|
|
| Auteur |
Bericht |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 23:19 Onderwerp: |
|
|
| Warda schreef: | Beste Hanifa,
Als je een vertaling van de Koran wil aanschaffen, raad ik je De Edele Koran aan. |
Die bedoelde ik ook  |
|
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 0:55 Onderwerp: |
|
|
Warda, ik denk dat ik wel duidelijk ben geweest. Lees anders -indien je zoiets wenselijk acht- nog even terug. Ik vraag me trouwens af of jij (of iemand anders) in dit topic reeds een ernstige zonde hebt (heeft) begaan. Diverse keren is de uitleg van de Koran onjuist, gebrekkig of divers geweest. Is dit nog wel acceptabel?
Ik ben me ervan bewust dat mijn bijdrage aan de discussie kritisch is. Misschien is het goed om te benadrukken dat dit voortvloeit uit interesse. |
|
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 10:23 Onderwerp: |
|
|
| abraxes schreef: | | Ik vraag me trouwens af of jij (of iemand anders) in dit topic reeds een ernstige zonde hebt (heeft) begaan. |
Niemand is zondeloos. Maar is snap niet echt de relevantie van je vraag
| abraxes schreef: | | Misschien is het goed om te benadrukken dat dit voortvloeit uit interesse. |
Uiteraard, wat anders  |
|
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 10:48 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo:
| Quote: | | Niemand is zondeloos. Maar is snap niet echt de relevantie van je vraag |
De discussie gaat thans o.a. over het bekend zijn (worden) met de Koran. Naar aanleiding van eerdere berichtgeving kwam ik tot de vorige vraag. Zie je het nu? Lijkt me wel... |
|
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 15:28 Onderwerp: |
|
|
| abraxes schreef: | Naar aanleiding van eerdere berichtgeving kwam ik tot de vorige vraag. Zie je het nu? Lijkt me wel... |
Ik zag wel HOE je aan je vraag kwam, maar ik zie (nog steeds) niet in WAT je aan zo'n info zult hebben. Ben benieuwd.  |
|
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 15:52 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Ik zag wel HOE je aan je vraag kwam, maar ik zie (nog steeds) niet in WAT je aan zo'n info zult hebben. Ben benieuwd. |
Daar heb ik reeds antwoord op gegeven: interesse, kennis verwerven omtrent de Koran. Maar ik reageer primair op Warda. Het kan dus best zo zijn dat het voor jou allemaal niet zo relevant is. |
|
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 15:53 Onderwerp: |
|
|
| abraxes schreef: | | Quote: | | Ik zag wel HOE je aan je vraag kwam, maar ik zie (nog steeds) niet in WAT je aan zo'n info zult hebben. Ben benieuwd. |
Daar heb ik reeds antwoord op gegeven: interesse, kennis verwerven omtrent de Koran. Maar ik reageer primair op Warda. Het kan dus best zo zijn dat het voor jou allemaal niet zo relevant is. |
snik snik...ik voel me buitengesloten  |
|
|
|
|
 |
Warda
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 16:49 Onderwerp: |
|
|
| abraxes schreef: | Warda, ik denk dat ik wel duidelijk ben geweest. Lees anders -indien je zoiets wenselijk acht- nog even terug. Ik vraag me trouwens af of jij (of iemand anders) in dit topic reeds een ernstige zonde hebt (heeft) begaan. Diverse keren is de uitleg van de Koran onjuist, gebrekkig of divers geweest. Is dit nog wel acceptabel?
Ik ben me ervan bewust dat mijn bijdrage aan de discussie kritisch is. Misschien is het goed om te benadrukken dat dit voortvloeit uit interesse. |
Ik heb even teruggelezen . De uitspraken, die ik heb gedaan mbt de Koran zijn over het martelaarschap en over de straf die staat op moord. Over het verkrijgen van het martelaarschap zijn de geleerden het eens. En de uitleg, die ik gaf heb ik niet zelf verzonnen, maar dat is dus de uitleg die de geleerden eraan geven. Als ik dus weet dat de geleerden het zo uitleggen, dan mag ik dat dus zeggen.
De straf die staat op moord is de doodstraf, tenzij de familie bloedgeld accepteert. Dat staat in verschillende Hadiths (= overleveringen van de profeet (saws)) beschreven, dus dat is duidelijk. Dat mag ik dus gewoon zeggen. Het kan natuurlijk wel allemaal wat gecompliceerder (hoe gaat het allemaal in z'n werking, wat zijn de termen, voorwaarden, etc?) liggen, en als iemand mij daar dan iets over vraagt en ik weet het antwoord daar niet op, dan kan ik zeggen "nou ik heb dit en dit gehoord, maarrrr ik weet het niet, ik kan daar voor de rest niks over zeggen". Ik weet het namelijk niet, de geleerden zullen het er vast wel over eens zijn, maar ik heb daar geen kennis over, dus moet ik m'n mond daarover houden. Of ik kan natuurlijk opzoek gaan naar (betrouwbare) informatie over dat onderwerp.
Weer een andere situatie: zijn de geleerden het ergens niet over eens, dan mag ik geen uitspraken doen of iets wel of niet een verbod/gebod inhoudt. Ik kan wel zeggen dat de geleerden het er niet over eens zijn. En dat de ene geleerde dit zegt en de andere dat, maar ik mag geen conclusies trekken dat het dan duss dit is. Jij begrijp?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, en anders don't hesitate to ask..
En about je interesse, daar ben ik alleen maar blij om.
P.s. de intentie waarmee je iets doet of zegt is in de Islam erg belangrijk. _________________ Love is all, hate is nothin' |
|
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 21:02 Onderwerp: |
|
|
Beste Warda,
Bedankt voor je repliek. Voor mij is van belang het geschrevene goed te begrijpen, nadere toelichting is soms niet overbodig. Deze situatie deed zich voor. Omtrent je repliek: ik kan nu constateren dat de zaak niet erg gecompliceerd is, eerder was dit echter niet het geval. Soms is slechts rekenschap geven aan de beweegreden en intenties van de schrijver niet afdoende. Nu wel, zodoende toon ik begrip voor je reactie en kan ik me met jouw standpunt vereenzelvigen. |
|
|
|
|
 |
|
|