|
Auteur |
Bericht |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 13:12 Onderwerp: |
|
|
Wat mij betreft mag hier natuurlijk over gediscussieerd worden. Zoals al werd gezegd is het wenselijker de discussie aan te gaan dan foei te roepen en weg te kijken. Zeker vanuit de controletaak van de Kamer, en de vertrouwensband tussen kamer en minister mag er wat mij betreft zeker een debat aan gewijd worden.
Ik ben het echter wel met vele hier eens dat nationaliteit slecht een indicatie kan zijn van potentiële belangenverstrengeling. Maar in die categorie zijn er nog veel meer mogelijkheden aan te wijzen. De idee van de rationele staatsman die zonder vooroordelen het algemeen belang vaststelt kan in de praktijk niet verwezenlijkt worden en dus zit je altijd met ideeën als achterban, persoonlijke overtuigen etc. De vraag is dus of deze vorm van potentiële belangenverstrengeling erg is. En zo ja, waarom deze dan erger is dan sommige andere.
Wat mij betreft betekent het krijgen van het Nederlanderschap tevens het hiet te lande krijgen van een aantal politieke rechten. Deelname aan het politieke proces is daar een van. Dat betekent dat als je niet wil dat mensen onder bepaalde omstandigheden deelnemen aan het politieke proces (lees: met dubbele nationaliteit), je van te voren moet zorgen dat dat niet mogelijk wordt. Het gaat immers nergens over om onderscheid te maken tussen 'zuivere' en 'niet-zuivere' Nederlanders. Er valt wat mij betreft wel wat te zeggen voor het uitsluiten van een dubbele nationaliteit (waarbij wel rekening gehouden moet worden met het feit dat je sommige nationaliteiten zoals de Duitse simpelweg niet op kunt geven). Maar daar ligt dan ook meteen de grens. Zodra iemand Nederlander is, is hij Nederlander. Vanuit diezelfde gedachte is het ook niet mogelijk om 'criminele Antillianen' terug te sturen. Dat is namelijk discriminatie. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 15:10 Onderwerp: |
|
|
wimuithoorn schreef: | Waar ik wel moeite mee heb is dat hij mij moet gaan vertegenwoordigen terwijl hij zelf niet het respect heeft om te kiezen voor het Nederlands paspoort. Wat is nu het probleem om dat ene papiertje gewoon weg te gooien? |
Ik dacht ook dat het intussen wel algemeen bekend was dat dit voor veel nationaliteiten juridisch onmogelijk is.
Quote: | Vooral ook niet omdat wanneer je de cultuur en gebruiken van de landen waar het hier om gaat kent je op dit laatste de nadruk zult willen leggen. |
Door afstand te doen van een nationaliteit zul je nooit ongedaan kunnen maken dat je de cultuur en gebruiken van het land kent! Maar meen je echt dat je liever geen ministers ziet die wat afweten van de cultuur en gebruiken van andere landen? Liever een regering met oogkleppen?
Voor de zekerheid heb ik je reactie nog eens gelezen om te zien of ik je laatste zin ten onrechte uit zijn context heb gehaald. Het lukt me echter niet om de zin anders te lezen, hoe haaks deze ook staat op je eerste zin. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 16:39 Onderwerp: |
|
|
Van Nu.nl:
Wilders: tsunami van islamisering bereikt kabinet
Uitgegeven: 20 februari 2007 14:53
Laatst gewijzigd: 20 februari 2007 15:10
DEN HAAG - Met de komst van de PvdA-staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak heeft de tsunami van islamisering nu ook het kabinet bereikt. Dat zegt fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid dinsdag in zijn column.
Volgens Wilders zijn de Marokkaanse en Turkse overheden nu feitelijk in het hart van het Nederlandse machtscentrum geïnfiltreerd.
Aboutaleb heeft zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit en daarom is hij volgens Wilders "onderhorig aan de Koning van Marokko".
De PvdA'er wordt staatssecretaris voor Sociale Zaken. Hij benadrukte vorige week dat zijn loyaliteit bij Nederland ligt. "Elke twijfel over mijn loyaliteit vind ik onbegrijpelijk", zei hij donderdag na afloop van zijn gesprek met formateur Jan Peter Balkenende. Overigens kan Aboutaleb zijn Marokkaanse nationaliteit helemaal niet afstaan.
Albayrak
Staatssecretaris Albayrak, zowel Nederlandse als Turkse, zou in theorie wel afstand kunnen doen van haar Turkse nationaliteit. Ze vindt dat echter niet nodig, benadrukte ze vrijdag voorafgaande aan het gesprek met Balkenende. "Ik doe niets dat in strijd is met de wet, dat is duidelijk", aldus Albayrak.
Wilders vindt dat Albayrak is "onderworpen aan de president van Turkije".
Quote: | Volgens Wilders zijn de Marokkaanse en Turkse overheden nu feitelijk in het hart van het Nederlandse machtscentrum geïnfiltreerd.
|
Hij is wel een beetje paranoide he? _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Iseut
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 66
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 16:58 Onderwerp: |
|
|
En met succes heb ik het idee. Ik heb een collega die zowel de Nederlandse als de Zwitserse nationaliteit heeft. Toch maar eens vragen waar haar loyaliteit ligt. Al die heerlijke Zwitserse chocola waar ze mee aan komt zetten. Verdacht niet? Volgende keer maar niet meer bij haar thuis racletten...
Iseut |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 16:59 Onderwerp: |
|
|
Hoezo ?
Omdat hij het bij de naam noemt ?
Van Aboutaleb ok, die kan zijn Marokaanse nationaliteit niet inleveren dus daar moet geen gezeur meer over zijn.
Maar Albayrak, die moet gewoon haar Turkse nationaliteit opgeven.
Het kan, dus moet ze het doen. Doet ze het niet dan geeft ze daarmee aan niet te vertrouwen te zijn. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Iseut
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 66
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:02 Onderwerp: |
|
|
Wat een flauwekul zeg. Alsof het ook maar iets uitmaakt. Als Albayrak met Turkse nationaliteit niet te vertrouwen zou zijn, dan is ze dat zonder ook niet.
Iseut |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:06 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het geheel met Iseut eens.. Het is totale onzin dat het niet nodig vinden de nationaliteit waarmee je geboren bent op te geven je onbetrouwbaar maakt... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:06 Onderwerp: |
|
|
Hoezo flauwekul ?
Turkije wil bij de EU en komt daar gewoon niet bij.
Albayrak zal zich zeker in gaan zetten voor een toetreding van Turkije tot de EU.
En ja, ik vertrouw Albayrak niet met of zonder Turkse nationaliteit maar dat is geen argument voor de meeste mensen. De dubbele nationaliteit wel. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:07 Onderwerp: |
|
|
Kwestie van dubbele nationaliteit vergroot het integratieprobleem
Hikmat Mahawat Khan meent dat de coalitie met de aanvaarding van de dubbele nationaliteit van bewindslieden, het integratieprobleem nog verder vergroot.
Bij een coalitievorming moet er altijd water bij de wijn, maar de kwestie rond de dubbele nationaliteit maakt dit akkoord onnodig waterig. Deze kwestie van twee PvdA-bewindslieden toont aan dat ook daar waar geen compromis nodig is, principes verloochend worden. Het CDA en de ChristenUnie hadden gewoon kunnen handelen conform hun partijprogramma. Zij hebben het volk immers voorgehouden dat zij af willen van de dubbele nationaliteit.
Maar wie al direct bij de start van een nieuw kabinet laat merken dat die opvatting weinig waard is, roept wantrouwen op.
De PvdA-bewindslieden hebben een geweldige kans laten liggen om de discussie rond integratie te kantelen en een gebaar te maken naar de hele samenleving. De oppositie heeft het helemaal bont gemaakt, door de kalkoen te laten adviseren over het kerstmaal. Ze laat het woord voeren door mevrouw Azough (GroenLinks) en mevrouw Koser Kaya (D66) die beiden zelf een dubbele nationaliteit hebben.
Laatstgenoemde is zelfs het levende voorbeeld van de invloed van het buitenland op politici hier. Het ontkennen van de Armeense genocide, dan wel het daarover geen standpunt innemen door Koser Kaya, had alles te maken met haar verwachtingen over hoe zij in Turkije bejegend zou worden.
Het is jammer dat deze discussie meteen in de sfeer is getrokken van allochtonen versus autochtonen en moslims versus niet-moslims.
De alertheid van de Partij voor de Vrijheid wordt afgedaan als racisme en xenofobie. Zo wordt de discussie platgeslagen.
Ik vrees dat de nieuwe politieke orde in Nederland weinig goeds belooft voor het integratievraagstuk.
De coalitiepartijen zullen – in de wurggreep van het regeerakkoord – verworden tot een ja-knik machine. En van de oppositie hoeft niet veel verwacht te worden; dat hebben partijen als GroenLinks en D66 al laten merken.
Hoewel de uitkomst van de multicultidiscussie van destijds bekend is, leren politici niet bij en krijgen we een herhaling van de multicultifarce. Oude wijn in nieuwe zakken van de firma Samen Werken, Samen Leven.
Het maatschappelijk middenveld mag conform het regeerakkoord meedoen, en zal dus medeplichtig worden. Dat middenveld bestaat voornamelijk uit CDA- en PvdA-achterban. Vanwege hun partijloyaliteit en verslaving aan de subsidiepotten mag van hen geen kritische houding richting overheid en richting migranten worden verwacht. De constructie van een brede coalitie van twee centrumpartijen en een ‘medeplich - tig’ middenveld, is dus funest.
De Tweede Kamer beseft niet dat het voorval van de dubbele nationaliteit van bewindslieden de integratiediscussie weer onder druk zet. Velen in het land zijn verbol - gen en zullen niet accepteren dat Nederland zo door partij-egocentrisme verkwanseld wordt. Die gevoelens zullen weer op allochtonen worden afgereageerd, terwijl die er niets aan kunnen doen en er niets mee te maken hebben.
De kwestie van de dubbele nationaliteit is meer dan sentimentele hysterie over loyaliteit. Bewindslieden en Kamerleden beschikken over en hebben toegang tot informatie die zeer gevoelig kan zijn voor de staat. Kun je een staatsgeheim toevertrouwen aan mensen die er bewust voor kiezen een (halve) vreemdeling te zijn? Met welk doel heeft mevrouw Albayrak bewust de Turkse nationaliteit behouden?
Met een dubbele nationaliteit van een minister of staatssecretaris kan bijvoorbeeld zijn uitlevering bemoeilijkt worden, mocht hij de wijk nemen naar het land van zijn tweede nationaliteit.
Dat politici dit niet willen begrijpen, is een slecht teken.
De beoogde bewindslieden moe - ten trouwens niet steeds naar de formele wetten verwijzen. De aanpak van integratie en discriminatie strandt immers steeds, omdat die problemen niet met alleen wetten en regels zijn op te lossen.
Er is veel meer meer nodig dan dat: een beroep op moraal, fatsoen, tolerantie, flexibiliteit en empathie.
Terwijl de nieuwe regering in een hosannastemming over haar grote meerderheid elke tegenspraak over dit onderwerp afwijst, neemt de aversie bij het volk toe.
Het wachten is dan op een nieuwe uitbarsting zoals in 2002. Het lot van allochtonen wordt ironisch genoeg negatief beïnvloed door mensen die juist voor de allochtonen denken op te komen. Albayrak en Aboutaleb laten een geweldige kans liggen om de discussie rond integratie een goede wending te geven. Zij weigeren echter de lont uit het kruitvat te trekken.
Ook de nieuwe coalitie heeft last van de opwarming: het politieke dualisme zakt bij de eerste test van het regeerakkoord al meteen door het ijs. CDA en ChristenUnie halen bakzeil, de PvdA dekt toe.
Ga rustig slapen.
Hikmat Mahawat Khan is oud-kandidaat voor EenNL en oud-voorzitter van de Contact Groep Islam
Bron: de Volkskrant 20-02-2007 _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:10 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Hoezo flauwekul ?
Turkije wil bij de EU en komt daar gewoon niet bij.
Albayrak zal zich zeker in gaan zetten voor een toetreding van Turkije tot de EU. |
En Albayrak gaat even in haar eentje zorgen dat Turkije toe wordt gelaten tot de EU..  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Iseut
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:13 Onderwerp: |
|
|
Het is heel goed mogelijk dat Albayrak zich zal gaan inzetten voor toetreding van Turkije tot de EU, want blijkens het partijprogramma van de PvdA is deze partij daar - onder voorwaarden - ook voorstander van.
Ik zie dus niet in wat dat met de betrouwbaarheid van Albayrak te maken heeft.
Iseut |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:16 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | En Albayrak gaat even in haar eentje zorgen dat Turkije toe wordt gelaten tot de EU..  |
Tja, kortzichtigheid ten top en ook nog denken dat het humor is.
Natuurlijk zal zij dat niet in haar eentje kunnen klaren.
Maar een plus een is twee en verder tellen kunnen de meeste mensen ook nog wel. Daar hoef je geen juridische studie voor te volgen hoor  _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:30 Onderwerp: |
|
|
Maar wat is dan het verschil tussen een PvdA'er zonder Turkse nationaliteit die voorstander is van toetreding van Turkije en Albayrak? _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 17:58 Onderwerp: |
|
|
Zoals je zelf al aangeeft de Turkse nationaliteit.
Is ze een Turkse Nederlandse of een Nederlandse Turkse ?
Ik kan me herinneren dat er in de vorige eeuw iemand aan de macht kwam door onder meer te verkondigen dat Joden zouden zeggen dat ze een Amerikaanse Jood of een Duitse Jood waren ipv een Joodse Amerikaan of een Joodse Duitser.
De gevolgen daarvan zijn bij de meeste bekend denk ik. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 18:02 Onderwerp: |
|
|
Dat de al dan niet dubbele nationaliteit het verschil is snap ik ook wel, maar wat is het verschil tussen een Nederlander die als Turk is geboren of een Nederland die nog steeds Turk of iemand die als Nederlander is geboren met betrekking tot hoe zij hun werk doen en met betrekking tussen hun voorstander zijn van toetreding van Turkije?! _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
|