Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
moedeloos84
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 2:54 Onderwerp: Onrechtmatige vordering |
|
|
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, toch stel ik hem.
Ik ben een autistische jongeman, en ik ben zelf niet in staat mijn administratie en bankzaken goed te organiseren, en heb daarom mijn vader een volmacht gegeven voor mijn financiële zaken.
Ik heb mij begin 2010 ingeschreven voor een opleiding. Maar door gebrek aan motivatie liet ik het links liggen, en mijn vader heeft 4 maanden na het inschrijven een briefje gestuurd, met daarin het bericht dat ik de opleiding wilde beëindigen. Nu krijg ik evengoed nog rekeningen en een deurwaarder op mijn dak, over lesgelden voor het jaar 2011, en men beweert dat ik niet heb opgezegd.
Ik zou graag advies krijgen wat en hoe ik nu iets kan doen
Alvast bedankt.
*Edit 18-12-2012:
Ik ben het niet eens met de eis die in de dagvaarding staat:
LOI geeft als specificatie van de vordering:
Quote: | Lesgeld 36 x €67,00 = € 2412,00
Incassokosten LOI 1 x €15,00 = € 15,00
Vordering totaal: € 2427,00
Al betaald: € 1273,00
Openstaand: € 1154,00 |
De eis laat ook al duidelijk zien dat er iets niet goed gaat bij de LOI, gezien de per post en per e-mail door LOI gestuurde bevestigingen. Hierin staat dat ik een overeenkomst ben aangegaan van 28 maanden en betaaltermijnen voor het cursusgeld, en niet de 36 termijnen lesgeld welke door LOI worden gespecificeerd in de vordering.
Aangezien ik een autistische aandoening heb, en zelf niet in staat ben om mijn administratie bij te houden, regelt mijn vader veel van mijn dingen, en heeft hij een volmacht voor mijn administratieve zaken.
Ik woon bij mijn vader, maar sta op het adres bij mijn moeder ingeschreven.
Helaas kan mijn vader vanwege werkdruk en stress in zijn bedrijf mij op dit moment niet helpen met mijn zaak, maar wil ik proberen zelf mijn verweer te voeren.
Ik heb mij 16 februari 2010 impulsief en onder invloed van medicatie via internet ingeschreven voor een opleiding, en niet op 18 februari wat LOI stelt. Ook ben ik in de e-mail bevestiging, en per post niet op de rechten die ik had ivm ontbinding en herziening gewezen.
[/img]
Laatst aangepast door moedeloos84 op di 18 dec 2012 15:49, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 11:14 Onderwerp: |
|
|
Is de brief van je vader aangetekend verstuurd naar de onderwijsinstelling? Heb je verder ook geen ontvangstbevestiging van die brief ontvangen of een bericht dat je bent uitgeschreven? |
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 12:25 Onderwerp: |
|
|
Nee, die is niet aangetekend verstuurd, maar dat is ook geen vereiste. Ik weet niet of ik een bevestiging heb gehad, ik weet wel dat ik nadien niets meer aan lesmaterialen heb mogen ontvangen, en dat ik telefonisch contact heb gehad nadat er toch maandelijks geld van mijn bank afgeschreven werd, en toen is mij gezegd dat ik schriftelijk moest opzeggen, wat ik al had gedaan. Waarna ik natuurlijk ook de automatisch afschrijving heb teruggedraaid, en stopgezet.
Wanneer ik een belastingaanslag krijg, krijg ik deze ook niet aangetekend. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 13:06 Onderwerp: |
|
|
Het aangetekend versturen van de opzegging hoeft inderdaad geen vereiste voor een geldige opzegging te zijn. Maar u verkeert nu wel in een nadelige bewijspositie. U moet namelijk bewijzen dat u wel heeft opgezegd en dat gaat lastig zonder bewijs dat de opleidingsinstelling uw brief heeft ontvangen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 17:50 Onderwerp: |
|
|
Het is wel opvallend dat er geen materialen meer zijn opgestuurd sindsdien. Je zou eens kunnen navragen waarom dat niet meer is gebeurd. Wellicht dat de opzegging niet overal goed is geregistreerd. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 15:59 Onderwerp: |
|
|
Even een update. Ik ben dus gedagvaard door de Leidse onderwijs instelling naar aanleiding van een openstaande vordering. Men stelt dat ik mij per 18 februari 2010 heb aangemeld voor een opleiding.
We zijn aan het spitten gegaan in e-mail verkeer over en weer, en in de e-mail bevestiging staat dat ik me op 16 februari heb ingeschreven, en de aanvangsdatum van de opleiding is 10 april 2010. Ik word in de e-mail bevestiging ook nergens gewezen op de algemene voorwaarden, en / of het recht van ontbinding.
In Maart is de volgende e-mail al naar LOI verstuurd (heb persoonlijke informatie weggelaten in deze post):
Quote: | Onderwerp:
Inschrijving annuleren.
Van:
mijnvaders@emailadres.nl [mailto:mijnvaders@emailadres.nl]
Aan:
klantenservice@loi.nl
Verzonden:
zondag 7 maart 2010 16:33
Geachte klantenservice,
Ik wil namens mijn zoon, ********, geboren 08-08-19**, woonachtig te ******, de inschrijving die hij heeft gedaan op 16-02-2010, annuleren. Ik ga er vanuit dat jullie met deze gegevens de inschrijving die erbij hoort kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
|
Mijn vader heeft, na het alsnog ontvangen van lesmateriaal, in Juni 2010 nogmaals, dit keer per brief aan LOI laten weten dat ik me voor de opleiding wilde uitschrijven. Deze brief is per post naar het daarvoor bestemde adres gestuurd.
Ook heeft mijn vader het lespakket ongeopend retour afzender op het postkantoor aangeboden, en heb ik geen gebruik gemaakt van enige door LOI aangeboden dienst.
Tevens is er na uitblijven van enige bevestiging telefonisch contact geweest met LOI.
Deze beweert echter nooit iets te hebben ontvangen, en men heeft gezegd dat het niet gebruik maken van het lesmateriaal mij niet ontslaat van betaling. Men had dus het lesmateriaal wel retour gekregen.
LOI heeft tot Oktober 2011 lesgeld, zonder dat wij het in de gaten hadden automatisch afgeschreven, waarna er wederom telefonisch contact geweest is met de klantenservice, en werd er wederom op een onmenselijke wijze door LOI gereageerd, er is gewoon niets tegen te beginnen lijkt het. Op dat moment is de automatische afschrijving geblokkeerd. En in Februari lag er al een vordering van een incassokantoor op de mat.
Zie er maar eens zonder rechtzaak vanaf te komen. Veel mensen zullen maar gewoon betalen, om het gezeik niet te hebben. Maar ik ga dat dus echt niet doen. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 17:37 Onderwerp: |
|
|
In uw geval bestaat er geen wettelijk recht op opzegging. U kunt dus beter niet betogen dat de algemene voorwaarden niet gelden, omdat er in dat geval helemaal geen mogelijkheid tot opzegging zou hebben. In artikel 7 van de algemene voorwaarden (bron) is de voortijdige beëindiging geregeld:
Quote: | 7. Voortijdige beëindiging
Bij een opleiding die valt onder LOI Hoger onderwijs schrijf je je in voor een complete opleiding (bachelor, post-bachelor, master, masterclass, HBO-deelprogramma, HBO-leergang of Associate degree) of, indien de opleiding modulair is opgebouwd, per module of combinatie van modules. Je kunt een opleiding die valt onder LOI Hoger onderwijs alleen tussentijds beëindigen als je dit twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de startdatum van je studie, schriftelijk of per e-mail aan de afdeling Klantenservice doorgeeft. Je richt je brief voor Hoger Onderwijs aan: LOI Hoger Onderwijs Klantenservice, Postbus 4200, 2350 CA Leiderdorp. Een e-mail stuur je naar service-hogeschool@loi.nl. Bij voortijdige beëindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in één keer te worden voldaan.
Opzegging is niet mogelijk als het een opleiding betreft van twaalf maanden of korter. Opzeggen is ook niet mogelijk als je al het studiemateriaal, al dan niet op eigen verzoek, al ontvangen hebt. De waarde van door jou gekozen extra materialen, zoals hard- en software, zul je bij opzegging moeten voldoen. Het eventueel door jou te veel betaalde collegegeld, met aftrek van de eventuele korting voor betaling ineens, wordt automatisch op je rekening teruggestort. Het terugsturen van studiemateriaal ontslaat je niet van je betalingsverplichting. |
U had een e-mail moeten sturen naar service-hogeschool@loi.nl, maar uw vader heeft zijn bericht gestuurd aan klantenservice@loi.nl. De schriftelijke opzegging die hij in juni heeft verstuurd is te laat, omdat u de studiematerialen toen al had ontvangen. De voorwaarden bepalen expliciet dat terugzending van het lespakket u niet ontslaat van uw betalingsverplichting. Uw zaak ziet er dus niet best uit. LOI zal zeggen dat de voorwaarden duidelijk zijn. Een elektronische opzegging aan het verkeerde e-mail adres is niet geldig.
U zou kunnen betogen dat een zo strikte handhaving van de voorwaarden in uw geval tot een onbillijk resultaat zou leiden. U doet dan een beroep op de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 lid 2 BW). Daarbij zou u zich kunnen beroepen op de omstandigheid dat de klantenservice van LOI de e-mail niet heeft doorgestuurd, noch uw vader van zijn fout op de hoogte heeft gesteld. Die relatief kleine vergissing heeft grote gevolgen, omdat u nu wordt geconfronteerd met een forse claim. Die wanverhouding zou de grond zijn voor de weigering van een beroep van LOI op een strikte lezing van de voorwaarden.
Een beroep op de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid wordt alleen in zeer uitzonderlijke gevallen toegelaten. Ik betwijfel of er in uw geval van een dergelijke uitzonderlijkheid sprake is. Er is mijns inziens een gerede kans dat de rechter de vordering van LOI toewijst. |
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 18:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb mij via internet ingeschreven voor de opleiding. Geldt hier de wet overeenkomst op afstand niet? Ik ben door LOI niet gewezen op de algemene voorwaarden. Tevens stond op dat moment in de algemene voorwaarden:
Quote: |
Je hebt een bedenktijd van zeven (7) dagen. Binnen zeven (7) dagen na de door ons in onze bevestiging aan jou genoemde datum, kun je de overeenkomst nog zonder opgave van redenen ontbinden. Als je de overeenkomst ontbindt binnen deze ontbindingsperiode, dien je het eventueel ontvangen studiemateriaal binnen zeven (7) dagen na de ontvangst daarvan retour te zenden aan de LOI. De kosten van retourzending komen voor jouw rekening. |
Dit zou zeven werkdagen moeten zijn, bij wet geregeld.
Omdat dit onjuiste voorlichting is, en ik hier niet op gewezen ben na inschrijving , voldoet LOI niet aan de informatieverplichting, en word de bedenktijd 3 maanden, waarbinnen ik zonder opgave van enige reden van de overeenkomst mag afzien.
Als zou LOI gelijk hebben, evengoed is er na de inschrijving overeenkomst, wel sowieso conform de voorwaarden van LOI meer dan 2 maanden voor de start van het (2e)cursusjaar opgezegd. LOI heeft tot Oktober 2011 geincasseerd.
Tevens wil ik even naar deze zaak linken: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=bx7313
Na deze zaak heeft LOI de algemene voorwaarden welke op hun website vermeld staan aangepast, en deze waren dus volgens de uitspraak in die zaak niet correct.
Quote: | Artikel 46c
1. Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:
a. de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;
b. de belangrijkste kenmerken van de zaak;
c. de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;
d. voor zover van toepassing: de kosten van aflevering;
e. de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
f. het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;
g. indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief;
h. de termijn voor de aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
i. voor zover van toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van de overeenkomst.
2. Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:
a. de gegevens, bedoeld in de onderdelen a-f van lid 1;
b. de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;
c. het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen;
d. voor zover van toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de koop op afstand aangeboden diensten;
e. indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst. |
|
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 19:39 Onderwerp: |
|
|
De overeenkomst op afstand geldt in uw geval niet, omdat er geen sprake is van een consumentenkoop ex art. 7:5 BW. |
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 20:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | 2.2. De Inschrijfvoorwaarden LOI vermelden onder meer:
"Door je in te schrijven voor een opleiding van LOI Hogeschool of LOI University ga je met ons een overeenkomst aan voor de duur van de opleiding zoals vermeld in de opleidingsinformatie en verklaar je akkoord te zijn met de voorwaarden zoals hier vermeld.
(…)
Als je via internet hebt ingeschreven, ontvang je per omgaande een e-mail van de LOI waarin de overeenkomst met jou wordt bevestigd.
(…)
Je hebt een bedenktijd van zeven (7) dagen. Binnen zeven (7) dagen na de door ons in onze bevestiging aan jou genoemde datum, kun je de overeenkomst nog zonder opgave van redenen ontbinden. Als je de overeenkomst ontbindt binnen deze ontbindingsperiode, dien je het eventueel ontvangen studiemateriaal binnen zeven (7) dagen na de ontvangst daarvan retour te zenden aan de LOI. De kosten van retourzending komen voor jouw rekening. Bewaar altijd het verzendbewijs. Nadat de ontbindingsperiode van 7 dagen is verlopen kun je de overeenkomst uitsluitend voortijdig beëindigen als voldaan is aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 7 (Voortijdige beëindiging)". |
Quote: | Overeenkomst op afstand tot het volgen van een opleiding. Aannemelijk dat gedaagde het lespakket heeft teruggezonden met een brief dat zij van de opleiding wenst af te zien. Ook zonder die brief had eiseres uit de retournering van het lespakket dienen af te leiden dat gedaagde van de bedenktijd gebruik wilde maken. De bedenktijd bedraagt in dit geval 3 maanden, omdat eiseres niet heeft gesteld dat en op welke wijze zij voldaan heeft aan haar informatieplicht met betrekking tot de mogelijkheid van ontbinding. Bovendien vermelden de Inschrijvingsvoorwaarden een te korte bedenktijd, zodat ook om die reden niet voldaan is aan de informatieplicht. |
Quote: | Ook in het geval de Inschrijfvoorwaarden wel tijdig aan [gedaagde] kenbaar zouden zijn gemaakt, heeft LOI niet aan haar informatieverplichtingen voldaan. Deze voorwaarden vermelden immers een kortere termijn dan in de wet is bepaald, namelijk 7 dagen na de in de bevestiging genoemde datum in plaats van 7 werkdagen na de ontvangst van het lespakket. In de bevestiging van de inschrijving is vermeld: “U kunt het lespakket binnen enkele dagen in huis verwachten”. LOI heeft niet gesteld wanneer zij het lespakket aan [gedaagde] heeft gezonden, maar dat zal dus op zijn vroegst enkele dagen later zijn geweest.
Aldus is niet voldaan aan alle in art. 46c lid 2 BW gestelde eisen, zodat ook om die reden de bedenktijd 3 maanden bedraagt. |
|
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 20:26 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | De overeenkomst op afstand geldt in uw geval niet, omdat er geen sprake is van een consumentenkoop ex art. 7:5 BW. |
Leg maar eens uit dan. Waarom is dit geen consumentenkoop?
LOI heeft mij niet op de inschrijfvoorwaarden gewezen en deze niet duidelijk kenbaar gemaakt, maar vermeldde zelf in de inschrijfvoorwaarden op dat moment:
Quote: | 1. Overeenkomst
Door je in te schrijven voor een LOI-opleiding ga je met ons een overeenkomst aan voor de duur van de opleiding zoals vermeld in de opleidingsinformatie en verklaar je akkoord te zijn met de voorwaarden zoals hier vermeld. Mochten er voor de gekozen opleiding nog specifieke voorwaarden gelden, dan zijn deze vermeld in de opleidingsinformatie. De overeenkomst komt tot stand zodra jouw aanvaarding van het aanbod de LOI heeft bereikt en de LOI de ontvangst daarvan heeft bevestigd. Als je via internet hebt ingeschreven, ontvang je per omgaande een e-mail van de LOI waarin de overeenkomst met jou wordt bevestigd. Bij inschrijving per post, per fax of per telefoon vindt bevestiging per post plaats.
Je hebt een bedenktijd van zeven (7) dagen. Binnen zeven (7) dagen na de door ons in onze bevestiging aan jou genoemde datum, kun je de overeenkomst nog zonder opgave van redenen ontbinden. Als je de overeenkomst ontbindt binnen deze ontbindingsperiode, dien je het eventueel ontvangen studiemateriaal binnen zeven (7) dagen na de ontvangst daarvan retour te zenden aan de LOI. De kosten van retourzending komen voor jouw rekening. Nadat de ontbindingsperiode van 7 dagen is verlopen kun je de overeenkomst uitsluitend voortijdig beëindigen als voldaan is aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 7 (voortijdige beëindiging). |
Ten eerste, moet dit geen 7 werkdagen zijn?
Ten tweede, had LOI deze inschrijfvoorwaarden en mijn herroepingsrecht duidelijk en volledig kenbaar moeten maken bij bevestiging van de inschrijving?
Herroepingsrecht
Bij koop op afstand geldt een herroepingsrecht, dit is een ander woord voor bedenktermijn. U mag het product binnen zeven werkdagen terugsturen naar de verkoper. Bij een dienst meldt u de verkoper dat u geen gebruik wilt maken van de dienst. U hoeft hiervoor geen reden te geven. De verkoper moet dan binnen 30 dagen het aankoopbedrag terugbetalen. Voldoet de verkoper niet aan alle inlichtingenverplichtingen (zie recht op informatie), dan heeft u 3 maanden de tijd om uw aanschaf te herroepen. De wet is streng op dit punt: ook als de verkoper maar één verplichting vergeet, wordt uw herroepingsrecht meteen 3 maanden!
Deze termijn gaat in:
Product: vanaf het moment waarop u het product of de schriftelijke bevestiging van de koop ontvangt.
Dienst: vanaf de dag waarop de koop is gesloten. Dat is meestal de dag van het telefoongesprek of de dag waarop u via internet een dienst heeft 'gekocht'. |
Duidelijk.
Quote: | U heeft geen herroepingsrecht:
Als u een dienst afneemt en de uitvoering met uw instemming is begonnen binnen de termijn van zeven werkdagen.
Voor goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markten en waarop de leverancier geen invloed heeft (aandelen).
Voor maatwerk of voor een product met een ander duidelijk persoonlijk karakter.
Voor producten die snel kunnen bederven of verouderen.
Voor audio- en video- opnamen en computerprogrammatuur waarvan u de verzegeling heeft verbroken.
Voor de levering van tijdschriften en kranten
Na afloop van de termijn van aanvaarding van het aanbod
Voor weddenschappen en loterijen |
Bovenstaande allen niet van toepassing
Quote: | Recht op informatie
De verkoper moet u informatie geven. De wet maakt een onderscheid tussen informatie vóór de koop en informatie ná de koop.
Voor de koop
Voordat de koop gesloten wordt, moet u van de verkoper weten:
Zijn/haar naam (als u een gedeeltelijke of volledige vooruitbetaling moet doen ook het adres)
De belangrijkste kenmerken van het product
De prijs, inclusief belastingen zoals de BTW
De verzendkosten
De manier van betaling, aflevering of uitvoering
Of het herroepingsrecht van toepassing is (zie uitzonderingen)
De telefoonkosten als deze afwijken van het gewone tarief, zoals bij een 090x- nummer
of het een aanbod betreft met een beperkte geldigheidsduur
indien van toepassing: de minimale duur van de overeenkomst (vooral bij een abonnement)
Als de verkoper niet direct aan deze informatievoorziening voldoet, staat er nog geen sanctie op. Dat is pas het geval als de verkoper bij het uitvoeren van zijn deel van de overeenkomst deze gegevens niet heeft verstrekt. Dan gaat uw herroepingsrecht naar 3 maanden.
Na de koop
Nadat de koop gesloten is, moet u (naast alle informatie & gegevens die u voor de koop moest weten) van de verkoper weten:
Het bezoekadres waar u met klachten terecht kunt. Dit mag geen postbus zijn.
Welke 'after sales services' en garantie u heeft.
De voorwaarden voor de ontbinding van de overeenkomst, als deze van onbepaalde duur is of een duur heeft van meer dan één jaar.
Als het herroepingsrecht van toepassing is: hoe u dat kunt doen
Deze informatie mag op het moment van de koop, maar moet uiterlijk bij levering van het product bij u bekend zijn. |
LOI verstrekte in de periode waarin ik me heb ingeschreven geen of onvolledige informatie over het herroepingsrecht.
Quote: | Recht op een schriftelijke bevestiging
De verkoper moet u per brief of per mail een bevestiging van de koop sturen. Daarin moeten alle gegevens staan die u voor of na de koop moet weten. Dit voor zover u die gegevens niet al weet. De verkoper moet u (schiftelijk) per brief op de hoogte stellen, hoe u gebruik kunt maken van uw herroepingsrecht. De verkoper kan hier alleen maar aan voldoen als hij uw adres weet. Daarom hoort u bij iedere koop op afstand uw adres op te geven.
Let op: Krijgt u geen schriftelijke bevestiging van de verkoper, dan wordt de termijn van herroepen automatisch 3 maanden. Als u het product terug wilt sturen dan kan de verkoper u vragen om de kosten daarvan te betalen. Hij mag u geen andere kosten in rekening brengen. |
Quote: | Wet koop op afstand niet van toepassing
Er zijn een aantal uitzonderingen op de Wet koop op afstand. Bij een aantal aankopen is de wet niet van toepassing. Dit is het geval bij de aankoop van:
Financiële diensten. Er staan beschermende regels in de Wet financiële dienstverlening (Wfd).
Bouw en verkoop van onroerende zaken.
Distributieautomaten (zoals betaalautomaten)
Reisovereenkomsten
Geautomatiseerde handelsruimten (zoals automatieken)
Verkoop bij opbod (bijvoorbeeld internetveilingen)
Bellen met een telefoonprovider vanuit een openbare telefoon.
Via uw telefoon (mobiel of vast) diensten opvragen die meteen worden verrekend met uw beltegoed of telefoonrekening, zoals het weer, files e.d.
Sommige bepalingen van de wet gelden niet voor levensmiddelen, dranken en andere producten voor dagelijks huishoudelijk gebruik. De verkoper hoeft hierbij niet te voldoen aan de informatieverplichting en de schriftelijke bevestiging van de koop. Ook uw herroepingsrecht geldt hier niet. | Niet van toepassing
[/quote] |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 10:07 Onderwerp: |
|
|
moedeloos84 schreef: | ArieKanarie schreef: | De overeenkomst op afstand geldt in uw geval niet, omdat er geen sprake is van een consumentenkoop ex art. 7:5 BW. |
|
Waarom zou het wél consumentenkoop zijn? De hoofdmoot van de overeenkomst is het "leveren" van onderwijs, en dat is (dus) niet de koop van een roerende zaak zoals bedoeld in art. 7:5 BW. |
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 11:14 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | moedeloos84 schreef: | ArieKanarie schreef: | De overeenkomst op afstand geldt in uw geval niet, omdat er geen sprake is van een consumentenkoop ex art. 7:5 BW. |
|
Waarom zou het wél consumentenkoop zijn? De hoofdmoot van de overeenkomst is het "leveren" van onderwijs, en dat is (dus) niet de koop van een roerende zaak zoals bedoeld in art. 7:5 BW. |
heb geen rechten gestudeerd, echter als ik stichting de Ombudsman benader, en deze zeggen dat het gaat om een overeenkomst op afstand, omdat ik de lesmaterialen afneem, en het lespakket aankoop.
Artikel 1
Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
Artikel 5
1
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
2
Wordt de zaak verkocht door een gevolmachtigde die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan wordt de koop aangemerkt als een consumentenkoop, tenzij de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst weet dat de volmachtgever niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
3
De vorige leden zijn niet van toepassing indien de overeenkomst door leidingen naar de verbruiker aangevoerd water betreft.
4
Indien de te leveren roerende zaak nog tot stand moet worden gebracht en de overeenkomst krachtens welke deze zaak moet worden geleverd voldoet aan de omschrijving van artikel 750, dan wordt de overeenkomst mede als een consumentenkoop aangemerkt indien de overeenkomst wordt gesloten door een aannemer die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een opdrachtgever, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De bepalingen van deze titel en die van afdeling 1 van titel 12 zijn naast elkaar van toepassing. In geval van strijd zijn de bepalingen van deze titel van toepassing. |
|
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 15:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik snap het misverstand inmiddels. In uw geval zijn op grond van art. 7:46i lid 1 BW de bepalingen uit de overeenkomst op afstand van toepassing:
Quote: | De artikelen 46b lid 2, 46c, 46d leden 1–3 en 4, onderdeel a, 46e en 46f leden 1 en 2 zijn van overeenkomstige toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die niet een financiële dienst zijn. De artikelen 46g–46h zijn van overeenkomstige toepassing op overeenkomsten op afstand tot het verrichten van diensten. |
Uw zaak valt inderdaad niet onder art. 7:5 BW. Ik ben echter te vroeg tot de conclusie gekomen dat daarom in uw geval geen sprake is van een koop op afstand.
Let op: in de zaak waar u naar verwijst heeft LOI bevestigt dat zij het lespakket retour heeft gekregen. In uw zaak heeft LOI niks van zich laten horen en heeft u geen bewijs dat u de brief heeft verzonden. Wellicht dat de omstandigheid dat u geen lesmateriaal meer hebt ontvangen een rol kan spelen in uw zaak, maar ik schat dat u het desondanks moeilijk zult krijgen om in het gelijk gesteld te worden.
Nogmaals mijn excuses voor mijn reactie die te kort door de bocht was. |
|
|
|
 |
moedeloos84
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 15:55 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Hallo,
Ik snap het misverstand inmiddels. In uw geval zijn op grond van art. 7:46i lid 1 BW de bepalingen uit de overeenkomst op afstand van toepassing:
Quote: | De artikelen 46b lid 2, 46c, 46d leden 1–3 en 4, onderdeel a, 46e en 46f leden 1 en 2 zijn van overeenkomstige toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die niet een financiële dienst zijn. De artikelen 46g–46h zijn van overeenkomstige toepassing op overeenkomsten op afstand tot het verrichten van diensten. |
Uw zaak valt inderdaad niet onder art. 7:5 BW. Ik ben echter te vroeg tot de conclusie gekomen dat daarom in uw geval geen sprake is van een koop op afstand.
Let op: in de zaak waar u naar verwijst heeft LOI bevestigt dat zij het lespakket retour heeft gekregen. In uw zaak heeft LOI niks van zich laten horen en heeft u geen bewijs dat u de brief heeft verzonden. Wellicht dat de omstandigheid dat u geen lesmateriaal meer hebt ontvangen een rol kan spelen in uw zaak, maar ik schat dat u het desondanks moeilijk zult krijgen om in het gelijk gesteld te worden.
Nogmaals mijn excuses voor mijn reactie die te kort door de bocht was. |
Geen excuses nodig hoor. In die zaak heeft LOI in eerste instantie ook gezegd geen retourzending binnen te hebben gekregen.
Ik ben het niet eens met de eis die in de dagvaarding staat:
LOI geeft als specificatie van de vordering:
Quote:
Lesgeld 36 x €67,00 = € 2412,00
Incassokosten LOI 1 x €15,00 = € 15,00
Vordering totaal: € 2427,00
Al betaald: € 1273,00
Openstaand: € 1154,00
De eis laat ook al duidelijk zien dat er iets niet goed gaat bij de LOI, gezien de per post en per e-mail door LOI gestuurde bevestigingen. Hierin staat dat ik een overeenkomst ben aangegaan van 28 maanden en betaaltermijnen voor het cursusgeld, en niet de 36 termijnen lesgeld welke door LOI worden gespecificeerd in de vordering.
Ook ben ik in de e-mail bevestiging, en per post niet op de rechten die ik had ivm ontbinding en herziening gewezen. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|