|
Auteur |
Bericht |
Sophietje
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 mrt 2010 22:43 Onderwerp: Kopen op afstand? |
|
|
Ik heb een paar dagen geleden via internet 2 modules bij de open universiteit besteld. Het boek heb ik vandaag ontvangen. Nu zie ik graag van de koop af. Kan dat? Valt dat binnen de wet: kopen op afstand?
Bij voorbaat dank voor uw reactie. |
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 10:04 Onderwerp: |
|
|
Kopen op afstand ziet vooral op telefonisch verkoop door bijvoorbeeld banken, energiemaatschapijen of boekenverkopers.
Als je zelf iets besteld bij een winkel en betaald, zit je ook aan de koop vast. Tenzij er in de voorwaarden (tevens algemene voorwaarden) hier andere bepalingen in zijn opgenomen.
Misschien zijn er goede redenen om van de koop af te zien? Dan zou dit je situatie wel verhelderen, als je de reden van het af willen zien van de verkoop (ontbinden waarschijnlijk) dan in is er wellicht wat meer mogelijkheid tot advies of discussie.
Mocht je dat niet willen, dan is telefonisch contact met de universiteit ook een goede optie. Uitleggen aan hun waarom je van de koop af wilt zien en dan hopen op de goedwillendheid van de universiteit. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 10:38 Onderwerp: |
|
|
harpy schreef: | Kopen op afstand ziet vooral op telefonisch verkoop door bijvoorbeeld banken, energiemaatschapijen of boekenverkopers.
Als je zelf iets besteld bij een winkel en betaald, zit je ook aan de koop vast. Tenzij er in de voorwaarden (tevens algemene voorwaarden) hier andere bepalingen in zijn opgenomen.
Misschien zijn er goede redenen om van de koop af te zien? Dan zou dit je situatie wel verhelderen, als je de reden van het af willen zien van de verkoop (ontbinden waarschijnlijk) dan in is er wellicht wat meer mogelijkheid tot advies of discussie.
Mocht je dat niet willen, dan is telefonisch contact met de universiteit ook een goede optie. Uitleggen aan hun waarom je van de koop af wilt zien en dan hopen op de goedwillendheid van de universiteit. |
Sorry voor het woordgebruik, maar dit is onzin. Als je via internet een product koopt dan gelden de koop op afstand bepalingen gewoon.
Zie voor een praktische uitleg: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand |
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 10:46 Onderwerp: |
|
|
Melden dat iets niet correct is, klinkt een stuk netter, zo lijkt mij.
Ik begrijp je standpunt en ja, er zit een grote kern van waarheid in je redenatie. Toch even een quote uit je eigen website vermelding:
Let op:
Niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Belt u een winkel in de plaats waar u woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
en even verder staat:
Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt.
Het is dus niet zo zeker dat een boek (dat vaak gelijk wordt gesteld met een cd/dvd qua verzegeling) daar niet onder valt. Ik zou eerder stellen dat het er wel onder valt.
Maar nogmaals: kijken in de algemene voorwaarden lijkt mij zeer nuttig. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 11:03 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses! Het was niet de bedoeling om jou persoonlijk te schofferen.
Echter om de TS er kort en krachtig van te vergewissen dat ze met de inhoud van de voorgaande reactie geen rekening moest houden, koos ik voor de terminologie. Het is namelijk wel zo dat TS een beperkte termijn heeft waarbinnen zij moet aangeven geen prijs te stellen op de koop! |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 12:07 Onderwerp: |
|
|
harpy schreef: | [i]Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt. |
Het is echt apert onjuist als een winkel zegt dat een verzegeld boek niet mag worden geruild als het uitgepakt is.
De wet spreekt van cd's en dvd's, dit is een compromis omdat deze eenvoudig gekopieerd kunnen worden. Bij boeken is dat niet het geval. Omdat het gaat om consumentenbescherming moeten deze uitzonderingen zo beperkt mogelijk worden uitgelegd.
Ik geloof dan ook geen seconde dat een winkel dit recht van retour kan inperken voor welk product dan ook (behalve cd's/dvd's) als ze het verzegelen en de consument het uitpakt. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 14:24 Onderwerp: |
|
|
TS schrijft vrij duidelijk dat ze via internet heeft besteld, en het boek inmiddels heeft ontvangen (per post of iets dergelijks). Er lijkt me geen twijfel aan te bestaan dat het gaat om koop op afstand. Om precies te zijn: het lijkt me duidelijk dat voldaan is aan:
art. 7:46a sub a BW schreef: | overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand; |
De OU is een instelling voor onderwijs op afstand en biedt via internet zo'n georganiseerd systeem aan voor verkoop of dienstverlening op afstand.
De OU kan zich misschien op het standpunt stellen dat het gaat om een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten (nl. onderwijs), waarvoor de bedenktijd van 7 dagen al gaat lopen op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten (art. 7:46i lid 6 BW) en niet op het moment dat de boeken worden afgeleverd. Of de OU daar gelijk in zou hebben weet ik niet. Zou de OU daar gelijk in hebben, dan heeft TS dus 7 dagen vanaf het moment van de bestelling.
Boeken zijn zeker geen audio- en video-opnamen of computerprogrammatuur. Als het de bedoeling was geweest dat (verzegelde) boeken onder art. 7:46d lid 4 sub c BW vallen, dan had die bepaling wel het woord "boeken" bevat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sophietje
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 15:02 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw reacties.
Als ik vandaag het pakket terug stuur, is dat 5 werkdagen nadat ik het besteld heb. Echter in de voorwaarden staat dat restitutie zonder reden niet mogelijk is.
Laatst aangepast door Sophietje op vr 12 mrt 2010 15:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 15:10 Onderwerp: |
|
|
Dat is dus ruim binnen de 7 dagen. Het is overigens voldoende om binnen de bedenktijd aan de OU mede te delen dat je de koop ontbindt. (Natuurlijk moet je het pakket ook terugsturen, maar het halen van de termijn hangt daar niet van af.)
Misschien is het handig om even te bellen met de OU om te vragen of ze erkennen dat jij het recht hebt om de koop te ontbinden. Misschien heeft de OU nog een argument waarom het ontbindingsrecht niet van toepassing zou zijn waar wij niet aan hebben gedacht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sophietje
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 15:12 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ik het maar terug stuur. |
|
|
|
 |
Sophietje
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 15:40 Onderwerp: |
|
|
n de voorwaarden staat dat er zonder geldige reden geen restitutie mogelijk is |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 15:45 Onderwerp: |
|
|
Er lijkt mij juist te moeten staan dat je 7 dagen hebt om te ontbinden. Staat dat er niet, dan heb je zelfs 3 maanden om te ontbinden. Tenzij er dus toch een reden is waarom de bedenktijd van de koop op afstand-regeling niet van toepassing zou zijn...
Hier staat het antwoord van de OU al:
Marieke schreef: | Ik heb OU gebeld en deze geeft aan dat de Wet koop op afstand niet van toepassing is. Ze verwijzen naar art 7:46i lid 3 en ze stellen dat het een vorm van vrijetijdsbesteding betreft. Kan ik hier nog wat mee?
In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. |
Dit argument van de OU lijkt me niet juist. Je kunt alles wel vrijetijdsbesteding noemen, maar het lijkt me niet dat de OU deze bepaling zo breed mag uitleggen. Marieke vertelt nog dat ze de spullen retour heeft gestuurd, maar laat helaas niet weten of ze haar geld heeft teruggehad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sophietje
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 17:57 Onderwerp: |
|
|
Bedankt! Jammer inderdaad dat zij niet schrijft of ze het geld terug heeft gekregen. Ik heb overigens nog geen cent betaald. 4 april zou het van mijn rekening afgeschreven worden.
Ik heb een e-mail van de OU terug:
Het is helaas niet mogelijk uw inschrijving binnen een bepaalde termijn te annuleren op grond van het Consumentenrecht. Het volgen van onderwijs, dus het inschrijven voor cursussen, valt niet onder het Consumentenrecht maar onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW).
U zult dus toch een restitutieverzoek moeten indienen,
(en op de website staat dat restitutieverzoek alleen toegewezen wordt indien er goede redenen zijn) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 18:16 Onderwerp: |
|
|
Sophietje schreef: | Ik heb overigens nog geen cent betaald. 4 april zou het van mijn rekening afgeschreven worden. |
Dan moet je (als je die afschrijving wilt voorkomen) nu alvast contact opnemen met je bank, want een eenmalige automatische incasso kan niet eenvoudig worden gestorneerd.
Quote: | Het is helaas niet mogelijk uw inschrijving binnen een bepaalde termijn te annuleren op grond van het Consumentenrecht. Het volgen van onderwijs, dus het inschrijven voor cursussen, valt niet onder het Consumentenrecht maar onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). |
Interessant, maar de WHW kan niet bepalen dat bepaalde diensten niet onder koop op afstand vallen. Koop op afstand is gebaseerd op een Europese richtlijn, en die geeft niet de mogelijkheid om "hoger onderwijs"-diensten uit te zonderen.
Grappig dat men blijkbaar heeft ingezien dat het "vrijetijdsbesteding"-argument het niet gaat halen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sophietje
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 18:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het pakket verstuurd met een begeleidende brief over mijn recht op bedenktijd.
Daarnaast staat online op de orderdetails een bedrag van 446 (zonder hbo/wo toeslag) en in het pakket een factuur met hbo/wo toeslag. Dat heb ik ook aangehaald, want dat is uiteindelijk de reden voor mij geweest om niet aan de OU te studeren. 50 euro per te volgen module extra kost me te veel.
Ik laat jullie nog weten hoe het verder gaat. |
|
|
|
 |
|