Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hypotheekrente van 4,3 naar 5,9%
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens mij ga je hier te ver, en bedoel je te betogen dat de verkoper niet beschikkingsbevoegd zou zijn. Voor de overdracht is het inderdaad van belang dat de vervreemder beschikkingsbevoegd is, maar daarom geeft ook de hypotheekverstrekker van de verkoper (ex-geldgever) goedkeuring voor de overdracht. Zo is de cirkel rond.

De banken hebben het zo geregeld dat ze nergens risico lopen. Goedkeuring van de ex-geldgever van de verkoper, dat zal best wel, officieel is het registergoed nog steeds bezwaard. Zolang de banken de mogelijkheid hebben om terug te krabbelen is er nog niks definitief. Voordat je je handtekening onder de akte zet zou je kunnen vragen: Ik kan alleen tekenen als de verkoper is betaald en er geen hypotheek meer op rust, heeft u daar bewijs van? Ik denk dat het dan einde verhaal tekenen hypotheekakte is!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet helemaal waarom je zo je best doet je eigen draad om zeep te helpen.

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides
verklaar?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
@ bona fides
verklaar?

Omdat het je in eerste instantie te doen was om de (niet)onderhandelingsmogelijkheid met de bank over de nieuwe hypotheekrente.

Nu gaat het over de gang van zaken met de overdracht van onroerend goed waarop voorheen ook een hypotheek rustte.

Ik zie echter niet in wat dit voor invloed zou moeten hebben op jouw hypotheekrente.

Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mocht de hypotheekakte niet geldig zijn, dan lijkt het me dat je nog een iets groter probleem hebt dan alleen die rentestijging.
legalrebel

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Omdat het je in eerste instantie te doen was om de (niet)onderhandelingsmogelijkheid met de bank over de nieuwe hypotheekrente.

Nu gaat het over de gang van zaken met de overdracht van onroerend goed waarop voorheen ook een hypotheek rustte.

Ik zie echter niet in wat dit voor invloed zou moeten hebben op jouw hypotheekrente.

Ok dat was een beetje of topic, maar ik dacht misschien wel interessant voor de juristen onder jullie!
Ik heb de bank een aanbod van 2,7% gedaan, en nu maar afwachten waar ze mee terug komen.
Zoals ik in eerdere topics al heb laten weten is het niet alleen een probleem van mij, waarom ik de vraag stel, maar ik vind rechten ook een heel interessant onderwerp! En ik ben natuurlijk altijd dankbaar voor de reacties die ik krijg van mensen die er hun studie van hebben gemaakt.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

2,7%?

Wat dacht je, ik doe eens gek?
legalrebel

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rente percentage was 4,3% wordt 5,9% dat is een verhoging met 1,6%
Ik heb deze 4,3% verlaagd met 1,6% naar 2,7%
Dus net zo gek als de bank!
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelfs al ga je voor een variabele rente of een rentevaste periode van één jaar of minder dan is de gemiddelde rente al 4,04& (2011Q3)!

Ga je naar 5-10 jaar rentevast dan stijgt dat cijfer al naar 5,09%

Ik weet niet wat jij verstaat onder "historisch laag" (op de eerste pagina) maar kijk eens naar tabel 1.2.2:

http://www.statistics.dnb.nl/index.cgi?lang=nl&todo=Rentes
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Ik weet niet wat jij verstaat onder "historisch laag" (op de eerste pagina) maar kijk eens naar tabel 1.2.2:

http://www.statistics.dnb.nl/index.cgi?lang=nl&todo=Rentes

Je mist denk ik het punt dat legalrebel, mijns inziens, wel degelijk heeft. Het punt dat jouw tabel zelfs bevestigt.

De rentes zijn dan misschien niet historich laag, maar in ieder geval ook niet 1,7% hoger.

In dat opzicht is het voorstel van de bank dus zeer onredelijk te noemen. (ik ga er dan wel even vanuit dat TS dezelfde rentevaste periode geoffreerd heeft gekregen)

Ik verwacht ook niet dat TS zijn eigen voorstel redelijk vindt, maar hij geeft er denk ik wel goed mee aan dat het voorstel van de bank 'bijna' net zo absurd is.

Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de enige aanbieder bent, ben je in de positie om een hogere rente te vragen. TS heeft zich m.i. zelf in een lastige positie gebracht door een (te) hoge lening af te sluiten. Hij heeft hierbij de gok genomen dat het kiezen voor een beperkte rentevaste periode goed voor hem zou uitpakken. Helaas voor hem is dit nu niet het geval.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:
Als je de enige aanbieder bent, ben je in de positie om een hogere rente te vragen.

Maar goed, daar gaat het dus inderdaad om. (En nog altijd ga ik er van uit dat de aan TS geoffreerde periode maximaal net zo lang is als de vorige.)

Als al die omstandigheden nu gelijk zijn gebleven, en de rente ook. Is het dan geen misbruik van die positie om een -op het oog- te hoge rente te vragen?

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook in een brief aan de bank gevraagd om duidelijkheid te geven waarom de rente verhoogd zou moeten worden:

In uw brief met bovengenoemde referentie heeft u mij een voorstel gedaan voor een nieuwe rentevaste periode met een nieuw rentetarief van 5,9%
Dat is een verhoging van 1,6%! Dit terwijl de rentetarieven historisch laag zijn!
Ik stel u dan ook voor mijn huidige rentetarief van 4,3% te verlagen met 1,6% tot 2,7% voor een nieuwe rentevaste periode van 6 jaar.
Heeft SNS bank duidelijke redenen om de hypotheekrente te verhogen, dan zou ik graag de argumenten van u hierover willen ontvangen. De rente die SNS nu zijn nieuwe klanten aanbied is dan ook niet in verhouding tot de rente die u bij mij in rekening wil gaan brengen. Is het rentetarief van 6 jaar geleden een speciale aanbieding geweest voor mij als nieuwe klant, dan had u dit duidelijk moeten maken bij het afsluiten van de hypotheek, anders zou hier immers sprake zijn van dwaling.

Mocht ik binnen 14 dagen niks van u vernemen dan houdt dat in dat u het gerechtvaardigd vertrouwen heeft gewekt akkoord te gaan (stilzwijgende aanvaarding) met mijn aanbod. (in geval van conflict zal ik mij beroepen op Art3:35BW):

De rentevaste periode waar ik het hier over heb is 6 jaar
legalrebel

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De laatste regels klinken misschien wat vreemd maar de bank doet precies hetzelfde:

Gaat u akkoord met de hiervoor genoemde voorwaarden dan hoeft u niet te reageren.
Wij gaan er dan van uit dat u ons aanbod accepteert.

Ik geef tenminste nog netjes een tijdslimiet!
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Mocht ik binnen 14 dagen niks van u vernemen dan houdt dat in dat u het gerechtvaardigd vertrouwen heeft gewekt akkoord te gaan (stilzwijgende aanvaarding) met mijn aanbod. (in geval van conflict zal ik mij beroepen op Art3:35BW)

Zoals al eens in een ander topic van jou is verteld, kennen we in Nederland geen stilzwijgende aanvaarding.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds