Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 3:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Een domeinnaam zonder merkrecht wordt geclaimd, kan dat?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DJester



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 2:26    Onderwerp: Een domeinnaam zonder merkrecht wordt geclaimd, kan dat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste leden,

Help! Ik heb in 2009 hobbymatig een domeinnaam geregistreerd en nu meent een bedrijf op basis van zijn handelsnaam recht te hebben op de naam. Klopt dit? De situatie is als volgt:

Ik ben actief in de sector toerisme en was voor de grap eenvoudige domeinnamen aan het tjekken. Tot mijn grote verbazing zag ik (fictief voorbeeld) dat de naam www.zonvakantie.nl nog vrij was. Ik d8, dat is handig. Een mooie eenvoudige naam, die kan ik in de toekomst gebruiken als platform voor.... zonvakanties. Nu doe ik er nog niks mee en de naam heb ik als prive persoon geregistreerd.

Nu blijkt er een bedrijf te zijn met de handelsnaam Zonvakantie en onlangs neemt de directeur contact met mij op. Hij heeft in 2008 de naam
www.zon-vakantie.nl geregistreerd, maar heeft de domeinnaam zonder streep niet gedaan (mij is onduidelijk waarom niet). Ik was niet op de hoogte van zijn bedrijf, ik heb destijds alleen naar eenvoudige domeinnamen gezocht.

Meneer heeft alleen zijn handelsnaam geregistreerd bij Kamer van Koophandel. Navraag bij benelux merkenbureau leert dat het betreffende "zonvakantie" niet als merk gedeponeerd kan worden omdat te een algemene term is.

Kan het bedrijf alleen op basis van zijn handelsnaam (of zijn er nog andere argumenten?) mijn domeinnaam zonder het streepje (zonvakantie vs zon-vakantie.nl) opeisen?

Ik kijk uit naar jullie reactie.
grt
DJ
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, op grond van een handelsnaam kan een domeinnaam geclaimd worden. Ik denk echter dat 'zon vakantie' zo algemeen is, dat die naam geen bescherming toekomt en dat het voor die ondernemer nog lastig gaat worden aan te tonen dat er sprake is van een naam die die bescherming behoeft.

Wordt de naam daadwerkelijk gebruikt door de ondernemer? Want een enkele inschrijving in het handelsregister biedt geen enkele bescherming ,het is het gebruik in het economisch verkeer dat tot bescherming leidt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
arthur56



Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 8:39    Onderwerp: Re: Een domeinnaam zonder merkrecht wordt geclaimd, kan dat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DJester schreef:
Beste leden,

Help! Ik heb in 2009 hobbymatig een domeinnaam geregistreerd en nu meent een bedrijf op basis van zijn handelsnaam recht te hebben op de naam. Klopt dit? De situatie is als volgt:

Ik ben actief in de sector toerisme en was voor de grap eenvoudige domeinnamen aan het tjekken. Tot mijn grote verbazing zag ik (fictief voorbeeld) dat de naam www.zonvakantie.nl nog vrij was. Ik d8, dat is handig. Een mooie eenvoudige naam, die kan ik in de toekomst gebruiken als platform voor.... zonvakanties. Nu doe ik er nog niks mee en de naam heb ik als prive persoon geregistreerd.

Nu blijkt er een bedrijf te zijn met de handelsnaam Zonvakantie en onlangs neemt de directeur contact met mij op. Hij heeft in 2008 de naam
www.zon-vakantie.nl geregistreerd, maar heeft de domeinnaam zonder streep niet gedaan (mij is onduidelijk waarom niet). Ik was niet op de hoogte van zijn bedrijf, ik heb destijds alleen naar eenvoudige domeinnamen gezocht.

Meneer heeft alleen zijn handelsnaam geregistreerd bij Kamer van Koophandel. Navraag bij benelux merkenbureau leert dat het betreffende "zonvakantie" niet als merk gedeponeerd kan worden omdat te een algemene term is.

Kan het bedrijf alleen op basis van zijn handelsnaam (of zijn er nog andere argumenten?) mijn domeinnaam zonder het streepje (zonvakantie vs zon-vakantie.nl) opeisen?

Ik kijk uit naar jullie reactie.
grt
DJ


1. Handelsnamen worden geregeld in HNW, let op dat een handelsnaam niet per se uniek (onderscheidend hoeft te zijn).Let op dat en handelsnaam en domeinnaam niet hetzelfde is.

2. zonvakantie kan geen merk zijn, althans niet als woordmerk, omdat het zuiver beschrijvend en feitenlijk is. Zie BIEV art. 2.28 lid 1 a,b,c vergelijk 'postkantoor' en bakfiets

3. geschillen over domainames worden ook geregeld door UDRP zie b.v. http://www.ejure.nl/exturls/dossier_id=108/id=1174/show.html

Laat je opponent maar op papier zetten waarom hij meent in zijn recht te staan..



Mocht het tot een procedure komen kan je contact met me opnemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DJester



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 21:46    Onderwerp: aanvullende info Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie, hierbij de tekst zoals mij is gemaild:

Quote:
"Ik kan u er gerust op wijzen dat er door u in een ondernemingssituatie, inbreuk gemaakt word op de handelsnaam van ons. Hierdoor kan er publieke verwarring ontstaan en is er voor een rechter alle reden om uitspraak te doen als; tegen de vergoeding van gemaakte kosten voor het vastleggen van de naam, de naam over te dragen aan de eisende partij. Mede omdat de door u vastgelegde naam de naam van onze onderneming omvat welke reeds is vastgelegd voordat u de domeinnaam heeft vastgelegd.

Hiernaast dien ik u er op te wijzen dat wij alle te maken en gemaakte kosten voor juridische bijstand nu reeds aanmerken als kosten te verhalen op gedaagde partij. Wij zullen u echter moeten dagvaarden om deze uitspraak af te dwingen, wat ook weer extra kosten met zich mee zal brengen.

Ik verzoek u om binnen 5 dagen na heden per mail te antwoorden. Indien u hierop niet wenst te antwoorden, uw onderneming gaat starten, het niet eens bent met het gedane voorstel of de termijn van 5 dagen niet in acht neemt, zal ik de aagegeven juridische stappen ondernemen. "


Quote:
Wordt de naam daadwerkelijk gebruikt door de ondernemer? Want een enkele inschrijving in het handelsregister biedt geen enkele bescherming ,het is het gebruik in het economisch verkeer dat tot bescherming leidt.


De website wordt vernieuwd aldus de url. Ik kan niet oordelen of het bedrijf economisch al actief is, de suggestie wordt wel gewekt. Ook uit de communicatie met de directeur wekt bij mij de indruk dat ze actief zijn. Maar dit kan ook bewust gedaan worden denk ik zo. Op internet vind ik alleen geen historie (artikelen oid) over hun activiteiten. Het bedrijf zit overigens in hengelo, ik woon in Noord-Holland. De mate van regionale verschillen is gezien de algemene aard van de naam en dienstverlening wel lastig te zeggen. Als je "vakanties" aanbiedt kunnen je klanten natuurlijk uit heel nederland komen.

Bedankt voor je aanbod mbt verdere juridische stappen, sta ik zeker voor open
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds