Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 1:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen rechter als familielid strafblad heeft?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hippiehip



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 20:56    Onderwerp: Geen rechter als familielid strafblad heeft? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoorde vandaag van een medestudent dat ze geen rechter zou kunnen worden omdat haar vader een strafblad heeft. Ik heb hier al vaker eens wat over gehoord, maar vraag me af het klopt. Weet iemand dat? Kan er niets over vinden op iNet.

Ik zou het wel raar vinden, een kind kan toch niet verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen de ouders doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt me dan ook onjuist. Zonder een betrouwbare bron gewoon niet geloven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Davina



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 209


BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 4:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt mij ook onjuist. Bij een kandidaatstelling voor Rechtelijk Ambt in Opleiding (RAIO), hanteert de Selectiecommissie Rechterlijke Macht (SRM) een aantal toetsingscriteria. Daar hoort ook een antecendentenonderzoek bij; er wordt dan een uittreksel van het Justitieel Documentatieregister aangevraagd.
Kandidaten die zich schuldig hebben gemaakt aan een strafbaar feit komen in principe niet in aanmerking voor de selectie voor een plaats op de raio-opleiding of voor een functie als rechterlijk ambtenaar.

Volgens mij doen ze tevens een 'sociale check' (misschien Verklaring Omtrent Gedrag) van je familieleden (vader, moeder, broers/zussen) maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je wordt afgewezen op het feit dat een familielid een strafbaar feit heeft begaan. Ze willen louter meer inzicht verkrijgen in de sociale/culturele achtergrond van een kandidaat.
(Vereiste is trouwens -uiteraard- ook dat je de Nederlandse nationaliteit bezit).
_________________
There is no perfect justice, just as there is no absolute in ethics. But there is perfect injustice, and we know it when we see it.” ~ A. Dershowitz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Taisa



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een keer naar een RAIO-voorlichtingsbijeenkomst geweest. Er werd verteld dat het wel degelijk een rol kan spelen of een familielid een strafblad heeft. HEt hangt echter van het soort feit en hoe lang geleden dit feit is gepleegd af of het een aanstelling als raio in de weg zal staan..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Taisa schreef:
Ik ben een keer naar een RAIO-voorlichtingsbijeenkomst geweest. Er werd verteld dat het wel degelijk een rol kan spelen of een familielid een strafblad heeft. HEt hangt echter van het soort feit en hoe lang geleden dit feit is gepleegd af of het een aanstelling als raio in de weg zal staan..


Het hangt ook nadrukkelijk af van wat voor soort feit is gepleegd en wat voor relatie jij hebt met het betreffende familielid. Waar naar wordt gekeken is of je al dan niet chantabel bent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dickinsonron



Leeftijd: 23
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 02 okt 2023 3:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ooit een RAIO-informatiesessie bijgewoond. Er werd gezegd dat het criminele verleden van een familielid ongetwijfeld een factor kan zijn. De kans dat een strafbaar feit een benoeming tot gerechtsdeurwaarder in de weg staat, is echter afhankelijk van het soort gedrag en hoe lang geleden deze is gepleegd. basketball stars
Bekijk profiel Stuur privé bericht
covertglorious



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 07 nov 2023 6:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, familieleden zoals ouders of broers en zussen met een strafblad zijn niet toegestaan x trench run
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds