurtoeslag blijft hetzelfde.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hanna_v schreef:
Quote:
Wat je overigens zou kunnen doen is de huurder kort na het tekenen van het huurcontract een papier laten tekenen waarin staat dat hij akkoord gaat met het beëindigen van de huur

Maar waarom zou de huurder tekenen?

Voor zover je hem tegelijk met het huurcontract zou laten tekenen zou het niet geldig zijn. Andere datum op het papier zetten kan, maar lijkt me vragen om problemen.

komodo

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
hanna_v schreef:
Quote:

Voor zover je hem tegelijk met het huurcontract zou laten tekenen zou het niet geldig zijn. Andere datum op het papier zetten kan, maar lijkt me vragen om problemen.

Dat is natuurlijk een risico, dat de huurder niet wil tekenen, maar het is wel de beste mogelijkheid, gezien het feit dat de in lid 2 genoemde grond niet opgaat in dit geval (dat haal ik althans niet uit de beschrijving).
hanna_v

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
hanna_v schreef:
Quote:

Omdat ik een hele gunstige prijs vraag.

Quote:

Huurcontract pas overhandigen als dat andere getekend is...
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, en dat kan dus niet. Die eerste verklaring is gewoon ongeldig (art. 7:282 BW).

Anders konden we de hele huurbescherming net zo goed direct afschaffen.

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wet het!
mondelinge huurovereenkomst en alleen die verklaring laten ondertekenen !
Bovendien je kunt huurovereenkomst pas later op papier zetten toch ?
komodo

komodo

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hanna_v schreef:

Huurcontract pas overhandigen als dat andere getekend is...

Dat kun je proberen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en ik denk ook niet dat het rechtsgeldig zou zijn. Als het mij zou overkomen op die manier, zou ik na afloop mij beroepen op misbruik van omstandigheden (art 3:44 lid 4 Jo 1 BW), op die grond de opzegging nietig zou verklaren en op grond daarvan voortzetting van het huurcontract eisen. Ik denk dat dat succesvol zou zijn. Immers, ik wil graag een kamer huren, er is woningnood en om die kamer te kunnen krijgen moest ik vooraf al instemmen met de opzegging. Dat is misbruik van omstandigheden ten voeten uit.

Terwijl in de juiste volgorde, mits de huurder tekent natuurlijk, die misbruik van omstandigheden er niet is. Dus ja, het risico is wel aanwezig.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verhuurder maakt geen enkele kans met dit soort trucjes.

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in waarom er überhaupt trucjes moeten worden gebruikt in deze zaak. Dit is een duidelijk voorbeeld van een hospitakamer. Je hoeft er enkel voor te zorgen dat het de zoon is die de kamer verhuurt.
hanna_v

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondertussen denk ik dat dit de beste oplossing is.

Allemaal bedankt !
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:

Dat is blijkbaar verouderd. Maar goed, we hadden het wel over hetzelfde. Bij wetten.nl staat hij wel onder lid 5. Rolling Eyes

Yups. Wetboek-online is niet altijd even up to date.
Er is inmiddels een lid 4 toegevoegd, vanwege het gebrek aan studentenkamers.

Laatst aangepast door Chantalle op vr 20 feb 2009 19:10, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Ik zie niet in waarom er überhaupt trucjes moeten worden gebruikt in deze zaak. Dit is een duidelijk voorbeeld van een hospitakamer. Je hoeft er enkel voor te zorgen dat het de zoon is die de kamer verhuurt.

Dat vind ik wel een beetje een truc, maar het kan een truc zijn die werkt.

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Trowens ik dacht nog even aan een campuscontract.
Ik neem aan dat je dan geen speciale woning voor dient te hebben ?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds