Geen rechter als familielid strafblad heeft?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Geen rechter als familielid strafblad heeft? Auteur: hippiehip BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 20:56
    —
Ik hoorde vandaag van een medestudent dat ze geen rechter zou kunnen worden omdat haar vader een strafblad heeft. Ik heb hier al vaker eens wat over gehoord, maar vraag me af het klopt. Weet iemand dat? Kan er niets over vinden op iNet.

Ik zou het wel raar vinden, een kind kan toch niet verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen de ouders doen.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 22:02
    —
Dit lijkt me dan ook onjuist. Zonder een betrouwbare bron gewoon niet geloven.

#3:  Auteur: Davina BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 4:19
    —
Dit lijkt mij ook onjuist. Bij een kandidaatstelling voor Rechtelijk Ambt in Opleiding (RAIO), hanteert de Selectiecommissie Rechterlijke Macht (SRM) een aantal toetsingscriteria. Daar hoort ook een antecendentenonderzoek bij; er wordt dan een uittreksel van het Justitieel Documentatieregister aangevraagd.
Kandidaten die zich schuldig hebben gemaakt aan een strafbaar feit komen in principe niet in aanmerking voor de selectie voor een plaats op de raio-opleiding of voor een functie als rechterlijk ambtenaar.

Volgens mij doen ze tevens een 'sociale check' (misschien Verklaring Omtrent Gedrag) van je familieleden (vader, moeder, broers/zussen) maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je wordt afgewezen op het feit dat een familielid een strafbaar feit heeft begaan. Ze willen louter meer inzicht verkrijgen in de sociale/culturele achtergrond van een kandidaat.
(Vereiste is trouwens -uiteraard- ook dat je de Nederlandse nationaliteit bezit).

#4:  Auteur: Taisa BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 21:44
    —
Ik ben een keer naar een RAIO-voorlichtingsbijeenkomst geweest. Er werd verteld dat het wel degelijk een rol kan spelen of een familielid een strafblad heeft. HEt hangt echter van het soort feit en hoe lang geleden dit feit is gepleegd af of het een aanstelling als raio in de weg zal staan..

#5:  Auteur: komodo BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 9:35
    —
Taisa schreef:
Ik ben een keer naar een RAIO-voorlichtingsbijeenkomst geweest. Er werd verteld dat het wel degelijk een rol kan spelen of een familielid een strafblad heeft. HEt hangt echter van het soort feit en hoe lang geleden dit feit is gepleegd af of het een aanstelling als raio in de weg zal staan..


Het hangt ook nadrukkelijk af van wat voor soort feit is gepleegd en wat voor relatie jij hebt met het betreffende familielid. Waar naar wordt gekeken is of je al dan niet chantabel bent.

#6:  Auteur: dickinsonron BerichtGeplaatst: ma 02 okt 2023 3:19
    —
Ik heb ooit een RAIO-informatiesessie bijgewoond. Er werd gezegd dat het criminele verleden van een familielid ongetwijfeld een factor kan zijn. De kans dat een strafbaar feit een benoeming tot gerechtsdeurwaarder in de weg staat, is echter afhankelijk van het soort gedrag en hoe lang geleden deze is gepleegd. basketball stars

#7:  Auteur: covertglorious BerichtGeplaatst: di 07 nov 2023 6:29
    —
Dat klopt, familieleden zoals ouders of broers en zussen met een strafblad zijn niet toegestaan x trench run



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl