Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 20:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nationaliteit bewindslieden
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 13:22    Onderwerp: Nationaliteit bewindslieden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 56 Gw vereist dat de leden van de Eerste en Tweede Kamer de Nederlandse nationaliteit bezitten.

Het lijkt er echter op dat ministers en staatssecretarissen niet eens Nederlander hoeven te zijn. Dat maakt de discussie die de PVV probeert aan te zwengelen over de dubbele nationaliteit van Aboutaleb en Albayrak wel wat merkwaardig.

Of mis ik iets? Trouw zweren aan de Grondwet (art 49 Gw) zonder Nederlander te zijn is misschien een beetje raar, maar ik vind geen reden waarom het niet zou kunnen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Iseut



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides,

volgens mij heb je helemaal gelijk. Het Nederlanderschap is inderdaad vereist voor lidmaatschap van de Eerste en Tweede Kamer, maar niet voor het vervullen van een ministerschap of een staatssecretariaat. Of het zo snel zal gebeuren dat een niet-Nederlander op het bordes verschijnt, is een andere vraag...

Iseut
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die discussie (waar Verdonk overigens ook vrolijk aan meedoet - hoe kan het ook anders!) is sowieso merkwaardig.
Je reinste discriminatie.

Alsof die mensen met een dubbele nationaliteit niet gewoon naar eer en geweten hun werk voor Nederland kunnen doen.
En alsof het afpakken van een papiertje hun roots uit hun wezen wegneemt.
Alsof je niet als rechtschapen Nederlands staatsburger kunt bestaan wanneer je liefde koestert voor je moederland.
Evil or Very Mad

Heksenjacht is het.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag of een dubbele nationaliteit toegestaan is in zijn algemeenheid is 1. Zo ja dan is de vraag of dit beperkt moet worden voor bepaalde functies, da's 2. Als de antwoorden ja resp. nee luiden dan zeg ik kap nou eens met die onzindebatten in Den Haag!! Als het antwoord op een van beiden anders is dan lijkt het mij dat, wanneer met dat de moeite waard vindt, dat debat in zijn algemeenheid integraal moet worden gevoerd en niet moet worden gevoerd naar aanleiding van één specifiek geval. Persoonlijk irriteer ik me om al die omvangrijke debatten in de kamer die over een individueel geval gaan. Dus ook dan zeg ik: Kappen met die onzindebatten in Den Haag!!!!!!!!!!!! .... Asjeblieft??!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Alsof die mensen met een dubbele nationaliteit niet gewoon naar eer en geweten hun werk voor Nederland kunnen doen.

Volgens de Volkskrant heeft Hirsch-Ballin in 1991 de mogelijkheid van een dubbele nationaliteit juist willen verruimen, omdat dit in zijn ogen de integratiekansen juist zou verhogen.

Maar wel grappig dat in theorie Arnold Schwarzenegger onze premier kan worden zonder daarvoor de Nederlandse nationaliteit aan te hoeven vragen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wimuithoorn



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 22:02    Onderwerp: dubbele nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wederom zie ik hier gewroet in de grenzen van het "normale".

Beste Michele, e.a. leg mij nu eens uit waarom wij moeten redeneren vanuit de visie dat iemand met een dubbele nationaliteit net zo goed het werk doet als iemand die wèl zijn / haar voorkeur duidelijk heeft gemaakt.
En waarom het meteen je reinste discriminatie is wanneer je de vraag op werpt of je een (representatieve) functie als Minister en/of Staatssecretaris pas zou moeten mogen bekleden wanneer je ook voluit gekozen hebt voor de nationaliteit van het land dat je (in voorkomende gevallen) over de grens vertegenwoordigd?
Deze redenatie is er een van een niveau waar ik me niet toe wil verlagen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb jij voluit gekozen voor je Nederlandse nationaliteit dan? Ik niet, ik ben gewoon zo geboren. En dat maakt mij dus per definitie beter in staat de Nederlandse belangen te behartigen dan iemand die (naast een andere nationaliteit) de Nederlandse nationaliteit heeft aangenomen? Interessant standpunt. Je zou heel goed het tegenovergestelde kunnen beargumenteren!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 22:27    Onderwerp: Re: dubbele nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

wimuithoorn schreef:
Wederom zie ik hier gewroet in de grenzen van het "normale".

Beste Michele, e.a. leg mij nu eens uit waarom wij moeten redeneren vanuit de visie dat iemand met een dubbele nationaliteit net zo goed het werk doet als iemand die wèl zijn / haar voorkeur duidelijk heeft gemaakt.
En waarom het meteen je reinste discriminatie is wanneer je de vraag op werpt of je een (representatieve) functie als Minister en/of Staatssecretaris pas zou moeten mogen bekleden wanneer je ook voluit gekozen hebt voor de nationaliteit van het land dat je (in voorkomende gevallen) over de grens vertegenwoordigd?
Deze redenatie is er een van een niveau waar ik me niet toe wil verlagen!


Volgens mij heeft iemand zijn voorkeur al duidelijk gemaakt door hier te komen wonen en een carrière voor de publieke zaak te ambiëren.
Zolang je niet objectief kunt rechtvaardigen waarom iemand met een dubbele nationaliteit niet in staat is zijn functie naar behoren uit te voeren, is dat discriminatie. Ik denk op dit moment dat er niet zo een rechtvaardiging bestaat. Wellicht dat daar in de toekomst nog goede argumenten voor komen, dat zou kunnen. Dat verwacht ik echter niet. Maar ik zou zeggen: ga je gang. Als je het op niveau kunt houden.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:15    Onderwerp: Re: dubbele nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

wimuithoorn schreef:
leg mij nu eens uit waarom wij moeten redeneren vanuit de visie dat iemand met een dubbele nationaliteit net zo goed het werk doet als iemand die wèl zijn / haar voorkeur duidelijk heeft gemaakt.

Met Michèle ben ik het eens dat de betere vraag is: waarom niet?

Wilders heeft naar eigen zeggen een rationeel argument: "Je kunt niet trouw zijn aan twee landen."

In dat argument kan ik me in zoverre vinden dat het me onwenselijk lijkt als dezelfde persoon tegelijkertijd zowel in België als in Nederland een politiek ambt zou vervullen. Dat zou ook in de weg staan aan het afleggen van de ambtseed (art 49/60 Gw).

Maar een half-Belg/half-Nederlander die alleen in Nederland een ministerspost vervult en ook de ambteed heeft afgelegd, die staat in voor zijn trouw aan Nederland. Natuurlijk staat het je vrij om een bewindspersoon niet op zijn woord te geloven, maar dan vraag ik me af waarom je een 'hele' Nederlander wel zou geloven. Al die kamerleden, ministers en staatssecretarissen hebben wel persoonlijke belangen waarvoor ze in theorie hun macht of invloed kunnen misbruiken.

Het hebben van een bepaald paspoort lijkt me bijvoorbeeld een veel kleinere rol te spelen dan het hebben van een eigen huis... Dus alle huiseigenaren het kabinet en de kamer uit? Hmm, voor de zekerheid dan ook maar alle huurders, met het oog op een onafhankelijk huurbeleid. (Plato had gelijk, merk ik nu.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:22    Onderwerp: Re: dubbele nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

(Plato had gelijk, merk ik nu.)


Het eeuwige probleem "wie controleert de wachters?"? Of doel je op iets anders?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:25    Onderwerp: Re: dubbele nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
bona fides schreef:
(Plato had gelijk, merk ik nu.)

Het eeuwige probleem "wie controleert de wachters?"? Of doel je op iets anders?

Ik doel op (een deel van) de oplossing: wachters zonder enig persoonlijk belang.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mevrouw Albayrak kan ik mij zeer goed voorstellen dat zij zich zal inzetten voor een toetreding van Turkije tot de EU. Ik zie dat toch nog steeds als ongewenst. Armenië, mensenrechten. Alhoewel Nederland in dat opzicht net zo weinig recht heeft op een lidmaatschap van de EU volgens mij.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Iseut



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Ik zie trouwens niet waarom de Kamer hier niet over zou mogen debatteren. De Kamer controleert de regering. Als er dus kandidaat-leden van de regering (het zijn dus niet zo maar individuen) zijn waar een deel van de Kamer bedenkingen tegen heeft (hoe verwerpelijk ook), dan moet daar gewoon over gesproken kunnen worden. Gelukkig gebeurt er alleen iets als de meerderheid van de Kamer het ermee eens is.

Volgens mij is het wel duidelijk dat de PVV een grote achterban heeft vergaard. Foei roepen en doodzwijgen lijkt mij dus niet de beste optie. Er is juist behoefte aan een open debat over feiten (en niet over onderbuikgevoelens). Ook de hulp van een paar ijzersterke cabaretiers met dubbele nationaliteit kan misschien helpen...

Iseut
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wimuithoorn



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En waarom het meteen je reinste discriminatie is wanneer je de vraag op werpt of je een (representatieve) functie als Minister en/of Staatssecretaris pas zou moeten mogen bekleden wanneer je ook voluit gekozen hebt voor de nationaliteit van het land dat je (in voorkomende gevallen) over de grens vertegenwoordigd?

Nogmaals, ik heb er geen moeite mee dat een Minister of Staatssecretaris van de Staat der Nederlanden geboren is in Marokko of Turkije of Amerika.
Waar ik wel moeite mee heb is dat hij mij moet gaan vertegenwoordigen terwijl hij zelf niet het respect heeft om te kiezen voor het Nederlands paspoort. Wat is nu het probleem om dat ene papiertje gewoon weg te gooien?
Immers "
Quote:
En alsof het afpakken van een papiertje hun roots uit hun wezen wegneemt.
" , het behoud van dat papiertje maakt toch niets uit met betrekking tot hun roots?.

Mijn stelling in deze is dat wanneer degenen waar het hier om gaat niet zelf het initiatief nemen om, zolang ze Nederland in een dergelijke functie vertegenwoordigen, afstand te doen van hun tweede paspoort zij voor deze functie net zo ongeschikt of ongewenst zijn als een Bolkenstein als Commissaris bij Merck, een Moskovitsch als advocaat van Holleeder, etc.
Het risico op belangenverstrengeling moet gewoon niet worden genomen.

Vooral ook niet omdat wanneer je de cultuur en gebruiken van de landen waar het hier om gaat kent je op dit laatste de nadruk zult willen leggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Iseut



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat is nu het probleem om dat ene papiertje gewoon weg te gooien?


Een acuut probleem is dat het in het geval van veel landen helemaal niet mogelijk is om afstand te doen van de nationaliteit (Argentinië, Marokko etc.).

Wat mij betreft: als mensen afstand willen doen is dat prima. Het hoeft nu echter niet, dus waarom zouden ze het doen? Omdat er een minderheid in Nederland is die vindt dat ze anders niet goed kunnen functioneren? Laat die minderheid eerst maar een meerderheid worden. Dan zien we wel verder.

Als blijkt dat een bewindspersoon om welke reden dan ook niet functioneert, is de Tweede Kamer er als de kippen bij om hem of haar een motie van wantrouwen aan de broek te doen en dan is het einde verhaal.

Iseut

Een aantal reacties na deze is off-topic en is daarom afgesplitst in een apart topic. Daar kan verder gediscussieerd worden de consistentie van de Gw en de botsing van normen daaruit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds