|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 11:40 Onderwerp: |
|
|
legalrebel schreef: | De reden dat banken hun hypotheek rente omhoog gooien heeft niks te maken met het rentepercentage dat ze zelf moeten betalen voor leningen. Ze proberen hun verhoogd risico af te dekken door de verhoogde rentes. |
Dit is uiteraard volkomen begrijpelijk. Als jij niet meer betaalt, gaat dat de bank veel geld kosten (en jou je huis, dus niet direct een oplossing).
Punt is natuurlijk wél dat de bank al met jou in zee is gegaan, terwijl de bank dat (in ieder geval achteraf bezien en wellicht ook vooraf) nooit had moeten doen. De bank zit ook aan jou vast. Maar ja, op wat voor rente je dan uit moeten kunnen komen kan ik je ook niet vertellen... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 19:55 Onderwerp: |
|
|
Aan een lening kleven nou eenmaal risico,s Dat de omstandigheden veranderd zijn is hun pech! Ze hebben zichzelf al op allerlei manieren ingedekt, maar nog niet genoeg schijnbaar! De woekerwinsten die ze eruit halen zijn nog niet genoeg, ze willen de mensen volledig kaalplukken. Het zijn aasgieren!
Het is alleen jammer voor de bank dat ze geen clausule in de AV hebben die een renteverhoging rechtvaardigt, mijn voorstel was dus net zo “redelijk” als hun voorstel.
Als ze de rente eenzijdig verhogen, dan verbreken ze de condities van het contract! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 22:25 Onderwerp: |
|
|
legalrebel schreef: | Als ze de rente eenzijdig verhogen, dan verbreken ze de condities van het contract! |
Maar het contract verplicht ze ook niet om de rente op 4,3% te houden. Dat is nu juist het idee van een rentevaste periode, en die periode loopt af.
De vraag is dus:
- wat bepaalt het contract over de het voorstel dat de bank je moet doen;
- wat bepaalt het contract voor het geval er geen overeenstemming over een nieuwe rentevaste periode wordt bereikt.
Denkbaar is dat de bank in het laatste geval de gehele lening direct kan opeisen. Denkbaar is ook dat de rente variabel wordt, maar de vraag is dan nog hoe dat percentage wordt bepaald. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 22:59 Onderwerp: |
|
|
Er staat hier helemaal niks over vermeld in de akte of AV.
alleen hoelang het rente percentage vast staat, en tegen welke rente.
Wat de medewerker heeft gezegd in het gesprek met de bank, is dat ze het variabele percentage (ik geloof 5,3%) in rekening gaan brengen, ook zonder mijn toestemming. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: ma 16 jan 2012 11:46 Onderwerp: |
|
|
De variabele rente die SNS opgeeft op de vergelijkingslijst op internet is 4,35% voor een lening van 125% EW
Op die lijst staat geldig vanaf 12-1-12
De medewerker van de bank beweerde dat dit nog oude gegevens waren. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: za 24 mrt 2012 9:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de bank nu een verzoek gedaan om het contract te laten zien waarin staat dat ik wettelijk verplicht ben hun aanbod van 5.8% te aanvaarden.
Ze hebben terug geschreven dat ze een maand nodig hebben om mijn vraag te beantwoorden! |
|
|
|
 |
|