|
Auteur |
Bericht |
artume
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 12:56 Onderwerp: Aansprakelijkheid hond |
|
|
Beste mensen,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende casus.
Een gezin gaat op vakantie en brengen hun hond naar een pension.
De hond ontsnapt en wordt 's nachts aangereden op een provinciale weg.
De hond overleeft het niet en de automobilist heeft flinke schade aan zijn auto.
Nu is mijn vraag; wie is er aansprakelijk voor de schade aan de auto?
Is dat de eigenaar van de hond ogv art. 6.179 BW? En zo ja, kan de eigenaar van de hond de schade op het pension verhalen? Op grond waarvan?
Misschien redeneer ik helemaal verkeerd hoor, maar dat hoor ik dan graag! _________________ ~ And Justice For All ~ |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 13:32 Onderwerp: |
|
|
Het wordt mij niet duidelijk of dit een fictieve (huiswerk) casus is, of een daadwerkelijke situatie.
In beginsel heeft eenieder zijn eigen schade te dragen, tenzij een ander daarvoor verantwoordelijk is. Op basis van dit summiere verhaal ben ik niet geneigd te zeggen dat er op de eigenaar van de hond enige aansprakelijkheid rust.
De hond heeft geen schade aangericht... hij is aangereden, en heeft zelf de ultieme schade (de dood) moeten lijden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 7:40 Onderwerp: |
|
|
wat staat er in de overeenkomst met het pension waar de hond verbleef? Is daar iets overgezegd?
Het zou ook wel eens heel goed onder zaakswaarneming kunnen vallen. Het pension nam de zaak/hond immers waar voor de eigenaar. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 9:38 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | wat staat er in de overeenkomst met het pension waar de hond verbleef? Is daar iets overgezegd?
Het zou ook wel eens heel goed onder zaakswaarneming kunnen vallen. Het pension nam de zaak/hond immers waar voor de eigenaar. |
Zaakwaarneming ziet op een toestand dat een ander jouw belangen behartigt wanneer jij niet in de mogelijkheid bent. Als dit op redelijke gronden gebeurt kan hij de kosten hiervoor op jou verhalen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 12:35 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | In beginsel heeft eenieder zijn eigen schade te dragen, tenzij een ander daarvoor verantwoordelijk is. Op basis van dit summiere verhaal ben ik niet geneigd te zeggen dat er op de eigenaar van de hond enige aansprakelijkheid rust.
De hond heeft geen schade aangericht... hij is aangereden, en heeft zelf de ultieme schade (de dood) moeten lijden. |
Ik weet niet hoe het precies is gegaan, maar als een bezitter zijn hond over de rijbaan laat lopen, lijkt hij mij aansprakelijk voor de gevolgen. Volgens de constructie van art. 6:179 BW is dat de hypothetische situatie waar je naar moet kijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 12:43 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid hond |
|
|
artume schreef: | Nu is mijn vraag; wie is er aansprakelijk voor de schade aan de auto?
Is dat de eigenaar van de hond ogv art. 6.179 BW? En zo ja, kan de eigenaar van de hond de schade op het pension verhalen? Op grond waarvan? |
De eigenaar lijkt mij als bezitter van de hond waarschijnlijk wel aansprakelijk op grond van art. 6:179 BW.
Het pensioen had de hond binnen moeten houden mede om dit soort schade aan de eigenaar te voorkomen, dus lijkt mij op basis van wanprestatie aansprakelijk jegens de eigenaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 13:07 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid hond |
|
|
bona fides schreef: | De eigenaar lijkt mij als bezitter van de hond waarschijnlijk wel aansprakelijk op grond van art. 6:179 BW.
Het pensioen had de hond binnen moeten houden mede om dit soort schade aan de eigenaar te voorkomen, dus lijkt mij op basis van wanprestatie aansprakelijk jegens de eigenaar. |
Ik ben het met je eens dat artikel 6:179 bekeken moet worden om tot aansprakelijkheid te komen. Ik ben echter van mening dat het enkel op de rijbaan lopen door de hond geen reden is om hem aan te rijden en vervolgens de schade aan de auto te claimen op de eigenaar. De bestuurder heeft ook een eigen verantwoordelijkheid in het voldoende opletten wat er op de weg gebeurt. Zo interpreteer ik in ieder geval de casus.
Dit wordt anders indien de casus vertelt dat de hond plotseling de rijbaan op liep en de auto onmogelijk meer kon remmen. Maar zonder de omstandigheden van het geval, zoals snelheid van de auto, zichtbaarheid van en op de weg, specifieke(re) gedraging van de hond is het geven van een oordeel erg lastig.
Hoe dan ook lijkt het pension mij sowieso jegens de eigenaar van de hond aansprakelijk op basis van wanprestatie. Het lijkt mij althans dat de hond daar verbleef op grond van een overeenkomst, en niet op basis van zaakwaarneming. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
artume
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 13:30 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat om een situatie die werkelijk is voorgevallen. Deze casus gebruik ik nu als onderwerp voor een moduleopdracht. Ik wil alleen niet starten met een verkeerde insteek, vandaar dat ik jullie om feedback vraag.
Ik zal de situatie nog eens duidelijk(er) schetsen.
Op donderdag wordt een hond door zijn eigenaar naar een pension gebracht. E.e.a. o.g.v. een mondelinge ovk. Het pension heeft geen algemene voorwaarden, maar staat wel ingeschreven in de Kvk.
De hond zou op de eerstvolgende zondagmorgen weer worden opgehaald. Toen de eigenaar van de hond op zondagmorgen kwam om de hond te halen, bleek de hond de avond ervoor te zijn ontsnapt (waarschijnlijk is de kennel niet goed afgeloten o.i.d, maar dat is pure speculatie). Wat er werkelijk gebeurd is die avond, valt niet te achterhalen. De medewerker van het pension was nogal aangedaan en heeft daardoor verschillende verhalen verteld, om deze verhalen vervolgens weer in te trekken en/of te wijzigen. Een en al onduidelijkheid dus.
De eigenaar van de hond heeft de hond tot in de verre omtrek gezocht en geroepen in de hoop dat deze wel weer terecht zou komen.
Op zondagmiddag kreeg de eigenaar van de hond een telefoontje van de dierenambulance dat de hond (->gechipt) dood langs een provinciale weg lag. Naar aanleiding van een binnengekomen melding van de politie van de aanrijder, bleek de hond in de nacht van zaterdag op zondag te zijn doodgereden, waarbij de aanrijder flinke schade aan zijn auto heeft opgelopen.
Wat zijn nu de belangrijke factoren om, in een situatie als deze, te bepalen wie er aansprakelijk is voor de schade die is ontstaan doordat de hond per ongeluk op een autoweg is terechtgekomen? _________________ ~ And Justice For All ~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 13:58 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid hond |
|
|
DENNIS79 schreef: | Ik ben echter van mening dat het enkel op de rijbaan lopen door de hond geen reden is om hem aan te rijden |
Probeer een plots opduikende hond maar eens te ontwijken.
Quote: | en vervolgens de schade aan de auto te claimen op de eigenaar. De bestuurder heeft ook een eigen verantwoordelijkheid in het voldoende opletten wat er op de weg gebeurt. Zo interpreteer ik in ieder geval de casus. |
Het is mij niet duidelijk of dit een moreel of juridisch oordeel is.
De kans dat de bestuurder in de op de rijbaan lopende hond een "reden" zag om die hond aan te rijden (en vervolgens de schade te claimen) lijkt mij vrijwel nul.
Quote: | Hoe dan ook lijkt het pension mij sowieso jegens de eigenaar van de hond aansprakelijk op basis van wanprestatie. Het lijkt mij althans dat de hond daar verbleef op grond van een overeenkomst, en niet op basis van zaakwaarneming. |
Zaakwaarneming speelt hier inderdaad in het geheel niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 19:43 Onderwerp: |
|
|
De eigenaar van de auto waar schade aan is kan m.i. de hondeneigenaar aanspreken voor de schade op grond van 6:179 BW, maar hij kan er ook voor kiezen het pension aan te spreken op grond van 6:162 BW.
In de onderlinge verhouding tussen de hondeneigenaar en het pension kan de hondenbezitter het pension aanspreken op grond van 6:74, zowel voor de dode hond als voor de eventuele aansprakelijkstelling die de automobilist doet richting de eigenaar.
Noot: ik ben alleen niet zeker of de eigenaar nog steeds als bezitter moet worden aangemerkt in de zin van 6:179 BW als hij zijn hond ondergebracht heeft in een pension. Als dit niet zo is ben ik benieuwd of het pension dan als bezitter moet worden aangemerkt voor die periode zodat het pension ook ingevolge artikel 6:179 aansprakelijk is jegens de automobilist. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 20:12 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | De eigenaar van de auto waar schade aan is kan m.i. de hondeneigenaar aanspreken voor de schade op grond van 6:179 BW, maar hij kan er ook voor kiezen het pension aan te spreken op grond van 6:162 BW. |
Voor zover het pension al onrechtmatig heeft gehandeld door een hond te laten ontsnappen, betwijfel ik of er wel een rechtsnorm is overtreden die ertoe strekt willekeurige voorbijgangers tegen schade door die hond te beschermen. Ik denk niet dat een vordering op grond van art. 6:162 BW veel kans van slagen heeft.
Quote: | Noot: ik ben alleen niet zeker of de eigenaar nog steeds als bezitter moet worden aangemerkt in de zin van 6:179 BW als hij zijn hond ondergebracht heeft in een pension. |
Het pension was slechts houder voor de eigenaar, zeker niet bezitter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 19 aug 2011 11:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Voor zover het pension al onrechtmatig heeft gehandeld door een hond te laten ontsnappen, betwijfel ik of er wel een rechtsnorm is overtreden die ertoe strekt willekeurige voorbijgangers tegen schade door die hond te beschermen. Ik denk niet dat een vordering op grond van art. 6:162 BW veel kans van slagen heeft.
|
Ik denk wel dat het laten ontsnappen van de hond een overschrijding van een zorgvuldigheidsnorm inhoud waardoor 6:162 kan worden aangegrepen. Begrijp ik het goed dat je dan betwijfelt of aan het relativiteitsvereiste wordt voldaan zoals bedoeld in artikel 6:163?
Ik denk dat een vordering op grond van 6:162 wel een redelijke kans van slagen zou hebben. Deze vraag zozu TS mooi uit kunnen werken in haar opdracht.
Bonafides schreef: | Het pension was slechts houder voor de eigenaar, zeker niet bezitter. |
Ok.
Titel 5 van boek 3 BW lijkt dit te bevestigen inderdaad. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 aug 2011 13:02 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Ik denk wel dat het laten ontsnappen van de hond een overschrijding van een zorgvuldigheidsnorm inhoud waardoor 6:162 kan worden aangegrepen. |
Zo'n zorgvuldigheidsnorm bestaat volgens mij niet. (Het is anders als het om een pitbull gaat en er zich om de hoek een schoolplein bevindt.)
Wel kan een APV het verbieden om honden los te laten lopen, maar dat is ter voorkoming van hondenpoep en andere overlast.
Stel een hond ontsnapt in een hondenlosloopgebied aan je aandacht. Bega je daarmee een onrechtmatige daad? Lijkt me niet. Het enkele laten ontsnappen is dus niet onrechtmatig.
Quote: | Begrijp ik het goed dat je dan betwijfelt of aan het relativiteitsvereiste wordt voldaan zoals bedoeld in artikel 6:163? |
Dat is het volgende punt waar zo'n vordering op zou afstuiten. Een norm die het verbiedt om honden los te laten lopen zal ertoe strekken om vervuiling of overlast te voorkomen, of om personen te beschermen tegen letselschade. Niet om schade aan auto's te voorkomen. Uiteindelijk is er voor zaakschade ook gewoon art. 6:179 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 19 aug 2011 13:45 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | cia76 schreef: | Ik denk wel dat het laten ontsnappen van de hond een overschrijding van een zorgvuldigheidsnorm inhoud waardoor 6:162 kan worden aangegrepen. |
Zo'n zorgvuldigheidsnorm bestaat volgens mij niet. (Het is anders als het om een pitbull gaat en er zich om de hoek een schoolplein bevindt.)
Wel kan een APV het verbieden om honden los te laten lopen, maar dat is ter voorkoming van hondenpoep en andere overlast. |
Het laten ontsnappen van een pitbull indien er zich op de hoek een schoolplein bevindt, vind ik tot op zekere hoogte vergelijkbaar met het laten ontsnappen van een hond indien er zich in de buurt een autoweg bevindt. Ik zie dat je in je vervolgbetoog een overschrijding van de zorgvuldigheidsnorm wilt koppelen aan een geschreven rechtsnorm. Maar het gaat mij nu juist om een zorgvuldigheidsnorm die in het maatschappelijk verkeer als onzorgvuldig moet worden geduid. Van een hondenpension verwacht ik dat ze voldoende zorg eraan besteden dat honden niet ontsnappen, zowel richting hun contractant als richting de omgeving. Een zonder begeleiding loslopende hond kan nu eenmaal schade veroorzaken. Ik vind iets dergelijks dus vallen onder "een inbreuk met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt" (6:162). Ik hoef dan m.i. vervolgens niet te gaan zoeken naar geschreven rechtsnormen en het daaraan proberen te koppelen zoals jij doet.
Het kan wel zo zijn dat een rechter het niet als inbreuk wil zien met "hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt". Dat moet je dan dus bepleiten, maar ik acht de kans nog steeds redelijk dat dit met succes bepleit kan worden.
Dat de eigenaar / bezitter schadeplichtis is en blijft op grond van 6:179 BW doet aan de vraag of het pension rechtstreeks door de schadelijdende automobilist kan worden aangesproken op grond van 6:162 niet af. Maar ik ben het natuurlijk met je eens dat dit ook kan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 aug 2011 15:03 Onderwerp: |
|
|
Voor de volledigheid: een beroep van de eigenaar/bezitter op art. 6:181 BW zou hier falen omdat de hond door het pension niet wordt gebruikt in de uitoefening van een bedrijf. Zie bijv. de conclusie bij HR 1 april 2011, LJN BP1475:
A-G schreef: | 2.10 (...) De memorie van antwoord bevestigt dat onder de in art. 6:181 BW bedoelde zaken die in de uitoefening van een bedrijf worden gebruikt niet vallen: zaken die iemand in de uitoefening van een bedrijf voor een ander bewaart of vervoert. |
cia76 schreef: | Ik hoef dan m.i. vervolgens niet te gaan zoeken naar geschreven rechtsnormen en het daaraan proberen te koppelen zoals jij doet. |
Die geschreven norm noemde ik alleen maar voor de volledigheid. Dat een (ongeschreven) zorgvuldigheidsnorm m.i. niet bestaat had ik al opgemerkt. Een logische reactie daarop zou zijn dat je me wijst op geschreven verboden, dus daar anticipeerde ik alvast op.
Quote: | Van een hondenpension verwacht ik dat ze voldoende zorg eraan besteden dat honden niet ontsnappen, zowel richting hun contractant als richting de omgeving. Een zonder begeleiding loslopende hond kan nu eenmaal schade veroorzaken. Ik vind iets dergelijks dus vallen onder "een inbreuk met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt" (6:162). |
Dan zou Staatsbosbeheer alle herten moeten afknallen, want die willen nog wel eens een autoweg oversteken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|