|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 1:17 Onderwerp: Kaartje cirque du soleil gekocht via onlineticketshop.nl |
|
|
Hey,
Even snel voor het slapen gaan een uiteenzetting van het volgende. Na de nachtrust komt het verhaal wat gedetailleerder te staan.
Ik kreeg als verjaardagscadeau een uitje naar cirque du soleil. Ik ging met nog 2 andere mensen.
Ik hoorde van hen dat de kaarten (besteld bij www.onlineticketshop.nl ) 35 euro duurder waren dan wanneer ze bij een officieel verkooppunt van cirque du soleil gekocht zouden zijn. Verder kwamen er nog verzendkosten ad. 12,50 bij en nog wat toeslagen. In het totaal is ruim 100 euro meer voor de 3 kaarten samen betaald (met een D op het eind volgens de actuele spelling in het meest recente groene boekje) dan wanneer de kaarten via een officieel verkooppunt gekocht zouden zijn. Bij het bestellen van de tickets werd niet aangegeven wat de totaalprijs van de aankoop zou zijn. Pas bij de afrekening die per mail werd gezonden stond het totaalbedrag vermeld. De koop ongedaan maken kon volgens onlineticketshop.nl niet meer en het totaalbedrag was al van de creditcard afgeschreven.
De site geeft de indruk een officiele ticketdistributeur van o.a. cirque du soleil-tickets te zijn.
Voor aanvang van de voorstelling werd navraag bij de kassa van cirque du soleil gedaan en sprak de cassiere het vermoeden uit dat de tickets mogelijk door onlineticketshop.nl bij ABC-tickets (oid, moet de naam nog natrekken) zijn gekocht (de tickets die wij hadden hebben hetzelfde uiterlijk als de ABC-tickets) en vervolgens met een flinke winstmarge werden doorverkocht.
Ik wil de site nu aan gaan schrijven en het te veel betaalde geld terugvorderen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik zit aan een korte zakelijke aangetekende brief aan alle adressen die ik vind te denken, met inhoudelijk een korte gedetailleerde weergave van de feiten en de maatregelen die ik ga treffen als ze niet over de brug komen (dreigen met een advocaat en het inschakelen van tv-programma's).
Ik zit met name met het punt omtrenT het sluiten van de overeenkomst en mogelijkheden tot ontbinding van de overeenkomst.
Ik ga nu slapen
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Laatst aangepast door Gwenny op wo 26 jul 2006 1:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 1:26 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet waarom je voor betaalD het groene boekje nodig zou hebben, maar zoek het woord omtrenT eens op...  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 1:28 Onderwerp: |
|
|
LOL.
Laatst werd in een topic van mij het woord betaald foutief door een moderator gecorrigeerd, zodoende. Verder stikt het nog van de fouten, maar zoals gezegd ga ik er na wat nachtrust mee verder .
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 8:31 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou dit oplichting zijn ? Je spreekt een prijs af en die betaal je. |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 9:57 Onderwerp: |
|
|
De betaalde prijs is absurd veel hoger dan de oorspronkelijke prijs van de tickets. Nergens op de site staan de oorspronkelijke ticketprjzen en de hoogte van de toeslag. Pas als je het ticket thuis krijgt zie je daar een veel lagere prijs op vermeld staan dan is betaald.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 10:33 Onderwerp: |
|
|
Maar is het niet feitelijk zo dat men akkoord gegaan is met de koop zonder dat er vooraf een prijs afgesproken is?
Je hebt ook van die bureautjes die voor concerten tickets opkopen en verkopen voor een flink hogere prijs, dus het komt vaker voor dat je tickets kunt kopen die duurder uitvallen dan als je het via officiele verkooppunten koopt. Werkt voor die bureautjes natuurlijk voornamelijk wanneer het zeer populaire concerten betreft.
Dat soort verkoop lijkt ook gewoon toegestaan of getolereerd te worden, dus ik twijfel erover in hoeverre zo'n bureautje als dit dan niet ook iets soortgelijks zou mogen doen. Zolang zij niet afwijken van de prijs die ze oorspronkelijk genoemd hebben op hun site, beloven ze niets wat ze niet waarmaken. En aangezien jij zegt dat de prijs pas zichtbaar was op het moment dat men akkoord ging. Tja.. is dat niet het risico van blindelings met iets akkoord gaan?
Blijft natuurlijk wel oneerlijk dat soort bureautjes.
Vraag ik me nog wel af: kun je die koop niet ook gewoon weer ongedaan maken binnen 8 dagen of zo? Of geldt dat niet voor dit soort verkopen? |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 10:36 Onderwerp: |
|
|
Oh wacht, ik zie nu dat pas als je de tickets in handen hebt dat er staat dat de prijs lager is dan waarvoor ze verkocht waren.
Alhoewel ik het heel oneerlijk vind allemaal, denk ik niet dat het oplichting is. Tegenwoordig kun je prima zelf verifieren wat de gangbare prijzen zijn van zoiets via de officiele site. Vermoedelijk heeft Cirque du Soleil voor Nederland ook zo'n officiele site. Kwestie van jezelf goed voorlichten vooraf en niet te snel vertrouwen dat alle ticket bureautjes braaf de normale prijzen vragen. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 11:07 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | De betaalde prijs is absurd veel hoger dan de oorspronkelijke prijs van de tickets. Nergens op de site staan de oorspronkelijke ticketprjzen en de hoogte van de toeslag. Pas als je het ticket thuis krijgt zie je daar een veel lagere prijs op vermeld staan dan is betaald.
Gwen |
Je hebt als consument ook een onderzoeksplicht. Stel ik verkoop je een fiets voor 1000 euro. Je komt er een dag later achter dat zo'n fiets gratis meegeleverd is bij het aanschaffen van 2 pakjes boter bij de plaatselijke supermarkt. Dat jij dat niet onderzocht hebt en het niet wist is jouw probleem lijkt me. Je had het namelijk kunnen weten, aangezien een supermarkt een 'openbaar' plek is, waar ook jij in mag komen. Mijns inziens kun je niet later bij mij aankloppen om je geld terug te (willen) vorderen.
Uiteraard is dit een zeer fictief voorbeeld, maar je snapt de clou wel denk ik.
Gwenny schreef: | Bij het bestellen van de tickets werd niet aangegeven wat de totaalprijs van de aankoop zou zijn. Pas bij de afrekening die per mail werd gezonden stond het totaalbedrag vermeld. De koop ongedaan maken kon volgens onlineticketshop.nl niet meer en het totaalbedrag was al van de creditcard afgeschreven. |
Dat is ook raar dat je dat zegt. Ik kan me niet voorstellen dat er helemaal geen totaalprijs staat weergegeven (wat je overigens ook zelf kunt berekenen met een simpel sommetje, mocht het ECHT NIET op de site hebben gestaan, omdat wel duidelijk is wat de kaartjes per stuk kosten). Misschien niet goed gekeken? Als de totaalprijs nergens staat, klik je toch niet door op de site om de kaartjes alsnog te kopen?(met het risico dat je een bedrag gaat betalen wat je niet kwijt wilt aan de kaartjes).
Er is in casu sprake van een rechtsgeldig koopovereenkomst. Dat gaat in principe niet teniet omdat je vindt dat de prijzen erg hoog zijn.
Offtopic: ik merk steeds meer en meer dat mensen die iets van Recht menen te weten (helaas ook met name jonge enthousiaste rechtenstudenten die aan het begin van hun studie staan) meteen grijpen naar uiterste middelen om een zaak af te handelen. Blijkbaar communiceren mensen tegenwoordig via tv-programma's en de rechter. Ik vrees dat we richting 'Amerikaanse Toestanden' gaan. Met zo'n voortgang zou het me niet verbazen wanneer wij in NL ook miljoenenclaims gaan indienen bij bedrijven of de Staat, omdat we een magnetron als haardroger voor onze hond gebruiken  |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 11:14 Onderwerp: |
|
|
M schreef: | Vermoedelijk heeft Cirque du Soleil voor Nederland ook zo'n officiele site. |
Eitje |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 13:10 Onderwerp: |
|
|
Ach de site in kwestie is vaker in het nieuws geweest, dus dreigen zou in dit geval wel effectief kunnen zijn.
Verder probeer ik nu het e.e.a. namens een derde uit te zoeken en ben ik niet degene geweest die de kaarten bestelde.
Toen hij het eindbedrag van de kaarten zag wilde hij de koop ontbinden. Dit kon volgens onlineticketshop niet meer omdat de order al was verzonden en het bedrag al van de creditcard was afgeschreven. Ik denk dat hier een kinkje in de kabel zit.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 13:17 Onderwerp: |
|
|
Verbaast me ook niets dat zo'n bureautje dan zegt dat de koop niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Als ik zo'n soort bureautje was zou ik dat ook zeggen, ongeacht of het kon of niet. Je moet dan ook zeker niet afgaan op wat zij zeggen.
Maar of het wel of niet kan, de koop ongedaan maken binnen bepaalde tijd na aankoop, moet ik je verder schuldig blijven. Daar weet ik verder gewoon vrijwel niets van wanneer dat wel en niet geldt. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 13:19 Onderwerp: |
|
|
Als de site in kwestie vaker in het nieuws geweest is en ze hanteren nog steeds dezelfde praktijken, denk ik dat dreigen juist helemaal niets gaat uitmaken voor ze. Dat boeit ze allemaal niks.
Als je echt een case zou hebben, dan ga je bij dat soort lui denk ik alleen wat bereiken via een rechter. En zelfs dan zullen ze zich wel weer onder allerlei boetes uit zien te komen.
Maar goed, proberen (die brief naar dat bedrijf bedoel ik) kan geen kwaad... |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 13:26 Onderwerp: |
|
|
Ze hebben wel dingen op de site aangepast, maar bijvoorbeeld de AV stroken geloof ik niet helemaal met de wet.
Ze hebben eigenlijk in vergelijking met hoe de site er eerst uitzag duidelijker opgeschreven dat zij te tickets onafhankelijk aanbieden en geen officieel verkooppunt van een evenement o.i.d. zijn.
Verder staat er in kleine lettertjes dat de prijs van de tickets anders kan zijn dan de regulier gangbare prijs voor een vergelijkbaar ticket. Maar wat het wezelijke verschil dan is, staat er niet bij. Pas als de kaarten thuis worden ontvangen ziet de koper wat het wezelijke verschil in prijs is.
In dit geval gaat het om een prijsverschil van tientallen euro's per ticket. Als het om moeilijk verkrijgbare tickets zou gaan dan is een verhoging denkbaar en logisch. Maar in dit geval zijn er nog volop tickets voor het evenement in kwestie verkrijgbaar en vind ik een dergelijke absurde prijs niet relevant.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 15:10 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Ach de site in kwestie is vaker in het nieuws geweest, dus dreigen zou in dit geval wel effectief kunnen zijn.
Verder probeer ik nu het e.e.a. namens een derde uit te zoeken en ben ik niet degene geweest die de kaarten bestelde.
Toen hij het eindbedrag van de kaarten zag wilde hij de koop ontbinden. Dit kon volgens onlineticketshop niet meer omdat de order al was verzonden en het bedrag al van de creditcard was afgeschreven. Ik denk dat hier een kinkje in de kabel zit.
Gwen |
Ontbinding koop op afstand kan formeel pas na ontvangst. Het beste kan die derde die dingen aangetekend terug sturen en het geld terug laten halen door de CC maatschappij. |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 15:32 Onderwerp: |
|
|
Het punt is dat ik pas op de hoogte werd gebracht van bovenstaande toen we de voorstelling gingen bezoeken. Dus de tickets retour zenden lijkt me niet relevant.
Waar staat CC voor?
Verder lijkt het mij vreemd dat 1 partij grote hoeveelheden tickets mag opkopen en ze vervolgens uit commercieel oogpunt voor een woekerprijs mag doorverkopen.
Weet iemand waar ik regelementen o.i.d. kan vinden waar bijvoorbeeld maximumpercentages die bovenop de oorspronkelijke prijs komen voor tickets in vermeld staan?
Ik ben er inmiddels wel achter dat gedeeltes van de koopovereenkomst in strijd zijn met enkele Europese Communautaire overeenkomsten inzake (online) verkopen.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
|