Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Great!
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 15 jun 2024 19:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Crossbaan op een maïs akker. Geluidshinder, eigen terrein?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 11 jun 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker weinig crossmotoren in Leiden ... Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

APV Alphen-Chaam schreef:
of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt

Je mag dus ook geen geluidhinder veroorzaken voor al die koeien en paarden en de rest. Zou het overigens kunnen zijn dat de akker in een stiltegebied ligt? Alphen-Chaam is tenslotte gezegend met nogal wat natuurgebied als ik het goed begrepen heb.

De gemeente kan op twee manieren optreden tegen overtredingen; bestuursrechtelijk door middel van het opleggen van een last onder dwangsom, of strafrechtelijk door de politie er op af te sturen. Allebei tegelijk kan echter niet, het is een van de twee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de briefwisseling gelezen. Ik denk dat je wel sterk staat. Als jullie vanaf de camping echt niet boven normaal autoverkeer uitkomen, en het is steeds voor maar 10 minuten, dan kun je de geluidsoverlast volgens mij geen onrechtmatige hinder noemen. Misschien dat iemand op de camping zich er echt aan stoort, maar het lijkt me niet dat mensen op de camping recht hebben op absolute stilte.

Het bestemmingsplanargument lijkt me ook niet kloppen.

Maar goed, als de politie overtuigt is van de geluidshinder kun je wel een boete krijgen (wegens overtreding van de APV). Die kun je dan aanvechten, maar ik begrijp dat je liever op meer vreedzame wijze tot een oplossing komt.

wijkagent schreef:
Ik vrees dat er verder geen ruimte komt maar ik kan het vanuit mijn positie niet toestaan dat elders gecrossed wordt.

Het lijkt er sterk op dat hij instructies heeft gekregen om al het gecross in de gemeente te verbieden (ook gezien de rest van die mail). Dat kan volgens mij helemaal niet; in principe mag je op eigen terrein gewoon crossen. Het enige 'wapen' dat ik zie is geluidshinder, maar dat gaat alleen op wanneer daar ook echt sprake van is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
joephermans1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is op die akker en de nabij gelegen akkers geen sprake van een stiltegebied.
Wanneer kunnen zei mij trouwens vertellen wanneer er sprake is van geluidshinder, ligt dat niet vast aan een aantal decibels?

Want mocht ik vandaag weer gaan crossen, en de politie ziet mij hier rijden. Dan zouden ze mij dus meteen een boete kunnen geven wegens overtreding van de APV. Kan ik dan niet zeggen van, 'nee meneer agent, ik zorg niet voor overlast, die mensen lopen gewoon te klagen om niets, voer maar een decibel meting uit en dan praten we verder'?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou idd moeten afhangen van het aantal dba op een bepaalde afstand. Er geldt zowel een langdurige belasting en een piekbelasting.

Die kunnen ze echter ook rekenkundig achteraf bepalen door je motor in beslag te nemen, op de rollerbank een meting uit te voeren en te berekenen hoeveel geluid er op afstand x nog was.

Daarenboven zijn die geluidsnormen best streng. Ik meen in een uitspraak over een varkensboerderij in je gemeente iets gelezen te hebben van 40 à 50 dba. Da's dus niks.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
joephermans1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad niet veel. Maar als ik nu ga crossen en de wijkagent komt, kunnen ze mij dan meteen een boete van 75 euro uitschrijven en mij verbieden nog op die akker te rijden? Of kunnen ze het niet verbieden, omdat ik alleen voor geluidshinder zorg en verder niets?

Of is er wel iets waar van het verhaal van het bestemmingsplan, dat er verder niets anders met de grond mag worden gedaan dan deze grond te gebruiken voor een agrarische bestemming?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van wie is die akker eigenlijk, waarop jullie crossen?
Je schrijft 'eigen terrein', maar is dat jouw eigen terrein of van iemand anders? En vindt die persoon het dan ok dat jullie daar rijden?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
joephermans1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze akker is van de heer X, ik heb toestemming van hem gekregen om op deze akker te rijden. Zijn zoon is Y, de jongen met de quad. Ook hij heeft toestemming om over de akker te rijden.

Mod: bericht geanonimiseerd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh, dank je. Ik heb alleen wel even de namen weggehaald. Ik wilde niet zozeer weten wie de eigenaar is, maar of er een eigenaar is die wellicht bezwaar heeft tegen jullie crossen.
In deze situatie denk ik dat de politie met wat meer concrete bezwaren moet komen om jullie te verbieden op 'jullie' eigen terrein te doen waar je zin in hebt.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
joephermans1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké dank jullie wel allemaal. Ik ben al een heel stuk verder geholpen dankzij jullie.
Vandaag heb ik ook een brief ontvangen van de gemeente dat ze mijn e-mail hebben ontvangen en dat deze in behandeling is.
Ik heb direct mijn contactpersoon opgebeld, deze was helaas niet aanwezig. Nu heb ik haar een e-mail gestuurd, daarin nodig ik haar uit om samen met mij naar dat 'crossbaantje' te gaan kijken. Want anders beginnen zei weer te praten over overlast e.d. terwijl ze de situatie niet eens kennen.
Nu maar hopen dat ze mij morgenvroeg belt, en dan maar eens zien wat ze te zeggen hebben, en eens kijken of ik sterk in mijn schoenen sta.

Heeft er verder misschien nog iemand tips/suggesties of iets?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het eerst even afwachten is of de gemeente dezelfde opstelling zal hebben als de wijkagent. De wijkagent heeft duidelijk de indruk dat hij ervoor moet zorgen dat het uit is met al het gecross in de gemeente. Misschien is dat ook de houding van de gemeente, maar het is ook denkbaar dat de gemeente begrijpt dat crossen op eigen terrein in beginsel juist wel mag.

Als de gemeente toch een "dat mag hier gewoon niet"-houding aanneemt, kun je misschien laten merken dat jij weet dat de gemeente echt een goede reden nodig heeft om crossen op eigen terrein te verbieden.

En de enige reden die er lijkt te zijn is de mogelijke geluidshinder. Van geluidshinder is echter nog niet automatisch sprake wanneer een paar mensen hebben geklaagd.

Maar ja, ik weet natuurlijk ook niet hoeveel lawaai jullie maken en hoe storend dat vanaf de camping is. Verder weet ik ook niet vanaf wat voor niveau je van geluidshinder kunt spreken. Wel lijkt het me dat het geluid van langsrijdende auto's geen "geluidshinder" oplevert.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
joephermans1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente heeft zoals verwacht vandaag niet laten weten, hoewel ik daar uitdrukkelijk om gevraagd heb.

Ik heb ze gevraagd mij voor 10 uur op te bellen, als ze voor die tijd geen tijd hadden om langs te komen moesten ze mij maar even mailen. Want anders bleef ik in mijn bed liggen. En om 10 uur moest ik naar school vertrekken. Vandaar.
Niet gebeld en geen mail gehad.

Wat kunnen ze trouwens zeggen over het bestemingplan? Want de grond is bestemd voor akkerbouw. En blijkbaar voor niets anders, dus geen crossterreintje door de mais. Want dit levert blijkbaar geluidsoverlast op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joephermans1 schreef:
Wat kunnen ze trouwens zeggen over het bestemingplan? Want de grond is bestemd voor akkerbouw. En blijkbaar voor niets anders, dus geen crossterreintje door de mais. Want dit levert blijkbaar geluidsoverlast op.

Bij mijn weten kan de gemeente jou niet aanspreken op overtreding van het bestemmingsplan. Daarvoor moeten ze bij de eigenaar van het terrein zijn.

Of de eigenaar het bestemmingsplan overtreedt door het crossen toe te staan betwijfel ik. Helaas kan ik uit de Wet op de Ruimtelijke Ordening eerlijk gezegd niet met zekerheid opmaken dat die twijfel gerechtvaardigd is. Misschien iemand anders wel?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joephermans1 schreef:
De gemeente heeft zoals verwacht vandaag niet laten weten, hoewel ik daar uitdrukkelijk om gevraagd heb.

Joep, géén unieke ervaring!
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In elk geval vergiste ik me dat het bestemmingsplan alleen bestuursrechtelijk gehandhaafd kan worden. Sinds 2004 zijn overtredingen van voorschriften die zijn neergelegd in een bestemmingsplan aanwezen als strafbaar feit in artikel 1a onder 2 van de Wet op de economische delicten.
Blijft de vraag of hier sprake is van een overtreding van het bestemmingsplan.

Edit: zie voor de toelichting op dit onderdeel van de WED hier en hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds