Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 5:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe groot is de kans op een faillissements-uitspraak?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Shamp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 14:35    Onderwerp: Hoe groot is de kans op een faillissements-uitspraak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk bij een bedrijf dat een faillissementsaanvraag tegen zich heeft gekregen. De rechter neemt dinsdag een beslissing daarover. De aanvraag is gedaan door 1 schuldeiser. Er zijn overigens veel meer schuldeisers, maar geen van hen heeft verder een faillissementsaanvraag gedaan. Het personeel heeft overigens ook geen loon meer ontvangen van februari en maart.

Nu vraag ik mij af of de kans ook bestaat dat het faillissement NIET wordt uitgesproken. Mijn baas zal akkoord gaan met het faillissement en heeft dit ook al aangegeven aan de rechtbank.
Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat de rechter kan zeggen dat dit bedrijf nog behoorlijk winstgevend te maken is (300 000 euro per jaar of meer) en dat een faillissement niet direct noodzakelijk is.

Weet iemand daar meer over te vertellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 14:45    Onderwerp: Re: Hoe groot is de kans op een faillissements-uitspraak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shamp schreef:
Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat de rechter kan zeggen dat dit bedrijf nog behoorlijk winstgevend te maken is (300 000 euro per jaar of meer) en dat een faillissement niet direct noodzakelijk is.

Dat het bedrijf mogelijk nog winstgevend kan worden gemaakt lijkt mij irrelevant.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voor zover mij bekend zijn er voor faillissementsaanvraag tenminste 2 verschillende schuldeisers nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
voor zover mij bekend zijn er voor faillissementsaanvraag tenminste 2 verschillende schuldeisers nodig.

Volgens mij is het voldoende als het faillissement wordt aangevraagd door één schuldeiser. Die schuldeiser moet dan wel het bestaan van een steunvordering stellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
annemiekewp schreef:
voor zover mij bekend zijn er voor faillissementsaanvraag tenminste 2 verschillende schuldeisers nodig.

Volgens mij is het voldoende als het faillissement wordt aangevraagd door één schuldeiser. Die schuldeiser moet dan wel het bestaan van een steunvordering stellen.


inderdaad, mijn formulering was onvolledig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
inderdaad, mijn formulering was onvolledig.

Toch maar even aangevuld omdat de vraag melding maakt van een aanvraag gedaan door 1 schuldeiser Wink.

Volgt die steunvordering eigenlijk uit de wet? Ik vind zo snel alleen art. 6 lid 3 Fw:
Quote:
De faillietverklaring wordt uitgesproken, indien summierlijk blijkt van het bestaan van feiten of omstandigheden, welke aantoonen, dat de schuldenaar in den toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, en, zoo een schuldeischer het verzoek doet, ook van het vorderingsrecht van dezen.

Hier volgt in ieder geval wel duidelijk uit dat het niet van belang is of het bedrijf nog winstgevend valt te maken. Het gaat erom of het bedrijf in de toestand verkeert dat het heeft opgehouden te betalen, en dat hoeft slechts "summierlijk" te worden aangetoond.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 20:59    Onderwerp: Re: Hoe groot is de kans op een faillissements-uitspraak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shamp schreef:
Ik werk bij een bedrijf dat een faillissementsaanvraag tegen zich heeft gekregen. De rechter neemt dinsdag een beslissing daarover. De aanvraag is gedaan door 1 schuldeiser. Er zijn overigens veel meer schuldeisers, maar geen van hen heeft verder een faillissementsaanvraag gedaan. Het personeel heeft overigens ook geen loon meer ontvangen van februari en maart.

Nu vraag ik mij af of de kans ook bestaat dat het faillissement NIET wordt uitgesproken. Mijn baas zal akkoord gaan met het faillissement en heeft dit ook al aangegeven aan de rechtbank.

De rechter zal enkel beoordelen of er sprake is van een situatie waarin het bedrijf opgehouden is te betalen. Hierbij doet de rechter geen onderzoek naar een eventuele doorstart, dat mag de curator doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2008 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het pluraliteitsvereiste is nader uitgewerkt in HR De Bok/Gunnewijk nj 2004/321. Uit dit arrest volgt dat er tenminste twee vorderingen moeten bestaan waarvan er tenminste één opeisbaar is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2008 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch vind ik dat altijd een beetje een gekke eis, want elk bedrijf heeft toch al wel meerdere opeisbare vorderingen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MartinJan



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 169


BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb ik ook een leuke vraag, mag de aanvrager een 2e aandragen? Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 1:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartinJan schreef:
Heb ik ook een leuke vraag, mag de aanvrager een 2e aandragen? Rolling Eyes

Sterker nog, dat zal hij wel moeten.

(Het is dus niet nodig dat er twee aanvragers zijn. Het gaat erom dat de aanvrager het bestaan van nog een andere vordering kan aantonen. Dat is geen zware eis.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartinJan



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 169


BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat als de 2e aanvrager één en dezelfde bestuurder heeft? Confused
_________________
illegitimis nil carborundum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartinJan schreef:
Maar wat als de 2e aanvrager één en dezelfde bestuurder heeft? Confused

Het lijkt mij geen probleem als de schuldeiser van de steunvordering een rechtspersoon is die toevallig dezelfde bestuurder heeft als de rechtspersoon die het faillissement aanvraagt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartinJan



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 169


BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 1:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij riekt dit naar belangen verstregeling;

Casus:

BV 1 heeft vorderingen op BV 2
BV3 heeft ook vorderingen op BV 2
BV 3 heeft vorderingen op BV 1
De belastingdienst heeft beslag gelegt op de rekening courant van BV 1
BV 1 heeft 1 en dezelfde bestuurder als BV 3
BV 1 vraagt fallicement aan voor BV 2

Mag BV 1 dan BV 3 zijn vorderingen aandragen?
Als BV 2 blijft betalen (maar niet volledig) Cool
_________________
illegitimis nil carborundum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou niet weten waarom niet. Het gaat erom dat summierlijk wordt aangetoond dat BV2 heeft opgehouden te betalen. Daarvoor is het nodig om pluraliteit van schuldeisers aan te tonen. BV1 en BV3 zijn afzonderlijke schuldeisers.

Waarom zou er sprake zijn van belangenverstrengeling? Ik zie geen conflicterende belangen tussen BV1 en BV3 bij de aanvraag van het faillissement van BV2. Waarom zouden twee BV's niet mogen samenwerken bij de aanvraag van het faillissement van een derde BV?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds