|
Auteur |
Bericht |
hiephoi
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 dec 2013 20:21 Onderwerp: Casus..... |
|
|
Stel ik zit met het volgende:
Via een wat rare omweg( misschien niet helemaal legaal ) is er op mijn bankrekening een behoorlijk bedrag gestort( neem voor het gemak een bedrag van 300.000 in gedachten). Dit bedrag is zelf door de andere partij naar mijn rekening over gemaakt.... Op een morgen zie ik ineens dit bedrag staan.
Ik wil dit bedrag echter bij een andere bank plaatsen, omdat het bedrag nu op een buitenlandse rekening staat. Met deze rekening is nooit eerder gebruikt.
Door de schrik typ ik een verkeerde code in om dit bedrag over te maken en de betaling wordt niet uitgevoerd door de bank.
Na contact opgenomen te hebben met de bank, kan ik de volgende dag niet meer inloggen op mijn eigen bankrekening...
De bank zou per post nieuwe codes versturen.. Deze nieuwe codes zijn echter nog niet ontvangen na een paar dagen. Zodoende besluit ik nogmaals contact met de bank op te nemen of de codes wel zijn verstuurd. Dit zou het geval moten zijn, maar de medewerker van de bank vraagt waarom, want er zou geen geld meer op mijn rekening staan?
Nu komt het dus..
Mag de bank zonder mijn toestemming zomaar het geld van mijn rekening afhalen?? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 26 dec 2013 20:52 Onderwerp: |
|
|
Ehhh... Heb je soms van de gemeente Amsterdam teveel uitkering gekregen die nu weer van je rekening is afgeschreven? |
|
|
|
 |
hiephoi
|
Geplaatst: do 26 dec 2013 22:21 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Ehhh... Heb je soms van de gemeente Amsterdam teveel uitkering gekregen die nu weer van je rekening is afgeschreven? |
Dat lijkt mij niet... als je het nieuws een beetje gevolgd hebt zie je dat die bedragen niet overeenkomen... |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 27 dec 2013 11:07 Onderwerp: |
|
|
hiephoi schreef: | hilde12 schreef: | Ehhh... Heb je soms van de gemeente Amsterdam teveel uitkering gekregen die nu weer van je rekening is afgeschreven? |
Dat lijkt mij niet... als je het nieuws een beetje gevolgd hebt zie je dat die bedragen niet overeenkomen... | Dat lijkt TS niet...  _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 27 dec 2013 12:02 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zei je ook "een behoorlijk bedrag, (neem voor het gemak een bedrag van 300000 in gedachten)"
Ik had een bedrag van 23000 in gedachten, vond ik makkelijk, én komt overeen met de bedragen in Amsterdam.. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: za 28 dec 2013 0:30 Onderwerp: |
|
|
Indien de partij die het bedrag onverschuldigd aan u heeft overgemaakt aan u verzoekt om dit bedrag terug te storten bent u verplicht hier gevolg aan te geven. |
|
|
|
 |
hiephoi
|
Geplaatst: za 28 dec 2013 9:40 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Indien de partij die het bedrag onverschuldigd aan u heeft overgemaakt aan u verzoekt om dit bedrag terug te storten bent u verplicht hier gevolg aan te geven. |
Dat is juist het punt... ze hebben niet verzocht het bedrag terug te storten....maar het heeft er alle schijn van dat de bank dit nu zelf heeft geregeld |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 28 dec 2013 14:11 Onderwerp: |
|
|
hiephoi schreef: | Dat is juist het punt... ze hebben niet verzocht het bedrag terug te storten....maar het heeft er alle schijn van dat de bank dit nu zelf heeft geregeld |
Als de gemeente en de bank zelf het geld hebben weggehaald, dan is dat eigenrichting. Dat mag niet, maar u was wel verplicht geweest het geld terug te storten als de gemeente het had gevraagd. U heeft geen schade, want het geld was toch nooit van u. Er zijn dus geen juridische stappen die u kunt ondernemen tegen de handelwijze van de gemeente en bank. |
|
|
|
 |
hiephoi
|
Geplaatst: za 28 dec 2013 21:35 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | hiephoi schreef: | Dat is juist het punt... ze hebben niet verzocht het bedrag terug te storten....maar het heeft er alle schijn van dat de bank dit nu zelf heeft geregeld |
Als de gemeente en de bank zelf het geld hebben weggehaald, dan is dat eigenrichting. Dat mag niet, maar u was wel verplicht geweest het geld terug te storten als de gemeente het had gevraagd. U heeft geen schade, want het geld was toch nooit van u. Er zijn dus geen juridische stappen die u kunt ondernemen tegen de handelwijze van de gemeente en bank. |
Nogmaals.... het gaat hier NIET om de gemeente Amsterdam... of om een andere gemeente...
De vraag blijft:"Mag de bank ongevraagd geld van mijn rekening afhalen of niet"
Ongeacht de wijze waarop het geld op mijn rekening is terechtgekomen.. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: za 28 dec 2013 22:34 Onderwerp: Re: Casus..... |
|
|
hiephoi schreef: | Ik wil dit bedrag echter bij een andere bank plaatsen, omdat het bedrag nu op een buitenlandse rekening staat. |
Je zegt dat het geld op een buitenlandse rekening staat.
Welk buitenland?
Of een Nederlandse bank het wel of niet mag, maakt niet uit voor buitenlandse banken. Daar gelden de regels van het betreffende land. |
|
|
|
 |
hiephoi
|
Geplaatst: za 28 dec 2013 22:45 Onderwerp: Re: Casus..... |
|
|
hilde12 schreef: | hiephoi schreef: | Ik wil dit bedrag echter bij een andere bank plaatsen, omdat het bedrag nu op een buitenlandse rekening staat. |
Je zegt dat het geld op een buitenlandse rekening staat.
Welk buitenland?
Of een Nederlandse bank het wel of niet mag, maakt niet uit voor buitenlandse banken. Daar gelden de regels van het betreffende land. |
In dit geval gaat het om een rekening in belgie, bij een belgische bank |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 29 dec 2013 0:40 Onderwerp: |
|
|
hiephoi schreef: | Nogmaals.... het gaat hier NIET om de gemeente Amsterdam... of om een andere gemeente... De vraag blijft:"Mag de bank ongevraagd geld van mijn rekening afhalen of niet" Ongeacht de wijze waarop het geld op mijn rekening is terechtgekomen.. |
Als u hele algemene vragen stelt, krijgt u hele algemene antwoorden. Een bank mag geen geld van uw rekening afschrijven als daar geen gerechtelijk bevel, overeenkomst of instructie van uzelf aan ten grondslag ligt. Of daar in uw geval sprake van is, kan ik niet beoordelen. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: zo 29 dec 2013 12:49 Onderwerp: |
|
|
Wat Regin schrijft, geldt in Nederland, misschien mag het in Belgie wel. |
|
|
|
 |
hiephoi
|
Geplaatst: zo 29 dec 2013 21:25 Onderwerp: |
|
|
Gevoelsmatig zeg ik zelf dat een bank nooit aan jouw rekening mag komen.... maar voor de zekerheid wil ik het hier even navragen..
Het zou wat zijn als de bank dit zelf zou gaan bepalen... maar goed.. ik hoop nog op een duidelijk antwoord... |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 02 jan 2014 13:05 Onderwerp: |
|
|
Ik snap niet dat mensen zo naïef kunnen zijn dat ze denken dat ze met een stunt als deze weg zullen komen. |
|
|
|
 |
|