Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Verzoek tot hu...
dogmatische ge...
Pakket retour ...
2 keer voor de...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 02 nov 2025 4:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Proces tegen Mohammed B. gestart
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als je de Islam wil leren kennen of als je dingen wil toeschrijven aan de Islam, moet je niet kijken naar het gedrag van mensen die zich moslim noemen, maar moet je kijken naar wat er in de Koran en de Soenna van de profeet Mohammed (saws) staat.

Ik kan ook wel roepen dat er in de wet staat dat ik mag moorden en hier ook naar gaan handelen. Maar feit blijft dat er helemaal niet in de wet staat dat ik mag moorden. Door het te zeggen wordt het niet ineens de waarheid. En ik denk dan ook dat er weinig mensen zullen zijn die moord zullen toeschrijven aan de wet.

Beste warda,

Ik schrijf toch dat Mohammed B er anders over denkt? Overigens ben ik het niet met je eens. Van groot belang is mede op welke wijze men de Koran en de Soenna van de profeet Mohammed interpreteert en hoe moslims zich gedragen. Gaan we uit van jouw visie, dan impliceert dat mijns inziens dat hetgeen jij schrijft van geen betekenis is, nu ook jij slechts uitleg geeft aan de materie.

Belangrijker vind ik dat je het 'goede' van het geloof tracht te verkondigen. Voor wat dat betreft sluit ik aan bij de visie van Suijkerbuijk, waarmee ik aangeef dat ik dat kan waarderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Warda

Warda

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Abraxes,

Inderdaad, als je de Islam wil leren kennen, moet je ook niet naar mij kijken. Ik ben namelijk ook geen heilige.

De Koran en de Soena van de profeet Mohammed (saws) kun je op verschillende manieren interpreteren als je geen of weinig kennis hebt van de Islam.

Vele zaken zijn duidelijk, maar vele ook niet. De geleerden zijn er om die zaken te verduidelijken. Alleen zij kunnen dat ook goed doen. Zij hebben namelijk de kennis die daar voor nodig is. Er zijn ook bepaalde zaken waar de geleerden het niet over eens zijn. Betreft het de materie haraam/halaal (=verboden/toegestaan), dan kun je het beter laten (bij twijfel, niet doen). Betreft het een discussie of iets wel dan niet een gebod inhoudt, dan kun je op je gevoel afgaan, of kijken welke geleerde de beste argumenten heeft, misschien heb je wel een favoriete geleerde I don't know... Zelf mag je uit eigen houtje geen uitspraken doen zonder dat de geleerden het er over eens zijn. Je mag namelijk geen onwetendheid prediken. En als je geen kennis hebt, dan kun je wel eens iets haraam verklaren dat halaal is of andersom en dat is een grote zonde.

Maar als je dus een goede interpretatie wil hebben van de Islam, dan kun je bij de geleerden terecht.

Leeftijd: 51

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af he. Als je Islamitisch recht wil studeren (lijkt mij namelijk ook erg interessant), is het dan niet ook handig de Koran te lezen?

www.galathilion.nl
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warda schreef:
Betreft het de materie haraam/halaal (=verboden/toegestaan), dan kun je het beter laten (bij twijfel, niet doen). Betreft het een discussie of iets wel dan niet een gebod inhoudt, dan kun je op je gevoel afgaan, of kijken welke geleerde de beste argumenten heeft, misschien heb je wel een favoriete geleerde I don't know... Zelf mag je uit eigen houtje geen uitspraken doen zonder dat de geleerden het er over eens zijn. Je mag namelijk geen onwetendheid prediken. En als je geen kennis hebt, dan kun je wel eens iets haraam verklaren dat halaal is of andersom en dat is een grote zonde.

Er zijn verschillende gradaties van wetten/regels en dus kunnen de zaken niet enkel afgedaan worden met halaal, danwel haraam.

De verschillende gradaties zijn:
1. Fard (verplicht)
2. Wajib (noodzakelijk)
3. Sunnah Mu'akkadah (bevestigde Soenna)
4. Ghayr Mu'akkadah (Soenna)
5 Mustahabb (prijzenswaardig)

Hier tegenover heb je:

6. Haram (verboden)
7. Makruh Tahrimi (verbiedend afgekeurd)
8. Isa'ah (afkeurenswaardig)
9. Makruh Tanzihi (ongepast)
10. Khilaf al-Aula (niet prijzenswaardig)

En dan heb je ook nog:

11. Ja'iz/ Mubah (toegestaan/ "indifferent")
(Bron: cursus Islamitisch Recht van Tasneem Sadiq)

Hanifa schreef:
Ik vraag me af he. Als je Islamitisch recht wil studeren (lijkt mij namelijk ook erg interessant), is het dan niet ook handig de Koran te lezen?

Het is sowieso handig om eens in je leven de Koran gelezen te hebben. Ten eerste zou men dit moeten doen om zich te ontdoen van allerlei vooroordelen over moslims en de Islam. De koran is trouwens geen boek voor enkel de moslims, maar voor de hele mensheid.
Ten tweede is het veel belangrijker om te leven naar de Koran en niet alleen te lezen om het gelezen te hebben.

Mijn bescheiden mening Smile
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo
Quote:
Ten eerste zou men dit moeten doen om zich te ontdoen van allerlei vooroordelen over moslims en de Islam.

Crying or Very sad
Bekijk de homepage
Hanifa

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar koop ik de Koran? Een goed leesbare dan zeg maar.

www.galathilion.nl
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Waar koop ik de Koran? Een goed leesbare dan zeg maar.

www.bol.com
Bekijk de homepage
Hanifa

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1419 pagina's Shocked Shocked Shocked Shocked IS er geen snelcursus???

Nee grapje. Ik zal mijn moeder eens vragen want volgens mij heeft zij er nog een liggen.

www.galathilion.nl
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Volento Deo
Quote:
Ten eerste zou men dit moeten doen om zich te ontdoen van allerlei vooroordelen over moslims en de Islam.

Crying or Very sad

Ik weet niet hoe ik je reactie nu moet opvatten Abraxes...

Ik schreef het niet om medelijden te krijgen/te wekken voor de moslims. Het is nu eenmaal een feit dat alle moslims wereldwijd negatief geprojecteerd worden doordat één of andere idioot iets misdaan heeft.

IK ben juist degene die medelijden heeft met kortzichtige mensen die geen buitenlandse vrienden hebben en in constante angst leven voor het 'onbekende'... Cheer up
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Nee grapje. Ik zal mijn moeder eens vragen want volgens mij heeft zij er nog een liggen.

Anders kan ik je ook wel een Arabische met NL-vertaling meebrengen (by the way...wanneer eigenlijk??). Kost hier iets van 30 euries.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Volento Deo, dan begrijpen we elkaar beter.
Bekijk de homepage
Warda

Warda

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Volento Deo,

Ik weet dat er meerdere gradaties bestaan. Ik ken ze niet allemaal uit m'n hoofd, maar dat was ook niet de clue van mijn post. Zulke diepgaande discussies "bewaar" ik liever voor islamitische fora. Maar bedankt voor de verduidelijking. Ik ben het overigens ook met je eens dat iedereen minimaal één keer in zijn/haar leven de Koran gelezen zou moeten hebben. Het is een absolute verrijking!

Beste Hanifa,

Als je een vertaling van de Koran wil aanschaffen, raad ik je De Edele Koran aan. Inderdaad, je kunt hem bij bol.com bestellen, maar daar is hij best wel duur. 56 euro! Via www.islam-boeken.nl en www.islam-boek.nl en www.ibooks.nl kun je hem bestellen voor 25 euro.

Er is een groep moslims een soort actie begonnen, omdat veel boekhandelaren De Edele Koran voor een heel hoge prijs aanbieden. Zij willen zo veel mogelijk exemplaren verkopen voor maar 15 euro, om zo zeg maar de prijs om laag te dwingen. Voor meer informatie kun je mailen naar edelekoran_verkoop@hotmail.com

En b.t.w. hij bestaat niet uit 1419 pagina's, slechts 879 Smile

abraxes

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warda:
Quote:
Ik ben het overigens ook met je eens dat iedereen minimaal één keer in zijn/haar leven de Koran gelezen zou moeten hebben. Het is een absolute verrijking!

Quote:
Maar als je dus een goede interpretatie wil hebben van de Islam, dan kun je bij de geleerden terecht.

Quote:
Zelf mag je uit eigen houtje geen uitspraken doen zonder dat de geleerden het er over eens zijn.

Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen maar dit valt voor mij wederom niet te rijmen.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes, je moet zoiets een beetje zien als een soort jurisprudentie.
Jij kunt nog zoveel rechtenboeken tot je genomen hebben, maar dat wil niet zeggen dat jouw uitspraken op dat gebied gezaghebbend zijn.
Maakt dat het iets helderder?
Warda

Warda

BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Abraxes,

Wat valt er niet te rijmen dan? Zou je je nader willen verklaren?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds