|
Auteur |
Bericht |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 06 jan 2014 16:32 Onderwerp: |
|
|
In hoeverre kun je bewijzen dat het geld werkelijk op jouw rekening heeft gestaan? Dat jouw (of een willekeurig ander) computerscherm een bepaald bedrag weergeeft als saldo, wil niet automatisch zeggen dat dat ook jouw werkelijke saldo is.
Daarnaast zie je bij telebankieren of pinbetalingen vaak dat het over te boeken bedrag eerst als reservering wordt meegenomen in het bepalen van jouw saldo, maar pas later daadwerkelijk als betaling wordt verwerkt. Meestal staat er dan iets van een sterretje bij, dat is bij de ING bijvoorbeeld het geval.
Guthman schreef: | Ik snap niet dat mensen zo naïef kunnen zijn dat ze denken dat ze met een stunt als deze weg zullen komen. |
Ik begrijp uit menselijk oogpunt jouw opmerking wel. Toch heb ik, n.a.v. de Amsterdamse kwestie, wel mijn vraagtekens bij de juridische gang van zaken. Zeker als je dat verhaal legt naast het verhaal uit dit bericht: http://www.omroepbrabant.nl/?news/200953812/Foutje+bedankt!+15.000+euro+per+ongeluk+op+rekening+Tilburgse+gestort.aspx
Uiteraard heeft de ontvanger van het bedrag geen recht op dat bedrag, maar in hoeverre mag/moet de bank meewerken aan het verzoek de betaling terug te draaien?! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 14:10 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Toch heb ik, n.a.v. de Amsterdamse kwestie, wel mijn vraagtekens bij de juridische gang van zaken. Zeker als je dat verhaal legt naast het verhaal uit dit bericht: http://www.omroepbrabant.nl/?news/200953812/Foutje+bedankt!+15.000+euro+per+ongeluk+op+rekening+Tilburgse+gestort.aspx
Uiteraard heeft de ontvanger van het bedrag geen recht op dat bedrag, maar in hoeverre mag/moet de bank meewerken aan het verzoek de betaling terug te draaien?! |
Ik ook, zie hier: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/40978/highlight//
Ik vind het vreemd dat dit niet in de publiciteit is gekomen, en ik vraag me tot op heden af hoe dit juridisch in elkaar zit. |
|
|
|
 |
hiephoi
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 jan 2014 21:34 Onderwerp: |
|
|
Maar is er een jurist die het aandurft om dit aan te pakken??? |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: zo 26 jan 2014 17:38 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat een bank op grond van de WWFT (Wet ter voorkoming witwassen en financiering terrorisme) zonder enig probleem haar diensten kan weigeren, rekeningen kan blokkeren o.i.d. terwijl wordt uitgezocht wat de herkomst van gelden is.
Daarnaast heeft de OP weinig rechten als iemand onverschuldigd betaald heeft aan hem. Als dit overduidelijk is, heeft de bank dit wellicht al gecorrigeerd. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 27 jan 2014 18:55 Onderwerp: |
|
|
hiephoi schreef: | Maar is er een jurist die het aandurft om dit aan te pakken??? |
En dan?
Het is geen kwestie van durven lijkt me, maar ook voor juristen geldt: voor niets gaat de zon op... Aangezien de ontvangers van de te hoge geldsommen uiteindelijk niet wijzer (lees: rijker) zullen worden van een gewonnen rechtszaak, zal er niemand een jurist willen betalen om deze zaak aanhangig te maken.
Let wel: je hebt geen recht op het geld en je zult het eenvoudigweg terug moeten betalen. Voor zover de bank de geldsommen al terug zou moeten betalen, zal er beslag gelegd worden op die tegoeden en zul je in een andere procedure om veroordeeld worden om het bedrag terug te betalen aan de gemeente. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|