Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hypotheekrente van 4,3 naar 5,9%
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 13:28    Onderwerp: Hypotheekrente van 4,3 naar 5,9% Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn rentevaste periode loopt binnenkort af. De bank heeft een voorstel van 5,9% (6jaar) gedaan. Ik vraag mij af waarom ze dit een voorstel noemen. Ik heb niet de mogelijkheid om naar een andere bank over te stappen. Wat zijn mijn opties?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aflossen. En verder lijkt het me stug dat de mogelijkheid om over te stappen volledig is afgesloten.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even naar De Hypotheker (serieus). Overstappen kan meestal altijd, mits je genoeg verdient, en de oversluitprovisie (rond de €5000 geloof ik) direct kunt betalen.

Hier hetzelfde schuitje (niet mijn hypotheek/huis), rente ging ook meer dan een procent omhoog. Bij de hypotheker boden ze 4,1% aan. Oversluitprovisie kon geregeld worden, alleen i.v.m. iets andere werkomstandigheden een aantal €k bruto per jaar te weinig om te kunnen oversluiten...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 14:53    Onderwerp: Re: Hypotheekrente van 4,3 naar 5,9% Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Ik heb niet de mogelijkheid om naar een andere bank over te stappen.

Omdat het een hypotheeklening is die je gegeven je inkomen nooit had mogen krijgen en door je bank tegen de regels in is verstrekt? Dan zou je ze dat eens onder de neus kunnen wrijven.

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee bona fides, de hypotheek was nog afgesloten in de goede tijd!
Kan ik vrij onderhandelen met mijn bank over wat de hypotheekrente moet gaan worden?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Nee bona fides, de hypotheek was nog afgesloten in de goede tijd!
Kan ik vrij onderhandelen met mijn bank over wat de hypotheekrente moet gaan worden?

Onderhandelen kan altijd, maar in beginsel is een bank natuurlijk vrij om een bod te doen en ieder tegenbod af te wijzen. Zolang er voldoende marktwerking is, is dit ook geen probleem.

Maar om je probleem duidelijk te krijgen: begrijp ik het goed dat je bij andere banken geen hypotheek kunt krijgen omdat die andere banken het risico (van wanbetaling in de toekomst) te groot vinden (gelet op de hoogte van de hypotheek, de huidige waarde van het huis, jouw inkomen en alle andere relevante omstandigheden)?

In dat geval lijk je inderdaad vast te zitten aan je huidige bank. Die bank is vermoedelijk op grond van het bestaande contract verplicht een bod uit te brengen voor verlenging (maar heeft in feite ook weinig keus, want de hypotheek aflossen kun je toch niet). De vraag is dan in hoeverre het de bank vrij staat om nu 5,9% te vragen. Aan de ene kant is dat veel te hoog (voor jou en vergeleken met de rente die de bank betaalt om geld aan te trekken), aan de andere kant wellicht te laag (gelet op het risico). Ik heb daar niet direct een antwoord op.

Hoe dan ook lijken jij en je bank tot elkaar te zijn veroordeeld, wat jou wel een onderhandelingspositie geeft. Ook de bank heeft hier iets te verliezen.

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan nergens in de AV of in de hypotheekakte iets vinden, wie of wat gaat bepalen hoeveel de rente moet zijn voor de volgende 6 jaar. Dat ze het een voorstel noemen vindt ik ook al zo vreemd. Zal ik ze een tegenvoorstel doen? Bv 2,7%, gezien de officiële rentepercentages op het ogenblik historisch laag zijn. Mijn vertrouwen in de banken is nu echt volkomen verdwenen. Met geld dat ze uit hun hoge hoed getoverd hebben, gaan ze nu 300.000 euro verdienen over 30 jaar op een hypotheek van 200.000! Schurken zijn het! Twisted Evil
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2012 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt hiervoor ooit zelf je handtekening gezet. Er is hiervoor dus maar één iemand eindverantwoordelijk: Jijzelf.

Je had ook voor een rentevaste periode van 30 jaar (looptijd hypotheek) kunnen kiezen. Je weet dat er na afloop van een kortere rentevaste periode een onzekerheid ontstaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2012 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:
Je hebt hiervoor ooit zelf je handtekening gezet. Er is hiervoor dus maar één iemand eindverantwoordelijk: Jijzelf.

Nou ja, samen met de bank. Als TS niet meer kan betalen, zal de bank uiteindelijk moeten afschrijven op haar lening aan TS. (Niet dat dit leuk is voor TS... huis kwijt en dergelijke.)

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn eigenlijke vraag was, wat kan de bank doen als ik niet akkoord ga met het verhoogde rentepercentage?
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Mijn eigenlijke vraag was, wat kan de bank doen als ik niet akkoord ga met het verhoogde rentepercentage?

De geldlening opzeggen en het geleende bedrag opeisen. Als dat niet tot betaling leidt, kan de bank vervolgens tot executie overgaan.
legalrebel

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan hier niks over vinden in de alg. voorwaarden van de bank(SNS) en ook niet in de hypotheekacte. Kan de bank zomaar ten alle tijden de lening opeisen?
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Ik kan hier niks over vinden in de alg. voorwaarden van de bank(SNS) en ook niet in de hypotheekacte. Kan de bank zomaar ten alle tijden de lening opeisen?

Ik zou de stukken nog eens goed nalezen, want in mijn ervaring bevatten de meeste, zo niet alle, hypotheekaktes (een variant van) de volgende clausule:
Quote:

De hypotheekgever en de Bank verklaarden dat de Bank door opzegging de aan haar verleende hypotheek- en pandrechten geheel of gedeeltelijk kan beëindigen.
legalrebel

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De bank is te allen tijde bevoegd de in deze akte verleende hypotheek en/of pandrechten
geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Een opzegging kan onder meer betrekking hebben op (i) - (een gedeelte van) het verbondene, of (ii) •(een gedeelte van) hetgeen waarvoor de hypotheek - en/of pandrechten zijn gevestigd.
In geval van gehele of gedeeltelijke beëindiging van de hypotheek- en/of pandrechten zal de bank desgevraagd de schuldenaar en de hypotheekgever een bewijs van gehele of gedeeltelijke - beëindiging van de hypotheek- en/of pandrechten doen toekomen.

Houdt die opzegging dan ook niet automatisch in het verlies van hypotheek? Dus ook het verlies van recht op executieverkoop?
legalrebel

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op blad i van de acte kom ik deze tekst tegen:
Quote:
De bank heeft aan de schuldenaar overeenkomstig een door de schuldenaar geaccepteerde - offerte heden een
hypothecaire geldlening verstrekt van ……………euro (€ ……..).

Dit roept bij mij een aantal vragen op. Er is een geldlening verstrekt voordat de hypotheekakte ondertekend is! In de eerste plaats hoe kunnen ze dit een hypothecaire geldlening noemen voordat de acte ondertekend is! Ten tweede kan de verpanding (hypotheek) alleen gebeuren als het registergoed vrij van beslagen en niet belast is met beperkte rechten.
Dus de vorige eigenaar/hypotheekhouder moet volledig zijn afbetaald op of voor de datum dat de acte ondertekend is.
Is dit een goochelaarstruck van de bank?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds