|
Auteur |
Bericht |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 16:36 Onderwerp: |
|
|
Divoon schreef: | het was rond licht voor automobilisten... |
Dat betekent dat ander rechtdoorgaand verkeer óók groen kan hebben en dat die automobilist daar rekening mee moet houden met afslaan, m.a.w. dat hij rechtdoorgaand verkeer kan verwachten en dat hij hen voorrang dient te verlenen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Divoon
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 16:38 Onderwerp: |
|
|
haha, dat betekent toch dat hij rekening had moeten houden met mij? |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 16:39 Onderwerp: |
|
|
Divoon schreef: | haha, dat betekent toch dat hij rekening had moeten houden met mij? |
Als je licht op groen stond, ja. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Divoon
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 16:43 Onderwerp: |
|
|
yes, dat was het geval.
Niet voor niets mn theorie gehaald!
Maar hij lijkt erg overtuigd van zijn gelijk en heeft de politie er bij gehaald.
Kan zo iets op mijn 'permanent record' gaan? Kan dit negatief uitpakken voor mijn visum aanvraag?
Wat een ontzettende clusterf-ck.
Dank jullie wel allemaal die hebben gereageerd  |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 16:52 Onderwerp: |
|
|
Divoon schreef: | Maar hij lijkt erg overtuigd van zijn gelijk en heeft de politie er bij gehaald.
Kan zo iets op mijn 'permanent record' gaan? Kan dit negatief uitpakken voor mijn visum aanvraag?
|
Hoe kan het negatief uitpakken als de fouterik zèlf de bevoegde instanties erbij haalt?
Je zou ook de zaak aan je verzekering kunnen melden met de gegevens van die automobilist en het verhaal dat je hier hebt.
En kijk dan 'ns hoe ze reageren.
En daarna naar de politie stappen met die reactie.
Wat is een clusterf-ck? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 nov 2010 16:49 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de automobilist een mooi briefje schrijven met de mededeling dat jij hem aansprakelijk stelt voor alle schade tengevolge van het ongeval.
Indien je buikklachten ernstiger worden kan de ziektekostenverzekering het geld (inclusief de eigen bijdrage) dan vorderen op de automobilist.
Voor alle duidelijkheid:
Bij een werkend verkeerslicht worden de voorrangsregels en voorrangstekens aangegeven door borden en tekens op het wegdek te niet gedaan, het recht van ongehinderde doorgang (rechtdoor op dezelfde weg) blijft echter gewoon van kracht.
Door de beschermende wetgeving voor de zwakkere weggebruikers zal de automobilist moeten bewijzen dat jij schuldig bent, hij zal dus meerdere getuigen danwel foto's of film moeten hebben dat jij door rood fietste.
Met andere woorden:
Hij is fout. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 0:24 Onderwerp: |
|
|
Naast nietszeggende zinnen ook een onderscheid tussen straf- en privaatrecht...
Hij stelt je aansprakelijk. Onmogelijk, causaliteit ontbreekt. Hij moest remmen voor de voetganger. Hij is de oorzaak van het gevolg. Hij overtreedt de verkeersregels,naast het feit dat hij -door niet te kijken wanneer hij zijn bocht naar rechts inzet- uitermate onzorgvuldig handelt.
Weet je zeker dat er niks aan je fiets kapot is? |
|
|
|
 |
Divoon
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 1:08 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel! Dat is precies wat ik zelf ook had bedacht. Namelijk: rechtdoor op de zelfde weg heeft voorrang. Rechtsafslaand verkeer dat hij is, heeft niet van te voren rekening gehouden met eventuele voetgangers en fietsers. Fietsers genieten bescherming etc. etc.
En hij heeft wat ik van anwb heb begrepen inderdaad bewijs nodig dat ik ontzettend de mist in ben gegaan. (wat dus niet het geval is, het was gewoon groen voor mij).
Ik ben van mening dat hij gewoon vrij weinig van verkeersregels afweet. Een beetje googelen en zoals ik op een rechtenforum rondhangen, had hem al de moeite kunnen besparen en had hij zich bij zijn 'fout' kunnen neerleggen.
Ik wacht nu nog bericht van de politie af, aangezien hij die er per se bij heeft moeten halen. Politie heeft waarschijnlijk hem hetzelfde duidelijk gemaakt.
Er was gelukkig verder niks met mij of de fiets aan de hand. Ik kan natuurlijk ook ontzettend irritant gaan lopen doen en achter hem aanlopen om mijn "schade" te vergoeden, maar dat is onnodig.
Nogmaals bedankt iedereen. Jullie hebben me harstikke gerust gesteld! |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 1:13 Onderwerp: |
|
|
Aan je verzekeringsmaatschappij (of aan die van de tegenpartij) melden dat je drie dagen moeilijk kon lopen, kan geen kwaad hoor. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 9:22 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Behalve van een beetje buikpijn was er verder niks met mij of mijn fiets aan de hand, maar op zijn auto zat een kras. |
HenkR schreef: | Aan je verzekeringsmaatschappij (of aan die van de tegenpartij) melden dat je drie dagen moeilijk kon lopen, kan geen kwaad hoor. |
Dus je adviseert hem om de automobilist op te lichten? Nog buiten het feit dat dit een forum is voor juridisch advies lijkt me dat ongepast. |
|
|
|
 |
jjvdveen
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 14:33 Onderwerp: |
|
|
Dit is volgens mij niet zo makkelijk als het lijkt.
Haaientanden en andere verkeerstekens op de weg gaan voor algemene verkeersregels, dus ondanks dat je groen had, had je wel de auto voorrang moeten verlenen.
Wat wel een probleem voor de automobilist is, is dat hij de kruising is opgereden zonder hem direct vrij te kunnen maken (Art. 14 RVV). Je zou kunnen stellen dat je gebruik probeerde te maken van gelegenheidsvoorrang: automobilist moest voetganger voor laten gaan, dus jij kon samen met de voetganger oversteken, ondanks dat de automobilist voorrang had.
Ik ben geen jurist, maar ik denk dat er niet zoveel zal gebeuren. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 17:02 Onderwerp: |
|
|
jjvdveen schreef: |
Haaientanden en andere verkeerstekens op de weg gaan voor algemene verkeersregels, dus ondanks dat je groen had, had je wel de auto voorrang moeten verlenen.
|
Op welke gronden baseer je dit?
Als eerste worden verkeerslichten gezien als een aanwijzing, deze gaan boven verkeerstekens.
Ten tweede voorrang kan men enkel verlenen aan kruisend verkeer, als de auto moet stoppen voor de voetganger moet dat ook voor de fietser. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 22:57 Onderwerp: |
|
|
Divoon schreef: | yes, dat was het geval.
Niet voor niets mn theorie gehaald!
Maar hij lijkt erg overtuigd van zijn gelijk en heeft de politie er bij gehaald.
Dank jullie wel allemaal die hebben gereageerd  |
Nee. Om meerdere redenen. Ten eerste betreft het een eenvoudige verkeerszaak. Zelfs -als- je fout zit wbt het verlenen van voorrang heb je geen misdrijf gepleegd. Je hebt je gegevens achtergelaten en dat is prima.
Zelfs als dit uit zou draaien op een strafrechtelijke veroordeling is er nog niks aan de hand. Het betekent alleen iets meer papierwerk.
en off-topic: mocht je een visum aan gaan vragen bij het consulaat in Amsterdam, neem de hele dag vrij. Ik heb in juli een visum gekregen en het is heeeeel lang wachten. |
|
|
|
 |
jjvdveen
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 nov 2010 1:05 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | jjvdveen schreef: |
|
Op welke gronden baseer je dit?
Als eerste worden verkeerslichten gezien als een aanwijzing, deze gaan boven verkeerstekens. |
Ja, verkeerslichten gaan boven verkeerstekens, maar dat betekent niet dat ze niet meer gelden. Ga maar na: de auto is gestopt voor een voetganger die oversteekt (tegemoetkomend verkeer of verkeer op de dezelfde weg gaat voor), ondanks dat hij groen licht had.
Quote: | Ten tweede voorrang kan men enkel verlenen aan kruisend verkeer, als de auto moet stoppen voor de voetganger moet dat ook voor de fietser. |
Haaientanden regelen voorrang. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 12 nov 2010 1:51 Onderwerp: |
|
|
jjvdveen schreef: | Haaientanden regelen voorrang. |
art. 79 RVV 1990 schreef: | Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. |
Art. 18 lid 1 RVV ("rechtdoor op dezelfde weg gaat voor") spreekt trouwens ook niet van voorrang verlenen, maar van voor laten gaan.
En heb je echt ooit gedacht "ik mag bij het afslaan die fietser op het fietspad de weg afsnijden, want ik weet dat daar haaietanden op het fietspad staan (ook al kan ik die zelf niet of nauwelijks zien)", of daar zelfs naar gehandeld? Welk verkeersbord zou de bestuurder van de auto vertellen dat hij "voorrang" heeft op die fietser? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|